przykładowe sprawozdania z książki.doc

(54 KB) Pobierz

ANEKS l

              Miejscowość, dnia               stycznia               r.

Imię i nazwisko

Szkoła Podstawowa nr ....

              w               .

logopeda

PRZYKŁADOWE SPRAWOZDANIE Z PRACY LOGOPEDYCZNEJ

              W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR               W                             .

              ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO               .

              W pierwszym semestrze roku szkolnego               opieką logopedyczną w oddziałach przedszkol-

              nych objętych zostało ogółem               dzieci, w tym z grupy A - mgr               - 11, z gru-

              py B - mgr               - 12 dzieci. W grudniu 2005 r. z grupy mgr               .

              zostało skreślone 1 dziecko (z powodu wyjazdu na stałe do USA -               ). Wskazane

dzieci zostały podzielone na grupy 2-3-osobowe, biorąc za podstawę posiadane wady wymowy.

              W grupie mgr               wyróżniono 4 grupy. Podobna sytuacja miała miejsce w grupie

              mgr               (także 4 grupy). Przesiewowe badania logopedyczne w analizowanych

oddziałach trwały od 05.09.2005 r. do 14.10.2005 r. Zatem były realizowane zajęcia logopedyczne w wymiarze 30 min., tj. dwie jednostki terapeutyczne w ciągu godziny zegarowej. W omawianym okresie, w oddziałach przedszkolnych, zrealizowano ogółem 54 jednostki terapeutyczne (każda po 30

              min.). Nie było 2 zajęć logopedycznych dnia 10 stycznia 2006 r. w grupie mgr               z powodu

wyjścia dzieci do teatru.

Jeszcze przed realizacją zajęć rodzice uczniów potrzebujących terapii logopedycznej zostali po­proszeni o podpisanie oświadczenia wyrażającego zgodę na udział dzieci w zajęciach. Niestety, mimo licznych próśb i ponagleń do dnia dzisiejszego wielu z nich takiej zgody nie dostarczyło, choć ich dzieci w zajęciach uczestniczą lub są sukcesywnie umawiane, a nie przychodzą. Dodatkowo każdy rodzic, bez większych problemów mógł skontaktować się ze mną w przypadku zaistnienia jakichkol­wiek wątpliwości co do zajęć logopedycznych w czasie 30-minutowego dyżuru, który odbywał się w środy od godz. 13.45 do godz. 14.15 w sali nr 40.

Założenia terapii logopedycznej przewidziane do realizacji w I semestrze roku szkolnego

              ............... zawarto w "Programie pracy logopedycznej w Szkole Podstawowej nr 2 w               .

              w roku szkolnym               ". Oto one:

l.          Poinformowanie nauczycieli o zasadach współpracy, celach i specyfice pracy logopedycz-

              nej w roku szkolnym               oraz ustalenie terminów badań diagnostycznych uczniów

              uczęszczających do oddziałów przedszkolnych - do 15.09               r. (uczniów wskazanych

              wyżej klas I-III do 14.11               r.)

2.         Badania diagnostyczne Testem Badania Mowy T. Bartkowskiej lub innymi niezbędnymi

              skalami wszystkich uczniów oddziałów przedszkolnych - do 14 października               r.

3.         Opisanie diagnoz logopedycznych badanych dzieci, skompletowanie grup, przekazanie tych

              informacji wychowawcom oddziałów przedszkolnych - do 10 października               r.

4.         Przekazanie przez wychowawców informacji rodzicom dzieci włączonych na zajęcia logo­pedyczne o konkretnych terminach konsultacji, możliwościach współpracy i potrzebie, a nawet obowiązku bezpośredniego uczestniczenia w zajęciach logopedycznych wspólnie

              z ich dzieckiem - do końca października               r.

88


5.         Prowadzenie konsultacji z wychowawcami klas o postępach w rehabilitacji mowy dzieci uczestniczących w ćwiczeniach logopedycznych - raz na dwa miesiące przez cały rok

              szkolny               .

6.         Prowadzenie obserwacji dzieci poddawanych oddziaływaniom logopedycznym na lekcjach,

              imprezach klasowych, szkolnych oraz w świetlicy - przez cały rok szkolny               .

7.         Realizacja pierwszego etapu terapii logopedycznej - przygotowawczego, wobec dzieci

              uczestniczących w zajęciach - od 17 października               r. do końca stycznia               r.

8.         Przekazanie Radzie Pedagogicznej sprawozdania z pracy za I półrocze roku szkolnego

              .................... - do 20 stycznia               r.

9.         Współpraca z logopedą z Poradni Logopedycznej przy Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym

              i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr               w celu wymiany doświadczeń oraz in-

formacji na temat uczniów biorących udział w zajęciach logopedycznych w szkole i poradni

              przyszpitalnej - przez cały rok szkolny               .

10.      Prowadzenie starań mających na celu doposażenie gabinetu logopedycznego w stosowne

              pomoce dydaktyczne i sprzęt wspomagający terapię - przez cały rok szkolny               .

              Wymienione wyżej cele pracy logopedycznej w I półroczu roku szkolnego               zostały

zrealizowane na dość dobrym poziomie i na tyle, że aktualnie co najmniej 4 dzieci z klas "O" kwalifi­kuje się do wyłączenia z terapii. Jednak z uwagi na potrzebę utrwalenia właściwej artykulacji głosek w mowie spontanicznej będą one jeszcze uczęszczały na zajęcia do końca roku szkolnego. Do realiza­cji w II semestrze roku szkolnego 2005/2005 nakreślono inne zadania:

1.         Realizacja drugiego etapu reedukacji wad wymowy u dzieci uczęszczających na zajęcia

              (wywoływania prawidłowej artykulacji głosek) -luty/maj               r.

2.         Przystąpienie do kolejnego - trzeciego etapu korektury (utrwalanie poprawnej wymowy głosek w sylabach, nagłosie, wygłosie i śródgłosie) oraz wykonanie zadań przed nim sta-

              wianych - czerwiec               r.

3.         Realizacja zadań wynikających z ostatniego - IV etapu terapii logopedycznej, tj. utrwalenia

              poprawnej wymowy głosek w mowie spontanicznej - czerwiec               r.

4.                   Podsumowanie skuteczności pracy logopedycznej w roku szkolnym                             w postaci

zweryfikowania listy dzieci zakwalifikowanych na ćwiczenia logopedyczne i pomniejszenia

              jej o osoby wobec, których osiągnięto pożądane efekty w danym zakresie - czerwiec               r.

5.         Przekazanie Radzie Pedagogicznej sprawozdania z zajęć logopedycznych za II półrocze ro-

              ku szkolnego               - do dnia               czerwca               roku.

6.         Współpraca z logopedą z Poradni Logopedycznej przy Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym

              i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr               w celu wymiany doświadczeń oraz in-

formacji na temat uczniów biorących udział w zajęciach logopedycznych w szkole i poradni

              przyszpitalnej - przez cały rok szkolny               .

7.         Prowadzenie starań mających na celu doposażenie gabinetu logopedycznego w stosowne

              pomoce dydaktyczne i sprzęt wspomagający terapię - przez cały rok szkolny               .

Zanim zostaną skomentowane założenia związane z pracą logopedyczną w II semestrze roku

szkolnego               warto podzielić się wielce niepokojącą refleksją. Otóż od co najmniej

kilku lat obserwuje się tendencję wzrostu liczny chłopców kwalifikowanych na zajęcia logope­dyczne w stosunku do liczby dziewczynek. W tym roku wskaźniki te uległy ponownej dysharmo­nii, tj. diametralnemu wzrostowi i wynoszą w klasach I-III: chłopcy - 66,7% (36 osób), dziew­czynki - 33,3% (18 osób). Taka sytuacja stawia wiele nowych zadań w stosunku do pedagogizacji

rodziców mających synów w kwestii rozwoju mowy u ich dziecka.               ~

              Dodatkowe wskazania dotyczące pracy logopedycznej w II semestrze roku szkolnego               :

l.          Kontynuować starania na rzecz doposażenia gabinetu logopedycznego w nowy wibrator do ko­rekcji rotacyzmu.

2.         Wskazać rodzicom dzieci mających wadę zgryzu i na tym tle niewłaściwą wymowę koniecz­ność objęcia dziecka specjalistyczną opieką ortodontyczną.

89


90


3.                   Zachęcać rodziców do specjalistycznych badań medycznych (badania foniatryczne, neurolo­giczne, laryngologiczne) ich dzieci po to, by wykluczyć problemy związane z wadą słuchu czy zaburzeniami neurologicznymi.

4.                   Zmotywować rodziców do częstszych kontaktów z logopedą, pracy z dzieckiem w domu oraz uczestnictwa w zajęciach logopedycznych (w tym półroczu żaden z rodziców nie wziął udziału w zajęciach, żaden też nie skorzystał z konsultacji).


ANEKS 2

              Miejscowość, dnia               czerwca               r.

Imię i nazwisko

Szkoła Podstawowa nr ....

              w               .

logopeda

PRZYKŁADOWE SPRAWOZDANIE Z PRACY LOGOPEDYCZNEJ

              W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR               W                             .

              ZA II SEMESTR ROKU SZKOLNEGO               .

              W drugim semestrze roku szkolnego               opieką logopedyczną w oddziałach przedszkol-

nych objętych zostało ogółem 20 dzieci, w tym z grupy A - mgr               - 10; (w ubiegłym

półroczu l dziecko -               wyjechało do USA), z grupy B - mgr               10. Z grupy

mgr               w kwietniu zostało skreślone 1 dziecko - z powodu przeniesienia do Domu

Małego Dziecka oraz podjęcia dalszej nauki w Szkole Podstawowej nr               -               ). Z kolei

z grupy mgr               , pod koniec maja wykreślono 2 dzieci - przeniesienie do innych szkół -

...................................................... ).

W omawianym okresie zrealizowano ogółem 56 jednostek terapeutycznych (każda po 30 min.).

Nie było zajęć dnia 03 maja               r. - święto państwowe.

              Założenia terapii logopedycznej przewidziane do realizacji w II semestrze roku szkolnego               .

zawarto w "Programie pracy logopedycznej w Szkole Podstawowej nr               w               w roku

szkolnym               ". Oto one:

1.         Realizacja drugiego etapu reedukacji wad wymowy u dzieci uczęszczających na zajęcia

              (wywoływania prawidłowej artykulacji głosek) -luty/maj               r.

2.         Przystąpienie do kolejnego - trzeciego etapu korektury (utrwalanie poprawnej wymowy głosek w sylabach, nagłosie, wygłosie i śródgłosie) oraz wykonanie zadań przed nim sta-

              wianych - czerwiec               r.

3.         Realizacja zadań wynikających z ostatniego - IV etapu terapii logopedycznej, tj. utrwalenia

              poprawnej wymowy głosek w mowie spontanicznej - czerwiec               r.

4.                   Podsumowanie skuteczności pracy logopedycznej w roku szkolnym                             w postaci zwe-

ryfikowania listy dzieci zakwalifikowanych na ćwiczenia logopedyczne i pomniejszenia jej

              o osoby, wobec których osiągnięto pożądane efekty w danym zakresie - czerwiec               r.

5.         Przekazanie Radzie Pedagogicznej sprawozdania z zajęć logopedycznych za II półrocze ro-

              ku szkolnego               - do dnia               czerwca               roku.

6.         Współpraca z logopedą z Poradni Logopedycznej przy Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym

              i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr               ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin