Szalone czasy.pdf

(35 KB) Pobierz
249341760 UNPDF
Praca i Zdrowie
SAVOIR VIVRE
05.06.2009
Szalone czasyOlga Dy¿akowska
prezes fundacji „wbrew absurdom”, działaczka organizacji pozarz±dowych
Czy tego chcemy czy nie, wszystko wokół nas błyskawicznie siê zmienia. Pojawiaj± siê coraz nowsze
technologie, tempo ¿ycia jest wyj±tkowo szybkie, natłok informacji wywołuje ju¿ jedynie szum medialny.
A my mamy swój wyj±tkowy produkt, nietuzinkow± usługê, co¶, z czym chcieliby¶my siê przebiæ, pokazaæ
¶wiatu. Jak to zrobiæ, jak nad±¿yæ za konkurencj±, czym zwróciæ na siebie uwagê oraz jakie cechy
produktu/usługi wyeksponowaæ jako priorytetowe?
Na wczoraj
To, czego najbardziej nam na co dzieñ brak to czas. Aby traciæ go jak najmniej, stali¶my siê
wielozadaniowi. Jemy co¶ w biegu, jednocze¶nie wykonuj±c jak±¶ inn± czynno¶æ. Dostrzegli to ju¿ zreszt±
producenci ¿ywno¶ci, przygotowuj±c gotowe posiłki do zjedzenia w biegu, np. amerykañskie tubki z
budyniem. Rozmaite sklepy robi± zestawy upominkowe przed Walentynkami lub wigili± – dla
spó¼nialskich, wygodnych, niemaj±cych pomysłu. O tym, jak wa¿ny dla klienta jest czas przekonuj± siê
wszyscy usługodawcy. Aby pasa¿erowie linii lotniczych nie narzekali na czas stracony przy oczekiwaniu na
baga¿, wydłu¿ono drogê konieczn± do pokonania po jego odbiór. Nawet wła¶ciciele hoteli zauwa¿yli, ¿e
warto zainstalowaæ przy windach lustra, aby klienci przez chwilê zajêli siê poprawianiem swojego
wygl±du, zamiast reklamowaæ „ospałe” windy. Cenne s± ka¿de inwestycje w lepsz± i
szybsz± organizacjê pracy. Sieci fast foodów pracuj± ju¿ nawet nad takimi rozwi±zaniami, jak
przezroczyste torebki, do których wkładane jest zamówienie, aby klient mógł szybko skontrolowaæ
zawarto¶æ, kubki z sałatk±, które mieszcz± siê idealnie w miejscu na napoje lub sosy z dodatkiem
wiskozy, aby siê nie wylewały. Szpitale zaczynaj± testowaæ automaty do wydawania leków, aby
zaoszczêdziæ na czasie pacjentów. O¶rodki rekreacji i sportu, np. parki wodne lub władze metra w
ró¿nych krajach konstruuj± specjalne karty, bransolety z chipem, aby szybciej mijaæ rozmaite bramki-
wej¶cia, korzystaæ z okre¶lonych usług, kupowaæ wybrane produkty.
Klej tê¿eje w 3 sekundy, beton utwardza siê w godzinê, zupa jest gotowa w 5 minut. Ze wzglêdu na
popularn± dyspozycyjno¶æ w pracy pojawiaj± siê tak¿e nowe potrzeby, jak np. opiekunka dla psa lub
przedszkola prywatne czynne do pó¼nych godzin. Wszystko zaczyna wygl±daæ jak w filmach science
fiction, ale niestety taka jest rzeczywisto¶æ i wypieranie jej ze ¶wiadomo¶ci na nic siê zda. Sztuk± jest siê
w tym wszystkim odnale¼æ, zaproponowaæ jaki¶ własny pomysł.
Cokolwiek by¶my nie my¶leli o supermarketach, to ich twórcy doskonale „wstrzelili” siê w
nasze potrzeby. Centra handlowe zast±piły dawne rynki i lokalne targi. S± atrakcyjn± ofert± do¶æ
wszechstronnego spêdzania wolnego czasu, dla osób starszych s± bezpiecznym miejscem, dla kinomanów
kompleksem multimedialnych sal, dla młodych – miejscem spotkañ, niszowe sklepy gromadz±
hobbystów, za¶ dla miło¶ników wysiłku fizycznego s± tam liczne kluby fitness. Nawet dla wierz±cych
zaczyna siê tworzyæ w hipermarketach kaplice. Jednym słowem, dla ka¿dego co¶ dobrego. Doskonałym
pomysłem były tak¿e sklepy internetowe. Ponad granicami, czynne przez 24 godziny, bez konieczno¶ci
wychodzenia z domu, z du¿ym wyborem i konkurencyjnymi cenami, szans± na zdobycie unikatowego
produktu.
Dziwne i inne
Równie¿ niekonwencjonalne pomysły to jedna z nielicznych strategii, która jest w stanie zwróciæ uwagê
klienta. Wodoodporny zegarek lub but na dnie akwarium, ekskluzywna bi¿uteria w formie kartonowej do
„testowania” w domu, komputerowy system makija¿u lub fryzur, mo¿liwo¶æ nagrania sobie
własnej płyty w sklepie muzycznym z dowolnych utworów. Ciekawe s± tak¿e tak kontrowersyjne
pomysły, jak marsz pogrzebowy, który rozbrzmiewa przy trumnie ze szczurem obok trutki na gryzonie.
Samochód do góry nogami jako bardzo przyczepny i bezpieczny. Ekologiczny papier toaletowy, który
wyznaje, ¿e wcze¶niej był scenariuszem gło¶nego filmu. Ubranka dla zabawkowych misiów, bo dla lalek
jest ich mnóstwo, a sweterek dla ukochanego misia to rzadko¶æ. A mały gryzoñ w kasku skradaj±cy siê
do serka umieszczonego w pułapce na myszy? To niew±tpliwie intryguj±ce i zapadaj±ce w pamiêæ.
Podobnie jak reklama kuloodpornych szyb w centrum miasta w formie du¿ych akwariów pełnych
pieniêdzy. Lub reklama samochodu, którego bezpieczeñstwo symbolizuje opancerzony pojemnik na jajka.
Forma sprzeda¿y pozostawia tak¿e spore pole do popisu. Limitowane serie na tymczasowych stoiskach w
atrakcyjnych miejscach, np. wprost z nietuzinkowych pojazdów, to tylko jeden z takich pomysłów. Lub
http://www.pracaizdrowie.com.pl
Kreator PDF
Utworzono 25 June, 2009, 12:08
249341760.001.png
 
Praca i Zdrowie
sprzeda¿ klocków Lego luzem, na sztuki oraz mo¿liwo¶æ zaprojektowania przez ka¿dego nowego zestawu,
który po akceptacji firmy wchodzi do powszechnej sprzeda¿y. Wa¿na jest równie¿ dodatkowa ideologia,
np. zwi±zana z ekologi±, bo przecie¿ sklep typu second hand to nie tylko sposób na zdobycie
niepowtarzalnej rzeczy lub ubrania, ale tak¿e narzêdzie walki z niesprawiedliwym handlem, z
niepotrzebnym zu¿yciem energii na wytworzenie nowych produktów. A mo¿e promocja jakich¶ artykułów
na cel społeczny, np. bi¿uteria wykonana przez osoby lecz±ce siê na depresjê, ze sprzeda¿y której
dochody przeznaczone bêd± na budow± o¶rodka dla chorych.
Sacrum, kultura, kolekcje
Ten sam produkt w ró¿nych miejscach w¶ród zró¿nicowanych grup mo¿e siê bardzo dobrze lub bardzo ¼le
sprzedawaæ. To oczywiste. Wa¿ne jest wszystko – czy kto¶ jest kobiet± czy mê¿czyzn±, czy ¿yje w
kulturze kolektywistycznej czy indywidualistycznej, jakie ma poczucie bezpieczeñstwa, stosunek do
ekologii, zdrowej ¿ywno¶ci, praw zwierz±t, ro¶lin genetycznie modyfikowanych itp. S± produkty, które
maj± szansê na miêdzynarodow± karierê w tej samej szacie graficznej/formie i takie, które musz±
dostosowaæ siê do lokalnych warunków. Pewna francuska firma reklamowa np. wykonuj±c dla odbiorców
w ró¿nych krajach budki telefoniczne, kioski z gazetami oraz ubikacje uliczne, musiała w swojej stylistyce
uwzglêdniæ ró¿nice kulturowe, nawi±zuj±c dziêki charakterystycznym symbolom narodowym do specyfiki
danego miasta i kraju.
Mo¿na równie¿ dziêki pewnym rytuałom funkcjonuj±cym w danym społeczeñstwie wykreowaæ lub
wzmocniæ potrzebê kupna okre¶lonych przedmiotów, np. ¶wieczek, balonów i gwizdków urodzinowych,
tortów weselnych, ujednoliconych strojów dla danej społeczno¶ci. To mo¿e dotyczyæ dowolnych zdarzeñ:
chrztu, ¶lubu, zakoñczenia szkoły, wyborów prezydenckich czy wspólnych niedzielnych obiadów w gronie
rodzinnym.
Coraz wiêksz± popularno¶ci± ciesz± siê tak¿e usługi i produkty przygotowane z my¶l± o w±skiej,
wyspecjalizowanej grupie, np. kolekcjonerów lalek, matek, wła¶cicieli tchórzofretek, wêdkarzy,
miło¶ników rêcznie wykonywanej bi¿uterii czy osób z fenyloketonuri±. Podobnie jest z miejscami
tworzonymi z my¶l± o okre¶lonych grupach, np. niedawno powstała w Warszawie ¶ciana wspinaczkowa na
opuszczonym silosie z klubem wewn±trz dla miło¶ników sportów ekstremalnych. Pami±tki to kolejne pole
do popisu – kubki z logo ze wszystkich stron ¶wiata, breloczki, figurki, mapy, koszulki z
nadrukiem. Zreszt± st±d ju¿ tylko krok do kolekcjonerstwa - zdobywanie „cennych
k±sków”, perełek do kolekcji czyni wielu klientów bardzo lojalnymi i stałymi w swoich potrzebach
konsumenckich. Przedmioty regionalne to w miejscach tłumnie odwiedzanych przez turystów dobry i
sprawdzony sposób na biznes. Zabawne gad¿ety to zawsze dobra alternatywa dla klasycznych prezentów.
Radio do łazienki jako ¿ółta łód¼ podwodna, zegar z cofaj±cymi siê wskazówkami, kaszl±ca popielniczka,
spadochron na korek od szampana, foremka na kostki lodu w kształcie szczêki, czterolistna koniczynka
do własnej uprawy, ¿abka zamieniaj±ca siê w wodzie w ksiêcia czy sex pilot to tylko przykłady takich
rzeczy. Powrót do tradycji, do przedmiotów u¿ywanych dawniej dla starszych konsumentów to tak¿e
ciekawa alternatywa – zapach masła kakaowego do opalania, wznowione wydanie bajek sprzed
pół wieku w starej szacie graficznej lub smak dawnej oran¿ady to rzeczy, które daj± kolejne mo¿liwo¶ci.
Ka¿demu z nas czasem jest miło jak pojawi siê co¶ z przeszło¶ci, co przypomni nam ukochan± babciê.
Zawsze, gdy siê zastanawiamy jak lepiej wyeksponowaæ nasz produkt, skłoniæ do skorzystania z naszych
usług, musimy wykonaæ okre¶lona pracê, zdecydowaæ siê na zmiany, rozwój, naukê. Niezale¿nie od tego,
czy wzrasta nasza wiedza ekologiczna, znajomo¶æ innych kultur, czy zrozumienie potrzeb okre¶lonych
grup, wszyscy powinni na tym zyskaæ.
http://www.pracaizdrowie.com.pl
Kreator PDF
Utworzono 25 June, 2009, 12:08
249341760.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin