Kurs C++.doc

(8676 KB) Pobierz
Od zera do gier kodera

15

 

 

Karol Kuczmarski (Xion)

 

 

Od zera do gier kodera

megatutorial

 


Kurs C++

Tutorial ten jest kompletnym opisem języka C++. Rozpoczyna się od wstępu do programowania i języka C++, by potem przeprowadzić Czytelnika przez proces konstruowania jego pierwszych programów. Po nauce podstaw przychodzi czas na programowanie obiektowe, a potem zaawansowane aspekty języka - z wyjątkami i szablonami włącznie.

Kurs jest częścią megatutoriala Od zera do gier kodera.

 

Copyright © 2004 Karol Kuczmarski

Udziela się zezwolenia do kopiowania, rozpowszechniania i/lub modyfikacji tego dokumentu zgodnie z zasadami Licencji GNU Wolnej Dokumentacji w wersji 1.1 lub dowolnej późniejszej, opublikowanej przez Free Software Foundation; bez Sekcji Niezmiennych, bez Tekstu na Przedniej Okładce, bez Tekstu na Tylniej Okładce. Kopia licencji załączona jest w sekcji Licencja GNU Wolnej Dokumentacji.

 

Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi lub towarowymi ich właścicieli.

 

Autorzy dołożyli wszelkich starań, aby zawarte w tej publikacji informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych i autorskich. Autorzy nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w tej publikacji.

 

Avocado Software

http://avocado.risp.pl

 

Game Design PL

http://warsztat.pac.pl


Spis treści

 

Podstawy programowania              17

Krótko o programowaniu              19

Krok za krokiem              19

Jak rozmawiamy z komputerem?              21

Języki programowania              23

Przegląd najważniejszych języków programowania              23

Brzemienna w skutkach decyzja              26

Kwestia kompilatora              27

Podsumowanie              28

Pytania i zadania              28

Pytania              28

Ćwiczenia              28

Z czego składa się program?              29

C++, pierwsze starcie              29

Bliskie spotkanie z kompilatorem              29

Rodzaje aplikacji              31

Pierwszy program              32

Kod programu              33

Komentarze              33

Funkcja main()              33

Pisanie tekstu w konsoli              34

Dołączanie plików nagłówkowych              35

Procedury i funkcje              36

Własne funkcje              36

Tryb śledzenia              37

Przebieg programu              38

Zmienne i stałe              39

Zmienne i ich typy              39

Strumień wejścia              40

Stałe              41

Operatory arytmetyczne              42

Umiemy liczyć!              42

Rodzaje operatorów arytmetycznych              43

Priorytety operatorów              44

Tajemnicze znaki              44

Podsumowanie              45

Pytania i zadania              45

Pytania              46

Ćwiczenia              46

Działanie programu              47

Funkcje nieco bliżej              47

Parametry funkcji              47

Wartość zwracana przez funkcję              49

Składnia funkcji              50

Sterowanie warunkowe              51

Instrukcja warunkowa if              51

Fraza else              53

Bardziej złożony przykład              54

Instrukcja wyboru switch              56

Pętle              58

Pętle warunkowe do i while              58

Pętla do              58

Pętla while              60

Pętla krokowa for              62

Instrukcje break i continue              65

Podsumowanie              66

Pytania i zadania              67

Pytania              67

Ćwiczenia              67

Operacje na zmiennych              69

Wnikliwy rzut oka na zmienne              69

Zasięg zmiennych              69

Zasięg lokalny              70

Zasięg modułowy              72

Przesłanianie nazw              73

Modyfikatory zmiennych              74

Zmienne statyczne              75

Stałe              76

Typy zmiennych              76

Modyfikatory typów liczbowych              77

Typy ze znakiem i bez znaku              77

Rozmiar typu całkowitego              78

Precyzja typu rzeczywistego              79

Skrócone nazwy              80

Pomocne konstrukcje              80

Instrukcja typedef              80

Operator sizeof              81

Rzutowanie              83

Proste rzutowanie              84

Operator static_cast              86

Kalkulacje na liczbach              88

Przydatne funkcje              88

Funkcje potęgowe              88

Funkcje wykładnicze i logarytmiczne              89

Funkcje trygonometryczne              90

Liczby pseudolosowe              91

Zaokrąglanie liczb rzeczywistych              93

Inne funkcje              94

Znane i nieznane operatory              95

Dwa rodzaje              95

Sekrety inkrementacji i dekrementacji              96

Słówko o dzieleniu              97

Łańcuchy znaków              98

Napisy według C++              99

Typy zmiennych tekstowych              100

Manipulowanie łańcuchami znaków              100

Inicjalizacja              100

Łączenie napisów              102

Pobieranie pojedynczych znaków              103

Wyrażenia logiczne              105

Porównywanie wartości zmiennych              105

Operatory logiczne              105

Koniunkcja              106

Alternatywa              106

Negacja              106

Zestawienie operatorów logicznych              107

Typ bool              108

Operator warunkowy              109

Podsumowanie              110

Pytania i zadania              111

Pytania              111

Ćwiczenia              111

Złożone zmienne              113

Tablice              113

Proste tablice              113

Inicjalizacja tablicy              115

Przykład wykorzystania tablicy              116

Więcej wymiarów              119

Deklaracja i inicjalizacja              120

Tablice w tablicy              121

Nowe typy danych         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin