Wyklad_-_konsumenci1.doc

(41 KB) Pobierz
Podstawowe źródła prawa dotyczące konsumenta

 

Podstawowe źródła prawa dotyczące konsumenta

 

1.      Kodeks cywilny – Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. 16 poz. 93 ze zmianami)

 

2.      Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej ( Dz.U. 141poz.1176)

 

3.      Ustawa z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2005 Nr 244 poz.2080)

 

Kodeks cywilny – Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. 16 poz. 93 ze zmianami)

 

Art.22 1 pojęcie konsumenta

Art. 3841 i następne – wzorce umowy, klauzule niedozwolone

Art.4491-11 odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

Art. 556 – rękojmia za wady

Art.557 – gwarancja jakości

 

Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej ( Dz.U. 141poz.1176)

Zakres sprzedaży konsumenckiej

– sprzedaż w zakresie działalności przedsiębiorstwa

- na rzecz osoby fizycznej

- cel niezwiązany z działalnością zawodową lub gospodarczą

 

Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny

 

Ustawa z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2005 Nr 244 poz.2080)

 

Określa warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów.

 

Reguluje zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję oraz praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów, a także antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków, jeżeli te praktyki lub koncentracje wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Określa także organy właściwe w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów.

 

Zasada swobody umów

- swoboda w wyborze drugiej strony

- swoboda w ustaleniu treści

- zgodność z prawem

Ograniczenia -ochrona podmiotów słabszych

- podwyższenie wymagań dla profesjonalisty

- ochrona słabszego

Pojęcie konsumenta

- osoba fizyczna

- odniesienie do przedmiotu t.j. czynności prawnej

- brak określenia drugiej strony czyli adresata

- czynność prawna – niezwiązana z działalnością gospodarczą lub zawodową

Źródła słabości konsumenta

- przymus dokonania zakupu

- brak wiedzy we wszystkich sferach nabywania dóbr

- brak czasu

- brak wiedzy w zakresie marketingu agresywnego

Wzorce umowy

- regulaminy umów

- wzory umów

- ogólne warunki umów

Zasady stosowania wzorców umów

- doręczenie przy zawarciu umowy

- jednoznaczność sformułowań

- nadrzędność treści umowy nad wzorcem

Klauzule niedozwolone

- nie uzgodnione indywidualnie

- sprzeczność z dobrymi obyczajami

- rażąco naruszające interesy konsumenta

Produkt niebezpieczny

- odpowiedzialność producenta (sprzedawcy)

- nie zapewniający bezpieczeństwa jakiego można oczekiwać uwzględniając normalne użycie produktu

- domniemanie się, że produkt niebezpieczny powodujący szkodę, został wytworzony i wprowadzony do obrotu w zakresie działalności gospodarczej producenta.

 

Zakres i termin odpowiedzialności

- brak możliwości wyłączenia

- odpowiedzialność na zasadzie ryzyka

- termin – 3 lata od dnia w którym poszkodowany się dowiedział , nie później niż 10 lat od wprowadzenia produktu do obrotu

Zasady ogólne odpowiedzialności z umowy sprzedaży

- rękojmia – odpowiedzialność sprzedawcy

wada fizyczna

wada prawna

 

- gwarancja – odpowiedzialność gwaranta ( sprzedawca lub producent)

 

Rękojmia odpowiedzialność

- bez względu na świadomość wady

- bez względu na przyczynienie się do powstania wady

 

Uprawnienia kupującego

- odstąpienie od umowy

- obniżenie ceny

- wymiana na wolna od wad

- naprawa

 

Ważne

Utrata uprawnień kupującego – jeśli nie zawiadomi w ciągu miesiąca od wykrycia wady

Wygaśnięcie - po upływie roku od dnia gdy rzecz została kupującemu wydana

Możliwość wyłączenia rękojmi

 

Gwarancja

Cel – zapewnienie sprawnego funkcjonowania

 

Uprawnienia kupującego

- wymiana na wolny od wad

- naprawa

 

Uznanie towaru za niezgodny z umową

Brak możliwości wyłączenia uprawnień kupującego

Obowiązek udzielania jasnych wyjaśnień i instrukcji działania oraz opisu

Rozciągnięcie odpowiedzialności na nieprawidłowości w montażu

 

 

Gwarancja

Zapewnienie sprawnego funkcjonowania

Możliwość przyjęcia reklamy za dokument gwarancji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin