informatyka-europejczyka.-poradnik-metodyczny-dla-szkoly-podstawowej full.pdf

(4114 KB) Pobierz
888185671.016.png
4
P ORADNIK METODYCZNY DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
8. Wspieranie uzdolnień 45
Propozycja zajęć.............................................................................. 45
9. Polecane strony WWW 49
Polecamy również: ...........................................................................51
10. Spis książek, które polecamy
53
Przykładowy rozkład
materiału
Proponowany rozkład materiału jest optymalnym dla realizacji
treści programu w dwóch kolejnych latach nauki — w klasie piątej
i szóstej szkoły podstawowej.
I rok nauczania
Razem 70 godz. = 66 godz. + 4 godz. do dyspozycji nauczyciela.
Rozdziały 1. – 6.
II rok nauczania
Razem 70 godz. = 66 godz. + 4 godz. do dyspozycji nauczyciela.
Rozdziały 7. – 11.
Rozkład materiału:
1. Wprowadzenie, czyli kilka słów o komputerze
Temat lekcji
Tytuł rozdziału w podręczniku, strona
Liczba
godzin
Komputer po raz
pierwszy
Czym zajmuje się informatyka? (str. 10)
Budowa zestawu komputerowego (str. 11)
Prawidłowe rozpoczęcie i zakończenie
pracy z komputerem (str. 12)
2
888185671.017.png 888185671.018.png 888185671.019.png 888185671.001.png 888185671.002.png 888185671.003.png
 
14
P ORADNIK METODYCZNY DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat lekcji
Tytuł rozdziału w podręczniku, strona
Liczba
godzin
Co każdy
użytkownik
komputera
wiedzieć
powinien?
Podstawowe terminy i pojęcia używane
podczas pracy z komputerem (str. 14)
Bezpieczna praca z komputerem (str. 16)
Komputer a prawo (str. 18)
1
Jak zaradzić
wirusom
komputerowym?
Poznajemy
regulamin
pracowni
Wirusy komputerowe i programy
antywirusowe (str. 19)
Regulamin szkolnej pracowni
komputerowej (str. 22)
2
Ćwiczenia
podsumowujące
i utrwalające
Ćwiczenia (str. 23)
1
6
2. Środowisko pracy
Temat lekcji
Tytuł rozdziału w podręczniku, strona
Liczba
godzin
Poznajemy
środowisko pracy
Podstawowe informacje o popularnych
systemach operacyjnych używanych
w komputerach (str. 25)
Opis systemów:
wprowadzenie (str. 26)
uruchamianie programów (str. 30),
opis okien (str. 32),
praca w kilku otwartych oknach — (str. 37)
4
Pliki i katalogi
— najważniejsze
czynności
Pliki katalogi — najważniejsze czynności:
wprowadzenie (str. 39),
nośniki informacji (str. 40),
tworzenie, kopiowanie, zmiana nazwy,
usuwanie plików i katalogów (str. 41 – 46)
6
W poszukiwaniu
zguby
— korzystanie
z pomocy
Szukanie plików i katalogów w systemie
(str. 48)
Korzystanie z wbudowanego systemu
pomocy (str. 51)
1
888185671.004.png 888185671.005.png 888185671.006.png 888185671.007.png 888185671.008.png
P RZYKŁADOWY ROZKŁAD MATERIAŁU
15
Temat lekcji
Tytuł rozdziału w podręczniku, strona
Liczba
godzin
Akcesoria
komputerowe
Akcesoria komputerowe:
kalkulator (str. 53),
Notatnik (str. 55),
gry (str. 58)
1
Ćwiczenia
utrwalające
i sprawdzające
Ćwiczenia (str. 61)
2
14
3. Nauka pisania na klawiaturze komputera
Temat lekcji
Tytuł rozdziału w podręczniku, strona
Liczba
godzin
Klawiatura
narzędziem
do pisania tekstów
Budowa klawiatury (str. 65)
Układ rąk na klawiaturze (str. 69)
Uruchomienie programu do nauki pisania
na klawiaturze komputera
1
Ćwiczenia
w pisaniu
z wykorzystaniem
programu
Obsługa programu
4
Ćwiczenia
utrwalające
i sprawdzające
Obsługa programu
1
6
4. Podstawy edycji grafiki
Temat lekcji
Tytuł rozdziału w podręczniku, strona
Liczba
godzin
Pierwsze kroki
w grafice
komputerowej
TuxPaint
Edytory graficzne (str. 71)
Program TuxPaint (str. 72)
Uruchomienie i opis okna programu (str. 72)
Wykonanie prostego rysunku (str. 74)
Zapisywanie i otwieranie pliku (str. 77)
2
888185671.009.png 888185671.010.png 888185671.011.png 888185671.012.png 888185671.013.png 888185671.014.png 888185671.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin