zagadki geometryczne.docx.doc

(24 KB) Pobierz

Mam cztery rogi, dwa długie i dwa

krótkie boki. Kwadratem nie jestem,

choć mam kąty proste.

(prostokąt)

Zagadka zaczyna się stąd!

Jest w nim prosty każdy kąt.

No i zawsze, mój kolego, równe boki

w nim, dlatego już od bardzo wielu

lat, mówią o nim, że to...

(kwadrat)

My wszystkiego mamy trzy.

Ach, jak wesoło mieć trzy boki

i trzy kąty. Trzy wierzchołki

także mamy i pracując na trzy fronty,

każdej pracy radę damy.

(trójkąty)

Powiem tylko jestem szczery,
Ujrzysz u mnie boki cztery,
Cztery kąty i wierzchołki,
Obce mi są różne dołki,
Moje boki są równiuteńkie,
A cztery kąty prościutkie.
Myślę, że teraz wszyscy poznacie,
Jaką figurę przed sobą macie? (kwadrat)

Ja mam boków mniej, jest mi przez to lżej,
A magiczna liczba trzy- zawsze towarzyszy mi.
Mam trzy boki i wierzchołki,
Trzy mam kąty, trzy odcinki,
Twoja buzia mówi mi, że odgadniesz raz, dwa, trzy. (trójkąt) Toczę, toczę się wesoło,
I do wszystkich macham w koło,
Początku nie mam ani końca,
Podobne jestem do słońca,
Wszyscy mnie doskonale znacie,
Myślę, że gotową odpowiedź już macie! (koło) Mam cztery boki równe parami,
Chociaż różniące się długościami,
Nie jestem jednak kwadratem,
A tylko jego bliskim bratem,
Tak jak on cztery kąty proste mam,
Lecz nie jestem taki sam,
Teraz już pewnie poznacie,
Kogo przed sobą macie (prostokąt)

wierszyk „Pajacyk” Przedszkolaczek Jacek to majster nie lada,
Popatrzcie jak sprawnie mozaikę układa,
Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty,
Głowa, brzuszek, ręce nogi, kapelusz trójkątny,
Trzeba jeszcze zrobić butki
Z prostokątów małych
No i proszę już pajacyk zrobiony jest cały Czytając wiersz prowadzący układa postać pajacyka z figur geometrycznych na tablicy
     Następnie każde dziecko wybiera z klocków Dienese`a potrzebne figury i na krzesełku, na którym siedziało, na kartce papieru, podczas słuchania wiersza czytanego przez nauczyciela układa podobnego pajacyka

Przebieg zajęcia

1. „W krainie figur geometrycznych”- słuchanie krótkiego opowiadania.

Na tablicy przypięty obrazek przedstawiający zamek zbudowany z figur

geometrycznych.

RYSUNEK

 

„Była kraina dziwna, w której wszystko było zbudowane z figur

geometrycznych. Stał tam zamek, bardzo dziwny, z figur geometrycznych.

W zamku tym na tronie siedział król bardzo dziwny, z figur geometrycznych.

Miał koronę bardzo dziwną, z figur geometrycznych. I patrzył z okien wieży na

dziwną swą krainę, gdzie wszystko miało kształt figur geometrycznych.”

2. Rozmowa z dziećmi na temat treści opowiadania (nazywanie, przeliczanie

figur geometrycznych, z których zbudowany jest zamek).

- z jakich figur geometrycznych zbudowany jest zamek?

- policz ile jest trójkątów, kwadratów, prostokątów, kół,

- policz ile jest figur w kolorze żółtym,

- których figur geometrycznych jest najwięcej i ile?

- których figur jest najmniej i ile?

- o ile więcej jest trójkątów niż kwadratów?

- kto spróbuje policzyć wszystkie figury, z których zbudowany jest zamek?

3. Zabawa „Czarodziejski woreczek.”

Dzieci rozpoznają wielkość i kształt figury poprzez dotyk, a następnie starają

się wybrać taką samą figurę wśród leżących na stoliku. Figurę wybraną ze

stolika przypinamy na tablicy, a figurę z woreczka wyjmujemy i odkładamy

na bok (po sprawdzeniu, czy jest taka sama).

4. Zabawa ruchowa pt. „Taniec figur geometrycznych.”

Dzieci otrzymują sylwety figur geometrycznych o różnym kolorze i różnej

wielkości. W czasie muzyki dzieci tańczą, a na przerwę w muzyce dzieci

nieruchomieją. Następnie nauczyciel przywołuje do siebie dzieci z

określonymi figurami geometrycznymi, mówiąc np. trójkąty do mnie,

kwadraty do mnie.

Zabawę powtarzamy co najmniej trzy razy, przywołując do siebie wszystkie

rodzaje figur geometrycznych.

5. Rozwiązywanie zagadek słownych „O jakiej figurze myślę?”-

określanie cech figur geometrycznych.

Nauczyciel opisuje jedną z figur geometrycznych lub mówi zagadkę np.

To taka dziwna figura,

bo nie wiadomo, gdzie dół, gdzie góra,

do góry głową, czy na dół głową

3

zawsze wygląda jednakowo.

Ma cztery równe kąty,

ma cztery równe boki.

Tak samo długi jak i szeroki. (kwadrat)

Zadaniem dzieci jest wskazać tę figurę i podać jej nazwę.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin