Java Script.pdf

(883 KB) Pobierz
SpisTreści
SPIS TRE Ś CI ....................................................................................................................................................................... 1
ROZDZIAŁ 1 . PODSTAWY............................................................................................................................................... 3
C ZYM JEST J AVA S CRIPT ?....................................................................................................................................................................... 3
J AVA S CRIPT A J AVA .............................................................................................................................................................................. 3
C O NAM B Ę DZIE POTRZEBNE ? ................................................................................................................................................................ 4
ROZDZIAŁ 2 . PIERWSZE SKRYPTY............................................................................................................................. 5
Z NACZNIK <SCRIPT> ........................................................................................................................................................................... 5
I NSTRUKCJA DOCUMENT . WRITE ............................................................................................................................................................. 5
K OMENTARZE ........................................................................................................................................................................................ 7
Komentarz HTML ............................................................................................................................................................................. 7
Komentarz typu // .............................................................................................................................................................................. 7
Komentarz blokowy........................................................................................................................................................................... 8
Znacznik <NOSCRIPT> ................................................................................................................................................................... 8
F ORMATOWANIE TEKSTU ....................................................................................................................................................................... 9
O KNO DIALOGOWE .............................................................................................................................................................................. 11
ROZDZIAŁ 3 . ELEMENTY J Ę ZYKA JAVASCRIPT.................................................................................................. 13
T YPY DANYCH J AVA S CRIPT ................................................................................................................................................................. 13
Typ liczbowy.................................................................................................................................................................................... 13
Warto ś ci logiczne............................................................................................................................................................................ 14
Ła ń cuchy znaków ............................................................................................................................................................................ 14
Warto ść NULL ................................................................................................................................................................................ 14
Z MIENNE .............................................................................................................................................................................................. 14
W PROWADZANIE DANYCH ................................................................................................................................................................... 15
I NSTRUKCJE WARUNKOWE ................................................................................................................................................................... 17
O PERACJE NA ZMIENNYCH ................................................................................................................................................................... 18
Operacje arytmetyczne.................................................................................................................................................................... 18
Operacje na bitach.......................................................................................................................................................................... 20
Operacje przypisania ...................................................................................................................................................................... 20
Operacje logiczne i porównania ..................................................................................................................................................... 21
Operacje na ła ń cuchach znaków .................................................................................................................................................... 21
I NSTRUKCJA PRZETWARZANIA WARUNKOWEGO .................................................................................................................................. 22
P Ę TLE .................................................................................................................................................................................................. 26
P ę tla for .......................................................................................................................................................................................... 26
P ę tla while ...................................................................................................................................................................................... 29
ROZDZIAŁ 4 . OBIEKTY I FUNKCJE........................................................................................................................... 30
F UNKCJE .............................................................................................................................................................................................. 30
R EKURENCJA ....................................................................................................................................................................................... 31
O BIEKTY .............................................................................................................................................................................................. 34
Ła ń cuchy znaków (obiekt string) .................................................................................................................................................... 36
Obiekt Math .................................................................................................................................................................................... 38
Obiekt Date ..................................................................................................................................................................................... 40
Obiekt document ............................................................................................................................................................................. 42
Obiekt window ................................................................................................................................................................................ 45
ROZDZIAŁ 5 . ZDARZENIA I FORMULARZE........................................................................................................... 48
Z DARZENIA ON L OAD I ON U NLOAD ...................................................................................................................................................... 48
Z DARZENIA ZWI Ą ZANE Z MYSZ Ą .......................................................................................................................................................... 50
F ORMULARZE ...................................................................................................................................................................................... 52
E LEMENTY FORMULARZY .................................................................................................................................................................... 56
Element button ................................................................................................................................................................................ 57
Element checkbox............................................................................................................................................................................ 57
Element hidden................................................................................................................................................................................ 58
Element radio.................................................................................................................................................................................. 59
Element reset................................................................................................................................................................................... 60
Element select ................................................................................................................................................................................. 61
Element text..................................................................................................................................................................................... 62
Element textarea ............................................................................................................................................................................. 63
W YKORZYSTANIE FORMULARZY I ZDARZE Ń ........................................................................................................................................ 64
ROZDZIAŁ 6 . OKNA, RAMKI I CIASTECZKA.......................................................................................................... 69
O KNA ................................................................................................................................................................................................... 69
R AMKI ................................................................................................................................................................................................. 72
C IASTECZKA , CZYLI COOKIES .............................................................................................................................................................. 74
2
JavaScript.Ćwiczeniapraktyczne
Rozdział 1.
Podstawy
CzymjestJavaScript?
JavaScript tak naprawd ę narodził si ę w firmie Netscape jako LiveScript, j ę zyk skryptowy rozszerzaj ą cy standardowy HTML
m.in. o mo Ŝ liwo ść interakcji z u Ŝ ytkownikiem przegl ą daj ą cym stron ę . Nieco pó ź niej doszło do porozumienia mi ę dzy firma-
mi Netscape i Sun Microsystems, w wyniku którego pod koniec 1995 roku ś wiatło dzienne ujrzał JavaScript. J ę zyk ten
umo Ŝ liwia tworzenie zagnie Ŝ d Ŝ onych bezpo ś rednio w kodzie HTML krótkich programów, które potrafi ą rozpozna ć i od-
powiednio zareagowa ć na zdarzenia powodowane przez u Ŝ ytkownika. Zdarzenia te to np. klikni ę cie mysz ą , wypełnianie
formularza, czy nawigowanie mi ę dzy stronami. Przykładowo, mo Ŝ na stworzy ć skrypt, który b ę dzie sprawdzał poprawno ść
danych wprowadzonych przez u Ŝ ytkownika do formularza (np. czy wprowadzaj ą c jak ąś dat ę , nie przekroczyli ś my dopusz-
czalnej liczby dni w danym miesi ą cu) i który b ę dzie informował o ewentualnym bł ę dzie. Sprawdzenie takie odbywa ć si ę
b ę dzie na komputerze przegl ą daj ą cego stron ę , nie nast ą pi wi ę c konieczno ść dodatkowej transmisji danych w sieci. Spraw-
dzaniem danych nie b ę dzie musiał te Ŝ zajmowa ć si ę serwer.
JavaScriptaJava
JavaScript, jak sama nazwa wskazuje, ma sporo wspólnego z j ę zykiem programowania Java, opracowanym w firmie Sun
Microsystems. Niemniej nie nale Ŝ y tych dwóch j ę zyków myli ć . Przede wszystkim zostały one stworzone do zupełnie ró Ŝ nych
celów. Java to wywodz ą cy si ę m.in. z C++ w pełni obiektowy j ę zyk programowania, za pomoc ą którego mo Ŝ na tworzy ć
skomplikowane aplikacje niezale Ŝ ne od platformy sprz ę towej. JavaScript jest interpretowanym j ę zykiem skryptowym, słu-
Ŝą cym do tworzenia niewielkich programów rozszerzaj ą cych mo Ŝ liwo ś ci HTML-u w zakresie opisu stron WWW. Krótkie
zestawienie najwa Ŝ niejszych cech Javy i JavaScript znajduje si ę w tabeli 1.1.
Tabela1.1. Podstawowe ró Ŝ nice pomi ę dzy j ę zykami Java a JavaScript
JavaScript
Java
J ę zyk interpretowany na komputerze klienta
J ę zyk kompilowany do tzw. b-kodu,
wykonywanego nast ę pnie za pomoc ą wirtualnej
maszyny Javy na komputerze klienta
J ę zyk oparty na predefiniowanych obiektach,
niepozwalaj ą cy jednak na stosowanie mechanizmów
programowania obiektowego jak np. dziedziczenie
J ę zyk zorientowany obiektowo z obsług ą
wszystkich mechanizmów obiektowo ś ci
Kod programu jest zagnie Ŝ d Ŝ ony w kodzie HTML
Kod programu jest niezale Ŝ ny od kodu HTML
i znajduje si ę w oddzielnych plikach
Zmienne i ich typ nie musz ą by ć deklarowane przed
u Ŝ yciem
Zmienne i ich typ musz ą by ć zadeklarowane
przed ich u Ŝ yciem w programie
Odwołania do obiektów i funkcji s ą wykonywane
podczas uruchamiania programu
Wszystkie odwołania do obiektów i funkcji s ą
sprawdzane na etapie kompilacji
Ze wzgl ę dów bezpiecze ń stwa nie ma mo Ŝ liwo ś ci
zapisu na dysk twardy
Ze wzgl ę dów bezpiecze ń stwa aplety,
(w przeciwie ń stwie do aplikacji) nie maj ą
mo Ŝ liwo ś ci zapisu na dysk twardy
775988813.004.png 775988813.005.png 775988813.006.png
 
Conambędziepotrzebne?
Przede wszystkim dobre ch ę ci. Oprócz tego Ŝ adne specjalne narz ę dzia nie b ę d ą przydatne. Musimy oczywi ś cie mie ć zain-
stalowan ą przegl ą dark ę WWW. Najlepiej Microsoft Internet Explorer lub Netscape Navigator. Nie musz ą to by ć najnowsze
wersje, niemniej jednak nie ni Ŝ sze ni Ŝ 3.0.
Do pisania samego kodu potrzebny b ę dzie dowolny, najprostszy edytor tekstowy np. systemowy Notatnik. B ę dzie to nasz
warsztat pracy.
Potrzebna b ę dzie te Ŝ przynajmniej podstawowa znajomo ść HTML-u, nie jest natomiast konieczna znajomo ść innych j ę zy-
ków programowania.
4
JavaScript.Ćwiczeniapraktyczne
Rozdział 2.
Pierwszeskrypty
Na pocz ą tku zajmijmy si ę klasycznym przykładem, od którego zaczyna si ę wi ę kszo ść kursów programowania. Postarajmy
si ę wy ś wietli ć na ekranie dowolny napis np. Jaki miły mamy dzień! . Aby tego dokona ć , wpierw musimy dowiedzie ć
si ę , w jaki sposób umieszcza ć skrypty JavaScript w kodzie HTML oraz jaka instrukcja JavaScript pozwala pisa ć na ekra-
nie.
Znacznik<SCRIPT>
Kod JavaScript musi by ć umieszczony pomi ę dzy znacznikami HTML <SCRIPT>
i </SCRIPT> . Znaczniki te mo Ŝ na umieszcza ć w dowolnym miejscu dokumentu, jednak przyjmuje si ę , Ŝ e je Ŝ eli jest to tyl-
ko mo Ŝ liwe, nale Ŝ y umie ś ci ć je na pocz ą tku pliku HTML przed znacznikiem <BODY> .
Znacznik ten powinien zawiera ć parametr LANGUAGE , który mo Ŝ e przyjmowa ć dwie warto ś ci: LiveScript lub Java-
Script . Warto ść LiveScript jest pozostało ś ci ą po wczesnych wersjach j ę zyka i słu Ŝ y zachowaniu kompatybilno ś ci.
Powinni ś my u Ŝ y ć warto ś ci JavaScript .
Ćwiczenie2.1.
Umie ść w standardowym kodzie HTML znacznik <SCRIPT> .
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<SCRIPT language = "JavaScript" >
</SCRIPT>
<BODY>
</BODY>
</HTML>
Na listingu znajduje si ę poprawny kod HTML z zawartym znacznikiem <SCRIPT> . Jednak po wczytaniu tego pliku do prze-
gl ą darki otrzymamy pust ą stron ę . Brakuje nam instrukcji pozwalaj ą cej wy ś wietla ć tekst.
Instrukcjadocument.write
Instrukcja document.write() pozwala na wyprowadzenie tekstu na ekran przegl ą darki. Tekst, który chcemy wy ś wietli ć ,
nale Ŝ y uj ąć w nawiasy i cudzysłowy i poda ć zaraz za document.write() np.
document.write ("Jaki miły mamy dzień!")
Ćwiczenie2.2.
Napisz skrypt wy ś wietlaj ą cy tekst „Jaki miły mamy dzień ! na ekranie przegl ą darki.
<HTML>
<HEAD>
775988813.001.png 775988813.002.png 775988813.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin