Gender, rasa, klasa i seksualna orientacja - teoretyczne ujęcia intersekcjonalności [R.Johnson].pdf

(175 KB) Pobierz
Rebecca Johnson
Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny
Rebecca Johnso n 1
Gender, rasa, klasa i seksualna orientacja. Teoretyczne ujęcia
intersekcjonalności.
[Nie da się ukryć przeszłosci ani rodziców]. Bezustannie nam towarzyszą, są rządem
cienia, który zawsze zajmuje miejsce w naszym życiu. Tak jak inne elementy
przeznaczenia, pojawiają się zanim postrzegamy, iż już są, jak osady, o których uczymy
się co z nimi zrobić, albo pozwalamy im zatruć nas w ten czy inny sposób. Nie można
ich wymazać, są częścią naszego przeznaczenia, częścią tego co zrobiło nas kim
jesteśmy.
James S. Hans. The Fate of Desire 2
Pojęcie ‘intersekcjonalności’ zajęło ostatnio ważne miejsce w krytycznych analizac h 3 . Ale dla
feminizmu zwracanie uwagi na skrzyżowania nie jest czymś nowym. Jak stwierdza Angela
Miles, w wysiłkach na rzecz zbudowania zintegrowanej feministycznej analiz y 4 od odawna
zwracano uwagę na skrzyżowania. Tak jak Hans w cytowanym na wstępie epigramie, tak i
Miles przypomina o tym, jak ważne jest zwracanie uwagi na przeszłość. Zbyt często,
argumentuje ona, feministyczny projekt teoretyczny ignoruje swoją historię minimalizując
złożoność debat jakie toczyły się w feminizmie na temat potrzeby konstruktywnych i
twórczych podejść do napięć między różnicą 5 a konkretnością - napięcie, które często
pojawia się na skrzyżowaniu przywileju i wykluczenia.
James S. Hans. The Fate of Desire. Nowy Jork: State University of New York Press. 1990. str 147
3 Wśród tekstów, które bezposrednio odnoszą się do analizy intersekcjonalności są: Kimberlé Crenshaw,
“Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination
Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics” (1989) University of Chicago Legal Forum 139; Darlene
Clark Hine, “‘In the Kingdom of Culture’: Black Women and the Intersection of Race, Gender, and Class”
in Gerald Early, ed., Lure and Loathing: Essays on Race, Identity, and the Ambivalence of Assimilation
(New York: The Penguin Press, 1993) 337; Trina Grillo, “Anti-Essentialism and Intersectionality: Tools to
Dismantle the Master's House” (1995) 10 Berkeley Women's Law Journal 16; Marie-Claire Belleau,
“L'intersectionalite: Feminisms in a Divided World (Quebec-Canada)” in Dany Lacombe & Dorothy
Chunn, ed., Law as a Gendering Practice (London: Oxford University Press, 1999) 19.
Zob. Angela Miles, Integrative Feminisms: Building Global Visions, 1960s-1990s (New York:
Routledge, 1996).
Articles explicitly referring to intersectionality include: Kimberlé Crenshaw, “Demarginalizing the
Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory
and Antiracist Politics” (1989) University of Chicago Legal Forum 139; Darlene Clark Hine, “‘In the
Kingdom of Culture’: Black Women and the Intersection of Race, Gender, and Class” in Gerald Early, ed.,
Lure and Loathing: Essays on Race, Identity, and the Ambivalence of Assimilation (New York: The
Penguin Press, 1993) 337; Trina Grillo, “Anti-Essentialism and Intersectionality: Tools to Dismantle the
Master's House” (1995) 10 Berkeley Women's Law Journal 16; Marie-Claire Belleau, “L'intersectionalite:
Feminisms in a Divided World (Quebec-Canada)” in Dany Lacombe & Dorothy Chunn, ed., Law as a
Gendering Practice (London: Oxford University Press, 1999) 19
4 Zob. Angela Miles, Integrative Feminisms: Building Global Visions, 1960s-1990s (New York:
Routledge, 1996).
5
Chodzi tu o feminizm różnicy i argumenty o odmienności kobiet od mężczyzn – przyp. red.
1
Robocza wersja tłumaczenia 1 marca 2009
1 Dziękujemy Rebece Johnson za uprzejmą zgodę na polski przekład i zamieszczenie go w Bibliotece Online
Think Tanku Feministycznego.
2
204591081.004.png
 
Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny
Biorę do serca uwagi Miles. Aby naszkicować podstawy teorii intersekcjonalności
skomentuję pewne momenty z historii ruchu feministycznego, badań i praktyki, które są
częścią naszego rządu cienia, który czyni z nas to, kim jesteśmy. Nie będę opisywać całej
historii ruchu feministycznego, raczej idąc śladem Foucaulta 6 moim zamiarem jest
genealogia przemieszczeń, które nadały kształt rozwojowi teorii intersekcjonalności.
Proponuję konceptualną ‘historię teraźniejszości’ feministycznej teorii intersekcjonalności,
raczej niż historię ruchu kobiet. Chodzi mi o to, aby naszkicować kontury teorii
intersekcjonalności, przy czym opis ten w dużej mierze oprze się na historii dyskusji na temat
esencjalizmu i tożsamości, jakie toczyły się w feministycznym środowisku.
W ramach wstępu do tej dyskusji chciałabym się podzielić następującą refleksją. Aktywistki
bardzo często napotykały na bardzo różne argumenty dotyczące esencjalizmu i tożsamości,
zależnie od tego czy sprawy którymi się zajmowały miały charakter publiczny czy prywatny,
a także na jakich arenach były artykułowane. Toteż najpierw przedstawię kilka refleksji na
temat podziału na prywatne i publiczne, gdyż to w kontekscie tego podziału rozwinęła się
teoria intersekcjonalności.
Intersekcjonalna aktywistka i podział na prywatne/publiczne
Założenie wydzielenia domen prywatnych i publicznych leży u podstaw społecznego życia
i polityki nowoczesnego państwa liberalnego. Podział na prywatne i publiczne dostarcza
konceptualnej ramy dla rozgraniczenia tych różnych domen i określa jakie formy aktywności
są w nich podejmowane. Z jednej strony mamy pewne działania, które ujmowane są jako
sprawy publiczne czy polityczne. Z drugiej strony są pewne formy aktywności, które są
ujmowane jako sprawy prywatne czy osobiste.
Można oczywiście argumentować, iż żadna forma aktywności nie ma ontologicznego statusu
‘publiczności’ [publicness] czy prywatności. Publiczne i prywatne, jak uroda istnieje tylko w
spojrzeniu tego, kto patrzy. A patrząca/ patrzący przeważnie postrzega świat za
pośrednictwem tej czy innej ideologii 7 . Chociaż standardy urody różnią się w zależności od
miejsca czy historycznego okresu, i chociaż zawsze znajdą się jednostki z niespotykanymi
wizjami czy upodobaniami, to jednak istnieje szeroko upowszechnione przekonanie o tym co
jest piękne, a co nie jest. 8 Na tych samych zasadach upowszechnione jest przekonanie o tym
co należy do domeny publicznej a co jest sprawą prywatną. Przekonanie to nie tyle
odzwierciedla rodzaj danej aktywności, ale raczej ujawnia wpływ dominującej ideologii na to
jak ludzie ujmują [conceptualize] świat, w którym żyją.
Podkreślenie ideologicznego charakteru podziału na prywatne/publiczne nie oznacza, iż
podział ten jest tylko mentalnym konstruktem. Owszem, jest mentalnym konstruktem, ale ze
6 See Michel Foucault, "Nietzsche, Genealogy, History," in Donald F. Bouchard, ed., Language,
Countermemory, Practice: Selected Essays and Interviews (Ithaca: Cornell University Press, 1977) s. 139.
Przekonywujące argument na ten temat sformułował Frank P. Tomasulo, “”I'll See It When I Believe It”:
Rodney King and the Prison-House of Video” w Vivian Sobchack, red., The Persistence of History:
Cinema, Television, and the Modern Event (Nowy Jork: Routledge, 1996) 69.
8 Marilyn Yalom uzasadnia tę teze odnosząc się do piersi i różnicy między wartościowaniem ‘małych
piersi’ na Bliskim Wschodzie, a częstwo wzacnianych silikonem piersi w super wymiarze, jakie są cenione
w naszym kraju. Zob Rozdzial 2 w: “The Erotic Breast” w jej książce , A History of the Breast (Nowy
Jork: Alfred Knopf, 1997).
Bardzo cenny zestaw artykułów na ten temat znajduje się w: Susan B. Boyd, ed., Challenging the Public/
Private Divide (Toronto: University of Toronto Press, 1997).
2
Robocza wersja tłumaczenia 1 marca 2009
7
204591081.005.png
 
Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny
znaczącymi materialnymi konsekwencjami. Podział ten wiąże się z alokacją zadań i
obowiązków pod względem ideologicznym jak i fizycznym . Co znaczące, także ci, którzy nie
podzielają ideologicznych założeń, które określają dany podział obowiązków, niemniej są
temu poddani. Nawet pobieżny przegląd politycznej aktywności kobiet ukazuje trwałe
zainteresowanie tym jak zadania i obowiązki są przydzielane w ramach różnych manifestacji
podziału na prywatne/publiczne 9 . Jak często argumentowały kobiety, posługując się
pojęciem gender, podział został ustalony w ten sposób, że mężczyźni przejęli domenę
publiczną dla spraw jakie są dla nich istotne, wypychając przy tym sprawy kobiet do sfery
prywatnej 10 . Problemy mężczyzn nie tylko zdominowały, ale i zdefiniowały sferę publiczną.
Z kolei sprawy kobiet, o tyle o ile różnią się od problemów, którymi zajmują się mężczyźni,
zostały scharakteryzowane jako prywatne. Jak ujmuje to Gavison, etykietowanie czegoś jako
prywatne czy osobiste ma daleko idące materialne, to jest społeczne, ekonomiczne i
polityczne konsekwencje:
Celem określania tej czy innej aktywności jako ‘prywatnej’ jest wyłączenie tej
aktywności decyzji czy skargi poza arenę społeczna, polityczną czy publiczną i
powiązanie jej ze specjalnymi okolicznościami czy obowiązkami jednostki czy jednostek,
których one dotyczą. Ta definicja z kolei wskazuje jakie jest właściwe podejście i adresat
problemu czy skargi. Jednostka, która cierpi z powodu osobistych trudności może
potrzebować pomocy lub terapii. Chociaż dostępność takiej pomocy może być ujęta jako
kwestia społeczna, ale konkretny problem nie jest sprawą publiczną. 11
Nie zaskakuje więc, że aktywistki w dużym stopniu odwoływały się do słynnego sloganu
’osobiste jest polityczne’. Ten klasyczny postulat zawsze służył podważeniu tych elementów
podziału na prywatne/publiczne, które określały iż sprawy kobiet są prywatne lub osobiste.
Jak argumentuje Carol Hanish, ‘osobiste problemy są zawsze polityczne” 12 . O ile to wezwanie
do protestu efektywnie stawiało na pierwszym planie rozrysowanie podziału na to co
prywatne i publiczne, to jednak nie dawało odpowiedzi na skomplikowane wyzwania wobec
tych rozrysowań. Niektóre wyzwania przybrały formę wewnętrznej krytyki podziału.
Wewnętrzna krytyka opierała się na argumencie, iż podział ten jest źle rozrysowany.
Zewnętrzna krytyka z kolei kwestionowała legitymizację podziału samego w sobie, sugerując
przy tym, że żaden podział nie powinien być rozrysowywany, wprost przeciwnie, podział na
świat publiczny i prywatny nieodłącznie skutkuje krzywdzącą lub dyskryminacyjną
dystrybucją korzyści i ciężarów, toteż powinien być zamazan y 13 .
Toteż stwierdzenie iż ‘osobiste jest polityczne’ nie są prostym żądaniem, aby pewne sprawy
znalazły się po publicznej raczej niż po prywatnej stronie podziału. Oznaczają one, iż samo
rysowanie linii podziału jest polityczne samo w sobie. Ich największą wartością jest zdolność
do zakwestionowania oczywistości tego podziału i wymuszenie społecznego uzasadnienia dla
każdego rozrysowania linii. Chociaż w życiu niewiele jest co można określić albo jako
publiczne, albo jako prywatne, to jak rozrysowane są granice niesie ze sobą poważne skutki.
Bez względu na to czy podejmujemy wewnętrzną czy zewnętrzną krytykę tego podziału,
teoretyczki intersekcjonalności ustawicznie przypominają nam, jak na konkretne sposoby
płeć, rasa, klasa, seksualna orientacja odgrywają rolę w różnej dystrybucji korzyści i
Cenny zbiór artykułów, które analizuja historię tego pojęcia w: Susan B. Boyd, ed., Challenging the
Public/Private Divide (Toronto: University of Toronto Press, 1997).
10 Np. Zob.: Jean Bethke Elshtain, Public Man, Private Woman: Women in Social and Political Thought
(Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1981).
11 Ruth Gavison, “Feminism and the Public/Private Distinction” (1992) 45 Stanford Law Review 1, s. 19.
12 Carol Hanisch, “The Personal Is Political”. W: Barbara A. Crow, ed., Radical Feminism: A Documentary
Reader (Nowy Jork: New York University Press, 2000) 113 at 114.
13
Dyskusja tych krytyk w Gavison, ibidem
3
Robocza wersja tłumaczenia 1 marca 2009
9
204591081.001.png
 
Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny
ciężarów w obydwu z tak zwanych publicznych czy prywatnych światów. Zwróćmy się więc
do zapowiadanej wcześniej konceptualnej historii teraźniejszości.
Teoria intersekcjonalności. Uznanie rządu cienia
Wykluczenie kobiet ze stanowisk, gdzie mogły mieć wpływ na życie publiczne było jedną z
kwestii jakie w początkowym okresie podnosiła druga fala feminizmu 14 . Jak argumentowano,
wykluczenie to wiązało się nie tylko z numerycznie kalkulowaną nieobecnością kobiet w
polityce i na zawodowych stanowiskach, ale także ze stronniczym przekazem dokumentów
historycznych i wiedzy społecznej. Dokumenty te opowiadały ‘jego’ historię, jako historię
uniwersalną, a która tylko w części była prawdziwa. Dale Spender ujęła to w ten sposób:
Mężczyźni, dominująca płeć mają tylko częściowy ogląd świata, a jednak zajmują taką
pozycję, która pozwala im przedstawić ich poglądy i wartości jako ‘prawdziwe’ i jedyne
wartości; ich pozycja pozwala im narzucać tę wersję na inne istoty ludzkie, które nie
podzielają ich doświadczenia. Jest to jedna z kluczowych cech dominacji.... jest to środek
za pomocą którego połowa ludzkosci może narzucić swoją wersje rzeczywistości drugiej
połowie i nalegać aby ta druga połowa widziała wszystko na ich sposób. 15
Jak argumentowaly feministk, doświadczenie kobiet nie bylo odzwierciedlane w
dokumentach rzekomo uniwersalnej wiedzy ludzkiej (human knowledge). Kobiety były
wykluczane z dokumentów historycznych, albo reprezentowane na sposoby, które nie
odzwierciedlały ich nieodnotowanych przeżyć ani doświadczeń.
Wobec tego częściowego uniwersalizmu kobiety zaczęły podkreślać swoje różnice w
stosunku do mężczyzn. Feministki argumentowały, że kobiety mają wspólne doświadczenia
ucisku i wykluczenia. W szeregu dyscyplin naukowych kobiety zaczęły badania i
dokumentowanie tych wykluczeń. Wykluczenie kobiet nie dotyczyło wyłączenie fizycznej
nieobecnosci, chociaż o to także chodziło. W grę wchodziła także nieobecność kobiet i ich
perspektyw w szerokim zakresie dyscyplin wiedzy naukowej: w filozofii, historii, naukach
technicznych, sztuce, prawie, religioznawstwie, językoznawstwie, polityce, psychologii.
Slogany takie jak ‘Siostrzeństwo jst globalne’ podkreślały wspólną kobiecą tożsamość i
wzywały do zjednoczonego politycznego działania w celu osiągnięcia zmian politycznych i
skończenia z historią wykluczeń opartych na płci 16 .
Podczas gdy istniała zgoda co do tego, iż kobiety są nieobecne w wielu obszarach ludzkiego
działania, poglądy na temat znaczenia tej nieobecności i jak ją skorygować były podzielone.
14 “Druga fala feminizmu” określa aktywizm kobiet, jaki pojawił się wraz ze społecznym fermentem z lat
1960s. ‘Pierwsza fala feminizmu’ odnosi się do aktywności z późnego XIX i wczesnego XX wieku,
skupionej na prawach wyborczych i prawach majątkowych zamężnych kobiet. Jeden z klasycznych
kanadyjskich tekstów na temat pierwszej fali to: Catherine L. Cleverdon, The Woman Suffrage Movement
in Canada (Toronto: University of Toronto Press, 1950).
15 Dale Spender, Man Made Language (Londyn: Routledge & Kegan Paul, 1985) 1-2.
16 Kolekcja ulotek, komiksow, manifestów i innych pisemnych dokumentów odziweirciedlajaytch
różnorodność drugie fail zob. Rosalyn Baxandall and Linda Gordon, eds., Dear Sisters: Dispatches from
the Women's Liberation Movement (Nowy Jork: Basic Books, 2000). Zbiór teoretycznych artykułów z
tego okresu zob. Crow, ibidem.
4
Robocza wersja tłumaczenia 1 marca 2009
204591081.002.png
 
Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny
Dobrze to widać w obszarze debaty na temat jednakowości i różnicy [sameness/difference] 17 .
Problem dotyczył tego jak teoretyzować różnicę. Jaką róznicę powinny robić te różnice?
Historycznie, odmienność [difference] kobiet usprawiedliwiała ich wykluczenie ze świata
pracy i polityki. Opierając się na argumentach, iż odmienność kobiet nie powinna być
przyczyną ich ucisku, w ramach jednego z kierunków myślenia uważano, iż najlepszą
strategią jest zapewnienie iż kobiety i mężczyźni są zasadniczo (z punktu widzenia prawa)
podobni do siebie. Tak więc odmienność kobiet nie powinna uzasadniać ich wykluczenia.
Strategia polegała na tym, aby usuwać bariery, które wykluczały kobiety etykietując je jako
‘różne’. Problem fałszywej uniwersalności miał być rozstrzygnięty przez dodanie kobiet.
Kiedy już kobiety dojdą do władzy i na stanowiska, ich obecność zrobi różnicę. Kobiety
przeobrażą struktury władzy od wewnątr z 18 .
W ramach drugiego kierunku myślenia uważano, iż strategia ta nie rozwiązuje problemów
fałszywej uniwersalności. Jeśli kobiety dostaną równe szanse, będą mogły osiągnąć sukces
na warunkach męskiego świata, ale co z regułami, który tym światem rządzą? Być może
metoda „dodaj i zamieszaj’ pozwala na włączenie kobiet przez asymilację, zacierając przy
tym istotne różnice. Modyfikacja systemu przez włączenie kobiet pozwoli kobietom
konkurować z mężczyznami, ale na już ustalonych warunkach. A jeśli znaczenie
odmienności kobiet wiąże się z tym, że mogą dostrzec potrzebę radykalnych zmian?
Skutkiem strategii włączenia kobiet będzie zaledwie asymilacja, podczas gdy głębokie
struktury ucisku i wykluczenia będą pominięte 19 . Toteż, jak argumentowano, afirmacja i
waloryzacja różnic będzie lepszą strategią.
Zastrzeżenia pojawiły się w samym środku ontologicznych i politycznych debat. W
feministycznych środowisku głos zaczęły zabierać kobiety kolorowe, które przestrzegały, że
feminizm powtarza błędy przypisywane przezeń ‘męskiemu nurtowi’ myślenia. Audre
Lorde ostrzegała, że feministki skłaniają się do myślenia o ucisku na uniwersalnych zasadach,
podczas gdy siatka pojęciowa uniwersalizmu zamazuje doświadczenia kobiet kolorowych.
Zwracając się do feministek, aby były bardziej wrażliwe na różnice między kobietami, a nie
tylko różnice między mężczyznami a kobietami, powiedziała ona:
Różnice wiążą się z tym, iz kobiety są uciskane, co przybiera zróżnicowane formy i
zakres. Niektóre z nich są wspólne, inne nie. Owszem, ucisk kobiet wykracza ponad
rasowe czy etniczne granice, ale nie znaczy to iż jest on identyczny w ramach tych
granic. 20
Kobiety kolorowe zaczęły zabierać głos na temat specyficznych postaci ucisku jakiego
doświadczają i poczucia wykluczenia z feministycznego środowiska oraz zwróciły uwagę na
17 Na temat debaty o jednokowości/różnicy zob. Joan C. Williams, “Dissolving the Sameness/Difference
Debate: A Post-Modern Path Beyond Essentialism in Feminist and Critical Race Theory” (1991) Duke
Law Journal 296.
18 Ten doprawdy skromny argument był sformułowany przez pierwszą w Kanadzie sędzię Sądu Najwyższego.
Bertha Wilson, “Will Women Judges Really Make a Difference?” (1990) 28 Osgoode Hall Law Journal 507. Jej
argument jes nadal kontrowersyjny w niektórych środowiskach. I tak grupa prawicowych konserwatywnych
kobiet “REAL Women” (akronim “Realistic, Equal, Active for Life”) wniosła formalne zażalenie do
Kanadyjskiej Rady Sądownictwa w sprawie ‘feministycznych’ poglądów zawartych w przemówieniu sędzi
Wilson. Zob REAL Women, “Letter to the Editor”, Toronto Star , 24 February 1990.
19 Wychodząc z takich załóżeń, Ferguson argumentuje, ze biurokracji nie można zmienić od wewnątrz. Za
zajmowanej przez nie pozycji kobiety widzą że system jest wadliwy. Liberalna strategia włączenia, choć godna
pochwały nie dostrzega skali problemu: Kathy E. Ferguson, The Feminist Case against Bureaucracy
(Philadelphia: Temple University Press, 1984).
20 Audre Lorde, “Open Letter to Mary Daly” in Sister/Outsider: Essays & Speeches by Audre Lorde (Freedom,
CA.: The Crossing Press, 1984) ss. 66 - 70.
5
Robocza wersja tłumaczenia 1 marca 2009
204591081.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin