03kolorowa.pdf
(
162 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 03kolorowa.doc
KOLOROWA ORTOGRAFIA
Moją p
rz
ygodę z ,,Ortofrajdą'' rozpoczęłam jesienią 2005 roku, kiedy na konferencji
metodycznej w Gdańsku zapoznałam się z tą metodą nauczania ortografii. Proponowane
p
rz
ez ,,Ortofrajdę'' zabawy ortograficzne oraz r
ó
ż
norodne pomoce dydaktyczne p
rz
ekonały
mnie do tego, aby bli
ż
ej p
rz
yj
rz
eć się temu sposobowi bezstresowej nauki. W swojej pracy
dydaktycznej (prowadzę zajęcia wyr
ó
wnawcze dla uczniów klas I – III) zauwa
ż
yłam,
ż
e opanowanie zasad ortografii i ich stosowanie sprawia dzieciom wiele trudności, dlatego
poszukując takich metod pracy, aby dziecko mogło w mo
ż
liwie jak najbardziej p
rz
yjazny
spos
ó
b je poznać i opanować, wprowadziłam do nauki ortografii oznaczanie poszczeg
ó
lnych
ortogram
ó
w kolorami, według zasady opracowanej p
rz
ez Lesława Furmagę. Od tego czasu
dzieci naukę ortografii traktują jako wspaniałą zabawę.
Co to jest Ortofrajda?
Celem udzielenia odpowiedzi na to pytanie zacytuję wypowiedzi recenzentów.
dr Małgo
rz
ata
Ż
ytko, Uniwersytet Warszawski Wydział Pedagogiczny
System dydaktyczny Kolorowa Ortografia jako absolutna nowość opiera się na p
rz
ypisaniu
poszczeg
ó
lnym ortogramom (tzn.
ż
,
rz
,
ó
,
u
,
h
,
ch
, i
wyjątkom
) stałych kolor
ó
w i jest
jedynym bezstresowym, pamięciowo - wzrokowym sposobem uczenia się i nauczania
pisowni.
Kolorowa Ortografia, w skład kt
ó
rej wchodzi cały pakiet słownik
ó
w, ksią
ż
ek, gier i zabaw,
opiera się na nauce ortografii za pomocą kolor
ó
w i jest wielokrotnie p
rz
etestowanym
i sprawdzonym sposobem na skuteczne uczenie się i łagodzenie skutk
ó
w dysortografii
u dzieci. Według ocen specjalist
ó
w, pamięciowo - wzrokowe formy nauczania ortografii
uzupełniają, a tak
ż
e zastępują dotychczasowe metody.
Podstawowym walorem systemu jest zaanga
ż
owanie pamięci wzrokowej (a tak
ż
e słuchu) do
procesu edukacji. Takie rozwiązanie wpływa r
ó
wnie
ż
dodatnio na rozw
ó
j kreatywnego
myślenia i posze
rz
enia wyobraźni. Proponujemy p
rz
y tym ideę wychowania w tolerancji, bez
stres
ó
w i agresji, dając dzieciom kolorowe gry, kt
ó
re stają się gł
ó
wnym
bodźcem do uczestnictwa w tej nauce - zabawie.
Prof. dr
h
ab. Marta Bogdanowicz, Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego
„...System Ortofrajda mo
ż
na uznać za metodę uczenia się, jak i nauczania ortografii.
Anga
ż
uje i usprawnia on koncentrację uwagi na materiale wizualnym, percepcję, pamięć
i wyobraźnię wzrokową, a więc odwołuje się do prawop
ó
łkulowych strategii percepcyjnych.
Jest to po
ż
ądane we wczesnym okresie nauki czytania i pisania oraz w p
rz
ypadkach dysleksji
rozwojowej, poniewa
ż
wyko
rz
ystuje uzdolnienia os
ó
b ze specyficznymi trudnościami
w czytaniu i pisaniu. Metoda rozwija integrację funkcji wzrokowych - słuchowych -
i motorycznych, a więc odwołuje się do uczenia polisensorycznego, najbardziej wskazanego
podejścia w p
rz
ypadkach trudności w uczeniu się.
Metoda ta zapewnia szybsze i trwalsze zapamiętanie pisowni wyraz
ó
w, jak r
ó
wnie
ż
doskonali
umiejętność czytania we wczesnym okresie nauczania. Mo
ż
e być skuteczna w p
rz
ypadkach
trudności w czytaniu, gdy dziecko czyta szybko lecz popełnia wiele błęd
ó
w (tzw. typ "L"
dysleksji, według D. Bakkera). Jest to zatem metoda, kt
ó
ra mo
ż
e być wyko
rz
ystywana
zar
ó
wno w edukacji jak i w terapii pedagogicznej.
Uczenie się ortografii jest tu zabawą, co jak wiadomo dob
rz
e słu
ż
y dla osiągnięcia cel
ó
w
dydaktycznych, poniewa
ż
wywołuje silną motywację, dziecko nie musi z wysiłkiem
anga
ż
ować uwagi dowolnej lecz mimowolnie uczy się czytania i poprawnej pisowni
wyraz
ó
w...”.
*
W czasie zabawy musimy pamiętać o
ż
elaznej zasadzie,
ż
e białe pola w tekście zastępują
litery:
ó
,
rz
,
ż
,
h
, u, ch,
sz
i nale
ż
y pokolorować je odpowiednim kolorem. Dzieci bardzo
szybko zapamiętują kolory p
rz
ypisane poszczeg
ó
lnym ortogramom, śpiewając
h
ymn
Ortofrajdy lub recytując wierszyk.
Ó
– różowe od dziś będzie
Granatowe
rz
– wszędzie
Ż
– zielone niezawodnie
H
– brązowe bardzo modnie.
Sz
– wyjątki czerwone
U
i
ch
– czarnym posmolone.
„Tym sposobem moi uczniowie zamienią smutną, biało – czarną kartkę w barwną i wesołą,
a p
rz
y okazji trudna polska ortografia stanie się dla nich krainą bez tajemnic.” To słowa
jednej z autorek scenariuszy zajęć, pani Gra
ż
yny Młynarskiej.
W roku szkolnym 2005/2006 odbyło się 5 edycji warsztat
ó
w dla nauczycieli
zorganizowanych p
rz
ez ŁCDNiKP, a p
rz
ybli
ż
ających metodę Kolorowej Ortografii. Zajęcia
spotkały się z ogromnym zainteresowaniem. Uczestniczyli w nich nie tylko nauczyciele
k
sz
tałcenia zintegrowanego, ale tak
ż
e nauczyciele języka polskiego.
W roku 2007 kontynuuję działania związane z upowszechnieniem metody w ramach projektu
edukacyjnego:
„Kolorowa Ortografia w nauce pisania”.
Celem projektu jest m.in.:
- upowszechnienie pomysłów ukierunkowanych na wspomaganie procesu uczenia się
i nauczania ortografii z wykorzystaniem pomysłów Ortofrajdy,
- pogłębienie wiedzy dotyczącej integrowania treści kształcenia wokół umiejętności
językowych – pisania i czytania.
Proszę o kontakt nauczycieli
,
któ
rz
y chcieliby podzielić się z innymi swoimi pomysłami
oraz doświadczeniami z wprowadzania Kolorowej Ortografii w szkole. Zapraszam
wszystkich do wsp
ó
łpracy w two
rz
eniu teat
rz
yków, K
ó
ł P
rz
yjaci
ó
ł Ortofrajdy, itp.
Zainteresowanych nauczycieli oraz rodzic
ó
w zapraszam do odwiedzenia strony internetowej
Ortofrajdy (www. Ortofrajda.pl) i sko
rz
ystania z p
rz
edstawionej tam szerokiej oferty
propozycji scenariuszy zajęć, zabaw, gier komputerowych, równie
ż
on – line.
Bogusława Rajska
, doradca metodyczny k
sz
tałcenia zintegrowanego ŁCDNiKP
Plik z chomika:
magoroma
Inne pliki z tego folderu:
Zimowe_zabawy_na_sniegu.doc
(28 KB)
Jesienne zabawy.doc
(35 KB)
Page04.gif
(14 KB)
Page03.gif
(15 KB)
Page02.gif
(17 KB)
Inne foldery tego chomika:
ALFABET
BAJKI OPOWIADANIA WIERSZE
BAJKOTERAPIA
BIBLIOTEKA
Ciekawostki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin