kompetencje_menedzera_KAIZEN_-_cz._II.pdf

(115 KB) Pobierz
kompetencje menedżera KAIZEN - cz. II
Cz ęść druga:
Jakie kompetencje s ą zwi ą zane z pełnieniem funkcji
Mened Ŝ era KAIZEN?
Jak napisaliśmy w pierwszej części, MenedŜer KAIZEN ma bardzo szerokie pole
działania i bardzo duŜą odpowiedzialność. Aby swoją funkcję wypełniać prawidłowo,
powinien posiadać pewien zestaw cech, umiejętności, zachowań, które w ogólnym
ujęciu prezentuje poniŜszy rysunek:
Rysunek 1 - kompetencje Mened Ŝ era KAIZEN
Na rysunku przedstawionych jest sześć obszarów kompetencji. W kaŜdym z nich
kryją się umiejętności, zachowania opisane szczegółowo poniŜej
1. Coaching/Zarz ą dzanie zmian ą
93833768.001.png
Projekt KAIZEN wiąŜe się ze zmianą sposobu myślenia wszystkich pracowników.
W „firmie KAIZEN” pracownicy zorientowani są na eliminację strat, na konsekwentne
przestrzeganie i aktywne doskonalenie standardów, na poszukiwanie pomysłów oraz
na elastyczne dostosowywanie się do zmienianych standardów.
Brak przygotowania MenedŜera KAIZEN do wprowadzenia zmiany powoduje, Ŝe
jest ona niezrozumiała, źle przyjęta, a w efekcie MenedŜer KAIZEN działa sam na
polu walki, ma trudności we wdroŜeniu nowych standardów, co sprawia, Ŝe ludzie
pracują według starych nawyków, nie generują pomysłów na doskonalenia. Innymi
słowy nie jest moŜliwe wdroŜenie kultury samodyscypliny.
Dlatego teŜ MenedŜer KAIZEN powinien wykazać się następującymi
umiejętnościami:
·
MenedŜer KAIZEN musi rozumieć, Ŝe wdroŜenie KAIZEN wymaga zmiany
mentalności ludzi, a zmiana ta to proces, wymagający czasu i nieustannego
wysiłku, w którym MenedŜer KAIZEN odgrywa bardzo duŜą rolę! Musi on
wiedzieć, Ŝe większość ludzi „opornych wobec zmian” zmienia z czasem
poglądy i nastawienie - wymaga to jednak czasu i odpowiedniego
prowadzenia
·
Obok orientacji na cel i zadania, MenedŜer KAIZEN powinien być
zorientowany równieŜ na ludzi – wyjaśniać cierpliwie i klarownie sens
prowadzonych działań, pokazywać korzyści dla pracowników. Cierpliwie
reagować na zastrzeŜenia, w sposób zdystansowany podchodzić do osób
wykazujących opór czy problematycznych
·
Chętnie przyjmuje zastrzeŜenia osób czy krytykę, traktując je jako początek
dialogu, a nie personalny atak, który trzeba odeprzeć. Nie obraŜa się
·
Zwraca uwagę na reakcję ludzi – słucha co mają do powiedzenia, zakłada, Ŝe
mają coś do powiedzenia
·
WdraŜając standardy, pamięta o cyklu uczenia się – wyjaśnia, szkoli
praktycznie, obserwuje, monitoruje postępy i efekty, reaguje na odchylenia
·
MenedŜer KAIZEN musi wiedzieć, Ŝe wdroŜenie standardu wiąŜe się z
popełnianiem błędów przez ludzi – dlatego stale monitoruje sytuację, udziela
regularnej informacji zwrotnej i rozwija ludzi w procesie uŜywania nowego
standardu
·
UŜywa metod wizualizacji, aby łatwiej prezentować załoŜone treści
(komunikuje poprzez rysunki, kolory, plakaty)
·
Dba o dobrą współpracę z kadrą kierowniczą. Rozumie, Ŝe pełni dla nich
funkcją wspierającą. W przypadku trudności w porozumieniu się, nie traci
głowy, stara się wyjaśniać swoje racje i cele, ale i słucha racji drugiej strony.
Poszukuje dobrych dla obu stron rozwiązań, które pozwalają kontynuować
zmianę
2. Przewodzenie i Kierowanie zespołem
Praca zespołowa to podstawa udanych
działań KAIZEN. Potrzebna jest współpraca
osób z róŜnych działów, szczebli, zmian, aby
tworzone i doskonalone standardy były
spójne z potrzebami całej organizacji. Trafne
jest teŜ tu porównanie „co dwie głowy, to nie
jedna”. Współpraca ludzi powoduje
generowanie niesamowitych, prostych
pomysłów na udoskonalenie. Zespoły takie
trzeba potrafić stworzyć i nimi przewodzić. Dlatego MenedŜer KAIZEN:
·
Wierzy w synergię zespołu – zachęca do pracy zespołowej
·
Lubi pracę z ludźmi, czerpie z niej energię
·
Dba o to, by zespół się regularnie spotykał
·
Traktuje ludzi sprawiedliwie i z szacunkiem. Szacunek przenosi zarówno na
ludzi najwyŜszego, średniego jak i najniŜszego szczebla
·
Stawia konkretne, klarowne zadania, z terminem realizacji (SMART)
·
Monitoruje stopień realizacji zadań
·
Na bieŜąco, w sposób konkretny informuje osoby o swoim niezadowoleniu w
razie źle wykonanego zadania (udziela konstruktywnego feedbacku zamiast
obgadywania za plecami i postawy „lepiej zrobię to sam”)
·
Jest otwarty na sugestie dotyczące wdraŜanych zmian/standardów/narzędzi
·
ZauwaŜa i docenia dobre pomysły
·
Zakłada, Ŝe jeśli coś jest niezrealizowane, to nie wynika to ze złośliwości ludzi
93833768.002.png
·
Docenia, motywuje
·
Jest blisko ludzi, z którymi pracuje. Fizycznie często bywa w procesach, w
których dzieją się działania KAIZEN (nie siedzi za biurkiem w osobnym
pomieszczeniu). Nie boi się „ubrudzić rąk”
·
Jest wzorem – sam posiada duŜą samodyscyplinę w przestrzeganiu
standardów
3. Motywacja osi ą gni ęć / Orientacja na cele
Mimo, Ŝe wdraŜanie KAIZEN jest bardzo waŜnym procesem, przynoszącym
wszystkim olbrzymie korzyści, nie zawsze jest łatwo nadać mu wysoki priorytet. Mimo
dobrego startu i duŜego zaangaŜowania kierownictwa i pracowników, zdarzają się
sytuacje kiedy projekt musi zwolnić, np.
  WyŜsze priorytety związane z zamówieniem klienta,
  działania z planów akcji nie mogą być zrealizowane, ze względu na
trudności w zamówieniu niezbędnych materiałów,
  pewne działania nie mogą się rozpocząć , poniewaŜ wymagają
akceptacji decydenta, który przez najbliŜsze tygodnie jest trudno
uchwytny
Wiele tych sytuacji na pierwszy rzut oka wydaje się być przeszkodą, ale
„Ŝelazny” MenedŜer KAIZEN wie , Ŝe odpowiednie działanie, włoŜenie energii,
argumentowanie i walczenie o swoje moŜe ruszyć wiele spraw do przodu. Z
tych względów MenedŜer KAIZEN:
Ma w sobie duŜo pasji, entuzjazmu, ciekawości, nie zraŜa się
niepowodzeniami
·
Ma w sobie determinację, Ŝeby z sukcesem wdraŜać kolejne rozwiązania –
robi wszystko co w jego mocy, by się udało; forsuje pomysły i wypracowania,
broni swoich racji; szuka rozwiązań, Ŝeby proces mógł być realizowany
prawidłowo
·
Nigdy nie jest zadowolony ze stanu obecnego, rozumie, Ŝe zmiana jest
nieustanna
·
Myśli twórczo, nie boi się nowych, niestandardowych pomysłów,
przełamywania stereotypów
·
Asertywnie komunikuje „w górę”, kiedy projekt jest zagroŜony. Prezentuje
pomysły, które mogą to zagroŜenie zmniejszyć i domaga się ich zapewnienia
·
Jest nastawiony na rozwój – uczy się nowych rozwiązań, interesują go nowe
sposoby osiągnięcia celu
4. Moderowanie i prezentacja
Powiedzieliśmy, Ŝe bardzo waŜnym elementem budowania kultury KAIZEN jest
prowadzenie szkoleń. WaŜne jest, aby szkolenia te miały bardzo atrakcyjną formę.
MenedŜer, który stresuje się wystąpieniem, ma monotonny program, a do tego unika
pytań ze strony uczestników zapewni sobie znudzoną grupę, do której nie dotrze
Ŝadna treść szkolenia, która nie przekona się do prezentowanych treści i której
KAIZEN będzie kojarzyło się z kolejnym produktem, który trzeba przyswoić.
Nieumiejętnie poprowadzone spotkania będą przegadane, będą się przedłuŜać, a
w efekcie uczestnicy będą ich unikali. Nudne prezentacje osiągnięć, wyników będą
powodowały, Ŝe słuchacze z niechęcią będą na nie przychodzić, nie będą rozumieli
istoty tego, co zostało zrobione, a w efekcie nie będą „grali w jednej druŜynie” z
MenedŜerem KAIZEN.
Uwzględniając powyŜsze uwagi MenedŜer KAIZEN:
·
Potrafi przygotować dobrą, konkretną i dynamiczną prezentację, potrafi
prezentować dane i liczby w sposób czytelny – „tak duŜo, jak potrzeba, tak
mało jak tylko moŜna”
·
Ma umiejętności prezentacyjne – przemawianie przed grupą, formułowanie
myśli, utrzymywanie kontaktu wzrokowego
·
Ma dobrą komunikację werbalną i niewerbalną
·
Potrafi odpierać zastrzeŜenia i odpowiadać na trudne pytania uczestników
·
Potrafi prowadzić krótkie i efektywne spotkania, po których powstają
postanowienia, konkretne plany działań z terminem realizacji
·
Zna techniki rozwiązywania problemów, szuka źródłowych przyczyn
problemów, potrafi zdefiniować problem (uŜywa Liczb, Danych, Faktów)
5. Zarz ą dzanie czasem i zarz ą dzanie projektem
WdraŜanie KAIZEN to konieczność przede wszystkim zdefiniowania projektu –
określenia, co chcemy osiągnąć i w jakim czasie, do czego dojść, jakie cele uzyskać.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin