DIAGNOZA FUNKCJONALNA1. Informacje wstępne:Adam dość chętnie uczestniczy w zajęciach, często sam sięga po przedmioty do zabawy i nauki. Mówi kilka bardzo prostych wyrazów, na polecenie nauczyciela powtarza wyrazy lub sam nazywa przedmiot.W zakresie samoobsługi jest mało samodzielny, trzeba pomagać mu w czynnościach związanych z higieną osobistą. Potrzebuje pomocy w ubieraniu się, jedynie w czasie posiłków nie wymaga większej pomocy. Ogólny poziom intelektualny chłopca kształtuje się w dolnych granicach upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym. Adaś jest pod stałą opieką poradni specjalistycznej. 2. Diagnoza i zalecenia według orzeczenia i opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej:Diagnoza:Kontakt z dzieckiem znacząco utrudniony z uwagi na występujące zaburzenie rozwoju mowy czynnej oraz funkcjonowania społeczno – emocjonalnego. Dziecko wypowiada pojedyncze wyrazy oraz sylaby dźwiękonaśladowcze. Występują trudności w przekazywaniu informacji dotyczących najbliższego otoczenia dziecka. Aktualnie zaburzony jest rozwój myślenia przyczynowo – skutkowego, rozumowania arytmetycznego oraz procesów integracji wzrokowo – ruchowej oraz procesu spostrzegania. Rozwój analizy i syntezy wzrokowej jest na etapie linii prostych i kół. Obniżona jest sprawność grafomotoryczna. Obniżona jest sprawność analizy i syntezy słuchowej. Koncentracja uwagi dowolnej jest krótkotrwała. Działania dziecka wymagają stałego ukierunkowania ze strony osoby prowadzącej. Zalecenia: W pracy z dzieckiem należy zwrócić uwagę na:- kontynuowanie terapii logopedycznej,- wzbogacanie zakresu słownictwa i wiadomości o najbliższym środowisku,- wzbogacanie zakresu zachowań społecznych,- stosowanie ćwiczeń z zakresu naśladownictwa w zakresie motoryki dużej i małej,- ćwiczenie ruchów o charakterze naprzemiennym,- naśladowanie użycia przedmiotów,- lepienie z plasteliny, masy solnej,- wzbogacanie doświadczeń z zakresu percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, smakowej,- ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,- ćwiczenia składania z części całości,- stosowanie ćwiczeń rozwijających myślenie przyczynowo – skutkowe,- segregowanie według kategorii wielkości, kształtu, koloru,- układanie puzzli,- dopasowywanie obrazków do przedmiotów,- usamodzielnianie dziecka w zakresie czynności dnia codziennego,- ćwiczenia w zakresie wyrażania emocji 3. Informacja o sytuacji rodzinnej ucznia:Chłopiec wychowuje się w pełnej rodzinie, ma starszego o rok brata Wojtka. Matka zrezygnowała z pracy z powodu opieki nad Adamem, ale wraz z mężem prowadzą gospodarstwo. Rodzina mieszka wraz z dziadkiem we własnym domu z ogrodem. Znajdują się w nim trzy pokoje i kuchnia, brak jest łazienki. Mieszkanie jest bardzo skromne, ale czyste i wyposażone w niezbędne sprzęty (oprócz łazienki).Zajęcia zawsze dopasowuje do samopoczucia Adasia (ty bardziej, że chłopiec ma często zmiany nastroju – raz płacze, raz się śmieje). Adaś ma bardzo dużo pomocy dydaktycznych (różne układanki drewniane, klocki, tablice, puzzle itp.), które wykorzystuje w czasie zajęć. Przynoszę również własne pomoce dydaktyczne, aby zainteresować chłopca nowymi przedmiotami. Często w zajęciach uczestniczy mama Adama. 4. Wnioski:Chłopiec bardzo dobrze rozpoznaje najbliższą rodzinę, jest bardzo mocno związany z mamą, właściwie nie odstępuje jej na krok. Mówi kilka słów, ale potrafi na polecenie powtórzyć wyraz. Nie czyta, rozpoznaje kilka liter, pisze litery, szlaczki tylko po śladzie. Na zajęciach z Adasiem należy przede wszystkim;- kontynuować zajęcia logopedyczne,- rozwijać koordynację wzrokowo – ruchową,- stosować ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo – skutkoweStymulacja sfery percepcyjnej:1. W zakresie naśladowania:- naśladowanie ruchów i głosów zwierząt,- naśladowanie ruchów rąk i nóg,- powtarzanie czynności wykonywanych przez nauczyciela,- naśladowanie wskazywania części ciała2. W zakresie percepcji wzrokowej:- składanie całości z części – puzzle,- ćwiczenia doskonalące pamięć wzrokową – ćwiczenia pamięci za pomocą np. gry „Pamięć’’,- układanie klocków według wzoru,- obserwacja baniek mydlanych,- dobieranie par jednakowych obrazków,- wyszukiwanie identycznych liter3. W zakresie percepcji słuchowej:- kierowanie uwagi słuchowej na bodźce dźwiękowe,- pokaż na rysunku, które zwierzę teraz np. szczekało,- poszukaj na obrazku, gdzie jest schowana np. piłka 4. W zakresie percepcji smakowej, węchowej i dotykowej:- różnicowanie zapachów artykułów żywnościowych,- uwrażliwianie na różnice smaków podstawowych (słodki, kwaśny, słony, gorzki),- różnicowanie przedmiotów twardych, miękkich, szorstkichStymulacja sfery motorycznej – rozwijanie sprawności ruchowej i manualnej:1. W zakresie motoryki dużej:- nauka prawidłowej postawy,- zabawy i ćwiczenia kształtujące orientację w schemacie ciała,- nauka oddychania – nadmuchiwanie balonu, dmuchanie piórka, przesuwanie piłeczki dmuchając na nią przez słonkę2. W zakresie motoryki małej:- zabawy paluszkowe,- doskonalenie ruchów symetrycznych i naprzemiennych rąk – wydzieranki, wycinanki, nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otwory w tekturkach,- doskonalenie chwytu całą dłonią przez ugniatanie różnych mas – plastelina, masa solna itp.,- pogrubianie konturów dużych rysunków i figur geometrycznych3. W zakresie koordynacji wzrokowo – ruchowej:- wodzenie palcem po śladzie,- układanie puzzli,- kolorowanie,- rysowanie z wykorzystaniem szablonówStymulacja sfery poznawczej: 1. Doskonalenie znajomości schematu własnego ciała:- utrwalanie nazw części ciała i ich prawidłowa lokalizacja u dziecka i nauczyciela2. Doskonalenie orientacji przestrzennej:- wdrażanie pojęć: na, pod, w, do – ćwiczenia z użyciem misia np. posadź misia na krześle,- wprowadzanie pojęć wielkości: mały – dużyStymulacja społeczno – emocjonalna:- zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa,- aktywizowanie do działań zgodnych z możliwościami dziecka,- kształtowanie umiejętności samoobsługowych:· samodzielne ubieranie się i rozbieranie,· nalewanie napojów,· nauka estetycznego jedzenia,· sprzątanie zabawek po skończonej zabawie
kanaolka