PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY.........
W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Art. 33, ust. 1 i 2 oraz Art. 35, ust. 4.
Ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego.
II. PODSTAWY PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2010/ 2011
1.Monitorowanie sposobu wykorzystania godzin, o których mowa w art.42 ust. 2 lit. a i b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.)
2.Monitorowanie wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Plan Nadzoru Pedagogicznego sprawowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2010/2011.
Informacje i wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez KO
w roku szkolnym 2009/2010;
Wyniki nadzoru wewnętrznego:
- wyniki diagnoz, analiz, kontroli, monitoringu, obserwacji,
- wnioski i rekomendacje z ewaluacji,
- wnioski i uchwały rady pedagogicznej,
- wnioski i postulaty rady rodziców i samorządu uczniowskiego;
- standardy i wymagania zawarte w załączniku do rozporządzenia
w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Koncepcja pracy szkoły;
Wyniki nadzoru zewnętrznego – zalecenia pokontrolne KO
i innych organów kontrolujących szkołę;
Raport OKE, CKE z egzaminu zewnętrznego – wnioski.
Priorytety i cele „Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
2007-2013”
Rządowy program na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Rządowy program na lata 2009-2014 „Radosna szkoła”
1. Wdrożenie działań służących podniesieniu efektów kształcenia, poprzez:
- całościowe analizy postępów uczniów począwszy od diagnozy wstępnej
do analizy wyników sprawdzianu i egzaminów;
- formułowanie i wdrażanie wniosków z analizy osiągnięć uczniów;
- formułowanie i wdrażanie wniosków z analizy wyników sprawdzianu
i egzaminów;
- realizację programów poprawy efektywności kształcenia (naprawczych);
- modyfikowanie i wzbogacanie oferty edukacyjnej;
- dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb i możliwości uczniów;
- stosowanie metod i form pracy sprzyjających rozwojowi uzdolnień
i zainteresowań uczniów;
- prowadzenie działań służących wyrównywaniu szans
edukacyjnych uczniów uwzględniających indywidualizację
procesu edukacji.
2. Kształtowanie postaw uczniów, poprzez:
- diagnozowanie zachowań uczniów;
- planowanie i modyfikowanie działań zgodnie z potrzebami uczniów
oraz z ich udziałem;
- analizę działań wychowawczych podejmowanych w szkole
i wdrażanie wniosków z tych analiz;
- systematyczną współpracę z rodzicami, oraz instytucjami
i organizacjami działającymi w środowisku;
- upowszechnianie wiedzy i doskonalenie umiejętności
wychowawczych nauczycieli, innych pracowników szkoły i rodziców;
- organizowanie uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy
pedagogiczno-pedagogicznej w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.
- realizację zadań Szkolnego programu wychowawczego
i Programu profilaktyki.
3. Rozwój zawodowy nauczycieli;
4. Realizowanie i upowszechnianie innowacji nauczycielskich;
4.
5. Wzbogacanie bazy dydaktycznej szkoły;
III. Cele nadzoru (przykłady)
· Doskonalenie jakości pracy szkoły/placówki oświatowej;
· Osiąganie celów zgodnie z polityką oświatową państwa.
· Ocena realizacji przyjętej w szkole/ placówce koncepcji pracy;
· Doskonalenie procesów edukacyjnych zachodzących
w szkole;
· Podnoszenie efektywności kształcenia;
· Współpraca ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego
i lokalnego.
· Sprawdzenie stopnia spełnienia postawionych wymagań;
Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 7 października 2009r.
plan nadzoru zawiera:
1) cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram;
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
3) tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli.
Obszary wybrane do ewaluacji
2) Procesy zachodzące w szkole lub placówce
Wymaganie 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Wymaganie 2.6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych
4) Zarządzanie szkołą lub placówką
Wymaganie 4.3. Szkoła lub placówka ma odpowiednie warunki lokalowe
i wyposażenie
Cele ewaluacji (propozycja)
• Ocena oferty edukacyjnej w aspekcie realizacji podstawy programowej.
· Pozyskiwanie informacji na temat prowadzonych w szkole/placówce działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów
i uzyskanych efektów.
• Wykorzystanie zebranych informacji do poprawy jakości pracy szkoły/placówki w tym obszarze oraz wzrostu efektów kształcenia.
• Ocena warunków lokalowych i wyposażenia szkoły w aspekcie realizacji przyjętych w szkole programów nauczania i poszerzenia oferty edukacyjnej.
Przedmiot ewaluacji
• Oferta edukacyjna.
• Działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów.
• Warunki lokalowe i wyposażenie szkoły.
Ewaluację wewnętrzną organizuje i przeprowadza dyrektor szkoły we współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze i powołane zespoły ewaluacyjne, w skład których wchodzą nauczyciele mający doświadczenie: w prowadzeniu diagnozy edukacyjnej, w badaniach ewaluacyjnych lub ukończone formy doskonalenia z pomiaru dydaktycznego.
Zakres kompetencji członków zespołu ewaluacyjnego
Dyrektor szkoły – kontrola przebiegu procesu ewaluacji (nadzorowanie, monitorowanie), sprawdzenie prawidłowości analiz, zatwierdzenie wstępnych wniosków ewaluacyjnych, (opracowanych przez zespół ewaluacyjny), wyprowadzenie rekomendacji i przydział zadań z nich wynikających poszczególnym nauczycielom, prezentacja raportu Radzie Pedagogicznej.
Przewodniczący zespołu – koordynowanie procesu ewaluacji, opracowanie raportu końcowego, zapoznanie z wynikami ewaluacji i wynikającymi z niej wnioskami Rady Pedagogicznej, prezentacja raportu pozostałym podmiotom (wspólnie z dyrektorem).
Członkowie zespołu – opracowanie planu i projektu ewaluacji, decydowanie
o doborze metod i narzędzi badawczych, populacji do badania, zbieranie informacji, analiza i opracowanie wyników, formułowanie wstępne wniosków.
W przypadku ustalenia niskiego poziomu spełnienia przez szkołę wymagań
w ewaluowanym obszarze – opracowanie we współpracy z kadrą kierowniczą programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia.
Przy badaniu (w zależności od specyfikacji) wykorzystuje się wszystkich klientów szkoły. Badane podmioty mają prawo do informacji o wynikach badania i ich wykorzystaniu.
· uczniowie;
· rodzice;
· nauczyciele;
· pracownicy administracji.
Do badań wykorzystuje się następujące metody i techniki badawcze:
· obserwacja – arkusze obserwacji;
· wywiad - arkusze wywiadów;
· ankietowanie – kwestionariusz ankiety;
· analiza dokumentacji – dyspozycje do analizy dokumentacji, arkusze przeglądów, analiz danych statystycznych itp.;
· pomiar dydaktyczny – testy, sprawdziany.
Każde badanie jest dokumentowane.
Ustala się następujący sposób dokumentowania:
RAPORT – informacja o badaniu.
Struktura raportu z badań
· geneza i cel ewaluacji;
· charakterystyka projektu;
· prezentacja obszaru ewaluacji;
· problematyka badawcza/pytania badawcze;
· metody i narzędzia zbierania danych;
· opis przebiegu badań ze wskazaniem na to, co udało się zbadać,
a czego nie;
· zestawienia i opis zebranych danych;
· analiza danych;
· podsumowanie;
· wnioski i rekomendacje;
· ...
klonek100