Ajdukiewicz Kazimierz - Zagadnienia i kierunki filozofii.pdf

(568 KB) Pobierz
Ajdukiewicz Kazimierz - Zagadnienia i kierunki filozofii
KAZIMIERZ
AJDUKIEWICZ
ZAGADNIENIA
I KIERUNKI
FILOZOFII
Teoriapoznania
Metafizyka
Słowowstępne
KlemensSzaniawski
Czytelnik•Warszawa1983
Obwolutę,okładkę
ikartętytułowąprojektował
JanBokiewicz
Wfpoi
A
©CopyrightbyKazimierz,Ajdukiewicz
Warszawa1949
ISBN8307009901
Filozofiawoczachracjonalisty
4
LosytejksiąŜkisąparadoksalne.Pisanabyłazzamia
rem,byuprzystępnićproblematykęfilozoficznąludziom,
którzysięniąspecjalnieniezajmują.Czytelnikomtakim
Autorpragnąłpomócwzrozumieniuzagadnieńistano
wiskfilozoficznych,oddzielonychodpotocznychform
wy
powiadaniamyślibarierąswoistejterminologii.Niezwra
całsięwięc,piszącswąksiąŜeczkę,dokolegówfilozofów,
niechodziłomuojeszczejedenpodręcznikakademicki.
Pragnąłtrafićdoszerokiegokręguludzistawiających
sobiepytaniaocharakterzefilozoficznymipróbujących
poamatorskuznaleźćnanieodpowiedź.Zrezygnowałw
tymceluzwymogówmaksymalnejścisłości,doktórych
wswoimpisarstwieprofesjonalnymprzywiązywałnaj
wyŜsząwagę.
Tymczasem—itowłaśniejestparadoks—stałosię
tak,Ŝedziełkowzamierzeniupopularyzatorskienietra
fiłowogóledowolnejsprzedaŜywksięgarniach.Otrzy
małyjebiblioteki,moglijekupićludzielegitymującysię
potrzebąjegoposiadaniazracjiuprawianegozawodu,
natomiastCzytelnik,dlaktóregotaksiąŜkazostałanapi
sana,niemiałdoniejswobodnegodostępu.Pierwszeije
dynedotychczaswydanieZagadnieńikierunkówfilozofii
ukazałosiębowiemwczasiewyjątkowoniesprzyjającym.
Byłrok1949,początekstalinizmuwpolitycekulturalnej.
Myślodbiegającaodobowiązującegoszablonuniemiała
przeznajbliŜszelataprawadoegzystencji.
Niepotrafięodpowiedziećnapytanie,dlaczegoniena
stąpiłowznowienietejksiąŜkiwówczas,gdybyłojuŜono
moŜliwe.ZaŜyciaAutorawymagałobytozapewneprze
róbek,naktóreniemiałczasu(zawszeudoskonalałswoje
teksty),późniejrzeczposzławzapomnienie—jakdalece
niezasłuŜone,moŜnaocenićdzisiaj,gdydrugiewydanie
Zagadnieńikierunkówfilozofiidocieradorąkczytelnika
Wostatnimdziesięcioleciuukazałysięprzekłady:an
gielski(ProblemsandTheoriesofPhilosophy.Transl.by
H.SkolimowskiandA.Quinton.CambridgeUniversity
Press1973)orazportugalski(Problemaseteoriasdafilo
sofia.Trąd.dePabloRubenMaricondaeReginaCorrea
Rocha.SaoPaulo1979).
Zagadnieniaikierunkifilozofiiwyszłyspodpiórazna
komitegomyśliciela,jednegoznajwiększych,jakichmie
liśmy.SłowowstępnedoksiąŜkiukazującejsięwdwa
dzieścialatodjegośmiercipowinnobyćpoświęcone
przedewszystkimprzypomnieniutejniepospolitejpostaci.
KazimierzAjdukiewiczurodziłsięw1890rokuwTar
nopolu,wrodzinieurzędniczej.Szkołęśredniąukończył
weLwowie,tamŜeodbyłstudiauniwersyteckie,zakoń
czonewroku1912doktoratemzfilozofii(studiowałpo
nadtomatematykęifizykę).Głównymnauczycielemuni
wersyteckimAjdukiewiczabyłKazimierzTwardowski,
zktóregoznakomitejszkoływyszławiększośćprofesorów
filozofiiwodrodzonejPolsce.Obowiązującewtejszkole
surowewymogiścisłości,azarazemŜywezainteresowanie
logikąformalną(reprezentowanąwówczasweLwowie
przezjednegozjejtwórców,JanaŁukasiewicza)nadały
pierwszymjuŜpublikacjomAjdukiewiczatencharakter,
którypóźniejtrwalecechowałjegoprace.Dotyczyłyone
problemówbardzowyraźnieokreślonych,wypreparowa
nychniejakoztradycyjnejmateriifilozoficznej.Ikorzy
stałyzaparaturypojęciowejlogikiformalnej,cobyło
wówczaswfilozofiizupełnąnowością.
Ostatnirokprzedwybuchemwojnyświatowejspędził
AjdukiewiczwGetyndze,gdziestudiowałfilozofięuHus
serlaimatematykęuHilberta.Wlipcu1914zostałpowo
łanydoarmiiaustriackiej,awnastępnymrokuskierowa
nynafrontwłoski.Wtensposóbzacząłsiędlaniego
kilkuletniokressłuŜbyliniowej,kontynuowanejwwojsku
polskim,któregoszeregiopuściłjesienią1920rokuwstop
niukapitanaartylerii.Wrokpóźniejhabilitowałsięz
filozofiinaUniwersytecieWarszawskim,przedłoŜywszy
dysertacjępt.Zmetodologiinaukdedukcyjnych.
Doroku1939byłAjdukiewicznajpierwdocentem,ana
stępnieprofesoremUniwersytetuJanaKazimierzawe
Lwowie,zkrótkąprzerwą(1926—1928)naprofesuręw
Warszawie.Ztegookresudatująsięm.in.:słynnakon
cepcjaradykalnegokonwencjonalizmu,podstawowepoję
cialogikipytań,wynikizzakresulogicznejskładnijęzyka.
WlatachwojnypozostawałAjdukiewiczweLwowie,naj
pierwnastanowiskuprofesoraradzieckiegouniwersytetu
lwowskiego,następnie—wczasieokupacjiniemieckiej—
jakourzędnikinauczyciel,pracującyzarazemwtajnym
szkolnictwiepolskim.
Powojnieobjąłkatedręmetodologiiiteoriinaukw
UniwersyteciePoznańskim,któregorektorembyłwlatach
1948—1952.DoWarszawyprzeniósłsięwroku1955,na
stanowiskoprofesoralogikiwUniwersytecie,ajedno
cześniekierownikazakładulogikiwPAN.Wtymcha
rakterzepracowałdoprzejścianaemeryturęwroku1961.
Zmarłnaglenasercewdwalatapóźniej,wpełniaktyw
nościtwórczej,zaświadczonejdoskonałymipublikacjami
bieŜącymiorazzaawansowanąpracąnadpodręcznikiem,
którywydanyzostałpośmiertniept.Logikapragmatyczna.
ByłczłonkiemrzeczywistymPolskiejAkademiiNaukod
początkujejistnienia.Piastowałlicznefunkcjeigodności
wpolskichimiędzynarodowychinstytucjachnaukowych.
NaleŜałdopowszechnieuznanychwielkościwspółczesnej
filozofii.
Międzynarodoweuznaniezdobyłstosunkowowcześnie.
Faktgodnyodnotowania,poniewaŜbarierajęzykowanie
razopóźniaławłączenieideipolskichfilozofówdoświa
towegoobiegu.WprzypadkuAjdukiewiczaistotnąrolę
odegrałapublikacjajegoklasycznychpracwczasopiśmie
,,Erkenntnis",wydawanymwWiedniuprzezgłośnąwów
czasgrupęfilozofówspodznakuempiryzmulogicznego
(zwanegotakŜeneopozytywizmem).Byłytomin.:Język
ipoznanie(1934),Obrazświataiaparaturapojęciowa
(1934),Naukowaperspektywaświata(1935).
Przedrukowy
wanojepóźniejwielokrotnie.
WidaćjuŜztytułów,Ŝegłównymprzedmiotemówczes
nychbadańAjdukiewiczabyłjęzykjakonarzędziepozna
nia.Chodziłomuwszczególnościoto,wjakimstopniu
poznanieświatazaleŜyoddoboruaparaturypojęciowej,
wktórejsięówświatopisuje.Stanowisko,doktórego
doszedł,nazwałAjdukiewiczradykalnymkonwencjona
lizmem.
„Mójwkładdonaukipolegawzasadzietylkonazwró
ceniuuwaginafakt,Ŝeodsposobu,wjakirozumiesię
wyrazy,awięcodznaczenia,wjakimsięichuŜywa,za
leŜysposóbposługiwaniasięnimi"—takpisałAjdukie
wiczwroku1953oswoichznanychjuŜwówczaspo
wszechniepracachzlattrzydziestych.Gdybydotegosię
istotniesprowadzałuzyskanyprzezAjdukiewiczawynik,
radykalnykonwencjonalizmbyłbydoktrynąniezmiernie
łatwądowyłoŜenia,atakŜeniebudzącąsprzeciwuzracji
swejbanalnejprawdziwości.JednakŜeowaautocharakte
rystykaotyletylkojesttrafna,ŜeukazujespostrzeŜenie,
którebyłozaledwiepunktemwyjściadlakoncepcjitrud
nejizarazemnaderspornej.
Dotyczyłaonarolijęzykawkonstruowaniuobrazu
świata.Chodziłoprzedewszystkimoto,bynadaćściślej
szysensoczywistemuwłaśnietwierdzeniu,któregłosi,iŜ
akceptowanielubodrzucaniezdańzaleŜymin.odzna
czeniawyraŜeńuŜytychdoichsformułowania.Pierwszym
zadaniem,jakieAjdukiewiczsobiepostawił,byłowyświet
leniezagadkowegopojęciaznaczenia.
Rozumowałmniejwięcejtak.SkoroznaczeniewyraŜeń
współdeterminujesposóbposługiwaniasięnimi,tozwłaś
ciwegodanemujęzykowisposobuuŜywaniawyraŜeńmoŜ
nawnosićoichznaczeniuwtymjęzyku.Jeślinp.słowo
„kwadrat"znaczywjęzykupolskimtyleco„prostokąt
równoboczny",toodrzucenieprzezkogośzdania„boki
kwadratusąsobierówne"świadczyłobyotym,Ŝeprzy
pisujeonsłowomuŜytymwtymzdaniuinneznaczenie
niŜprzysługująceimwjęzykupolskim.Dałabysięwięc
dlajęzykapolskiegosformułowaćreguła,któranakazuje
uznaćprzytoczonewyŜejzdaniezaprawdziwezewzględu
nasenswystępującychwnimsłów.Jesttoprzykładre
gułybezwarunkowej(nazywanejprzezAjdukiewicza
aksjomatyczną),moŜnajednakformułowaćregułynaka
zująceuznawaniepewnychzdańzewzględunauznanie
innychzdań(regułydedukcyjne)oraz—zewzględuna
pewnesytuacjedoświadczalne(regułyempiryczne).
Wtensposóbzrodziłasiętzw.dyrektywalnakoncepcja
znaczenia.Głosiona,ŜeznaczeniemwyraŜeńdanegoję
zykajesttowłaśnie,codajesięodczytaćzdyrektywzna
czeniowychtegojęzyka,awięczowychreguł—aksjo
matycznych,dedukcyjnychiempirycznych—nakazują
cychbezwarunkowolubwarunkowouznawaniezapraw
dziwepewnychzdańsformułowanychwtymjęzyku.
OgółznaczeńprzyporządkowanychwyraŜeniomdanego
językanazwałAjdukiewiczaparaturąpojęciowątegoję
zyka.Inatakprzygotowanymgrunciegłosiłtezęznacznie
mocniejsząniŜklasycznykonwencjonalizmPoincarego.
„Chcemytu—pisałwartykuleObrazświataiaparatura
pojęciowa—sformułowaćiuzasadnićtwierdzenie,Ŝenie
tylkoniektóre(jakchciałPoincare—K.S.),alewszystkie
sądy,któreprzyjmujemyiktóretworzącałynaszobraz
świata,niesąjeszczejednoznaczniewyznaczoneprzezda
nedoświadczenia,leczzaleŜąodaparaturypojęciowej,
przypomocyktórejodwzorowujemydanedoświadczenia.
MoŜemyjednakwybraćtakąlubinnąaparaturępojęcio
wą,przezcozmienisięcałynaszobrazświata".Tak
brzmitezaradykalnegokonwencjonalizmu.
BliŜszajestonazpewnościąparadoksowiniŜbanałowi.
Łatwiejjązrozumieć,jeśliuwzględnimy,Ŝesłowo„język",
azatemi„aparaturapojęciowa"—pojmujesięnader
restryktywnie.Mamytudoczynieniazidealizacją,daleko
odbiegającąnietylkoodjęzykówetnicznych,alerównieŜ
odjęzykówwiększościdyscyplinnaukowych,niespełniają
onebowiembardzomocnychzałoŜeńprzyjętychwkon
cepcjiAjdukiewicza.PrzytychzałoŜeniachzmianachoćby
jednejdyrektywyznaczeniowejzmieniacałąaparaturępo
jęciową:dwieaparaturypojęciowesąalboidentyczne,albo
rozłączne,czyliniemająwspólnychelementów.Wtym
ostatnimprzypadkuodpowiadająceimjęzykisąnieprze
kładalne.
RadykalnykonwencjonalizmnaleŜyjuŜdzisiajdohi
storiifilozofii.OdstąpiłodniegosamAutor,którywcześ
niejitrafniejniŜpóźniejsijegokrytycydostrzegłpowody,
dlaktórychstanowiskotakskrajneniedajesięutrzymać.
Ale,jaktoczęstobywazpróbamiśmiałychrozstrzygnięć,
konwencjonalizmradykalnywywarłwiększyzapewne
wpływnaumysłyniŜdoktrynybardziejkompromisowe,
usiłującepogodzićkonfliktowepoglądynarolęjęzyka
wpoznawaniurzeczywistości.
Problematykisemiotycznejwzwiązkuzzagadnieniami
teoriipoznanianigdywłaściwienieprzestałAjdukiewicz
uprawiać,choćrównoleglepodejmowałwieleinnychza
gadnieńnaleŜącychdoklasycznegorepertuarufilozofii.
Wpięknymodczyciept.Zagadnienieempiryzmuakon
cepcjaznaczenia,wygłoszonymnakonferencjizokazji
siedemdziesięcioleciaurodzin,zdajeonsprawęzewolucji
swychpoglądównapojęciesensuiszkicujekolejnąpróbę
rozwiązania.Śmierćprzerwałapracęnadtąkoncepcją.
EncyklopediaokreślaAjdukiewiczamianemfilozofa
ilogika.Kolejnośćtawydajemisiętrafna.Jakkolwiek
pozostanieonautoremwybitnych.osiągnięćwdziedzinie
logiki,filozofembyłprzedewszystkim,gdyŜwwyborze
problematykikierowałsiędąŜeniemdouzyskaniapoglądu
na.świat.Miałtobyćpoglądracjonalny.AponiewaŜtylko
naukowemupoznaniuprzypisywałracjonalność,
koncentro
wałsięnabadaniunauki,jejjęzykaimetod.
JakometodologAjdukiewiczgłosiłirealizowałprogram,
którystanowirozwiązanieznanegodylematu:albometo
dologiaograniczysiędozdawanias*prawyztego,jak
uczenipostępują(iwtedyzrezygnujezodpowiedzinapy
tanieozasadność),albobędziegłosiła,jakpowinnipo
stępować(iwówczasnarazisięnazarzutarbitralności).
ZadaniepostawionemetodologiiprzezAjdukiewicza
brzminastępująco.Trzebanajpierwzrekonstruować,spo
sobypostępowaniaprzyjętedefactownauce,anastępnie
próbowaćjeuzasadnićprzezwykazanie,Ŝesąonesku
tecznymsposobemrealizacjicelu,którysię
uczonemu
hipotetycznieprzypisuje.Uczonyniemusibyćtegocelu
świadomy;wystarczy,Ŝezachowujesiętak,jakgdyby
sięnimkierował.Postępowanieuczonegodajesię
wówczas
zrozumiećwedleschematuwarunkowego:gdybypostawił
sobietakatakokreślonycel,tostosowanaprzezeńme
todapostępowaniabyłabyracjonalna—wtymsensie,'
Ŝestanowiłabyskutecznysposóbosiągnięciaowegocelu.
Stądtermin„metodologiarozumiejąca",częstouŜywany
dlaokreśleniabadańpostulowanychprzez
Ajdukiewicza.
WcielającwŜycietenprogramAjdukiewiczdokonał
świetnychanaliztakpospoliciestosowanychwnauceme
tod,jakdefiniowanie(wróŜnychodmianach),pomiar,za
wodnesposobywnioskowania.Kierowałsięwtychpra
cachnaszkicowanąwyŜejdyrektywą,którąująłkiedyś
lapidarniewsłowachnastępujących:„Wszelkiepojęcie
poprawnościtakiejlubinnejrobotymyślowejwymaga
relatywizacjiwzględemcelu,którysiębierzepoduwagę.
JeŜelisięrelatywizacjitejnieuczyni,tozakładasięten
celmilcząco.Dopatrzeniesiętychcelów,zpunktuwidze
niaktórychoceniasięwnaukachfaktycznieróŜneope
racjemyśloweiichwytwory,stanowijednoznajistot
niejszychzadańmetodologii,oilechceonanaukijako
zjawiskakulturowewsensiehumanistycznymzrozumieć".
Tytułemprzykładuprzypomnęwtym,miejscupiękne
zastosowaniepowyŜszejdyrektywy,zawartewpracypt.
Oracjonalnościzawodnychsposobówwnioskowania
(1958).
ZajmujesiętamAjdukiewiczzagadnieniemodparusetlat
podejmowanymprzezfilozofów,mianowiciepytaniem
ozasadnośćwnioskowańindukcyjnych.Dlaczegowłaści
wiewierzymywprawdziwośćzdań,którewywnioskowa
liśmywedlezasadyzawodnej,tj.takiej,któraniewyklu
czafałszywościwnioskuwyciągniętegozprawdziwych
przesłanek?Podjakimiwarunkaminaszawiarajestra
cjonalna?
Odpowiedźnawiązujedoogólnegopojęciaracjonalności.
Wprowadzasiępojęciestopniawiarywdanezdanie,zde
finiowanegojakogotowośćdopodjęciadziałaniaprzyza
łoŜeniu,Ŝezdanietojestprawdziwe.Imwiększeryzyko
związanejestztakimdziałaniem,tymwyŜszystopień
11
wiary.ZkoleischematowiwnioskowaniamoŜnaprzypisać
stopieńniezawodności,określonyjakoczęstość,zktórą
schematówprowadziodprawdziwychprzesłanekdo
prawdziwychwniosków.
Wprostym,eleganckimwywodzieAjdukiewiczpokazuje
następnie,Ŝenato,bybilanszyskówistratznaszych
działańbyłnadłuŜsząmetęnieuiemny,potrzebaiwy
starcza,bystopieńwiarywewnioseknieprzekraczał
stopnianiezawodnościschematu,wedlektóregozdanieto
zostałowywnioskowane.Wtymwięcsensiepostępujemy
racjonalnie,gdyuznajemy(wokreślonymstopniu)wnio
sek'takizaprawdziwy.
Jesttoprzykładzparuwzględówpouczający.Stanowi
realizacjęgłoszonegoprzezAjdukiewiczaprogramume
todologiirozumiejącej.Pokazujemianowicie,Ŝewniosku
jącindukcyjnieuczony—izresztąnietylkoon—po
stępujeracjonalniezewzględunaprzypisywanymuhipo
tetyczniecel(mieujemnośćbilansudziałańopartychna
wniosku).IlustrujeteŜkrytycznąpostawęwobecobiego
wychsądów.PotoczniebowiemuwaŜasię—bezdowo
du—Ŝeto,coprawdopodobne,zasługujenarozsądną
wiarę.TezataniezostałajednakwstudiumAjdukie
wiczazałoŜona.Jejzasadnośćwykazanowświetleogól
nychkryteriówracjonalności.
Ajdukiewiczbyłwmetodologiipionieremujęćproba
bilistycznych.Bardzowcześniezorientowałsięcodoroli,
jakąpojęcieprawdopodobieństwamoŜeodegraćwcha
rakterystycemetodnaukempirycznych.Podjąłtękwestię
wpodręcznikupt.Głównezasadymetodologiinaukilo
gikiformalnejzroku1928,apowróciłdoniejwniedo
kończonymiwydanympośmiertniedzielept.Logikaprag
matyczna(PWN1965,przekładangielski:1974).Zjego
inicjatywypodjętowPolscebadaniazmierzającedouno
wocześnieniaproblematykiindukcjiwdrodzeanalizy
wnioskowaństatystycznych,szerokostosowanychwprzy
rodoznawstwieinaukachspołecznych.
TakiewięcbyłygłównedziedzinytwórczościKazimierza
Ajdukiewicza:teoriapoznania(zpunktuwidzeniapo
12
znawczejfunkcjiaparaturypojęciowej)orazogólname
todologianauk(opartanawynikachlogikiimatematyki).
AlenieobojętnamuteŜbyłaproblematykapostępowania
ludzkiego.Zagadnieniometycznympoświęciłszeregprac,
zktórychnajwaŜniejszastanowianalizępojęciasprawie
dliwości.Rozprawąosprawiedliwości,napisanąwroku
1939,pragnąłAjdukiewiczoddaćhołdpamięciswegozna
komitegonauczyciela,KazimierzaTwardowskiego,w
pierwsząrocznicęjegośmierci.Teksttenzachowałdo
dzisiajswojądoniosłość,atakŜesurowepięknoprzysłu
gującetylkowyjątkowoprzenikliwymmyślomowar
tościach.
Treśćgłównapojęciasprawiedliwościzawierasię,wedle
Ajdukiewicza,wzasadzierównejmiary.Zasadata(w
swobodnymsformułowaniu)głosi,Ŝeprzyznaniekonkret
nejosobiejakiegośuprawnieniamusibyćuzasadnione
regułąsformułowanąwyłączniewkategoriachogólnych
takich,zktórychniemoŜnawydedukowaćnadrodze
czystologicznej,Ŝeobejmująoneowąosobę.Wpięknym
wywodzie,którymoŜnabynazwaćpochwałąsprawiedli
wości,Ajdukiewiczpokazuje,Ŝechroninasonaprzed
wrodzonymkaŜdemuegocentryzmemindywidualnym
igrupowym,przedtraktowanieminnychpodmiotówludz
kichjakprzedmioty.Kończyswójwywódnastępująco:
„Zasadarównejmiarymacharakterczystonegatywny
Mówionatylko,coniemoŜebyćpodstawądlasłusznych
uprawnień,Ŝemianowicieto,iŜsięjesttymwłaśnie,anie
innymindywiduumludzkim,niemoŜestanowićnigdy
tytułudojakichśwyjątkowychuprawnień.
Treśćtejzasadyjestniezwykleskromna.Stanowiona
jednak—jaksięzdaje—rdzeńpoczuciasprawiedliwości,
tenjegoskładnik,którychybazawszewpoczuciuspra
wiedliwościwszystkichludówiwszystkichczasówsię
znajdował,aktóregobrakświadczyozupełnymzaniku
wszelkiegopoczuciasprawiedliwościmoralnej".
ZainteresowanieKazimierzaAjdukiewiczaklasyczną
problematykąfilozofii,zwłaszczatzw.metafizyką,znalazło
wyrazmin.wZagadnieniachikierunkachfilozofii,pisa
13
nych—jakjuŜwspomniałem—dlaniefilozofów.Jakie
byływłasnepoglądyAjdukiewiczawkwestiach,których
omówienieznajdujemywtejksiąŜce?
WłasnestanowiskofilozoficzneAjdukiewiczadasię
określićjedynieogólnikowo,gdyŜniebyłtoautorskłonny
dodeklaracjiświatopoglądowych,ajuŜwkaŜdymrazie—
doutoŜsamianiacałościswychprzekonańzjakąśistnieją
cądoktryną.Pewnejest,Ŝeobcymubyłwszelkiirracjo
nalizm,aogromnaczęśćjegodorobkupoświęconazostała
właśniewyświetleniukwestii,jakuzasadnioneprzekona
niazasługująnamianoracjonalnych.
Wyznawałniewątpliwieempiryzm,itowwersjidość
skrajnej:wjegoujęciunawetdefinicjeokazywałysięza
leŜnewpewnymsensieoddoświadczenia.
Nieuznawałspekulacjifilozoficznejniepopartejkon
kretami.Wjednejzrzadkichautocharakterystyknauko
wychnapisał:„Niechcęopieraćpoglądunaświatore
fleksjęnadpoznaniem,jaktoczyniwielunowoczesnych
filozofów,alepragnęgooprzećnaempirycznym,odo
świadczenieipraktykęopartymbadaniurzeczywistości,
jakiegonajwyŜszywykwitstanowiąnauki—taksamo,
jaktoczynimaterializm".
Jestrzeczągodnąodnotowania,Ŝepoglądyterzadko
dochodządogłosunakartachZagadnieńikierunków
filozofii.AutorpostawiłsobiezazadaniewykładmoŜliwie
neutralny,bezstronny,przedstawiającyinoptimaforma
równieŜitedoktryny,któresąmucałkowicieobce.Cza
semwięctylkopozwalasobienadyskretnezaznaczenie—
kilkuwtrąconymisłowami—odmiennościswegostano
wiska,np.wobecKantowskiegopoglądunaaprioryczny
charaktertwierdzeńmatematykistosowanej.
Jednymznielicznychodstępstwodzasadybezstronnej
narracjijestwyraźneopowiedzeniesięzapostawąracjo
nalistyczną,którejistotęupatrujeAjdukiewiczw„przy
znawaniuwartościtylkopoznaniuintersubiektywnieko
munikowalnemuikontrolowalnemu".Łatwotenwyjątek
zrozumieć:racjonalizmbyłfundamentempoglądówfilo
zoficznychAjdukiewicza,charakteryzujeonstyljegomy
ślenia.RównieŜ—stylmyśleniaszkoły,zktórączułsię
14
solidarny,szkołyokreślanejprzezniegojako„logistyczny
antyirracjonalizm".OrozwojutegokierunkuwPolsce
informowałwartykulepodtakimwłaśnietytułem,opu
blikowanymw„Erkenntnis"wroku1935.Miałnamyśli
trzeźwyiścisły,„sprawdzalny"sposóbfilozofowania,upa
trującyswójwzorzecwnauceraczejniŜwliteraturze.
Racjonalistycznypostulatkomunikowalnościprzekonań
moŜnawprowadzaćwŜyciezmniejszymlubwiększymry
goryzmem.WkaŜdymjednak"przypadkuzmuszaondo
selekcjiireinterpretacjizagadnieńtradycyjniezaliczanych
dofilozofii.Taostatniabowiemmiewałacharakterezote
ryczny,programowowyłączałanajogólniejsząrefleksją
nadświatemspodkontroliwykonalnejwzasadzieprzez
kaŜdego.Opowiadającsięzaracjonalizmem,Ajdukiewicz
uznajetymsamymkoniecznośćrewizjiproblematykifilo
zoficznej.
Jestwtymzgodnyzduchemswegoczasu.Filozofowie
spodznakuneopozytywizmu,zgrupowaniwtzw.Kole
Wiedeńskim(onitowłaśniewydawali„Erkenntnis"),zaj
mowaliwobecproblemówfilozofiistanowiskograniczące
znihilizmem.Większośćklasycznychpytańfilozoficz
nych—tobyłydlanichzagadnieniapozorne(Scheinpro
bleme),mająceswojeźródłownaduŜyciujęzyka,wnaru
szeniuwymogówkomunikowalnościisprawdzalności.
Ajdukiewiczsympatyzowałztendencją,nieakceptował
jejwwersjiradykalnej.Starałsięocalićzfilozofiito
wszystko,codasięwodpowiedzialnysposóbzakomuni
kowaćdrugiemuczłowiekowi.Cowięcej,byłprzekonany,
Ŝeprzekładproblemówfilozofiinajęzykodpowiednio
precyzyjnystwarzaniedostrzeganeuprzedniomoŜliwości
ichrozstrzygnięcia.Opublikowanawroku1937pracapt.
Problemattranscendentalnegoidealizmuwsformułowaniu
semantycznymjestpięknymwyrazemtegoprzeświadcze
nia.Zawieraonakrytykęuściślonejinterpretacjiideali
zmuwywodzącegosięodKantaikończysięnastępujący
misłowami:
„Wodczycieniniejszymstarałemsięnaprzykładzie
okazać,Ŝewśródklasycznychzagadnieńfilozoficznych
istniejątakie,którychrozwiązanienapotykałonatrud
15
nościzpowoduniedostatecznejprecyzjiaparatupojęcio
wego,którysłuŜyłdoichsformułowania,orazstarałemsię
pokazać,Ŝeaparatpojęciowydzisiejszejlogikizastosowa
nydotychzagadnieńpozwalanaprosteichrozwiązanie.
Byłbymrad,gdybytemojewywodywydałysięprzeko
nywającymiizdołałyzachęcićdopodobnego
podchodzenia
doklasycznychzagadnieńfilozoficznych".
Zagadnieniaikierunkifilozofiirealizująpostulatuściś
leniaisystematyzacjipytańfilozoficznych—napoziomie
popularyzacji.NiejestprzecieŜtaksiąŜkapodręcznikiem
akademickim.JejAutorwyraźniesięzastrzega,bynie
byłazatakiuwaŜana.Lekturajejstawiajednakczytel
nikowiwymagania,zktórychAutorniezdawałsobie,być
moŜe,sprawy.ZanajwaŜniejszeuwaŜałbowiemdokładne
powiedzenietego,cozamierzałpowiedzieć,wzwiązku
ztymniedbałjuŜszczególnieolekkośćstylu,ourozmai
ceniewywodu,ołatwąskładnię.Jegotekstjestdostępny
dlakaŜdego,ktozechcepodjąćwysiłekzrozumienia.Nie
jesttojednakphilosophywitłiouttears.
TrzebamoŜenazakończeniepowiedzieć,ŜeZagadnienia
ikierunkifilozofiipowstałyzgłębokiejpotrzebyducho
wej.KazimierzAjdukiewiczbyłbowiemzpowołaniapro
fesorem.Niepoprostuuczonym,leczprofesoremwłaśnie.
Lubiłuczyćidydaktykastanowiłajedenzistotnychbodź
cówjegotwórczości.Przygotowującwykładystawiałsobie
pytania,którychrozstrzygnięciembyłyjegopracenauko
we.MawiałosobieŜartobliwie,Ŝewłaściwieprzezcałe
Ŝycienierobinicinnegopozapisaniempodręcznikalogiki
elementarnej.
Faktgodnyodnotowania,borzadki,corazrzadszy.Roś
niedystansmiędzyliniąfrontuwbadaniachnaukowych
azapleczem,naktóreskładająsiędobrzeugruntowane
prawdy,przekazywanestudentomdowierzenia.Nauczy
cielakademickinieczęstomaokazjęinformowaćwwy
kładziekursowymorezultatachswychaktualnychbadań.
Ajdukiewiczzawdzięczałharmonijnośćswejpracyuni
wersyteckiejtemugłównie,iŜpotrafiłwidziećproblemy
tam,gdzieinnymwszystkowydawałosięoczywiste.Są
16
dzę,Ŝejesttojedenzsymptomówjegowielkościjako
uczonego.
AjdukiewiczaksiąŜkaofilozofiijestdziełemuczonego
ipedagoga.Uczyfilozofii,pokazującjejproblematykę
przemyślanąwduchuracjonalizmu.KsiąŜkata,potrzy
dziestuzgórąlatachodjejnapisania,maszansękształ
towaniakulturyfilozoficznejwnaszymkraju.Sątojak
gdybypowtórnejejnarodziny.
KlemensSzaniawski
2.Zagadnienia...
Przedmowa
WksiąŜeczceniniejszejznajdzieczytelnikprzegląd
najwaŜniejszychzagadnieńzaliczanychzgodnieztra
dycjądotzw.teoriipoznaniaorazmetafizyki.Znajdzie
wniejrównieŜprzeglądnajczęściejspotykanychw
dziejachfilozofiisposobówrozwiązywaniatychzagad
nień,awięcprzeglądtzw.kierunkówfilozoficznych
zdziedzinyteoriipoznaniaimetafizyki.Oboksuche
goprzedstawieniasamychtezcharakteryzującychróŜ
nekierunki,czylitzw.stanowiskafilozoficzne,naszki
cowanyjestteŜ,wwiększościwypadków,tokmyśli,
któryprowadziłdotychstanowisk,streszczonabywa
teŜniekiedypolemika,jakątoczylizesobąprzedsta
wicielezwalczającychsiękierunków.
Gdyprzystąpiłemdopisania,niemiałemzamiaru
napisaćosobnejksiąŜki.KsiąŜeczkatapowstaław
sposóbnastępujący:Przedlatydwudziestupięciuogło
siłempt.Głównekierunkifilozofiiwypisyfilozoficz
neipoprzedziłemje„Wstępem",zawierającymprze
glądzagadnieńikierunkówfilozoficznych,któreilu
strowanebyłynastępnieprzeztekstyróŜnychautorów
zawartewwypisach.Opracowującobecnienowewy
daniewspomnianychwypisów,przyszedłemdoprze
konania,Ŝe„Wstęp"ówtrzebanapisaćnanowo.Przy
stąpiłemtedydonowejredakcjiowego„Wstępu".No
wataredakcjarozrosłasięjednakdorozmiarówzbyt
duŜych,bymogłapomieścićsięwjednymtomiez„Wy
pisami".Wyłoniłasięwięcmyśl,byów„Wstęp"wy
19
daćwpostaciosobnejksiąŜeczki.Takajestgenezato
miku,któryobecnieoddanyzostajedorąkczytelników.
SposobempowstanianiniejszejksiąŜeczkitłumaczy
sięteŜjejcharakter.Przedewszystkimniejestto
podręcznikdlazaawansowanych,wktórymbyautor
nieliczyłsięzewzględaminaprzystępnośćwykładu
ipisałnanajwyŜszympoziomie,najakigostać.Wprost
przeciwnie,pisząctęksiąŜeczkę,unikałemzbytgłę
bokosięgającychanaliziniestarałemsięoosiągnięcie
całkowitejrzeczowejjasnościwykładu,którąmusiało
bysięopłacićrezygnacjązjegoprzystępności.Znajdą
sięwięcwtekścieczęstowypowiedzi,którychsensnie
jestdostateczniesprecyzowanydlatego,ktowtym
względziestawiawysokiewymagania,alektórychnie
wystarczającepogłębienieinterpretacyjneniebędzie
raziłoprzeciętnegoczytelnika.Piszętom.in.wtym
celu,abyniepowstałonieporozumienie,jakobymsfor
mułowaniazawartewtejksiąŜceuwaŜałzaostateczne
itakie,którychbymbardziejsprecyzowaćniepotrafił.
NiejestteŜniniejszaksiąŜeczkanajodpowiedniejszym
wprowadzeniemdozagadnieńfilozoficznych.Jestna
topisanazbytzwięźleiniesąwyzyskanewszystkie
środkidośćsugestywnegoprzedstawieniaproblematów
iichrozwiązań.Najwłaściwszymwprowadzeniemdo
zagadnieńfilozoficznychjestzawszelekturamonografii
opracowującychdokładnieposzczególnezagadnienia.
Sądzęjednak,ŜeitaksiąŜeczkawpołączeniuzlek
turąWypisówfilozoficznych,któreniebawemmają
byćwydane,będziemogłazpowodzeniemspełnićrolę
takiego„pierwszegowprowadzenia".
Zgłoś jeśli naruszono regulamin