Wydawnictwo Wiedza i Praktyka jest jednym z liderów rynku publikacji fachowych. Łączna liczba wydawanych tytułów (z zakresu prawa, księgowości, rachunkowości, zarządzania, podatków oraz ubezpieczeń) to blisko 200 segregatorów wymiennokartkowych, książek, newsletterów i e-letterów.
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka powstało w 1997 roku z inicjatywy właścicieli wydawnictwa KiK Konieczny i Kruszewski s.c. oraz wydawnictwa Verlag Norman Rentrop, który jest jednym z największych wydawnictw fachowych w Niemczech, posiadający w swej ofercie ok. 100 tytułów.
Pierwszym tytułem Wiedzy i Praktyki był „Poradnik podatnika”, który odniósł błyskawiczny sukces i jest aktualizowany do dzisiaj. Kolejne to m.in. „Reklama w praktyce”, „Poradnik komputerowy”, „Poradnik profesjonalnej sekretarki” czy „Poradnik dyrektora finansowego”. Każda publikacja zawiera informację o zmianie jakieś ustawy, potem następuje komentarz do niej, a na końcu porada, jak dany fakt można wykorzystać w praktyce.
Wydawnictwo jest niekwestionowanym liderem na rynku publikacji wymiennokartkowych skierowanych do biznesu. Głównymi odbiorcami są księgowi, menadżerowie, kadrowcy i prawnicy. Prezes wydawnictwa Filip Nowicki mówi: „Naszym celem jest uczyć, jak się poruszać w obrębie zmieniającego się prawa, a nie jak je omijać”.
Publikacje Wiedzy i Praktyki dostępne są wyłącznie w sprzedaży wysyłkowej. Oficyna ta w ogóle nie współpracuje z księgarniami. Wydawnictwo dociera do klienta poprzez tematyczne portale internetowe. Wiedza i Praktyka jest właścicielem najpopularniejszego polskiego portalu finansowo-księgowego „Portal FK” oraz „Portalu Kadrowego”. „Portal FK” istnieje od marca 2002 roku. Dostęp do jego zasobów kosztuje 49 złotych miesięcznie, a liczba jego użytkowników to ok. 60 tys. osób. Publikacje wydawnictwa podzielone są na cztery działy tematyczne: podatki i rachunkowość, personel, zarządzanie firmą, komputery. Ponadto oficyna realizuje profesjonalne szkolenia i kursy szkoleniowe w ramach Akademii Wiedza i Praktyka.
W 2005 roku przychód ze sprzedaży książek uzyskany przez wydawnictwo Wiedza i Praktyka wynosił 54 mln złotych, co stanowi 22 proc. wzrostu w stosunku do roku wcześniejszego. W 2005 roku wydawnictwo opublikowało 35 tytułów, z czego 9 z nich to nowości. Sprzedano ponad 1,15 mln egzemplarzy publikacji, z czego 86 procent stanowią publikacje wymiennokartkowe, a 8 proc. publikacje elektroniczne. W 2005 roku do najbardziej sprzedających się pozycji należały: „Prawo Pracy- Personel od A do Z”, „Ubezpieczenia społeczne w praktyce”, „Poradnik Podatnika”, „BHP w firmie”, „VAT w praktyce”
Od początku działalności wydawnictwo regularnie umacnia swoją pozycję na rynku. Ranking wydawnictw, opublikowany w dzienniku „Rzeczpospolita" w maju 2007 roku, uznał Wydawnictwo Wiedza i Praktyka za drugie co do wielkości wśród wydawców publikacji poradnikowych i siódme w całej branży wydawniczej. Łączna liczba zatrudnionych to ponad 180 pracowników etatowych, blisko 200 współpracowników i ponad 1000 autorów.
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka jest członkiem licznych organizacji i stowarzyszeń, m.in.: Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego, Związku Firm Marketingu Bezpośredniego, Izby Wydawców Prasy, Polskiej Izby Książki oraz Konfederacji Pracodawców Prywatnych i Business Centre Club.
Bibliografia:
· Gołębiewski Ł., Współczesny rynek książki 2006, merlin.pl
· http://www.wip.pl
1
Mariusz_w