Zagadnienia psychometria.pdf

(455 KB) Pobierz
Zagadnienia psychometria (notatki z zajęć)
1. Test psychologiczny
Najważnieje ytuacja w której wywołujemy achowanie , które jet wkanikiem danej
cechy
2. Rodaje tetów
Standaryzowane/ niestandaryzowane
Obiektywne (wyrany kluc)/ nieobiektywne
Znormalizowane/ nieznormalizowane
Mocy (rowiąuje i wytkie adania)/ ybkoci (ca odpowiedi wynaca licb
adao – mierzy poziom mierzonej cechy+ ybkod mylenia)
3. Kryteria dobrego testu:
Obiektywnod
Standaryzacja
Retelnod
Tranod
Normalizacja
Adaptacja
4. Dlacego tandaryacja jet ważna?
Ważne ą 2 elementy intrukcja (forma pomocy osobie badanej)+ pomoce testowe
(arkusze i np. klocki)
Odtwarzamy oobie badanej warunki jakie były w grupie normaliacyjnej
Pozwala na porównywanie wyników midy obą
5. Jaka jet różnica midy tetem obiektywnym standaryzowanym?
Obiektywny – nieależne wyniki od oób, które je opracowują
Technika lepej diagnoy – arkusz tej amej ooby royłany jet do różnych
pychologów „lepa” bo nie ma kontaktu oobą badaną, bo dane kontaktu mogą byd
akłócające
Wystandaryzowany – jednolitod procedury badania testem
6. Co to jet retelnod
Powtaralnod
7. Równanie klaycnej teorii tetów
X= T + E
X- wynik otrzymany, T – wynik prawdziwy, E- błąd pomiaru
E ma charakter losowy
Co może byd ródłem błdów o charaktere loowym?
o
Osoba badana
Samopoczucie
Chwilowe luktuacje proceów ponawcych
mcenie
o
Osoba badająca
Samopoczucie
823454492.051.png 823454492.062.png 823454492.073.png 823454492.084.png 823454492.001.png 823454492.002.png 823454492.003.png 823454492.004.png 823454492.005.png 823454492.006.png 823454492.007.png 823454492.008.png 823454492.009.png 823454492.010.png 823454492.011.png 823454492.012.png 823454492.013.png 823454492.014.png 823454492.015.png 823454492.016.png 823454492.017.png 823454492.018.png
Chwilowe luktuacje proceów ponawcych
mcenie
o Sytuacja badania
Owietlenie, temperatura, pogoda, cinienie
W każdej ytuacji badanej pojawia i błąd
Do czego powinien dążyć badacz?
Maksymalizowanie T, Minimalizowanie E
Minimalizowanie E
Maksymalizowanie T
Minimalizowanie E i Maksymalizowanie T
8. Deinicja retelnoci tetu
Wielkod wpółcynnika korelacji pomidy wynikiem otrymanym a prawdziwym –
definicja nieoperacyjna (nie jetemy w tanie mieryd wielkoci prawdiwej)
Wpółcynnik korelacji pomidy dwoma poiomami wykonywania tego samego testu w
tej samej grupie – definicja operacyjna
Można udowodnid, że ten drugi wpółcynnik jet równy kwadratowi korelacji midy
wynikiem obserwowanym a prawdziwym
Zasady interpretacji
o
Jest korelacją (min 0, max 1, nie może byd ,np. -1)
o
Minimalna retelnod tetu powalająca na toowanie w diagnozie
indywidualnej= 0,8
Wybierz spośród współczynników korelacji, który wskazuje na największą rzetelność:
-0,99
+0,60
-0,12
+0,12
Jeli bdie pytanie o najmnieją retelnod wybrad odpowied : 0
Współczynnik korelacji wynosi 0,6, określ jaki % wariancji wyjaśnia wynik prawdziwy a
ile % błąd pomiaru:
60, 40
40, 60
36, 64
64, 36
Zmierzony wpółcynnik korelacji jet równy wpółcynnikowi korelacji wyniku prawdziwego z
otrymanym podnieionemu do kwadratu Wpółcynnik determinacji jet kwadratem WSP.
Korelacji Onaca to, że możemy interpretowad wprot otrymany wpółcynnik korelacji jako %
wariancji wyjanionej pre wynik prawdiwy i błąd
9. Jakie ą try pooby roumienia retelnoci tetu?
Jako tabilnod (powtaralnod wyników)
o
Dwa ray badamy t amą grup oób tym amym tetem (badanie tabilnoci
bewgldnej)
823454492.019.png 823454492.020.png 823454492.021.png 823454492.022.png 823454492.023.png 823454492.024.png 823454492.025.png 823454492.026.png 823454492.027.png 823454492.028.png 823454492.029.png 823454492.030.png 823454492.031.png 823454492.032.png 823454492.033.png 823454492.034.png 823454492.035.png 823454492.036.png
Z prerwą (od 2 tygodni do 6 mieicy – ależy od tabilnoci cechy)
ródła błdu
o
Wyniki tetowe nie ą tabilne w caie, nie
odwierciedlają tabilnoci badanej cechy
Bez przerwy (badanie wiarygodnoci tetu)
ródła błdu
o
Czynniki losowe (głównie mcenie i dekoncentracja)
Jako powtaralnod treci
o
Technika tetów równoległych
Z prerwą (badanie tabilnoci wgldnej)
B
o
Brak tabilnoci wyników w czasie
o
Brak równoważnoci treci
Bez prerwy (równoważnod midytetowa)
ŻB
o Brak równoważnoci treci
o Czynniki losowe
o Połówkowanie (porównujemy parzyste itemy z nieparzystymi)
B
Brak równoważnoci treci
Wrór pearmana Browna – łuży do oacowania retelnoci tetu na
podstawie retelnoci jego połowy
Jako homogenicnod – godnod wewntrna
o Alfa Crombacha – rednia interkorelacja midy wytkimi poycjami tetowymi
o B
Wielowymiarowod mierzonego konstruktu
10. Deinicja tetów równoległych
Te same M, SD i korelacje z innym testem.
11. Wady technik okrelania retelnoci opartych na 2ktrotnym badaniu tej amej grupy oób?
Głównie ooby mogą apamitywad woje poprednie odpowiedzi
12. Co to jest SEM i do cego łuży?
Błąd Standardowy Pomiaru opiuje wielkod błdu, która wiąana jet danym
nardiem pomiarowym
ależy od
o Retelnod testu
o SD wyników w tym tecie
Test idealnie rzetelny= r=1, SEM=0
Wykorzystanie:
o
Budowanie prediałów unoci dla wyniku otrzymanego w tecie
Jak interpretujemy?
o
Okrelamy prediał w którym okrelonym prawdopodobieotwem (85%)
mieci i wynik prawdziwy O B.
Konsekwencje praktyczne:
o
Interpretujemy cały prediał a nie rodkowy wynik
823454492.037.png 823454492.038.png 823454492.039.png 823454492.040.png 823454492.041.png 823454492.042.png 823454492.043.png 823454492.044.png 823454492.045.png 823454492.046.png 823454492.047.png 823454492.048.png 823454492.049.png 823454492.050.png 823454492.052.png
13. Cym jet błąd tandardowy różnicy?
Mówi nam o tym cy różnicy midy dwoma wynikami można prypiad nacenie
diagnostyczne
Stouje i gdy:
o Chcemy porównad e obą 2 wyniki w elekcji i rekrutacji
o Chcemy porównad 2 wkaniki w tym amym tecie (np. kala bełowna i łowna
w Wechslerze)
14. Czy interpretując wyniki można odwoływad i do innych ródeł niż podrcnik tetowy?
Zdecydowanie TAK
Wicej inormacji można naled w materiałach około tetowych; wykle opiują one
badania dotycące tranoci badania
15. Cym jet tranod?
Opisuje możliwe atoowania testu:
o
Treciowa
Cy tred tetu możemy traktowad jako repreentacja dla uniwerum
treci opiującego dany kontrukt – ekspercki charakter badao
o
Kryterialna
O jakich innych miennych beporednio niewiąanych tetem można
wniokowad na podtawie wyników tetu
Prognostyczna – co możemy prewidied
Diagnostyczna - teraz
o
Teoretyczna
Badanie różnic midygrupowych
Zbieżna
różnicowa
Analiza korelacji
Analiza czynnikowa
Analiza godnoci wewntrnej (ala Crombacha)
Analiza nieprzypadkowych zmian w wynikach testu
Analiza sposobu odpowiadania
Fasadowa
o
Opisuje to, co o tecie ądi ooba badana
o
Jest awe ważna
o
Motywacja
Czemu służą badania trafności kryterialnej?
Roeraniu możliwoci atoowania tetu
Uporządkuj, ze względu na ważność dla użytkownika
Teoretycna> Kryterialna > Treciowa
16. Jakie znasz sposoby wyeliminowania kontaminacji kryteriów?
Kontaminacja= zanieczyszczenie – przenoszenie wiedzy o tym jak OB. Wypadła w tecie
na ocen poiomu wykonania tej ooby w miennej kryterialnej
Sposoby:
o
Inne ooby oceniają wyniki tetu a inne wyniki w miennej kryterialnej
823454492.053.png 823454492.054.png 823454492.055.png 823454492.056.png 823454492.057.png 823454492.058.png 823454492.059.png 823454492.060.png 823454492.061.png 823454492.063.png 823454492.064.png 823454492.065.png 823454492.066.png
Dotyczy tylko tranoci kryterialnej
17. Rodaje tranoci kryterialnej – korelacja
Diagnostyczna- tetem i mienną kryterialną w tym amym caie
Prognostyczna – midy tetem a kryterium mija ca (cto bardo długi)
18. Norma statystyczna/ psychometryczna
Norma = typowod
Norma statystyczna – redni poziom wykonania testu pre pewną grup odnieienia
Czym innym jest norma teoretyczna czy kulturowa
19. Dlacego normy powinny byd ? Zakres generalizacji interpretacji wyników
Adekwatne – poób zdefiniowania grupy odniesienia
Aktualne – bo i tareją,
o Starsze niż 15 lat treba toowad bardo otrożnie
o Odzwierciedlanie mian w tecie i innych recach (np. miany w recywitoci
połecnej)
Reprezentatywne – wprost wiąane akreem uogólniania wyników
20. Cym ą normy lokalne i ogólnokrajowe?
Lokalne – okrelane dla wąko deiniowanych grup
Ogólnokrajowe – porądane dla całej populacji
21. Jakie inormacje o normach ą dla na ważne?
Data
Skład grupy normalizacyjnej
Repreentatywnod dla populacji
22. Cy jeli wynik jet równy 80t to cy równy jet temu 80 centyl?
Nie! Ponieważ ą różne pola powierchni odcinane pre te wyniki
Centyle mówią nam ile oób ma wyniki niże od ooby badanej
Skala centylowa jet kalą porądkową
Określ przydatność norm tworzonych na maturzystach z 1964 roku dla grup:
Maturyci 1965 – TAK
Uczniowie orodka dla oób głuchoniemych – to ależy od celu diagnoy
Maturyta, który 3 ray powtarał otatnią kla w 1964 roku – TAK
Wybitnie udolniony uceo, który poedł do koły 2 lata wceniej, tera maturyta
1964 – TAK
23. Dlacego touje i kal T do diagnoowania patologii?
Bo jet bardo długa, od -5SD do +5SD
Onaca to, że powala ona na dokładne różnicowanie midy oobami, które mają
skrajne wyniki
24. Dlacego kale tandardowe ą tak bardo popularne?
Bo powalają okrelad midy poiomem mieronych cech
25. Dlaczego przed wystandaryzowaniem trzeba znormaliowad?
Bo do interpretacji wyników w kalach tandardowych wykorytujemy właciwoci
rokładu normalnego :
o
Wynik typowy 68%
o
Wynik niski
823454492.067.png 823454492.068.png 823454492.069.png 823454492.070.png 823454492.071.png 823454492.072.png 823454492.074.png 823454492.075.png 823454492.076.png 823454492.077.png 823454492.078.png 823454492.079.png 823454492.080.png 823454492.081.png 823454492.082.png 823454492.083.png 823454492.085.png 823454492.086.png 823454492.087.png 823454492.088.png 823454492.089.png 823454492.090.png 823454492.091.png 823454492.092.png 823454492.093.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin