Cele:- zapoznanie z zawodem lekarza- przybliżenie sytuacji mających miejsce w ośrodku zdrowia- pozbycie się strachu przed wizyta u lekarza- zwrócenie uwagi na odpowiedzialność za innych-podopiecznychMetodysłowna, czynnaPomoce dydaktyczne- zestaw do zabawy „Mały Doktor”- opakowania po lekarstwach, bandaże, strzykawki- misie, lalki PrzygotowanieNauczycielka siada z dziećmi na podłodze i opowiada im o tym jak była chora i musiała iść do lekarza. Mówi o miłej pielęgniarce, która zaopiekowała się nią w poczekalni, i pani doktor, która badała ją i przepisywała lekarstwa.Pyta dzieci, czy również, gdy chorują chodzą do lekarza, jakie uczucia wywołuje w nich ośrodek zdrowia i jakie emocje towarzysza ich wizytom u lekarza. Po takiej wymianie zdań, nauczycielka czyta dzieciom wiersz Jana Brzechwy „Chory muł”„Chory muł”Pewien mułNiedobrze się czuł,Więc poszedł do lekarza i rzekł:- Niech pan doktor mi da jakiś lek.Zapytał muła lekarz:- A na co ty, mule, narzekasz?Co ci dolega, mule?Rzekł muł: - Mam łamania i bóle.- A co boli cię? - lekarz znów pyta.- Oj, bolą mnie, bolą kopyta,A jeśli mam przy tym być szczery,To nie jedno, nie dwa, ale cztery,Wszystkie cztery, do samej kości,Nawet ruszyć żadnym nie mogę...I na dowód swojej słabościKopnął lekarza w nogę.Stąd prawda wynika doniosła,Że muł jednak ma w sobie coś z osła.Po przeczytaniu, dzieci same opowiadają historię muła, razem z nauczycielka dochodzą do wniosku,, ze muł wcale nie był chory. Za to nauczycielka zauważa, miś Franek, maskotka przedszkolna, wygląda na chorego. Dzieci chcą się pobawić w lekarza. Nauczycielka przynosi z przedszkolnej apteczki bandaże, oraz przyniesione z domu opakowania po lekarstwach i strzykawki, dzieci znajdują wśród zabawek zestaw „Mały Doktor”, wspólnie omawiają, co, do czego służy i co można tym badać. Przygotowują przestrzeń do zabawy, gabinet dla lekarza i poczekalnię.Czynności organizacyjneRozdzielanie ról: nauczycielka staje się panią doktor, misie i lalki są chorymi dziećmi, a dzieci są pielęgniarkami oraz rodzicami chorych dzieci.Czynności zasadniczeRodzice przychodzą z chorymi dziećmi do ośrodka zdrowia, czekają w poczekalni na swoja kolej, opiekują się i uspokajają swoje dzieci. Pielęgniarka po kolei wzywa pacjentów do lekarza. Pani doktor bada każde dziecko, stawia diagnozę, przepisuje lekarstwa, zabrania im wychodzenia z domu, nakazuje rodzicom szczególna opiekę nad dziećmi. Pielęgniarka daje chorym zastrzyki, lub bandażuje bolące części ciała, a w nagrodę za odwagę dzieci dostają naklejki i cukierki. Gdy wszystkie dzieci dostana już lekarstwa, zaczynają czuć się lepiej.FinalizacjaPani doktor bada ponownie dzieci, tym razem stwierdza, że są już zdrowe. Dzieci mogą już chodzić znowu do przedszkola, a rodzice do pracy. Ośrodek zdrowia, kończy swoja pracę.ZakończenieNauczycielka przestaje być panią doktor, misie i lalki wracają na swoje półki, a dzieci znowu są w przedszkolu. Wszyscy sprzątają salę po zabawie, przywracając jej dawny wygląd.Na zakończenie nauczycielka czyta jeszcze raz wierszyk o chorym mule.
kanaolka