sesja 12.pdf
(
1755 KB
)
Pobierz
sesja 12 kor III.p65
Umiejêtnoci interpersonale Sesja 12
SESJA 12
Umiejêtnoci
interpersonalne
Klub
Pracy
Wstêp
Umiejêtnoci interpersonalne s¹ niezwykle wa¿ne w procesie
poszukiwania pracy. Wiele nieporozumieñ i niepowodzeñ w relacjach
interpersonalnych, zarówno prywatnych jak i zawodowych, jest wy-
nikiem z³ej lub nieumiejêtnej komunikacji. Komunikowanie siê ludzi
mo¿e mieæ formê wypowiedzi ustnej lub pisemnej, przekazu wizual-
nego oraz odbywaæ siê niewerbalnie, poprzez tzw. mowê cia³a.
Szukaj¹c pracy czêsto musimy zaprezentowaæ siê potencjalnemu pra-
codawcy, przedstawiæ swoje umiejêtnoci i cechy charakteru. Znajo-
moæ zasad skutecznej komunikacji i technik autoprezentacji pozwala
bardzo czêsto rozproszyæ obawy pracodawcy co do tego czy nadajemy
siê na okrelone stanowisko pracy.
1. Nabycie wiedzy dotycz¹cej komunikacji werbalnej, mowy cia³a
i relacji interpersonalnych.
2. Przygotowanie uczestników do prezentowania w³asnych mo¿-
liwoci, umiejêtnoci i wiedzy.
3 godziny
1. Sztuka prowadzenia rozmowy komunikacja werbalna.
Æwiczenie 12.1: Wypowied doskona³a.
Æwiczenie 12.2: Wspomnienia z wakacji.
Æwiczenie 12.3: Rysowanie ze s³uchu.
2. Rola s³uchania w komunikacji.
Æwiczenie 12.4: Skuteczne s³uchanie.
Æwiczenie 12.5: Rozdaj role.
Æwiczenie 12.6: Plotka.
3. Komunikacja niewerbalna.
Æwiczenie 12.7: Kwiat.
4. Autoprezentacja.
Æwiczenie 12.8: Prezentacja.
Æwiczenie 12.9: Przedstaw siê.
5. Podsumowanie sesji.
6. Zapowied programu nastêpnej sesji.
UMIEJÊTNOÆ PROWADZENIA ROZMOWY (L 12.1)
KOMUNIKACJA JEDNO. I DWUKIERUNKOWA (L 12.2)
AKTYWNE S£UCHANIE (L 12.3)
BARIERY W KOMUNIKACJI (L 12.4)
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA (L 12.5)
JAK MÓWIÊ (P 12.1)
KOMINIKACJA JEDNO. I DWUKIERUNKOWA (P 12.2)
POZIOMY S£UCHANIA W KOMUNIKACJI INTERPERSO-
NALNEJ (P 12.3)
ZASADY AKTYWNEGO S£UCHANIA (P 12.4)
BARIERY W KOMUNIKACJI (P 12.5a, P 12.5b)
JÊZYK CIA£A (P 12.6)
JAK ZROBIÆ DOBRE WRA¯ENIE ( P 12.7)
SK£ADNIKI AUTOPREZENTACJI (P 12.8)
FIGURA A (U 12.1)
FIGURA B (U 12.2)
SKUTECZNE S£UCHANIE (U 12.3)
KWIAT (U 12.4)
Cele
Czas trwania
Program sesji
Materia³y pomocnicze
Materia³y dla lidera
Plakaty
Materia³y dla uczestników
Program Klubu Pracy
357
Sesja 12 Umiejêtnoci interpersonale
358
Program Klubu Pracy
Umiejêtnoci interpersonale Sesja 12
1. Sztuka prowadzenia rozmowy komunikacja werbalna
Wa¿nym elementem komunikacji s¹ s³owa. To dziêki nim ludzie przekazuj¹ sobie infor-
macje, przekonuj¹ siê nawzajem i wywieraj¹ wp³yw na postêpowanie innych osób. Ko-
munikacja interpersonalna ma bezporednie oddzia³ywanie na nasze ¿ycie zarówno pry-
watne jak i zawodowe. Porozumiewanie siê jest jedn¹ z podstawowych umiejêtnoci ¿y-
ciowych, pozwalaj¹cych kszta³towaæ dobre relacje z innymi ludmi. Je¿eli potrafimy pra-
wid³owo odczytaæ funkcje przypisane poszczególnym elementom komunikacji, to mo¿e-
my domniemywaæ intencji towarzysz¹cych komunikatowi. Z³udzeniem jest, ¿e nasz roz-
mówca myli i odbiera wiat tak samo jak my oraz ¿e pewne rzeczy s¹ oczywiste dla
wszystkich ludzi. Zrozumienie tego faktu mo¿e poprawiæ nasz¹ komunikacjê zwiêkszy-
my tolerancjê w stosunku do naszego rozmówcy, bo przyznamy mu prawo do posiadania
odmiennego wyobra¿enia o wiecie.
J
Omów z uczestnikami zagadnienie wypowiedzi doskona³ej. Zapytaj: Co dla nich zna-
czy wypowied doskona³a?
1
Odpowiedzi zapisz na arkuszu.
Æwiczenie 12.1
Wypowied doskona³a 10 minut
¸
1. Rozdaj uczestnikom czyste kartki i popro o zapisanie na nich odpowiedzi na pytanie:
Co to jest zszywacz?
Przyk³adowe odpowiedzi:
Zszywacz ma dwigniê, dziêki której po naciniêciu zszywa kartki ze sob¹.
Urz¹dzenie, które s³u¿y do zszywania.
Przyrz¹d, którym zszywa siê karki aby utrzymaæ porz¹dek w dokumentach.
Przyrz¹d, który siê naciska od góry i dziêki temu zszywa lune kartki w ca³oæ.
2. Zbierz kartki od uczestników i przeczytaj g³ono odpowiedzi.
3. Popro uczestników o dokonanie wyboru wypowiedzi doskona³ej.
Zwróæ uwagê aby wybrana odpowied spe³nia³a nastêpuj¹ce wymagania: celna, prosta, za-
wieraj¹ca fakty, konkretna, wyra¿ona precyzyjnie, bez uogólnieñ lub niepotrzebnych szcze-
gó³ów.
PODSUMUJ:
Wypowied doskona³a polega na dok³adnym wyra¿eniu tego, co chcemy przekazaæ, w taki spo-
sób by nasi rozmówcy bez trudu mogli zrozumieæ przekaz. Wypowied doskona³a to precyzja
i jasnoæ.
x
Przedstaw plakat à JAK MÓWIÊ (P 12.1)
Omów jego poszczególne elementy.
Program Klubu Pracy
359
Sesja 12 Umiejêtnoci interpersonale
Wiedza o tym jak mówimy mo¿e nam pos³u¿yæ do oceny samych siebie. Po sposobie
formu³owania i przekazywania komunikatu oceniaj¹ nas te¿ inni ludzie.
PAMIÊTAJ!
S³owa maj¹ wiele znaczeñ precyzja w ich u¿ywaniu
prowadzi do doskona³oci w dzia³aniu.
Pytania otwarte to takie, na które nie mo¿emy odpowiedzieæ krótko Tak lub Nie.
Zaczynaj¹ siê one od s³ów: Dlaczego? Gdzie? Kiedy? Jak? Jaki? Kto? Co? Ile?
Na pytania zamkniête mo¿emy lapidarnie odpowiedzieæ Tak, Nie. Zaczynaj¹ siê od
s³owa: Czy?
Æwiczenie 12.2
Wspomnienia z wakacji 1015 minut
¸
W æwiczeniu tym mo¿na zaproponowaæ inny temat wypowiedzi. Nale¿y jednak pamiêtaæ aby nie
by³ to temat, przy którym uczestnicy mogliby zadawaæ zbyt osobiste, krepuj¹ce pytania.
1. Popro jedn¹ osobê, by w ci¹gu 5 minut opowiedzia³a o swoich ostatnich wakacjach.
2. Nastêpnie ka¿dy uczestnik zadaje jedno pytanie dotycz¹ce tematu, a ochotnik odpo-
wiada w dowolny sposób: albo krótko, jednym s³owem (tak, nie, nie wiem, ...) albo
buduje bardziej wyczerpuj¹c¹, obszern¹ wypowied.
3. Zapisuj na arkuszu rodzaje zadawanych pytañ. Po zakoñczeniu popro grupê o okrele-
nie, które pytania mia³y charakter otwarty, a które zamkniêty.
J
Zapytaj: Kiedy i w jakim celu zadajemy pytania otwarte i zamkniête?
PODSUMUJ:
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej zarówno odpowiadamy na pytania pracodawcy jak i py-
tamy. W zale¿noci od tego jak sformu³ujemy pytanie mo¿emy otrzymaæ odpowied pros-
t¹, lapidarn¹, czasami ograniczon¹ do krótkiego tak lub nie lub bardziej rozbudowan¹,
wyczerpuj¹c¹.
Dokonuj¹c wymiany informacji, przekazuj¹c sobie wzajemnie treci stosujemy tzw. ko-
munikacjê dwukierunkow¹. Komunikacjê jednokierunkow¹ stosujemy w przypadkach,
gdy nie oczekujemy informacji zwrotnej.
x
Przedstaw plakat à KOMUNIKACJA JEDNO- I DWUSTRONNA (P 12.2)
Omów zalety i wady jednego i drugiego sposobu komunikacji.
Wykorzystaj materia³ dla lidera à KOMUNIKACJA JEDNOKIERUNKOWA
I DWUKIERUNKOWA (L 12.2)
360
Program Klubu Pracy
Umiejêtnoci interpersonale Sesja 12
Æwiczenie 12.3
Rysowanie ze s³uchu 6 minut
¸
1. Popro jedn¹ z osób na rodek sali. Posad j¹ na krzele bêdzie ona nadawc¹ komu-
nikatu.
2. Podaj jej materia³ à FIGURA A (U 12.1). Zadanie polega na opisaniu rysunku
w dowolny sposób, ale wy³¹cznie przy u¿yciu s³ów nie wolno gestykulowaæ np. ry-
sowaæ figur w powietrzu.
3. Pozostali uczestnicy sporz¹dzaj¹ rysunek wed³ug opisu nadawcy. Nie wolno im zada-
waæ ¿adnych pytañ.
4. Po zakoñczeniu pierwszej czêci æwiczenia, wybieramy drug¹ osobê. Dostaje ona ma-
teria³ à FIGURA B (U 12.2) i równie¿ ma za zadanie opisaæ rysunek.
5. Uczestnicy ponownie rysuj¹ wed³ug opisu nadawcy, jednak w tej czêci æwiczenia maj¹
prawo do zadawania pytañ.
6. Nastêpnie porównuj¹ swoje rysunki z opisywanymi orygina³ami.
J
Zapytaj:
a. Która wersja rysunku bardziej przypomina pierwowzór?
b. Który przekaz by³ bardziej zrozumia³y?
c. Który rysunek powsta³ szybciej?
PAMIÊTAJ!
Nie wystarczy mówiæ, by rozmawiaæ.
Nie wystarczy s³yszeæ, by s³uchaæ.
PODSUMUJ:
Komunikacja jednokierunkowa jest skuteczna, gdy odbiorca nastawiony jest na przyjêcie wiadomo-
ci. G³ówn¹ jej wad¹ jest brak kontroli zrozumienia przekazu nawet tego, czy zosta³ on us³yszany.
W komunikacji dwukierunkowej wystêpuje sprzê¿enie zwrotne miêdzy nadawc¹ i odbiorc¹.
Nadawca, który wysy³a przekaz i oczekuje informacji zwrotnej od odbiorcy ma mo¿liwoæ
sprawdzenia stopnia zrozumienia treci.
2. Rola s³uchania w komunikacji
Komunikacja werbalna to mówienie i s³uchanie. Zastanówmy siê jakimi jestemy s³u-
chaczami, czy lepiej czujemy siê w roli mówi¹cego czy s³uchaj¹cego? Przeanalizujmy
swoje najbli¿sze otoczenie. Czy wiêcej jest w nim mówców czy prawdziwych s³u-
chaczy.
Program Klubu Pracy
361
Plik z chomika:
pid_j
Inne pliki z tego folderu:
sesja 20.pdf
(85 KB)
sesja 19.pdf
(1835 KB)
sesja 18.pdf
(522 KB)
sesja 17.pdf
(591 KB)
sesja 16.pdf
(1053 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!polski Gerson - dr Ewa Dąbrowska
!Terapia chlorkiem magnezu MgCl2 lub MgCl2+6H2O - Chlorek Magnezu lub Chlorek Magnezu sześciowodny - Ojciec Beno - Dr Pokrywka
____mirek10
◄E-booki CAŁE
✮ Cykl Indiana Jones
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin