plan nadzoru na rok 2010-2011.doc

(164 KB) Pobierz
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO

PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO

SPRAWOWANEGO

PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY.........

W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.

 

I. Podstawy prawne planu

Art. 33, ust. 1 i 2 oraz Art. 35, ust. 4.

Ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego.

 

II. PODSTAWY PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO

     

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
                         w roku szkolnym 2010/ 2011

1.Monitorowanie sposobu wykorzystania godzin, o których mowa w art.42 ust. 2 lit. a i b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela

(Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.)

 

2.Monitorowanie wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego.

 

Plan Nadzoru Pedagogicznego sprawowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2010/2011.

Informacje i wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez KO

w roku szkolnym 2009/2010;

Wyniki nadzoru wewnętrznego:

- wyniki diagnoz, analiz, kontroli, monitoringu, obserwacji,

- wnioski i rekomendacje z ewaluacji,                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

- wnioski i uchwały rady pedagogicznej,

- wnioski i postulaty rady rodziców i samorządu uczniowskiego;

- standardy i wymagania zawarte w załączniku do rozporządzenia

   w sprawie nadzoru pedagogicznego.

Koncepcja pracy szkoły;

Wyniki nadzoru zewnętrznego – zalecenia pokontrolne KO

i innych organów kontrolujących szkołę;

Raport OKE, CKE z egzaminu zewnętrznego – wnioski.

Priorytety i cele Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

2007-2013

Rządowy program na lata 2008-2013 Bezpieczna i przyjazna szkoła

Rządowy program  na lata 2009-2014 „Radosna szkoła”

 

 

Priorytety szkoły (przykłady)

 

1.     Wdrożenie działań służących podniesieniu efektów kształcenia, poprzez:

- całościowe analizy postępów uczniów począwszy od diagnozy wstępnej

do analizy wyników sprawdzianu i egzaminów;

- formułowanie i wdrażanie wniosków z analizy osiągnięć uczniów;

      - formułowanie i wdrażanie wniosków z analizy wyników sprawdzianu

        i egzaminów;

      - realizację programów poprawy efektywności kształcenia (naprawczych);

      - modyfikowanie i wzbogacanie oferty edukacyjnej;

      - dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb i możliwości uczniów;

      - stosowanie metod i form pracy sprzyjających rozwojowi uzdolnień

        i zainteresowań uczniów;

       - prowadzenie działań służących wyrównywaniu szans

         edukacyjnych uczniów uwzględniających indywidualizację

         procesu edukacji.

 

2.     Kształtowanie postaw uczniów, poprzez:

   - diagnozowanie zachowań uczniów;

- planowanie i modyfikowanie działań zgodnie z potrzebami uczniów

  oraz z ich udziałem;

- analizę działań wychowawczych podejmowanych w szkole

  i wdrażanie wniosków z tych analiz;

    - systematyczną współpracę z rodzicami, oraz instytucjami

      i organizacjami działającymi w środowisku;

    - upowszechnianie wiedzy i doskonalenie umiejętności

      wychowawczych nauczycieli, innych pracowników szkoły i rodziców;

    - organizowanie uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy

      pedagogiczno-pedagogicznej w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.

  - realizację zadań Szkolnego programu wychowawczego

     i Programu profilaktyki.

   3. Rozwój zawodowy nauczycieli;

   4.  Realizowanie i upowszechnianie innowacji nauczycielskich;

4.      

5.     Wzbogacanie bazy dydaktycznej szkoły;

 

   III. Cele nadzoru (przykłady)

·        Doskonalenie jakości pracy szkoły/placówki oświatowej;

·        Osiąganie celów zgodnie z polityką oświatową państwa.

·        Ocena realizacji przyjętej w szkole/ placówce koncepcji pracy;

·        Doskonalenie procesów edukacyjnych zachodzących

w szkole;

·        Podnoszenie efektywności kształcenia;

·        Współpraca ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego

     i lokalnego.

·        Sprawdzenie stopnia spełnienia postawionych wymagań;

 

 

    Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 7 października 2009r.

    plan nadzoru zawiera:

1) cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram;

2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej

i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;

3) tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli.

 

 

IV. Organizacja ewaluacji wewnętrznej

    

Obszary wybrane do ewaluacji

 

2) Procesy zachodzące w szkole lub placówce

 

Wymaganie 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej

Wymaganie 2.6. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych

 

4) Zarządzanie szkołą lub placówką

 

Wymaganie 4.3. Szkoła lub placówka ma odpowiednie warunki lokalowe

i wyposażenie

 

Cele ewaluacji (propozycja)

         Ocena oferty edukacyjnej w aspekcie realizacji podstawy programowej.

·        Pozyskiwanie informacji na temat prowadzonych w szkole/placówce działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów

i uzyskanych efektów.

         Wykorzystanie zebranych informacji do poprawy jakości pracy szkoły/placówki w tym obszarze oraz wzrostu efektów kształcenia.

         Ocena warunków lokalowych i wyposażenia szkoły w aspekcie realizacji przyjętych w szkole programów nauczania i poszerzenia oferty edukacyjnej.

 

 

Przedmiot ewaluacji

         Oferta edukacyjna.

         Działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów.

         Warunki lokalowe i wyposażenie szkoły.

 
Osoby odpowiedzialne za ewaluację wewnętrzną        

       Ewaluację wewnętrzną organizuje i przeprowadza dyrektor szkoły we współpracy z nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze i powołane zespoły ewaluacyjne, w skład których wchodzą nauczyciele mający doświadczenie: w prowadzeniu diagnozy edukacyjnej, w badaniach ewaluacyjnych lub ukończone formy doskonalenia z pomiaru dydaktycznego.

 

Zakres kompetencji członków zespołu ewaluacyjnego

 

Dyrektor szkoły kontrola przebiegu procesu ewaluacji (nadzorowanie, monitorowanie), sprawdzenie prawidłowości analiz, zatwierdzenie wstępnych wniosków ewaluacyjnych, (opracowanych przez zespół ewaluacyjny), wyprowadzenie rekomendacji i przydział zadań z nich wynikających poszczególnym nauczycielom, prezentacja raportu Radzie Pedagogicznej.

 

Przewodniczący zespołu koordynowanie procesu ewaluacji, opracowanie raportu końcowego, zapoznanie z wynikami ewaluacji i wynikającymi z niej wnioskami Rady Pedagogicznej, prezentacja raportu pozostałym podmiotom (wspólnie z dyrektorem).

 

Członkowie zespołu – opracowanie planu i projektu ewaluacji, decydowanie

o doborze metod i narzędzi badawczych, populacji do badania, zbieranie informacji, analiza i opracowanie wyników, formułowanie wstępne wniosków.

W przypadku ustalenia niskiego poziomu spełnienia przez szkołę wymagań

w ewaluowanym obszarze – opracowanie we współpracy z kadrą kierowniczą programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia.

 
Podmioty biorące udział w badaniu

    Przy badaniu (w zależności od specyfikacji) wykorzystuje się wszystkich klientów szkoły. Badane podmioty mają prawo do informacji o wynikach badania i ich wykorzystaniu.

·        uczniowie;

·        rodzice;

·        nauczyciele;

·        pracownicy administracji.

 

Metody, techniki i narzędzia

    Do badań wykorzystuje się następujące metody i techniki badawcze:

·        obserwacja – arkusze obserwacji;

·        wywiad - arkusze wywiadów;

·        ankietowanie – kwestionariusz ankiety;

·        analiza dokumentacji – dyspozycje do analizy dokumentacji, arkusze przeglądów, analiz danych statystycznych itp.;

·        pomiar dydaktyczny – testy, sprawdziany.

 

Dokumentowanie badania

    Każde badanie jest dokumentowane.

 

Ustala się następujący sposób dokumentowania:

RAPORT – informacja o badaniu.

 

Struktura raportu z badań

·        geneza i cel ewaluacji;

·        charakterystyka projektu;

·        prezentacja obszaru ewaluacji;

·        problematyka badawcza/pytania badawcze;

·        metody i narzędzia zbierania danych;

·        opis przebiegu badań ze wskazaniem na to, co udało się zbadać,

     a czego nie;

·        zestawienia i opis zebranych danych;

·        analiza danych;

·        podsumowanie;

·        wnioski i rekomendacje;

·        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin