Gwiezdny pirat 50 (kwiecień 2012).pdf

(17117 KB) Pobierz
819211056.039.png
NUMER 50
WSTĘPNIAK
NA OKŁADCE:
Oto Piratowi stuknęła pięćdziesiątka. Muszę powiedzieć, że nigdy bym się
tego nie spodziewał.
Nie wierzyłem w to niemal 10 lat temu, gdy ukazał się pierwszy numer
„innego pisma o RPG”. Pisma zorientowanego na graczy, a nie Mistrzów
Gry, aspirującego do miana „niezbędnika RPG”, pisma za piątaka.
Nie przyszłoby mi to na myśl na etapie 7. numeru, w którym po raz
pierwszy pojawił się mój tekst. Był to materiał „Podręcznik jako księga
przygód”, a publikacja niesamowicie mnie podjarała. Działo się to jeszcze
w czasach, gdy funkcjonowało coś takiego jak prestiż pojawiania się na
drukowanych stronach magazynu.
Nie widziałem takiej opcji w 2006 roku, moim pierwszym w Portalu, gdy
co 2 miesiące staraliśmy się przygotować już pogrubiony, 80-stronicowy
magazyn. A zwłaszcza wówczas, gdy zapadła decyzja: kończymy z dru-
kiem, przechodzimy na tryb sieciowy.
Przez kolejnych kilka numerów pełniłem rolę naczelnego. Oznaczało to
w praktyce, że po godzinach, w ramach hobby mogłem sobie wziąć i przy-
gotować kolejny numer. I wychodziły te Piraty - nieregularnie, co kilka
miesięcy, ale niezmiennie pełne erpegowego stuffu. W takich warunkach
Pirat obchodził jubileusz 25. numerów i niewiele wskazywało na to, że
podwoi tę liczbę za jednego ludzkiego żywota.
Aż w pewnym momencie pojawiła się nowa, kolejna już koncepcja pisma
i stał się cud. Pirat traił w Portalowy rozkład jazdy jako stały, comiesięcz-
ny punkt programu, prezentujący nasze hobby i pasję wszystkich, którzy
zechcą się w niego włączyć. Mało że traił - wpisał się w niego na stałe,
a formuła okazała się strzałem w dziesiątkę. Oto jesteśmy w stanie mie-
siąc w miesiąc publikować nowy numer zupełnie nieodpłatniego pisma!
Mamy miejsce do prezentacji tego, co świetnego robią fani, do pochwala-
nia się swoimi rzeczami, do zapalenia czytelników fazą na gry.
Jasne - jest to zupełnie inny Pirat niż w 2002, 2006 czy 2009 roku. Rze-
czywistość brutalnie potraktowała wizje: pisma dla graczy, pisma druko-
wanego czy pisma „ponad podziałami”, ogarniającego całe spektrum gier
dzięki wspólnemu wysiłkowi różnych wydawców.
Gwiezdny Pirat AD 2012 skupia się dziś na grach Portalu, wychodząc
czasem w stronę innych - głównie za sprawą współpracy z bloggerami.
Taka formuła nie tylko jest jedyną, która działa sprawnie i bez zgrzytów.
Jest to także formuła przyjmowana każdego miesiąca przez plus minus
dwa tysiące czytelników. Więcej, niż kiedykolwiek w historii pisma. To
niesamowicie stymulujące!
Ani się nie spostrzegłem, jak niegdyś niewyobrażalna mrzonka - 50 nume-
rów - stała się rzeczywistością. Aż chce się sięgać wyobraźnią dalej, w stro-
nę setki! W obecnej kondycji pisma jest ona zupełnie prawdopodobna! Uda
się, jeśli Pirat pozostanie naszym wspólnym, fanowskim przedsięwzięciem
z 200-procentowym stężeniem pasji.
Trzymam za to kciuki!
NIE UFAJ NAWET
SWOIM MYŚLOM
(MESMERYTA, JEDNOSTKA
Z NEUROSHIMY TACTICS)
„OBRONA STONEKILL”, CZYLI KAMPANIA DO NEUROSHIMY HEX
KONWERSJE FIGUREK
RAFINERIA 2012
WYWIAD Z HANKIEM WOONEM
PORADNIK MODELARZA
Rafał „Multidej” Szyma
GWIEZDNY PIRAT Adres redakcji: „Gwiezdny Pirat” Wydawnictwo Portal 44-100 Gliwice, ul. Św. Urbana 15; tel. / fax (032) 334-85-38; E-mail: portal@wydawnictwoportal.pl; WWW: www.wydawnictwoportal.pl
Redaktor Naczelny: Jan „Bezkrólewie” Osik; współpracują współpracownicy; współredagują współredaktorzy; korygują korektorzy. Materiały zawarte w czasopiśmie mogą być w całości lub fragmentach kopio-
wane, fotokopiowane, publikowane czy reprodukowane na każdym z nośników informacji - prosimy jedynie o informację o takim działaniu. Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych i zastrzega sobie
prawo do redagowania i skracania tekstów. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i hołduje zasadzie „Co złego, to nie my”. Wszelkie znaki irmowe i towarowe oraz zdjęcia są zastrzeżone przez ich właścicieli
i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych. ISSN 1898-2700 Nakład: publikacja internetowa Copyright Wydawnictwo PORTAL, Gliwice 2012
2
Gwiezdny
Pirat nr 50
819211056.040.png 819211056.041.png 819211056.042.png 819211056.001.png 819211056.002.png 819211056.003.png 819211056.004.png 819211056.005.png 819211056.006.png 819211056.007.png 819211056.008.png 819211056.009.png 819211056.010.png
 
KURIER
KURIER
3
Gwiezdny
Pirat nr 50
819211056.011.png 819211056.012.png 819211056.013.png 819211056.014.png 819211056.015.png 819211056.016.png 819211056.017.png 819211056.018.png 819211056.019.png 819211056.020.png
KURIER
KURIER
PRZEGLĄD KWIETNIOWYCH AKTUALIZACJI
WITRYN WYDAWNICTWA PORTAL
Strona www.wydawnictwoportal.pl
Okładka neuroshimowej gry karcianek Konwój
Wyniki konkursu na ilustrację bohatera Neuroshimy
Obrona Stonekill - kampania do Neuroshimy Hex (pdf)
Audycja wspominkowa - rok 2009 (mp3)
Tworzenie mutanta z Neodzungli (pdf)
Rozwiązanie konkursów InSpectres i Neuroshima Hex
Stwórz antyskazeniowego chemika do Neuroshimy (pdf)
Zajrzyj także na Portalowy Facebook:
Odnośniki do recenzji produktów Wydawnictwa
Plotki z życia redakcji (m.in. informacje o redakcyjnej lidze Crokinole i Witchcraft)
Przecieki: m.in. pierwsze w sieci zdjęcie pudełek Stalowej Policji, plakatów i in.
Nie przegap: Neuroshimowy Facebook
Debiut królika Geigera
Mikroraporty z prac redakcji
Filmy, zajawki i focie, czyli nakręcanie na klimaty postapo
Mikrokonkursy z nagrodami
Strona nstactics.com
Komplet informacji o nowościach z Neuroshimy Tactics
Kalendarz z wszystkimi tacticsowymi wydarzeniami (turnieje, prezentacje, itp.)
4
Gwiezdny
Pirat nr 50
819211056.021.png 819211056.022.png 819211056.023.png 819211056.024.png 819211056.025.png 819211056.026.png 819211056.027.png 819211056.028.png 819211056.029.png
 
KURIER
W szystko zaczęło się wiosną 2002 roku. Nie najlepsze wyni-
KURIER
ki sprzedaży magazynu Portal, ambitnego, ciężkiego maga-
zynu o grach fabularnych, który wydawaliśmy od września
1999 roku skłoniły mnie do rozważań nad tym, czy nie warto
nieco spuścić z tonu i poszukać nowej, lżejszej formuły, skierowanej nie
do doświadczonych Mistrzów Gry, lecz do wszystkich graczy, bez względu
na ich doświadczenie. Zamiast liczącego 140 stron dwumiesięcznika przy-
gotować o wiele bardziej strawny miesięcznik, pełen newsów, recenzji,
humoru, krótkich szkiców przygód – całość zamknąć na 48 stronach za
symbolicznego piątaka.
Mijały tygodnie, a ja szkicowałem i no-
towałem pomysły. W Stanach w tym
czasie ukazywał się magazyn Games
Unplugged, który strasznie mi się po-
dobał, więcej w nim było o hobby, ar-
tykułów o grach, recenzji, wywiadów,
a mniej o sesjach, trikach i fabule. Pismo
opowiadało o naszym hobby, o tym jak
się zmienia, co nowego się dzieje, jakie
są trendy, nowości, czego należy spo-
dziewać się w przyszłości. W końcu, po
iluś tam tygodniach rozważań uznałem,
że to naprawdę wyśmienity pomysł i po-
stanowiłem wdrożyć go w życie. Rozpo-
częła się operacja „Gwiezdny Pirat”. Lek-
ki magazyn o naszym hobby. Wywiady,
reportaże, newsy, recenzje i trochę szki-
ców przygód. Bardzo kuszący pomysł,
bardzo odmienny od tego, czym
był wtedy dwumiesięcznik
Portal czy powoli chyląca się
ku upadkowi Magia i Miecz.
cy z łam Pirata, a Tomek i Michał zaczęli
wymyślać działy i cykle artykułów. To
był fascynujący czas. O ile pamiętam,
to Tomek wymyślił Raport Pirata, czyli
jakby temat numeru, w którym redak-
cja przyglądała się ważnemu zagadnie-
niu na rynku gier. W pierwszym nume-
rze Krysia Nahlik pisała o sukcesie d20
i przyszłości tej mechaniki, w drugim
numerze Tomek wziął na warsztat feno-
men Wiedźmina RPG, który w tamtym
czasie próbował podbić serca polskich
graczy, a w trzecim – też Tomek - wziął
się za bary z Warhammerem RPG. To
były fenomenalne teksty, świetne ana-
lizy tematu, obszerne, rzetelne, takie
jakich nigdy wcześniej w polskiej prasie
o grach nie było.
Michał Sołtysiak wziął się za
bary z innym zagadnieniem –
miał sprawić, by pismo skrzy-
ło się od krótkich artykułów,
które zainspirują Mistrzów
Gry i graczy. Michał stwo-
rzył kilka takich cykli. Po-
stać z wykopem, to seria,
w której doradzał graczom
jak odgrywać postaci w grach
Ignacy Trzewiczek
Historia
Do współpracy przy piśmie
poprosiłem Tomka Majkow-
skiego i Michała Sołtysiaka.
Michał Oracz przygotował
zupełnie nowy layout, bardzo
różny od tego, co znali czytelni-
Gwiezdnego Pirata
5
Gwiezdny
Pirat nr 50
819211056.030.png 819211056.031.png 819211056.032.png 819211056.033.png 819211056.034.png 819211056.035.png 819211056.036.png 819211056.037.png 819211056.038.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin