sprzęgłostarowicz.doc

(4642 KB) Pobierz
SPRZĘGŁO PRZECIĄZENIOWE KŁOWE STEROWANE SYNCHRONICZNIE

 

Dane

Obliczenia

Wyniki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N=10[kW]

N=750

[obr/min]

k=1,4

Mzn=127,3

[Nm]

 

 

Rm=610[MPa]

 

 

 

 

Zgo=287[MPa]

 

Zsj=516,6[MPa]

Xz=4

 

 

M=178,22[MPa]

ksj=129,15[MPa]

 

 

 

 

d2=20[mm]

 

 

 

d=22[mm]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

h=8[mm]

M=178,22

[Nm]

Dp=39,6[mm]

pdop=90[MPa]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

h=6[mm]

M=178,22

[Nm]

d=22[mm]

pdop=90[MPa]

 

 

 

 

 

d=22[mm]

 

Dw=30,8[mm]

 

Dw=30,8[mm]

Dz=49,3[mm]

 

 

 

Dw=30,8[mm]

Dz=49,3[mm]

 

 

Dśr=40,05[mm]

z=5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M=178,22[Nm]

Dśr=40,05[mm]

pdop=100[MPa]

a=9,25[mm]

z=5

 

 

 

 

M=178,22[Nm]

Dśr=40,05[mm]

kg=200[MPa]

a=9,25[mm]

b=12,6[mm]

 

M=178,22[Nm]

Dśr=40,05[mm]

z=5

a=9,25[mm]

h=5,5[mm]

Pob=1180[N]

pdop=100[MPa]

kr=200[MPa]

 

 

 

 

 

kr=200[MPa]

 

a=9,25[mm]

b=12,6[mm]

 

Pob=1180[N]

A=116,55

[mm2]

 

 

Dśr=40,05[mm]

d=22[mm]

μ=0,1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M=178,22[Nm]

Dśr=40,05[mm]

d=22[mm]

μ=0,1

φ=5,70

αgr=15,70

k=1,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Q2=7151,2 [N]

Dśr=40,05[mm]

d=22[mm]

μ=0,1

φ=5,70

αgr=15,70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

f=2,49[mm]

P=3370[N]

Q1=50,9[N]

 

 

Q2=7151,2[N]

 

 

f1=0,038[mm]

f2=5,28[mm]

 

 

 

f2-f1=5,242[mm]

h=7[mm]

 

 

 

n=2

 

d=8 [mm]

f2=5,28[mm]

 

hc=13,5[mm]

d=8 [mm]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nc=4

d=8 [mm]

n=2

x=5,5[mm]

l0=43[mm]

f1=0,038[mm]

f2=5,28[mm]

 

 

 

I. ZAŁOŻENIA KONSTRUKCYJNE:

 

- Sprzęgło pracuje między silnikiem a przekładnią zębatą, zatem przenosi ono jednakowy moment obrotowy wprost na maszynę roboczą. Musi być spełniony warunek:

Mnz>Msmax

Mnz- moment nominalny sprzęgła

Msmax- maksymalny moment rozwijany przez silnik podczas rozruchu

- Sprzęgło jest włączane i wyłączane ręcznie lub automatycznie

- Podzespoły występujące w układzie są normatywne

- Moc dostarczona przez silnik wynosi N=10[kW]

- współczynnik przeciążenia k=1,4

- nominalna prędkość obrotowa wału n=750 [Obr/min]

 

II MECHANIKA OBCIĄŻEŃ:

 

III OBLICZENIA WYMIAROWO KONSTRUKCYJNE:

 

1. Wyznaczenie obciążenia sprzęgła:

a) Wyznaczenie momentu znamionowego:

b)wyznaczenie momentu maksymalnego:

2. Wyznaczenie średnicy czopa wału

a) dobór materiału:

Przyjmuje stal 45 o parametrach:

Rm=610[MPa]

- wyznaczenie naprężeń dopuszczalnych na skrecanie

* przyjmuje współczynnik bezpieczeństwa Xz=4

* obliczenie wartości Zgo Zgo=0,47*Rm=0,47*610=287[MPa]

* obliczenie wartości Zsj

Zsj=1,8*Zg0=1,8*287=516,6[MPa]

* wyznaczenie wartości naprężeń dopuszczalnych ksj

b) obliczenie średnicy wału:

z normy PN-78/M-02041 dobieram średnicę wału:

d2=20[mm]

Zwiększam średnice wały ze względu na występowanie na wale rowka wpustowego:

dn=d2+0,1*d2=20+0,1*20=22[mm]

Przyjmuje wymiar z szeregu Ra40: d=22[mm]

3. Dobór piasty

a) obliczenie średnicy piasty:

Dp=1,8*d=1,8*22=39,6[mm]

b)Obliczam długość piasty:

L=3*d=3*22=66[mm]

5. Dobór wpustu:

a) dobór wpustu pomiędzy piastą a odbiornikiem:

Na podstawie normy PN-70/M-85005 dobieram wpust 12x8. Materiał na wpust St6 i pdop=90[MPa]

obliczam długość wpustu:

Z normy odczytano długość wpustu l=28[mm]

Przyjęto wpust 12x8x28

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin