Graj w kolory - Lucyna Chmiel, Irena Frydel(1).pdf

(1089 KB) Pobierz
sklad.indd
103040530.003.png 103040530.004.png 103040530.005.png
Publikacja przygotowana i wydana dzięki wsparciu
finansowemu Unii Europejskiej. Wyrażone w niej
poglądy są wyłącznie poglądami autorów i w żaden
sposób nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska
Unii Europejskiej
Publikacja przygotowana i wydana dzięki wsparciu
finansowemu Województwa Śląskiego
103040530.006.png 103040530.001.png
Redakcja
Maria Schejbal
Projekt graficzny okładki
Krzysztof Tusiewicz
Rysunki
Agnieszka Maruszak
Wydawca
Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki
43-382 Bielsko-Biała
ul. Jaworzańska 156 A
tel./fax (48 33) 8162182
Bielsko-Biała, 2005
Skład i druk
Zakład Aktywności Zawodowej
Zakład Introligatorsko-Drukarski
Stowarzyszenia Teatr Grodzki
ul. Sempołowskiej 13
43-300 Bielsko-Biała
Tel.: 033/496 52 19 ; 033/499 89 75
© Copyright Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki
ISBN 83-916601-3-3
Lucyna Chmiel
Irena Frydel
Scenariusze zajęć zintegrowanych dla klas I –III szkoły podstawowej
103040530.002.png
Wstęp
Pakiet Edukacyjny, który Państwu prezentujemy zawiera materiał
filmowyorazscenariuszelekcji.Filmysązapisemprzedstawień,które
powstały podczas zajęć teatralnych prowadzonych w ramach projektu
Teatru Grodzkiego „Wspólna przestrzeń”.
W Pakiecie znajdą Państwo trzy scenariusze lekcyjne, każdemu
z nich towarzyszy film na kasecie wideo.
– Klasa I. Scenariusz pod tytułem „Taki czarny, taki czarny...”
oraz film „Kaczątko”
– Klasa II. Scenariusz pod tytułem „Kolory Afryki”
oraz film „Wyprawa”
– Klasa III. Scenariusz pod tytułem „Czerwony, zielony, niebieski”
oraz film „Inni”.
Na kasecie wideo jest też nagrany film pod tytułem „Tacy sami”.
Ze względu na swą odważną formę i duży ładunek emocjonalny,
stanowi on ciekawą propozycję do wykorzystania w klasach wyższych
szkoły podstawowej a nawet gimnazjum. Zachęcamy Państwa do
opracowania własnego scenariusza lekcji z wykorzystaniem tego
materiału filmowego.
Każdy z przygotowanych przez nas scenariuszy zaopatrzony jest
w szablony i wzory do powielenia. Celem całego proponowanego
do realizacji cyklu zajęć pod wspólnym tytułem „Graj w kolory” jest
kształtowanie postawy otwartości w stosunku do ludzi o innym wyglądzie,
wyznawanej religii, zwyczajach czy innych cechach nadających im rys
odmienności. Postawa, czyli zachowanie w określony sposób lub gotowość
do pewnych zachowań, kształtuje się w ciągu całego naszego życia.
Nigdy nie jest za późno, a tym bardziej za wcześnie na kształtowanie
postawy szacunku i tolerancji. Jednocześnie temat ten nie jest łatwy.
Autorzy zrealizowanych w Teatrze Grodzkim przedstawień starali się
dostosować treść i formę widowisk do wieku uczestników zajęć,
a my - przygotowując scenariusze lekcji - starałyśmy się uwzględnić
możliwości percepcyjne dzieci w wieku 7 –10 lat.
Wykorzystując scenariusze do przeprowadzenia zajęć w klasie,
trzeba również wziąć pod uwagę specyfikę grupy, poziom rozwoju
uczniów i wcześniejsze doświadczenia. Proponowane konspekty można
łatwo dostosować do potrzeb danej klasy, zarówno w obszarze celów
wychowawczych, jak i edukacyjnych. W klasach, w których wystąpił
problem braku akceptacji ucznia czy uczniów (na przykład ze względu
na inne wyznanie dziecka) warto potraktować ten temat ze szczególną
uwagą. Zagadnienia z zakresu edukacji polonistycznej mogą być
rozszerzone lub pominięte, potraktowane jako wprowadzenie lub
utrwalenie materiału. Modyfikacji może również ulegać czas trwania
zajęć. W scenariuszach wykorzystane zostały metody aktywizujące
jako najbardziej efektywne.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin