FORMOWANIE SIĘ MATERIAŁU ZEZNANIOWEGO W UMYŚLE ŚWIADKA.doc

(42 KB) Pobierz
B

B. Hołyst – Psychologia kryminalistyczna

 

 

Formowanie się materiału zeznaniowego w umyśle świadka

 

Spostrzeganie – złożony układ procesów, dzięki któremu powstaje u człowieka subiektywny obraz rzeczywistości zwany spostrzeżeniem; występuje ono, gdy odpowiednie bodźce oddziałują na zmysły człowieka.

 

2 poziomy organizacji percepcji:

I.                     Sensoryczno-motoryczny – odebranie, zakodowanie i przetworzenie informacji o obiektywnych właściwościach elementów otoczenia;

II.                  Semantyczno-operacyjny – odzwierciedlenie elementów otoczenia i powiązanie informacji z jakimś standardem.

 

Percepcja zależy od:

-          możliwości narządów zmysłu,

-          uprzednich doświadczeń jednostki (wyodrębnianie całości od tła),

-          płci obserwatora;

-          wybiórczości spostrzegania,

-          nastawienia obserwatora,

 

Źródła nastawień:

-          silne utrwalenie u spostrzegającego określanych struktur poznawczych;

-          powiązanie pewnych struktur poznawczych z dominującymi potrzebami, emocjami, itp.;

-          pobudzenie określonych struktur poznawczych u spostrzegającego w niedalekiej przeszłości;

-          cechy osoby spostrzeganej i sytuacji.

 

Wnioskowanie indukcyjne w postrzeganiu ludzi – sposób na przypisywanie przyczyn zachowania innych różnym czynnikom, czyli na dokonywanie atrybucji; stosowane zasady to:

-          zasada współzmienności (skutek przypisywany jednej z współwystępujących w czasie przyczyn);

-          zasada dyskontowania (ograniczone znaczenie danej przyczyny, jeśli istnieją inne).

 

7 etapów spostrzegania wg T. Mądrzyckiego:

1.       powstawanie celu spostrzegania i nastawienia;

2.       selektywna percepcja podczas interakcji informacji dotyczących właściwości fizycznych i zachowań spostrzeganej osoby, jej zachowania i całej sytuacji;

3.       identyfikacja cech fizycznych i zachowań spostrzeganej osoby;

4.       przypisywanie, na podstawie odebranych informacji, zasadniczych cech i stanów psychicznych spostrzeganej osobie;

5.       przypisywanie innych cech spostrzeganej osobie na podstawie informacji uwzględniającej właściwości podstawowe;

6.       powstanie ogólnego obrazu i oceny spostrzeganej osoby w przypadku, gdy występuje zgodność informacji; gdy istnieje rozbieżność, następuje poszukiwanie bardziej adekwatnych schematów atrybutywnych bądź reinterpretacja cech i powiązań;

7.       dalsze oddziaływanie na spostrzeganą osobę i sukcesywny odbiór informacji.

 

„Odnośniki” od czynników osobowościowych przy kategoryzacji ludzi:

-          mechanizmy emocjonalno-motywacyjne jednostki – inni jako źródło wartości, przeszkód, zagrożeń;

-          struktura „ja” – inni jako sprzymierzeńcy, rywale, autorytety

-          sieć operacji – inni jako problem, zadanie;

-          sieć wartości – inny jako wartość sama w sobie.

 

Zmiana zeznań świadka w postępowaniu przygotowawczym i sądowym:

-          najczęściej zeznania zmieniają świadkowie w wieku 21-30 lat;

-          mężczyźni częściej zmieniają zeznania niż kobiety;

-          częściej zmieniają zeznania świadkowie w wykształceniem podstawowym;

-          także świadkowie nie mający kwalifikacji zawodowych;

-          także świadkowie niepracujący;

-          także świadkowie uprzednio karani;

-          znajomi oskarżonego zmieniają zeznania częściej niż rodzina i obcy.

 

Deformacje w spostrzeganiu:

-          błędy – nieadekwatność w percepcji w stosunku do rzeczywistości stwierdzona przy zastosowaniu pewnych obiektywnych kryteriów;

-          iluzje – stały i powszechny błąd, często występujący u wszystkich ludzi;

-          tendencyjność – skłonności do pewnego sposobu spostrzegania, które mogą prowadzić do błędów.

 

Tendencje w spostrzeganiu:

-          do wewnętrznej atrybucji własnych sukcesów i wewnętrznych niepowodzeń;

-          do tworzenia uproszczonego uproszczonego, spójnego obrazu;

-          do przeceniania powszechności własnych spostrzeżeń;

-          do ujednolicania spostrzeżenia (wpływ pierwszego wrażenia, cechy centralne, ukryte teorie osobowości, efekt „halo”, cechy ogniskowe i kontekstowe);

-          do przeceniania związków między zachowaniami (iluzoryczna korelacja, główna tendencja atrybucji);

-          do kontroli sytuacji;

-          do pozytywnej oceny innych (atrakcyjność i podobieństwo);

-          do uproszczonego spostrzegania grup ludzkich (stereotypy, uprzedzenia).

 

Pamięć ma charakter wybiórczy, co widać w jej dwóch procesach:

I.                     zapamiętywaniu

II.                  przypominaniu

-          odtwarzanie albo

-          rozpoznawanie

 

Przypominanie jako proces:

-          selektywny (wybiórczość informacji ze względu na uwagę)

-          konstruktywny (porównywanie treści ze schematem, wybieranie treści zgodnych i „dopisywanie” ich)

Wyjaśnienie na gruncie teorii schematów poznawczych – z upływem czasu odebrane informacje w pamięci zacierają się i wspomnienia stają się coraz bardziej zgodne ze schematami danej kategorii sytuacji.

 

Występowanie emocji a proces przypominania:

 

Uwarunkowania przypominania (ujęcie całościowe):

-          występowanie emocji;

-          aktywność poznawcza jednostki (w tym jej wiedza o świecie i sobie samym oraz o własnej pamięci);

-          sytuacyjne podobieństwo przypominania i zapamiętywania;

-          podobieństwo modalności zmysłowej odbieranych i rozpoznawanych bodźców;

-          własności indywidualne (np. gotowość, wierność, dokładność pamięci, także poziom zaspokojenia potrzeb, typ wykonywanej działalności, realizowane zadanie);

-          zainteresowanie przedmiotem zapamiętywania i przypomnienia;

-          czynniki motywacyjne (zgodnie z prawami Yerkesa-Dodsona)

 

Elementy systemu poznawczego uczestniczące w procesie poszukiwania informacji:

-          wiedza o obszarze tematycznym, którego dotyczy poszukiwanie;

-          ogólna wiedza o świecie;

-          wiedza o własnej pamięci;

-          wiedza kontekstualna (m.in.: znajomość przyczyn pytania i wgląd w wiedzę pytającego).

 

Czynność intelektualne biorące udział w aktualizowaniu informacji:

-          rozumienie zadania pamięciowego: sensu polecenia, istoty poszukiwania informacji, itp.;

-          ocenianie i selekcjonowanie sukcesywnie przypominanych informacji.

 

Uwarunkowania procesu aktualizacji:

-          właściwości jednostki;

-          cechy materiału;

-          cechy sytuacji zapamiętywania i przypominania we wzajemnym związku.

 

Dwa stanowiska wobec konstruujące aktywności podmiotu w procesie przypominania:

1.     F. C. Bartlett – podstawowa właściwość procesu, której deformujący wpływ jest istotny;

2.     E. Abramowski, A. Smirnow i in. – jedna z właściwości, niepodważająca zasadniczej adekwatności odbicia pamięciowego.

 

 

Badania E. Abramowskiego nt. modyfikacji treści świeżych wspomnień; występują:

-          zubożenia – odtworzenie materiału w sposób nadmiernie ogólny;

-          zapomnienia – całkowite pomijanie pewnych szczegółów;

-          zniekształcenia odtworzeń – dodanie pewnych elementów, które zmieniają treść materiału (złudzenia).

 

Formy odchyleń od wzoru przy odtworzeniach wg A. Smirnowa:

-          uogólnienie lub „skondensowanie” tego, co we wzorze występowało w konkretnej, rozwiniętej, szczegółowej postaci;

-          skonkretyzowanie i wyszczególnienie tego, co było dane w bardziej ogólnej lub skondensowanej formie;

-          zastąpienie jednej treści inną, równoznaczna pod względem sensu, a także ze względu na stopień uogólnienia i wyszczególnienia;

-          usunięcie lub przestawienie poszczególnych części wzoru;

-          połączenie tego, co było podane oddzielnie i rozdzielenie tego, co w oryginale było powiązanie ze sobą;

-          uzupełnienie wychodzące poza obręb wzoru;

-          spaczenie logicznej treści oryginału zarówno w całości jak i w poszczególnych częściach.

 

Kategorie deformacji obrazu pamięciowego wg F. C. Bartletta:

-          racjonalizacja – zmiany w obrazie uwarunkowane wiedzą i doświadczeniem jednostki;

-          konwencjonalizacja – spowodowana dominujących stereotypów.

 

Teorie zapominania:

1.       Fazy procesu pamięci (kodowanie, magazynowanie, wydobywanie) – utrata informacji na różnych etapach;

2.       H. Ebbinghaus i krzywa zapominania;

3.       Podejście poznawcze i zapominanie zależne od:

         (utraty) śladu pamięciowego – czynniki występujące w trakcie przechowywania;

         (utraty) wskazówki – procesy w trakcie wydobywania informacji z pamięci trwałej.

4.       Zapominanie jako nieodwracalna utrata informacji

         mechanizmy rozpadu śladu pamięciowego – zanik reprezentacji zdarzenia lub skojarzenia między reprezentacjami;

         interferencja – proaktywna lub retroaktywna jako dyfuzja zasobów aktywacji.

5.       Koncepcja monitorowania źródła – kwestia ubytku danych o kontekście lub źródle (zewnętrzne czy wewnętrzne)

6.       Teoria represji Z. Freuda – wybiórczość pamięci uwarunkowane czynnikami motywacyjnymi (zagrożenie dla ego).

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin