MALARSTWO RENESANSOWE W NIEMCZECH - nie prowadziło do poprawy statusu artysty -Szkoła Naddunajska -> malowanie otaczajšcej przyrody -> wydarzenia życia psychicznego człowieka majš odbicie w przyrodzie -> "Bitwa Aleksandra Wielkiego" $ walce ludzi odpowiada walka żywiołów $ walka sił kosmicznych - Albrecht Du"rer * tendencje pochodzšce z Włoch * rozwišzywanie problemów * zamykanie kompozycji w trójkšcie równobocznym * artysta ze względu na swój talent utożsamia się z Chrystusem * wiele efektów uzyskanych na wšskiej palecie barw (tylko bršzy) * oscylacja między koncepcjš człowieka idealnego a realnego - Gru"n & "Wizerunek Wenus" - ideał piękna & mimo tego wiadomoć przenikalnoci idealnego piękna & nawišzanie do tańca mierci MANIERYZM - jest dowodem na osišgnięcie mistrzostwa przez artystę - doskonałoć warsztatowa została osišgnięta - zadaniem kolejnych pokoleń jest uzyskanie jeszcze większej wirtuozerii - odejcie od zestawiania problemów ludzkich z przyrodš - "Madonna z długš szyjš" - wyrana obecnoć ciała pod ubraniami - zmiana kolorystyki - bardziej chłodna tonacja - 'zabawa z perspektywš' - sztuka jako gra intelektualna - Archimboldo <?> # portrety złożone z elementów martwej natury BAROK - XVII - XVIII w. - rozłam religijny w Europie - Katolicyzm i Protestantyzm - wzrasta rola mieszczaństwa w sponsorowaniu sztuki - dšżenie Kocioła do zachowania swoich wpływów - przepych - reprezentacyjnoć - dynamizm - cenione zaskoczenie i dynamika zamiast równowagi - Caravaggio @ kariera odmienna od artystów renesansowych @ zaczšł karierę jako malarz szyldów @ zaprzeczenie warsztatowych wymogów renesansowych @ postaci Bogów greckich i więtych malowane jako przeciętni ludzie @ dopiero dzięki odpowiednim zabiegom artystycznym otrzymuje odpowiedni efekt @ operowanie wiatłem i cieniem @ akcentowanie kontrastów @ janiejsze owietlenie wybranych elementów na ciemnym tle - ważne wiatłocienie - ciemnoć nie jest traktowana jako przestrzeń grzechu - ciemnoć pozwalajšca na osišgnięcie skupienia i koncentracji - dynamiczne ustawienie postaci - np. bokiem, ale z twarzš zwróconš w stronę widza - ciemne, jednolite, płaskie tło - obraz przedstawiajšcy w. Mateusza piszšcego Ewangelię -> pospolitoć -> owietlenie punktowe - "Ukrzyżowanie w. Piotra" % wypieta dupa oprawcy % jedyna widoczna twarz należy do w. Piotra % oprawcy z niewidocznš twarzš - utrata człowieczeństwa - zagęszczenie osób w obrazie - zróżnicowanie temperatury wiatła - Rubens & wiele obrazów traktowanych jako jego dzieła powstawało z jego udziałem, aczkolwiek wykonywane w dużej mierze przez najemnych artystów & silna muskulatura nawišzujšca do twórczoci Michała Anioła & 'pełne' kobiece kształty w portretach - kompozycja diagonalna - skupienie kompozycjio przy ukonej linii - wielopostaciowe wyobrażenie - inspiracja obfitszymi kobietami - bardziej dynamiczne układy kompozycyjne na planie - renesansowe koło zastšpione przez elipsę &&&&&&&&&& przetwa techniczna &&&&&&&&&&& Holandia - badanie wiatła i cienia podstawowym zadaniem sztuki barokowej - Vermeer van Delft $ zaczynał od fascynacji Calavaggiem $ przestrzeń bardziej między postaciš, a widzem, niż w tle $ problem wiatła i cienia badany w naturalnym owietleniu $ ważna etyka pracy $ potępienie pijaństwa przez ukazanie karafki z winem przed pišcš kobietš $ obrazy na bazie tej samej kompozycji: ^ postać ludzka (najczęciej kobieca) ^ postać ustawiona naprzeciw okna $ ledzenie łagodnych przejć między cieniem, a wiatłem naturanym $ docenienie rangi codziennoci - artyci piewcami życia codziennego - inni artyci powielajš schematy Calavaggia - "Kobieta czytajšca list" * cień malowany w tonacji ciepłej * zimne wiatło * przenikanie się tonacj - 'schlać, wyruchać i zostawić' - zaloty z obrazu - nakładanie się na siebie 2 ródeł wiatła - zimnego dziennego i ciepłego sztucznego - dodatkowe znaczenia obrazów - ważenie pereł zaczyna być odpowiednikiem ważenia dobrych i złych czynów - Rembrandt @ rozwija się pod wpływem Caravaggia @ szybko dochodzi do odrębnych, własnych rozwišzań @ dodatkowe rozszerzenie kontrastu wiatła i cienia @ przekaz psychiki i charakteru modela @ małżonka występujšca w obrazach pod postaciami mitologicznymi @ złoty deszcz @ coraz większa fascynacja cimnociš @ "Wymarsz Strzelców" & niechętnie przyjęty przez zleceniodawców & razem ze mierciš żony zakończył dobrobyt artysty & zamówiony jako portret zbiorowy & nierównomierne ukazanie postaci & kompozycja wokół 2 ródeł wiatła @ póniej nawišzania do tematyki biblijnej a nie mitologicznej @ większe zainteresowanie cieniem @ "Powrót Syna Marnotrawnego" # 2 główne punkty wietlne # wybaczajšcy ojciec # plecy syna # gest syna wyrażajšcy skruchę @ coraz mielsze eksperymenty z fakturš (np. malowanie szpachlš) - Mali Mistrzowie Holenderscy $ inny typ mecenatu w sztuce holenderskiej $ zmiana organizacji życia artysty $ głównym odbiorcš bogacšce się społeczeństwo $ obrazy tworzone na wolny rynek zamiast na zamówienie $ artyci skupiali się na malowaniu wybranych tematów $ więto obżarstwa i chlania! :D $ nieunikanie wulgarnych fragmentów & podcieranie dzieciakowi dupy na 1 planie $ martwe natury $ zainteresowanie bogactwem wiata $ martwe natury kuchenne % żarcieeeee! ale przed obróbkš cieplnš % kot czajšcy się na kraby % kot zwiastunem mierci $ często pojawiajšcy się motyw mierci $ martwe natury niadaniowe - rozgrzebane posiłki $ portrety zbiorowe $ portrety indywidualne $ Van Dyke (?) koniec.
Vasto_Lorde