Silnik szeregowy DC.pdf
(
6496 KB
)
Pobierz
88145371 UNPDF
80
4
III
4. jaki jest wpływ reakcji twornika na przebieg cha-
rakterystyki zewnętrznej silnika bocznikowego?
5. Narysować charakterystyki n:;=
f(I
t)
dla r6żnych
układ6w pOłączeń badanego silnika i om6wić ich przebieg.
6.
Narysować i
omćwt
DANIE SILNIKA SZEREGOWEGo'
PRĄDU
:;lTAŁEGO
przebieg charakterystyki M
=
f(I
t)
dla poszczeg6lnych uklad6w połączeń uzwojeń wzbudzających
badaneg6 silnika.
7. Nat';Ysowaći om6wić przebieg charakterystyki mecha-
nicznej n:;=
f(I
ć
Cel ćwiczenia
t)
dla r6żnych układów pOłączeń badane-
nie jest zapoznanie się z własno~ciami i
rakterystykami silnika sze!6gowego. W ćwi-
,••dlhw1ono również metody wyznaczania strat ja-
nych, charakterystYczne dla silnika Sze-
go silnika.
8. Rozważyć stateczność pracy poszczególnych układ6w
połączeń silnika obciążonego stałym momentem.
I
9. Dlaczego nie jest zwykle stosowane przeciwne połą-
czenie uzwojeń wzbudż'ających w silniku szeregowo-boczniko-
wym?
Literatura: [2,
6, 14,
21, 23 ]
rogram ćwiczenia
llnika i oględziny ze,męi;rzne
••••
" •...•hnoji
uzwojeń
mechaniczna n :;
f(I)
dla
U
=
cQnat
tyka me
cham,
czna n
=
fel)
dla U
a silnika ~ pełnym wzb~dzeniem
Ohlrakteryetyka meohanicz~a n
=
f(~)
dla U
,=
dla Bilni~a ze zbocznikowanYID u~woje-
budzającym
yka
momentu roz~chowego M
r
=
f(I)
k.
biegu jal;owego Eo:;=
;f(I
m)
dla n= nn ::;:
ona ~etodą silnikową
owych silnika szeregowego b.P
=
f(n)
, . o
ohan1cznych silnika szeregowego
6J?
=
ID
wyznaczenie charakterystyki mecpanicznej
dla U
=
U
=
aońst
n
82
83
4.1.
Dane znamionovle silnika i oględziny zewnętrzne
.zeregowym prąd pobierany z sieci przez sii-
dowi twornika
(I
t
=
I).
oboie,żony hamulcem mechanicznym Prany' ego
lInulcutym energia mechaniczna jest zami.e-,
ciepło. Zmianę obciążenia silnika
mi anę
naciągu pasa na kole"ham;ulco-
nia hamulca jest umieszczony dynamo-
iłę naciągu. Na podstawie wartości
wyznaczyć moment
hacm jąoy
silnika:
Należy zapoznać się z tabliczką znamionową silnika i
rozrusznika oraz dokonać oględziny maszyny badanej w
s
pos
ób
podany w ćwiczeniu
1 •
4.2.
Pomiar re~stancji uzwojeń
Pomiar rezystancji uzwojeń przeprowadzamy w sposób po-
dany w ćwiczeniu
1 •
=
F l
[Nm] ,
4.3.
Charakterystyka mechaniczna n
f(I)
dla U
=
const
nia hamu.Loa [m].
wynosi
1
m, to wskazania
ez g
=
9,81 ~ są miarą
s
dynamo-
momentu
4.3.1.
Zasada pomiaru
owyw miarę zmniejszania
obcd.aże m
a
obrotową. Przy całkowitym 0d~ią-
rozbiegania się i uszkodzenia sil-
niebezpieczeństwo dla obsługi).
ul'UohoRl1.anisilnika należy obci
ąży
Charakte~/styka mechaniczna silnika szeregowego jest
to zależność prędkości obrotowej silnika od prądu pobiera-
nego z sieci przy stałej wartości napięcia zasilania.
go momen-
my
naciąg pasa.hamulcowego). Silnik mo-;-
j
wartości momentu, przy kt6rej nie
kazej dopuszczalnej prędkości obroto-
omiaru napięcie zasilania powinno być
mionowemu •
owadzemy dla dw6ch przypadków, gdy:
t
z pełnym wzbudzeniem
(p.
4.3.2),
k j~et ze zbocznikowanym uzwojeniem wzbudzają-
(P. 4.3.3).
ć
Rys. 4.1. Hamulec Prony/ ego
84
85
/
,.
4.3.2.
CharakteryątYk~ mechaniczna n
=
fel)
dla U :;const~ dla silniKa z pełnym wzbudzeniem
O/)/ic:zenie
Przeprowadzamy pomiaT~ dla silnika po~ączonego według
schemętu przedstawionego nę rys.
4.2.
Zinieniając naciąg pa..•
sa regulujemy obcią~enia ąilnika. Pomiary przeprowadzamy
w zakresi13 od '.' In do takiej wartości prąau, przy której
prędkość obrotowa silnika osiągpie największą dopuezczal.ną
wartość. Jednocześnie na podstawie pomiarów wyznaczamy
sprawność silnika metodą bezpośreili~ią (PN~72/E-06000,
p.3.16.2):
F
kG
I
N
Mu
I
P1
I
P2
I
'1
Nm
I
W
I
W
I ~
wynikÓW pomiar6w i obliczeń
mechanicznej i sprawności
silnika
mechaniczna n=
fel)
dla U
=
oonś
t,
nikowanym uzwojeniem wzbudzającym
P
2
'l
=
"'P
100%,
1
gdzie:
P
1
::;:
U l - moc elektryczna pobrana przez s;i.;lni
[Wl
~rOW.4~Ony
podobnie jak W przypadku silnika
ym tylko, że uzwojenie wzbudzające
ikiem suwakowym.
P
2
=
~u
.Q:;:
Mu
211"~O -
moc na wale silnika
[w],
~ - moment "",żyteczny[Nm],
n - prędkość obrotowa silnika [obr/min].
I
.J
v
Rys.
4.2.
Układ połączeń silnika sze-
regowego wirującego w prawo
Układ połączeń ąilnika sze-
bocznikowanym uzwojeniem
wzbUdzającym
WYniki pomiarów i
.ob
Licz
eń
(qkolo
8 po'miar6w) należy
wpisać do tabeli przedstawionej' na rys.
4.3.
1kuje,cy dobieramy tak, by prąd bocznika wy-
u t~ornika (prąd wzbudzający wynosi
%
prądu
Wyniki
pomiar6w wpisujemy do tabeli jak na
o
6 - 8
potm ar
ów },
86
87
\
V A A
0%,
F
Mu
U r2::R
t
='~/-~'
c,±,
Lp.
mili
kB
N
Mm
~gi
C,±,
/
je~t jednocześnie prą-
Rys.
4.5.
Tabela wyników pomiarów
charakterystyki mechanicznej dla sil-
nika szeregowego ze zbocznikowanym
uzwojeniem wzbudzającym
byłby proporcjonalny do prądu I, to
y
hiperbolą:
Na podstawie powyższych
pomi arćw
i obliczeń należy wy-
kreślić na wspólnym wykresie (rys.
4.6)
krzywe:
n
=
f(r)}~la niezbocznikowanego uzwojenia magnesów,
n
Mu\
\
\n=f(J)
\
=
f(r)
M
u
n
=
f(r)} dla zbocznikowaneg'o uzwojenia magnesów.
M
=
f(I)
u
Na oddzielnym wykresie nale ży ,wykreś
Li.ć
na podstawie
pomiarów i obliczeń w p.
4.3.1
następujące charakterystyki:
J
J
n
n
==
f(r) U
=
const,
u
P
2
=
f(r) U
=
const,
re
=
f(I)
U
=
const.
=
f(l) U
=
const,
Rys.
4.6.
Charakterystyki mecha-
niczne i momentu silnika szere-
gowego
krzywe 1 - silnik o pełnym wzbu-
dzeniu, krzywe
2 -
silnik ze
abocznakowanym uzwojeniem wzbu-
dzającym
Powyższe zależności są krzywymi charakteryzującymi silnik
dla potrzeb trakcji elektrycznej.
Sprawność silnika wyznaczono metodą bezpośrednią, ze
względu na ilustrację tej metody. Sprawność silnika szere-
gowego można również wyznaczyć metodą strat poszczególnych
lub metodą strat ogólnych (sposób pracy zwrotnej).
a pomocą dynamometru jest momentem
n mniejszy od momentu wytworzonego przez
u twornika na strumień o moment strat Ms
h, na komutatorze, straty wentylacyjne):
Omówienie przebiegu charakt3rystyk
Przebieg krzywej n
=
f(r) przy stałym napięciu jest
okreŚlony równaniem:
f\
M - M
=
C;p"
I - M •
s
u
J
lb n
M
s
88
89
Z tego też powodu krzywa Mu::::f(r) nie przechodzi przez po-
czątek u~adu współ~zędnych,
a nieco poniżej (rys.
4.9).
\
J
t=
ł'r ~
~p.
A
«e
I
N Nin l/W0!l(
I \
\
• 4.8.
Tabela wyników pomiarów
momentu rozruchowego
Dla prostolin:iowej
°części charakterystyki
magnesowania
elektromagnetyczny
moment silnika wyraża s-ię zależnością:
M
A-."
=
co,!,
r ~
c
r .
/
2
Przebieg krzywej
ks~tałcony
przez
będzie zbliżony do paraboli ( nieco znie-
oddziałYwanie twornika). Dla zakresu dużych
nasyceń strumień magne-
sów przy zmianie prądu
zmienia się nieznacznie,
wobec czego przebieg mo-
mentu jest zbliżony do
linii pros te j :
i, przy kt6-
• Należy wtedy
naciągu na
lując naoiąg
ykonujemy kil-
WYniki
pomiarów
li przedsta-
fl \
Mu \
'l \
n
IMkrdl1ć
M
r
=
f(r)
1'(r) wy
zna-
(rys.
4.9).
eb1ega poni-
względu na
tarcia podczas
te
t.y
ozne ) •
-
W
silniku ze zboczni-
I 1l,,=V I ~
kowanym uzwojeniem wzbu-
O
J
min
J
n
dz aj ącym krzywa momentu
RYs. 4.7.
Charakterystyki rucho- przebiega poniżej (ze
we siln;l,.ka szeregowego względu na OSłabiony
strumień magnesów).
Krzywa P2
=
f( I) zagina si'ę ku osi odcięty ch dla
n-f(J)
M=c'j'r-c
""II
1/
r.
J
Rys.
4.9.
Krzywa momen-
tu rozruchowego
I\=
fel)
du-
ryetyka biegu jałbwego
E ~
f(r )
.
. "'
m_
żych obciążeń ze względu na wzrost strat obciążeni onych,
które rosną z kwadratem prądu.
onet, wyznaczona metoaą silnikową
4.4.
Charakterystyka
momentu rozr~chowego M
r
=
f(r)
ączymy jako obcowzbu~ny (rys.
4.10). W
wzbudzającego jest Włączony opornik wod..•.
do znamionowego prądu silnika.
nika jest zasilane z s t.e ot przez opornik
_yeh prądów twornika może być
Silnik połączony jest jak w
p.
4.3.1.
W obwód twor~l:ta włączono dodatkowo oporn.i.k
w
odny do
regulowani a prądu. Silnik j est zahamow any hamulcem Prony/eg
Opornikiem wodnym regulujemy prąd w obwodzie/O twornika
stosowany
od
11ft, ~CI
m.
L
r.y
c zny •
Plik z chomika:
matachari
Inne pliki z tego folderu:
Badanie transformatora jednofazowego.pdf
(3742 KB)
maszyny_2_wyklad.rar
(7979 KB)
Maszyny_2_01.jpg
(409 KB)
Maszyny_2_02.jpg
(352 KB)
Maszyny_2_03.jpg
(382 KB)
Inne foldery tego chomika:
4 sem (graviora)
Elektroenergetyka (ElektrotechnikaPL)
Elektronika przemysłowa (ElektrotechnikaPL)
Inżynieria wysokich napięć (ElektrotechnikaPL)
Maszyny Elektryczne (ElektrotechnikaPL)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin