Zagadnienia psychometria.pdf
(
455 KB
)
Pobierz
Zagadnienia psychometria (notatki z zajęć)
1.
Test psychologiczny
Najważnieje ytuacja w której wywołujemy achowanie , które jet wkanikiem danej
cechy
2.
Rodaje tetów
Standaryzowane/ niestandaryzowane
Obiektywne (wyrany kluc)/ nieobiektywne
Znormalizowane/ nieznormalizowane
Mocy (rowiąuje i wytkie adania)/ ybkoci (ca odpowiedi wynaca licb
adao – mierzy poziom mierzonej cechy+ ybkod mylenia)
3.
Kryteria dobrego testu:
Obiektywnod
Standaryzacja
Retelnod
Tranod
Normalizacja
Adaptacja
4.
Dlacego tandaryacja jet ważna?
Ważne ą 2 elementy intrukcja (forma pomocy osobie badanej)+ pomoce testowe
(arkusze i np. klocki)
Odtwarzamy oobie badanej warunki jakie były w grupie normaliacyjnej
Pozwala na porównywanie wyników midy obą
5.
Jaka jet różnica midy tetem obiektywnym standaryzowanym?
Obiektywny – nieależne wyniki od oób, które je opracowują
Technika lepej diagnoy – arkusz tej amej ooby royłany jet do różnych
pychologów „lepa” bo nie ma kontaktu oobą badaną, bo dane kontaktu mogą byd
akłócające
Wystandaryzowany – jednolitod procedury badania testem
6.
Co to jet retelnod
Powtaralnod
7.
Równanie klaycnej teorii tetów
X= T + E
X- wynik otrzymany, T – wynik prawdziwy, E- błąd pomiaru
E ma charakter losowy
Co może byd ródłem błdów o charaktere loowym?
o
Osoba badana
Samopoczucie
Chwilowe luktuacje proceów ponawcych
mcenie
o
Osoba badająca
Samopoczucie
Chwilowe luktuacje proceów ponawcych
mcenie
o
Sytuacja badania
Owietlenie, temperatura, pogoda, cinienie
W każdej ytuacji badanej pojawia i błąd
Do czego powinien dążyć badacz?
Maksymalizowanie T, Minimalizowanie E
Minimalizowanie E
Maksymalizowanie T
Minimalizowanie E i Maksymalizowanie T
8.
Deinicja retelnoci tetu
Wielkod wpółcynnika korelacji pomidy wynikiem otrymanym a prawdziwym –
definicja nieoperacyjna (nie jetemy w tanie mieryd wielkoci prawdiwej)
Wpółcynnik korelacji pomidy dwoma poiomami wykonywania tego samego testu w
tej samej grupie – definicja operacyjna
Można udowodnid, że ten drugi wpółcynnik jet równy kwadratowi korelacji midy
wynikiem obserwowanym a prawdziwym
Zasady interpretacji
o
Jest korelacją (min 0, max 1, nie może byd ,np. -1)
o
Minimalna retelnod tetu powalająca na toowanie w diagnozie
indywidualnej=
0,8
Wybierz spośród współczynników korelacji, który wskazuje na największą rzetelność:
-0,99
+0,60
-0,12
+0,12
Jeli bdie pytanie o najmnieją retelnod wybrad odpowied :
0
Współczynnik korelacji wynosi 0,6, określ jaki % wariancji wyjaśnia wynik prawdziwy a
ile % błąd pomiaru:
60, 40
40, 60
36, 64
64, 36
Zmierzony wpółcynnik korelacji jet równy wpółcynnikowi korelacji wyniku prawdziwego z
otrymanym podnieionemu do kwadratu Wpółcynnik determinacji jet kwadratem WSP.
Korelacji Onaca to, że możemy interpretowad wprot otrymany wpółcynnik korelacji jako %
wariancji wyjanionej pre wynik prawdiwy i błąd
9.
Jakie ą try pooby roumienia retelnoci tetu?
Jako tabilnod (powtaralnod wyników)
o
Dwa ray badamy t amą grup oób tym amym tetem (badanie tabilnoci
bewgldnej)
Z prerwą (od 2 tygodni do 6 mieicy – ależy od tabilnoci cechy)
ródła błdu
o
Wyniki tetowe nie ą tabilne w caie, nie
odwierciedlają tabilnoci badanej cechy
Bez przerwy (badanie wiarygodnoci tetu)
ródła błdu
o
Czynniki losowe (głównie mcenie i dekoncentracja)
Jako powtaralnod treci
o
Technika tetów równoległych
Z prerwą (badanie tabilnoci wgldnej)
B
o
Brak tabilnoci wyników w czasie
o
Brak równoważnoci treci
Bez prerwy (równoważnod midytetowa)
ŻB
o
Brak równoważnoci treci
o
Czynniki losowe
o
Połówkowanie (porównujemy parzyste itemy z nieparzystymi)
B
Brak równoważnoci treci
Wrór pearmana Browna – łuży do oacowania retelnoci tetu na
podstawie retelnoci jego połowy
Jako homogenicnod – godnod wewntrna
o
Alfa Crombacha – rednia interkorelacja midy wytkimi poycjami tetowymi
o
B
Wielowymiarowod mierzonego konstruktu
10.
Deinicja tetów równoległych
Te same M, SD i korelacje z innym testem.
11.
Wady technik okrelania retelnoci opartych na 2ktrotnym badaniu tej amej grupy oób?
Głównie ooby mogą apamitywad woje poprednie odpowiedzi
12.
Co to jest SEM i do cego łuży?
Błąd Standardowy Pomiaru opiuje wielkod błdu, która wiąana jet danym
nardiem pomiarowym
ależy od
o
Retelnod testu
o
SD wyników w tym tecie
Test idealnie rzetelny= r=1, SEM=0
Wykorzystanie:
o
Budowanie prediałów unoci dla wyniku
otrzymanego
w tecie
Jak interpretujemy?
o
Okrelamy prediał w którym okrelonym prawdopodobieotwem (85%)
mieci i wynik
prawdziwy O
B.
Konsekwencje praktyczne:
o
Interpretujemy cały prediał a nie rodkowy wynik
13.
Cym jet błąd tandardowy różnicy?
Mówi nam o tym cy różnicy midy dwoma wynikami można prypiad nacenie
diagnostyczne
Stouje i gdy:
o
Chcemy porównad e obą 2 wyniki w elekcji i rekrutacji
o
Chcemy porównad 2 wkaniki w tym amym tecie (np. kala bełowna i łowna
w Wechslerze)
14.
Czy interpretując wyniki można odwoływad i do innych ródeł niż podrcnik tetowy?
Zdecydowanie TAK
Wicej inormacji można naled w materiałach około tetowych; wykle opiują one
badania dotycące tranoci badania
15.
Cym jet tranod?
Opisuje możliwe atoowania testu:
o
Treciowa
Cy tred tetu możemy traktowad jako repreentacja dla uniwerum
treci opiującego dany kontrukt – ekspercki charakter badao
o
Kryterialna
O jakich innych miennych beporednio niewiąanych tetem można
wniokowad na podtawie wyników tetu
Prognostyczna – co możemy prewidied
Diagnostyczna - teraz
o
Teoretyczna
Badanie różnic midygrupowych
Zbieżna
różnicowa
Analiza korelacji
Analiza czynnikowa
Analiza godnoci wewntrnej (ala Crombacha)
Analiza nieprzypadkowych zmian w wynikach testu
Analiza sposobu odpowiadania
Fasadowa
o
Opisuje to, co o tecie ądi ooba badana
o
Jest awe ważna
o
Motywacja
Czemu służą badania trafności kryterialnej?
Roeraniu możliwoci atoowania tetu
Uporządkuj, ze względu na ważność dla użytkownika
Teoretycna> Kryterialna > Treciowa
16.
Jakie znasz sposoby wyeliminowania kontaminacji kryteriów?
Kontaminacja= zanieczyszczenie – przenoszenie wiedzy o tym jak OB. Wypadła w tecie
na ocen poiomu wykonania tej ooby w miennej kryterialnej
Sposoby:
o
Inne ooby oceniają wyniki tetu a inne wyniki w miennej kryterialnej
Dotyczy tylko tranoci kryterialnej
17.
Rodaje tranoci kryterialnej – korelacja
Diagnostyczna- tetem i mienną kryterialną w tym amym caie
Prognostyczna – midy tetem a kryterium mija ca (cto bardo długi)
18.
Norma statystyczna/ psychometryczna
Norma = typowod
Norma statystyczna – redni poziom wykonania testu pre pewną grup odnieienia
Czym innym jest norma teoretyczna czy kulturowa
19.
Dlacego normy powinny byd ? Zakres generalizacji interpretacji wyników
Adekwatne – poób zdefiniowania grupy odniesienia
Aktualne – bo i tareją,
o
Starsze niż 15 lat treba toowad bardo otrożnie
o
Odzwierciedlanie mian w tecie i innych recach (np. miany w recywitoci
połecnej)
Reprezentatywne – wprost wiąane akreem uogólniania wyników
20.
Cym ą normy lokalne i ogólnokrajowe?
Lokalne – okrelane dla wąko deiniowanych grup
Ogólnokrajowe – porądane dla całej populacji
21.
Jakie inormacje o normach ą dla na ważne?
Data
Skład grupy normalizacyjnej
Repreentatywnod dla populacji
22.
Cy jeli wynik jet równy 80t to cy równy jet temu 80 centyl?
Nie! Ponieważ ą różne pola powierchni odcinane pre te wyniki
Centyle mówią nam ile oób ma wyniki niże od ooby badanej
Skala centylowa jet kalą porądkową
Określ przydatność norm tworzonych na maturzystach z 1964 roku dla grup:
Maturyci 1965 – TAK
Uczniowie orodka dla oób głuchoniemych – to ależy od celu diagnoy
Maturyta, który 3 ray powtarał otatnią kla w 1964 roku – TAK
Wybitnie udolniony uceo, który poedł do koły 2 lata wceniej, tera maturyta
1964 – TAK
23.
Dlacego touje i kal T do diagnoowania patologii?
Bo jet bardo długa, od -5SD do +5SD
Onaca to, że powala ona na dokładne różnicowanie midy oobami, które mają
skrajne wyniki
24.
Dlacego kale tandardowe ą tak bardo popularne?
Bo powalają okrelad midy poiomem mieronych cech
25.
Dlaczego przed wystandaryzowaniem trzeba znormaliowad?
Bo do interpretacji wyników w kalach tandardowych wykorytujemy właciwoci
rokładu normalnego :
o
Wynik typowy 68%
o
Wynik niski
Plik z chomika:
mimi_mimi66
Inne pliki z tego folderu:
neuro (1).doc
(29 KB)
neuro.doc
(29 KB)
odpowiedzi do egzaminu magisterskiego.doc
(930 KB)
opis cwiczenia - klocki.pdf
(28 KB)
opis cwiczenia - piec przedmiotow.doc
(12 KB)
Inne foldery tego chomika:
- FAKULTETY -
Diagnoza psychologiczna
Diagnoza Psychologiczna - ćwiczenia
Diagnoza psychologiczna, prowadzenie wywiadu, obserwacji
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin