Java Script.pdf
(
883 KB
)
Pobierz
SpisTreści
SPIS TRE
Ś
CI
....................................................................................................................................................................... 1
ROZDZIAŁ
1
. PODSTAWY............................................................................................................................................... 3
C
ZYM JEST
J
AVA
S
CRIPT
?....................................................................................................................................................................... 3
J
AVA
S
CRIPT A
J
AVA
.............................................................................................................................................................................. 3
C
O NAM B
Ę
DZIE POTRZEBNE
? ................................................................................................................................................................ 4
ROZDZIAŁ
2
. PIERWSZE SKRYPTY............................................................................................................................. 5
Z
NACZNIK
<SCRIPT> ........................................................................................................................................................................... 5
I
NSTRUKCJA DOCUMENT
.
WRITE
............................................................................................................................................................. 5
K
OMENTARZE
........................................................................................................................................................................................ 7
Komentarz HTML ............................................................................................................................................................................. 7
Komentarz typu // .............................................................................................................................................................................. 7
Komentarz blokowy........................................................................................................................................................................... 8
Znacznik <NOSCRIPT> ................................................................................................................................................................... 8
F
ORMATOWANIE TEKSTU
....................................................................................................................................................................... 9
O
KNO DIALOGOWE
.............................................................................................................................................................................. 11
ROZDZIAŁ
3
. ELEMENTY J
Ę
ZYKA JAVASCRIPT.................................................................................................. 13
T
YPY DANYCH
J
AVA
S
CRIPT
................................................................................................................................................................. 13
Typ liczbowy.................................................................................................................................................................................... 13
Warto
ś
ci logiczne............................................................................................................................................................................ 14
Ła
ń
cuchy znaków ............................................................................................................................................................................ 14
Warto
ść
NULL ................................................................................................................................................................................ 14
Z
MIENNE
.............................................................................................................................................................................................. 14
W
PROWADZANIE DANYCH
................................................................................................................................................................... 15
I
NSTRUKCJE WARUNKOWE
................................................................................................................................................................... 17
O
PERACJE NA ZMIENNYCH
................................................................................................................................................................... 18
Operacje arytmetyczne.................................................................................................................................................................... 18
Operacje na bitach.......................................................................................................................................................................... 20
Operacje przypisania ...................................................................................................................................................................... 20
Operacje logiczne i porównania ..................................................................................................................................................... 21
Operacje na ła
ń
cuchach znaków .................................................................................................................................................... 21
I
NSTRUKCJA PRZETWARZANIA WARUNKOWEGO
.................................................................................................................................. 22
P
Ę
TLE
.................................................................................................................................................................................................. 26
P
ę
tla for .......................................................................................................................................................................................... 26
P
ę
tla while ...................................................................................................................................................................................... 29
ROZDZIAŁ
4
. OBIEKTY I FUNKCJE........................................................................................................................... 30
F
UNKCJE
.............................................................................................................................................................................................. 30
R
EKURENCJA
....................................................................................................................................................................................... 31
O
BIEKTY
.............................................................................................................................................................................................. 34
Ła
ń
cuchy znaków (obiekt string) .................................................................................................................................................... 36
Obiekt Math .................................................................................................................................................................................... 38
Obiekt Date ..................................................................................................................................................................................... 40
Obiekt document ............................................................................................................................................................................. 42
Obiekt window ................................................................................................................................................................................ 45
ROZDZIAŁ
5
. ZDARZENIA I FORMULARZE........................................................................................................... 48
Z
DARZENIA ON
L
OAD I ON
U
NLOAD
...................................................................................................................................................... 48
Z
DARZENIA ZWI
Ą
ZANE Z MYSZ
Ą
.......................................................................................................................................................... 50
F
ORMULARZE
...................................................................................................................................................................................... 52
E
LEMENTY FORMULARZY
.................................................................................................................................................................... 56
Element button ................................................................................................................................................................................ 57
Element checkbox............................................................................................................................................................................ 57
Element hidden................................................................................................................................................................................ 58
Element radio.................................................................................................................................................................................. 59
Element reset................................................................................................................................................................................... 60
Element select ................................................................................................................................................................................. 61
Element text..................................................................................................................................................................................... 62
Element textarea ............................................................................................................................................................................. 63
W
YKORZYSTANIE FORMULARZY I ZDARZE
Ń
........................................................................................................................................ 64
ROZDZIAŁ
6
. OKNA, RAMKI I CIASTECZKA.......................................................................................................... 69
O
KNA
................................................................................................................................................................................................... 69
R
AMKI
................................................................................................................................................................................................. 72
C
IASTECZKA
,
CZYLI COOKIES
.............................................................................................................................................................. 74
2
JavaScript.Ćwiczeniapraktyczne
Rozdział
1.
Podstawy
CzymjestJavaScript?
JavaScript tak naprawd
ę
narodził si
ę
w firmie Netscape jako LiveScript, j
ę
zyk skryptowy rozszerzaj
ą
cy standardowy HTML
m.in. o mo
Ŝ
liwo
ść
interakcji z u
Ŝ
ytkownikiem przegl
ą
daj
ą
cym stron
ę
. Nieco pó
ź
niej doszło do porozumienia mi
ę
dzy firma-
mi Netscape i Sun Microsystems, w wyniku którego pod koniec 1995 roku
ś
wiatło dzienne ujrzał JavaScript. J
ę
zyk ten
umo
Ŝ
liwia tworzenie zagnie
Ŝ
d
Ŝ
onych bezpo
ś
rednio w kodzie HTML krótkich programów, które potrafi
ą
rozpozna
ć
i od-
powiednio zareagowa
ć
na zdarzenia powodowane przez u
Ŝ
ytkownika. Zdarzenia te to np. klikni
ę
cie mysz
ą
, wypełnianie
formularza, czy nawigowanie mi
ę
dzy stronami. Przykładowo, mo
Ŝ
na stworzy
ć
skrypt, który b
ę
dzie sprawdzał poprawno
ść
danych wprowadzonych przez u
Ŝ
ytkownika do formularza (np. czy wprowadzaj
ą
c jak
ąś
dat
ę
, nie przekroczyli
ś
my dopusz-
czalnej liczby dni w danym miesi
ą
cu) i który b
ę
dzie informował o ewentualnym bł
ę
dzie. Sprawdzenie takie odbywa
ć
si
ę
b
ę
dzie na komputerze przegl
ą
daj
ą
cego stron
ę
, nie nast
ą
pi wi
ę
c konieczno
ść
dodatkowej transmisji danych w sieci. Spraw-
dzaniem danych nie b
ę
dzie musiał te
Ŝ
zajmowa
ć
si
ę
serwer.
JavaScriptaJava
JavaScript, jak sama nazwa wskazuje, ma sporo wspólnego z j
ę
zykiem programowania Java, opracowanym w firmie Sun
Microsystems. Niemniej nie nale
Ŝ
y tych dwóch j
ę
zyków myli
ć
. Przede wszystkim zostały one stworzone do zupełnie ró
Ŝ
nych
celów. Java to wywodz
ą
cy si
ę
m.in. z C++ w pełni obiektowy j
ę
zyk programowania, za pomoc
ą
którego mo
Ŝ
na tworzy
ć
skomplikowane aplikacje niezale
Ŝ
ne od platformy sprz
ę
towej. JavaScript jest interpretowanym j
ę
zykiem skryptowym, słu-
Ŝą
cym do tworzenia niewielkich programów rozszerzaj
ą
cych mo
Ŝ
liwo
ś
ci HTML-u w zakresie opisu stron WWW. Krótkie
zestawienie najwa
Ŝ
niejszych cech Javy i JavaScript znajduje si
ę
w tabeli 1.1.
Tabela1.1.
Podstawowe ró
Ŝ
nice pomi
ę
dzy j
ę
zykami Java a JavaScript
JavaScript
Java
J
ę
zyk interpretowany na komputerze klienta
J
ę
zyk kompilowany do tzw. b-kodu,
wykonywanego nast
ę
pnie za pomoc
ą
wirtualnej
maszyny Javy na komputerze klienta
J
ę
zyk oparty na predefiniowanych obiektach,
niepozwalaj
ą
cy jednak na stosowanie mechanizmów
programowania obiektowego jak np. dziedziczenie
J
ę
zyk zorientowany obiektowo z obsług
ą
wszystkich mechanizmów obiektowo
ś
ci
Kod programu jest zagnie
Ŝ
d
Ŝ
ony w kodzie HTML
Kod programu jest niezale
Ŝ
ny od kodu HTML
i znajduje si
ę
w oddzielnych plikach
Zmienne i ich typ nie musz
ą
by
ć
deklarowane przed
u
Ŝ
yciem
Zmienne i ich typ musz
ą
by
ć
zadeklarowane
przed ich u
Ŝ
yciem w programie
Odwołania do obiektów i funkcji s
ą
wykonywane
podczas uruchamiania programu
Wszystkie odwołania do obiektów i funkcji s
ą
sprawdzane na etapie kompilacji
Ze wzgl
ę
dów bezpiecze
ń
stwa nie ma mo
Ŝ
liwo
ś
ci
zapisu na dysk twardy
Ze wzgl
ę
dów bezpiecze
ń
stwa aplety,
(w przeciwie
ń
stwie do aplikacji) nie maj
ą
mo
Ŝ
liwo
ś
ci zapisu na dysk twardy
Conambędziepotrzebne?
Przede wszystkim dobre ch
ę
ci. Oprócz tego
Ŝ
adne specjalne narz
ę
dzia nie b
ę
d
ą
przydatne. Musimy oczywi
ś
cie mie
ć
zain-
stalowan
ą
przegl
ą
dark
ę
WWW. Najlepiej Microsoft Internet Explorer lub Netscape Navigator. Nie musz
ą
to by
ć
najnowsze
wersje, niemniej jednak nie ni
Ŝ
sze ni
Ŝ
3.0.
Do pisania samego kodu potrzebny b
ę
dzie dowolny, najprostszy edytor tekstowy np. systemowy Notatnik. B
ę
dzie to nasz
warsztat pracy.
Potrzebna b
ę
dzie te
Ŝ
przynajmniej podstawowa znajomo
ść
HTML-u, nie jest natomiast konieczna znajomo
ść
innych j
ę
zy-
ków programowania.
4
JavaScript.Ćwiczeniapraktyczne
Rozdział
2.
Pierwszeskrypty
Na pocz
ą
tku zajmijmy si
ę
klasycznym przykładem, od którego zaczyna si
ę
wi
ę
kszo
ść
kursów programowania. Postarajmy
si
ę
wy
ś
wietli
ć
na ekranie dowolny napis np.
Jaki miły mamy dzień!
. Aby tego dokona
ć
, wpierw musimy dowiedzie
ć
si
ę
, w jaki sposób umieszcza
ć
skrypty JavaScript w kodzie HTML oraz jaka instrukcja JavaScript pozwala pisa
ć
na ekra-
nie.
Znacznik<SCRIPT>
Kod JavaScript musi by
ć
umieszczony pomi
ę
dzy znacznikami HTML
<SCRIPT>
i
</SCRIPT>
. Znaczniki te mo
Ŝ
na umieszcza
ć
w dowolnym miejscu dokumentu, jednak przyjmuje si
ę
,
Ŝ
e je
Ŝ
eli jest to tyl-
ko mo
Ŝ
liwe, nale
Ŝ
y umie
ś
ci
ć
je na pocz
ą
tku pliku HTML przed znacznikiem
<BODY>
.
Znacznik ten powinien zawiera
ć
parametr
LANGUAGE
, który mo
Ŝ
e przyjmowa
ć
dwie warto
ś
ci:
LiveScript
lub
Java-
Script
. Warto
ść
LiveScript
jest pozostało
ś
ci
ą
po wczesnych wersjach j
ę
zyka i słu
Ŝ
y zachowaniu kompatybilno
ś
ci.
Powinni
ś
my u
Ŝ
y
ć
warto
ś
ci
JavaScript
.
Ćwiczenie2.1.
Umie
ść
w standardowym kodzie HTML znacznik
<SCRIPT>
.
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<SCRIPT
language = "JavaScript"
>
</SCRIPT>
<BODY>
</BODY>
</HTML>
Na listingu znajduje si
ę
poprawny kod HTML z zawartym znacznikiem
<SCRIPT>
. Jednak po wczytaniu tego pliku do prze-
gl
ą
darki otrzymamy pust
ą
stron
ę
. Brakuje nam instrukcji pozwalaj
ą
cej wy
ś
wietla
ć
tekst.
Instrukcjadocument.write
Instrukcja
document.write()
pozwala na wyprowadzenie tekstu na ekran przegl
ą
darki. Tekst, który chcemy wy
ś
wietli
ć
,
nale
Ŝ
y uj
ąć
w nawiasy i cudzysłowy i poda
ć
zaraz za
document.write()
np.
document.write ("Jaki miły mamy dzień!")
Ćwiczenie2.2.
Napisz skrypt wy
ś
wietlaj
ą
cy tekst
„Jaki miły mamy dzień
!
”
na ekranie przegl
ą
darki.
<HTML>
<HEAD>
Plik z chomika:
bobw1
Inne pliki z tego folderu:
Java Script.pdf
(883 KB)
cover.jpg
(19 KB)
Inne foldery tego chomika:
Java i XML
Java jezyk - podstawy programowania
Java Servlet i Java Server Pages
Java Servlet. Programowanie
JavaScript. Receptury
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin