Droga Mahamudry cz. 4.pdf

(45 KB) Pobierz
Droga Mahamudry cz. 4
Droga Mahamudry cz. 4
Strona 1 z 3
Mahamudra
Tylko nieograniczona, otwarta, Świadoma przejrzystoŚĆ
Wśród czterech buddyjskich szkól Tybetu najdobitniejszy nacisk na medytacje kładzie
linia Kagyu. Jest linia, w której istnieje przekaz nauk Milarepy, którego sprawność w
praktyce została tu niezłomnie utrzymana. Kagyupowie praktykują Mahamudre, zaś
Ningmapowie Maha Ati. Nazwy te róznia się wprawdzie, jednak oba systemy maja te
sama wartość. Co oznacza słowo "Mahamudra"? Maha dosłownie znaczy wielka, co
wskazuje, ze ta metoda medytacji jest najwyŜsza i najpoŜyteczniejsza. Mudra ma - jak
wiele słów w sanskrycie - duŜo róŜnych znaczeń. Najczęściej rozumiana jest jako
potwierdzająca pieczęć Buddy, jego gwarancja, ze nie ma niczego, co by ja
przewyŜszało - ze poza Mahamudra nie istnieje nic głębszego ani lepszego.
W tradycji Kagyu mówi się o trzech rodzajach Mahamudry. Są to stopnie odpowiadające
zróŜnicowanym potrzebom i zdolnościom róŜnych ludzi.
Mahamudra Sutr
Pierwszy rodzaj odnosi się do Madjamiki, blisko związanej z filozofia Wielkiej Środkowej
Drogi. UmoŜliwia ona łagodne i stopniowe dotarcie do doświadczenia Mahamudry.
Ćwiczenie zaczyna się tu od medytacji uspokojenia umysłu, która najpierw wykorzystuje
celowo pojawiający się obraz w umyśle, a potem, juŜ bez niego, pozwala umysłowi na
uspokojenie. Dla badania prawdziwej natury zjawisk naucza się tez medytacji będącej
połączeniem powyŜszej z inna, analityczna, posługująca się inteligentna świadomością
umysłu. Kiedy nauczyciel zobaczy, ze uczeń opanował juŜ te umiejętność, wprowadza go
w rozpoznawanie prawdziwej natury umysłu. MoŜe to nastąpić po kilku miesiącach, ale i
po wielu latach. Ta metoda Mahamudry opiera się na sutrach Mahajany i ofiarowuje
dłuŜsza, ale bezpieczniejsza drogę do oświecenia.
Szkoła Kagyu, jako jedyna ze szkól, proponuje jeszcze inna formę Mahamudry Sutr,
wywodząca się od Gampopy. Pokazał on, w jaki sposób moŜna połączyć Drogę Sutr z
Mahamudra w jedna ścieŜkę, wolna od ograniczeń, jakie zmuszeni są na siebie
przyjmować tantryczni praktykujący; musza oni z reguły dotrzymywać licznych samaja,
czyli slubowan tantrycznych.
Pierwotne nauki Buddy do tej ścieŜki zapisane są w sutrze Samadhirja. MoŜemy tam
przeczytać o proroctwie Buddy dotyczącym pojawienia się Gampopy i zapowiedzi, iŜ
wprowadzi on i rozszerzy te metodę, doprowadzając tysiące ludzi do oświecenia. Mówi
sie/ ze gdy Gampopa zaczai jej nauczać - nawet sarny wyszły z lasu, by go słuchać -
podobnie jak uczyniły to, kiedy Budda Siakjamuni nauczał po raz pierwszy w Sarnim
Parku.
Mahamudra Tantr
Kolejny rodzaj Mahamudry jest szczególnie związany z tantrami. Tutaj otrzymuje się
najpierw inicjacje, potem medytuje się na ciało i mandale określonego jidama, a takŜe
recytuje jego mantre. Poprzez te duchowo stworzone symbole umysł zostaje
oczyszczony i przekształcony. Prowadzi to do dalszych praktyk, takich jak "Sześć Jog
Naropy", które uzupełniają te transformacje i powodują rozpoznanie Mahamudry. Metoda
ta odpowiada medytacjom trekczo i thogal w systemie Maha Ati.
Mahamudra Esencji
Mahamudra Esencji, trzeci rodzaj, nie ma z poprzednimi dwoma nic wspólnego. Na
poziomie Madjamaki stabilne zaufanie praktykującego do umysłu jest efektem
intensywnych badań, które prowadza do zrozumienia Mahamudry. W Mahamudrze Tantr
praktykujący pracuje z jidamami i wykonuje ćwiczenia jogi. Tutaj nic takiego nie jest
2009-09-12
198418648.001.png
Droga Mahamudry cz. 4
Strona 2 z 3
potrzebne: nauczyciel jest oświecony, a uczeń jest gotów by to oświecenie osiągnąć.
Jest to bezpośrednie rozpoznanie umysłu przez umysł, bezpośrednie medytowanie na
rezultat, zamiast przechodzenia wielu etapów. Uczen potrafi rozpoznawać umysł i jego
manifestacje bez konieczności uŜywania uprzednio określonych metod. Po prostu, gdy
jest przez kogoś naprowadzony, jego obudzona inteligencja rozpoznaje to, co zostaje mu
pokazane. W wypadku niektórych ludzi rozpoznanie to występuje natychmiast.
Mahamudra Esencji została przekazana przez Sarahe, Tilope i Milarepe w bogactwie ich
pieśni. Jest to bardzo głęboka metoda, górująca nad wszystkimi pozostałymi. W systemie
Maha Ati znajdujemy cos porównywalnego w praktykach Poza Intelektem (tyb. : Lo da)
oraz Powstawanie Zjawisk (tyb. : Tezo są). Te trzy aspekty Mahamudry oferują bardzo
zręczny start, umoŜliwiając nawet osobie o malej zdolności duchowej stopniowe
wchodzenie na coraz głębsze poziomy praktyki.
Trzy aspekty doŚwiadczenia
Rozpoznanie Mahamudry znane jest tez jako Inherentna Jedność, co oznacza, ze
uczymy się pozostawiać nasz umysł w jedności z właściwa mu natura. MoŜe to zostać
rozpoznane w trzech aspektach naszych dotychczasowych doświadczeń: w prawdziwej
naturze naszego umysłu, prawdziwej naturze naszych myśli oraz prawdziwej naturze
przejawów umysłu.
Prawdziwa natura umysłu
Prawdziwa umysłu odnosi się do jego pierwotnej esencji, która jest obecna w kaŜdym
momencie i dlatego nazywana jest inherentna. Esencja ta nie jest Ŝadna forma, Ŝadnym
dźwiękiem, zapachem ani smakiem, nie jest tez dotykiem, nie posiada koloru, nie jest
przyjemna ani nieprzyjemna. Nie jest tez niczym materialnym ani trwałym, lecz
nieograniczona, otwarta, świadoma przejrzystością.
Prawdziwa natura przejawów umysłu
PoniewaŜ umysł jest swobodny, moŜe projektować najrozmaitsze rzeczy - pokazywać
wielki show. Jego manifestacje są jednak w swej istocie nierzeczywiste. Z powodu
nieskrępowanych zdolności umysłu przezywamy domy, ludzi, rzeki, góry, skały, drzewa i
tak dalej. Góra we śnie nie jest wszak rzeczywista góra lecz samym umysłem. To samo
dotyczy naszego świata na jawie, w którym się znajdujemy. Kiedy z ludzkim światem.
Ten świat nie ma jednak Ŝadnej właściwej mu, prawdziwej egzystencji, która
odróŜniałaby się od komunikującego się z nim umysłem. Wszystko poza manifestacjami
umysłu jest niezlozone i dlatego nie ma ona więcej z realności niŜ sen. To jest prawdziwa
natura przejawów umysłu.
Prawdziwa natura myŚli
Miedzy umysłem a jego zewnętrznymi iluzjami pojawiają się myśli. Są sposobem
wyraŜania się umysłu, jego reakcja na wraŜenia, które odbiera od własnych manifestacji.
Myśli znajdują się w ciągłym ruchu, a ich ilość zaleŜy od wielości kontaktów, które ma
umysł z projektowanym na zewnątrz światem. Tak jak pęcherzyki powietrza w wodzie,
myśli powstają w przejściowo istniejących warunkach - nie maja one w Ŝaden sposób
niezaleŜnej egzystencji; kiedy warunki się zmieniają, w równie szybki sposób znikają
myśli. Jeśli jednak badamy istotę myśli pojawiającej się w danym momencie,
odnajdujemy nieograniczona, otwarta przejrzystość umysłu. Istota myśli jest bowiem
istota umysłu. To jest prawdziwa natura myśli.
Kontrola nad umysłem
Słowo Jedność (Inherentna Jedność, patrz wyŜej) wskazuje na to, ze chodzi nam o bycie
jednym z prawdziwa natura umysłu, myśli oraz rzeczy. Rzeczywiście spośród trzech
powyŜszych jakości najwaŜniejsze jest rozpoznanie prawdziwej natury umysłu. Kiedy raz
się ono pojawi, pozostałe dwa wglądy nastąpią naturalnie, same z siebie. Oznacza to, ze
2009-09-12
198418648.002.png
Droga Mahamudry cz. 4
Strona 3 z 3
musimy poddać umysł - te pusta, nieograniczona przejrzystość - naszej kontroli. Mamy
skłonność do natychmiastowego podąŜania za umysłem, kiedy ten cos projektuje:
jesteśmy przyzwyczajeni, by akceptować pomieszane informacje, które nam przekazuje.
To czego musimy się nauczyć, to rozpoznawanie prawdziwej natury umysłu; wtedy nasza
świadomość stanie się "świadomością pierwotna". Umysł nie powinien być ocięŜały i
uśpiony, ani tez przebywać w stanie podniecenia czy szaleństwa. Pozostaje on sam w
sobie i nie polega na zewnętrznych wraŜeniach. Przebywa w naturalnym stanie i
doświadcza go, będąc odpręŜonym. Nie wymusza sztucznymi lub agresywnymi
sposobami stanu spokoju. Wszystkie toporne i subtelne myśli rozpływają się same z
siebie. Kiedy myśli ustępują, umysł rozpoznaje się sam, bez lgnięcia do samego siebie.
To jest początek Inherentnej Jedności. Kiedy po raz pierwszy odnajdziecie w tym spokój,
ta zdolność umysłu stanie się coraz wyrazniejsza, a rozwój ten nie będzie miał granic: nie
moŜecie bowiem powiedzieć w jakimś momencie: "Teraz osiągnąłem juŜ koniec". Nie
moŜecie tego opisać słowami lub przekazać za pomocą przykładu, poniewaŜ na świecie
nie istnieje nic porównywalnego. śaden ludzki jeŜyk nie jest w stanie ująć słowami tego
nieograniczonego rozwoju. Tak długo, jak umysł jest uwikłany w swoje własne
manifestacje, tak długo myśli są podniecane najróŜniejszymi obiektami zewnętrznymi:
poprzez przyjemne i nieprzyjemne, gniew i lgniecie, obojętność lub to co male albo duŜe.
Myśli są umysłem, ale tylko jak pęcherzyki powietrza w wodzie. Aby uzyskać zaufanie do
prawdziwej natury umysłu, na początku formułuje się bardzo wyraźna mysi - mysi, która
łatwo moŜna rozpoznać. Na przykład: "Chcialbym mieć duŜo pieniędzy". Przyjrzyjcie się
bezpośrednio tej myśli. Patrzcie dalej. Przyjrzyjcie się jej istocie. Jeśli tego nie uczynicie,
pojawi się lgniecie, które zwielokrotni mysi i przekształci. Pojawi się wiele dalszych myśli
na ten temat. Kiedy jednak spojrzycie na istotę idei posiadania miliona marek,
przekształci się ona i stanie umysłem. Mysi zostanie przetransformowana w esencje
otwartej przestrzeni. Pęcherzyk powietrza rozpuści się w wodzie i stanie się woda. Jak to
się dzieje? OtóŜ umysł i myśli maja te same właściwości. Nie zniszczyliście bowiem
myśli, lecz dotarliście do jej prawdziwej natury. To nie wy "wystaraliście się" o te
właściwości i nie wy "przymocowaliście" je do myśli. Nie zniszczyliście równieŜ ich i nie
zastąpiliście owymi właściwościami. Umysł po prostu posiada w sposób naturalny takie
właściwości, a wy weszliscie jedynie w stan ich rozpoznawania. Jeśli będziecie rozwijać
przyzwyczajenie w tym kierunku, kaŜda mysi przekształci się w Dharmakaje, obszar
ostatecznej rzeczywistości. Natomiast jeśli nie jest się świadomym natury myśli,
pozostają one oceanem samsary/ wciąŜ obracającym się kołem cyklicznej egzystencji.
Skoro rozpoznajecie prawdziwa nature jednej myśli, dlaczego nie moŜecie naraz, od
razu, rozpoznać natury całego nawału myśli? W linii Karma Kagyu istnieje w związku z
tym metoda Mahamudry, dzięki której moŜna w mgnieniu oka, o ile ma się szczęście,
stać się Budda. Jest to najtrudniejsze ze wszystkich trzech aspektów; kiedy jednak
rozpoznaje się nature myśli, moŜna łatwo zrozumieć, ze manifestacje maja nature
umysłu. Nauczamy co prawda, ze manifestacje są umysłem i ze nic nie istnieje
niezaleŜnie od umysłu. Jest jednak bezcelowe, by na tym etapie rozpoznawać istniejące
przejawy umysłu/jeśli nie rozpoznaliśmy jeszcze prawdziwej natury umysłu i myśli. Jeśli
jesteście w pełni świadomi natury umysłu i myśli, rozpoznacie, iŜ umysł projektuje swoje
manifestacje a takŜe doświadcza ich. Były to krótkie objaśnienia. Zobaczycie jednak, ze
będą one poŜytecznym kluczem, by otworzyć wrota Mahamudry.
Tłumaczył Michal Siwek
2009-09-12
198418648.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin