03kolorowa.pdf

(162 KB) Pobierz
Microsoft Word - 03kolorowa.doc
KOLOROWA ORTOGRAFIA
Moją p rz ygodę z ,,Ortofrajdą'' rozpoczęłam jesienią 2005 roku, kiedy na konferencji
metodycznej w Gdańsku zapoznałam się z tą metodą nauczania ortografii. Proponowane
p rz ez ,,Ortofrajdę'' zabawy ortograficzne oraz r ó ż norodne pomoce dydaktyczne p rz ekonały
mnie do tego, aby bli ż ej p rz yj rz eć się temu sposobowi bezstresowej nauki. W swojej pracy
dydaktycznej (prowadzę zajęcia wyr ó wnawcze dla uczniów klas I – III) zauwa ż yłam,
ż e opanowanie zasad ortografii i ich stosowanie sprawia dzieciom wiele trudności, dlatego
poszukując takich metod pracy, aby dziecko mogło w mo ż liwie jak najbardziej p rz yjazny
spos ó b je poznać i opanować, wprowadziłam do nauki ortografii oznaczanie poszczeg ó lnych
ortogram ó w kolorami, według zasady opracowanej p rz ez Lesława Furmagę. Od tego czasu
dzieci naukę ortografii traktują jako wspaniałą zabawę.
Co to jest Ortofrajda?
Celem udzielenia odpowiedzi na to pytanie zacytuję wypowiedzi recenzentów.
dr Małgo rz ata Ż ytko, Uniwersytet Warszawski Wydział Pedagogiczny
System dydaktyczny Kolorowa Ortografia jako absolutna nowość opiera się na p rz ypisaniu
poszczeg ó lnym ortogramom (tzn. ż , rz , ó , u , h , ch , i wyjątkom ) stałych kolor ó w i jest
jedynym bezstresowym, pamięciowo - wzrokowym sposobem uczenia się i nauczania
pisowni.
Kolorowa Ortografia, w skład kt ó rej wchodzi cały pakiet słownik ó w, ksią ż ek, gier i zabaw,
opiera się na nauce ortografii za pomocą kolor ó w i jest wielokrotnie p rz etestowanym
i sprawdzonym sposobem na skuteczne uczenie się i łagodzenie skutk ó w dysortografii
u dzieci. Według ocen specjalist ó w, pamięciowo - wzrokowe formy nauczania ortografii
uzupełniają, a tak ż e zastępują dotychczasowe metody.
Podstawowym walorem systemu jest zaanga ż owanie pamięci wzrokowej (a tak ż e słuchu) do
procesu edukacji. Takie rozwiązanie wpływa r ó wnie ż dodatnio na rozw ó j kreatywnego
327159703.001.png
myślenia i posze rz enia wyobraźni. Proponujemy p rz y tym ideę wychowania w tolerancji, bez
stres ó w i agresji, dając dzieciom kolorowe gry, kt ó re stają się gł ó wnym
bodźcem do uczestnictwa w tej nauce - zabawie.
Prof. dr h ab. Marta Bogdanowicz, Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego
„...System Ortofrajda mo ż na uznać za metodę uczenia się, jak i nauczania ortografii.
Anga ż uje i usprawnia on koncentrację uwagi na materiale wizualnym, percepcję, pamięć
i wyobraźnię wzrokową, a więc odwołuje się do prawop ó łkulowych strategii percepcyjnych.
Jest to po ż ądane we wczesnym okresie nauki czytania i pisania oraz w p rz ypadkach dysleksji
rozwojowej, poniewa ż wyko rz ystuje uzdolnienia os ó b ze specyficznymi trudnościami
w czytaniu i pisaniu. Metoda rozwija integrację funkcji wzrokowych - słuchowych -
i motorycznych, a więc odwołuje się do uczenia polisensorycznego, najbardziej wskazanego
podejścia w p rz ypadkach trudności w uczeniu się.
Metoda ta zapewnia szybsze i trwalsze zapamiętanie pisowni wyraz ó w, jak r ó wnie ż doskonali
umiejętność czytania we wczesnym okresie nauczania. Mo ż e być skuteczna w p rz ypadkach
trudności w czytaniu, gdy dziecko czyta szybko lecz popełnia wiele błęd ó w (tzw. typ "L"
dysleksji, według D. Bakkera). Jest to zatem metoda, kt ó ra mo ż e być wyko rz ystywana
zar ó wno w edukacji jak i w terapii pedagogicznej.
Uczenie się ortografii jest tu zabawą, co jak wiadomo dob rz e słu ż y dla osiągnięcia cel ó w
dydaktycznych, poniewa ż wywołuje silną motywację, dziecko nie musi z wysiłkiem
anga ż ować uwagi dowolnej lecz mimowolnie uczy się czytania i poprawnej pisowni
wyraz ó w...”.
*
W czasie zabawy musimy pamiętać o ż elaznej zasadzie, ż e białe pola w tekście zastępują
litery: ó , rz , ż , h , u, ch, sz i nale ż y pokolorować je odpowiednim kolorem. Dzieci bardzo
szybko zapamiętują kolory p rz ypisane poszczeg ó lnym ortogramom, śpiewając h ymn
Ortofrajdy lub recytując wierszyk.
Ó – różowe od dziś będzie
Granatowe rz – wszędzie
Ż – zielone niezawodnie
H – brązowe bardzo modnie.
Sz – wyjątki czerwone
U i ch – czarnym posmolone.
„Tym sposobem moi uczniowie zamienią smutną, biało – czarną kartkę w barwną i wesołą,
a p rz y okazji trudna polska ortografia stanie się dla nich krainą bez tajemnic.” To słowa
jednej z autorek scenariuszy zajęć, pani Gra ż yny Młynarskiej.
W roku szkolnym 2005/2006 odbyło się 5 edycji warsztat ó w dla nauczycieli
zorganizowanych p rz ez ŁCDNiKP, a p rz ybli ż ających metodę Kolorowej Ortografii. Zajęcia
spotkały się z ogromnym zainteresowaniem. Uczestniczyli w nich nie tylko nauczyciele
k sz tałcenia zintegrowanego, ale tak ż e nauczyciele języka polskiego.
W roku 2007 kontynuuję działania związane z upowszechnieniem metody w ramach projektu
edukacyjnego: „Kolorowa Ortografia w nauce pisania”. Celem projektu jest m.in.:
- upowszechnienie pomysłów ukierunkowanych na wspomaganie procesu uczenia się
i nauczania ortografii z wykorzystaniem pomysłów Ortofrajdy,
- pogłębienie wiedzy dotyczącej integrowania treści kształcenia wokół umiejętności
językowych – pisania i czytania.
Proszę o kontakt nauczycieli , któ rz y chcieliby podzielić się z innymi swoimi pomysłami
oraz doświadczeniami z wprowadzania Kolorowej Ortografii w szkole. Zapraszam
wszystkich do wsp ó łpracy w two rz eniu teat rz yków, K ó ł P rz yjaci ó ł Ortofrajdy, itp.
Zainteresowanych nauczycieli oraz rodzic ó w zapraszam do odwiedzenia strony internetowej
Ortofrajdy (www. Ortofrajda.pl) i sko rz ystania z p rz edstawionej tam szerokiej oferty
propozycji scenariuszy zajęć, zabaw, gier komputerowych, równie ż on – line.
Bogusława Rajska , doradca metodyczny k sz tałcenia zintegrowanego ŁCDNiKP
Zgłoś jeśli naruszono regulamin