MOTYWACJA A ZWIĘKSZANIE EFEKTYNOŚCI.pdf

(1831 KB) Pobierz
Microsoft Word - MOTYWACJA A ZWIĘKSZANIE EFEKTYNOŚCI
MOTYWACJA A ZWIĘKSZANIE EFEKTYNOŚCI
Spis treści
WSTĘP
1. MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW
2. PODSTAWOWE PODEJŚCIA DO MOTYWACJI
3. MOTYWACYJNE ZNACZENIE NAGRÓD I KAR
4. WARUNKI SKUTECZNOŚCI STOSOWANIA NAGRÓD I KAR
5. POTRZEBY CZŁOWIEKA A MOTYWACJA DO PRACY
6. ROLA INFORMACJI W PROCESACH MOTYWOWANIA
7. SYSTEM OCENY PRACOWNIKÓW
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
PRZYPISY
159020522.002.png
WSTĘP
Na wybór w/w tematu wpływ miały następujące czynniki:
a) przebieg mojej pracy zawodowej,
b) podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
c) warunki motywacji i aktywizacji zawodowej w Hucie Częstochowa,
d) moje zainteresowanie subiektywnością i obiektywnością ocen pracowników
1. MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW
Motywacja jest pojęciem o wielu różnych znaczeniach. Najczęściej rozumie
się przez nie stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania. W tym
rozumieniu jedni ludzie mają większą motywację do pracy, inni do uprawiania
sportu, a jeszcze inni do prowadzenia dyskusji na dowolny temat. W tym referacie omawiam
motywację pracowników do działań realizowanych w organizacjach, a szczególnie do tych, któ-
re przyczyniają się do realizacji zadań gospodarczych i osiągania celów organizacyjnych.
2. PODSTAWOWE PODEJŚCIA DO MOTYWACJI
Każda organizacja tworzy własny system motywacyjny, czyli system
oddziaływań na swoich uczestników, którego celem jest zachęcanie ich do
podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych
z punktu widzenia całości. Brak takiego systemu mógłby powodować ograniczenie aktywności
zawodowej niektórych pracowników jedynie do terminowego
pobierania wynagrodzenia.
Problematyka motywacji jest przedmiotem zainteresowania wielu nauk, jak
socjologii, pedagogiki, ekonomii, zarządzania personelem, a szczególnie psychologii. W psycho-
logii można wyróżnić trzy główne p o d e j ś c i a do motywacji: behawioralne, psychodyna-
miczne oraz poznawcze. Odpowiadają one podstawowym kierunkom w rozwoju tej dziedziny
wiedzy.
W podejściu b e h a w i o r a 1 n y m decydujące znaczenie w wyjaśnianiu
zachowań człowieka przypisuje się czynnikom zewnętrznym. Zachowania ludzi
są reakcjami na bodźce oddziaływujące na nich z otoczenia. Bodźce zewnętrzne
dzieli się na d o d a t n i e i u j e m n e. Pierwsze nazywane są nagrodami, drugie
natomiast karami. Nagradzane zachowania człowieka ulegają utrwaleniu, a karane osłabieniu i
eliminacji. Badania prowadzone przez behawiorystów wywarły duży wpływ na praktykę zarzą-
dzania, umożliwiły budowę bardziej racjonalnych systemów nagradzania i karania. W dalszej
części referatu omówione zostaną najważniejsze zasady stosowania nagród i kar w organiza-
cjach.
Podejście p s y c h o d y n a m i c z n e akcentuje rolę wewn ętrznych
wyznaczników w zachowaniach człowieka, szczególnie potrzeb i emocji. Podkreśla
się, że bodźce zewnętrzne dopiero po "obróbce" w każdym z nas nabierają
specyficznego charakteru motywacyjnego. Przedstawiciele tego kierunku stworzyli szereg kon-
cepcji potrzeb ludzkich.
Do najbardziej znanych koncepcji psychodynamicznych należy hierarchia
potrzeb opracowana przez amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa. Badacz ten twier-
dzi, że ludzie są motywowani przez hierarchiczny system pięciu
podstawowych potrzeb. Są nimi w kolejności zaspokajania:
1) potrzeby f i z j o 1 o g i c z n e - głód, pragnienie, seks itd. ;
2) potrzeby b e z p i e c z e ń s t w a - pewności, stałości, zależności, opieki
wolności od strachu, od lęku i chaosu, potrzeba struktury, porządku, prawa,
ograniczeń, silnego opiekuna itd.;
3) potrzeby a f i 1 i a c j i - kontaktów społecznych, miłości, czułości,
przynależności;
159020522.003.png
4) potrzeby s z a c u n k u - osiągnięć i prestiżu;
5) potrzeby s a m o r e a 1 i z a c j i - pragnienie samourzeczywistnienia, to
znaczy zrealizowania swoich pragnień, zdolności oraz zainteresowań;
potrzeby poznawcze, a więc rozumienia otaczającej nas rzeczywistości, oraz
potrzeby estetyczne, czyli odczuwania piękna.
Zdaniem A. Maslowa zaspokojenie potrzeb umiejscowionych niżej w hierarchii jest wa-
runkiem aktywizacji potrzeb wyższych; niezaspokojone pierwsze potrzeby dominują i zwycię-
żają w konflikcie z niezaspokojonymi następnymi. Zarówno w rozwoju gatunku ludzkiego, jak i
jednostki ludzkiej, najpierw dominują potrzeby
fizjologiczne i bezpieczeństwa, a dopiero później potrzeby samorealizacji. A. Maslow twierdził
też, że motywatorami ludzkiego działania są tylko potrzeby niezaspokojone.
Środkami powszechnie stosowanymi w celu motywowania pracowników są środki w po-
staci kar i nagród.
3. MOTYWACYJNE ZNACZENIE NAGRÓD I KAR
Organizacyjne nagrody i kary są ważnymi narzędziami motywacyjnego
oddziaływania na zachowania pracowników. Związane są głównie z wynagradzaniem oraz moż-
liwościami awansu. Funkcja nagród polega na kształtowaniu lub utrwalaniu zachowań służą-
cych osiąganiu celów organizacyjnych. Kary ukierunkowane są natomiast na eliminowanie za-
chowań niezgodnych z oczekiwaniami organizacji.
Zasady stosowania wzmocnień są zawarte w odpowiednich regulaminach
organizacyjnych. W praktyce konkretne decyzje podejmują najczęściej kierownicy. Uruchamia-
ją oni również własny repertuar nagród i kar, który wynika z ich
osobowości i przejawia się w sposobie traktowania podwładnych.
Niektórzy kierownicy dostrzegają głównie pozytywne cechy i zachowania
podwładnych, i nagradzają je. Inni zaś bardziej koncentrują się na błędach
pracowników i karaniu za nie. Ważnym źródłem wzmocnień są również zachowania innych
uczestników organizacji: jednostek i grup społecznych.
Warto zwrócić uwagę na specyfikę motywacyjnego oddziaływania nagród
oraz kar. Nagrody sprawiają nam przyjemność, a pozytywne emocje związane z nimi przeno-
szą się na całe środowisko pracy. Zaczynamy cenić i lubić wykonywaną przez nas pracę oraz
naszą firmę. Przewaga nagród sprzyja integracji pracownika z jego
zajęciem i organizacją, stwarza duże szansę na ukształtowanie wśród podwładnych pozytywnej
postawy wobec pracy, która zwykle owocuje wyższą wydajnością i
jakością pracy, większą kreatywnością oraz chęcią do współdziałania z innymi w grupach dla
dobra całej organizacji.
Nadmiar kar rodzi konsekwencje przeciwne - zmniejsza się atrakcyjność pracy w orga-
nizacji, w ich firmie. Niechęć do kary generalizuje się. Negatywne emocje,
będące tego konsekwencją, sprzyjają obniżaniu wydajności i jakości, dezintegracji i podejmo-
waniu decyzji o zatrudnieniu gdzie indziej. W takich warunkach - w krótkim okresie - konieczne
jest stosowanie bezpośredniego i ciągłego nadzoru kierowniczego oraz przymuszania podwład-
nych do pracy. "Błędne koło" nadmiaru kar zamyka się.
4. WARUNKI SKUTECZNOŚCI STOSOWANIA NAGRÓD I KAR
Jakie warunki powinny być spełnione, aby zwiększyć skuteczność
oddziaływania nagród i kar na zachowanie pracowników`?
a) Najważniejszą sprawą jest znajomość przez pracowników stosowanego w organizacji
systemu nagradzania i karania. Ciężar przekazania odpowiednich informacji spoczywa na kie-
rownikach.
b) Wskazane jest, aby system ten został zaakceptowany przez osoby, których dotyczy,
a więc zarówno przez kierowników jak i podwładnych.
Szczególnie ważne jest uzyskanie zgody co do kategorii zachowań zasługujących
na nagrodę lub karę oraz rodzaju i wielkości odpowiadających im wzmocnień.
c) Nagrody powinny być odpowiednio atrakcyjne, a kary odpowiednio
surowe. ilość często zdarza się, że kierownictwo organizacji zbyt tanim kosztem chce uzyskać
nadzwyczajne efekty, proponując, na przykład, pracownikowi po 10
latach bardzo dobrej pracy bezpłatny bilet do teatru.
159020522.004.png
d) Konieczne jest przestrzeganie zasady gradacji nagród i kar. Istotą gradacji nagród
jest tworzenie ścieżki sukcesów zawodowych, po której „spacer" wymaga wprawdzie coraz
większych wysiłków, lecz w zamian czekają pracownika coraz większe atrakcje. W przypadku
kar jest to ścieżka porażek, ale jest na tyle długa, że daje czas na refleksję oraz szansę na
zatrzymanie się w bezpiecznym miejscu.
Odstępstwem od tej zasady jest ustawienie na początku ścieżki zbyt
atrakcyjnych nagród lub zbyt surowych kar. Przyczyniają się one do dezorganizacji procesów
motywowania, a w skrajnym przypadku załamują je całkowicie.
Po przyznaniu głównej nagrody lub wymierzeniu najostrzejszej kary nie ma już
bowiem czym nagradzać oraz karać: wszystko, co nastąpi "po", ma już niewielkie znaczenie.
e) Konieczne jest stosunkowo szybkie wzmacnianie zachowań. Porównajmy
wartość motywacyjną dwóch systemów wynagradzania. W pierwszym, pieniądze
(lub czeki) wypłacane są po każdym tygodniu pracy, w drugim - raz w miesiącu.
Pracownik otrzymując wypłatę częściej (mimo iż jest ona mniejsza) bardziej czuje związek
pomiędzy ilością i jakością pracy oraz płacą. Wysokość wynagrodzenia
informuje o tym, jak kierownictwo ocenia jego aktywność. Stwarza to podstawę
przyszłej i stosunkowo szybkiej zmiany zachowań. Oczywiście dotyczy to systemów wynagra-
dzania, w których istnieje ścisła zależność tych dwóch elementów. Tam, gdzie płaci się jedynie
za przebywanie w firmie, wskazane różnice nie mają większego znaczenia.)
f) Ważna jest konsekwencja w stosowaniu wzmocnień - każde pożądane
zachowanie powinno być nagrodzone (choćby uśmiechem, czy życzliwym słowem), każde nie-
właściwe - ukarane. Niektórzy kierownicy mają problemy ze stosowaniem kar. Na przykład,
kiedy podwładny spóźnia się do pracy, zamiast zwrócić mu na to uwagę, "wrażliwy" kierownik
udaje, że nic się nie stało. Jeśli natomiast zdecyduje się na ukaranie winnego, to wtedy często
sam bardziej cierpi od niego. Można w tym przypadku zadać pytanie: kto kogo w końcu uka-
rał? bywają również szczególnie wymagający szefowie, którzy nie lubią nagradzania, którzy
uważają każde właściwe działanie podwładnych jedynie za wypełnianie elementarnych obo-
wiązków
pracowniczych, opłacanych przez organizację. Taka postawa również rodzi liczne problemy.
g) Skuteczność stosowania nagród i kar zależy od jakości stosunków,
emocjonalnych pomiędzy przełożonym a podwładnym. Wzmocnienia mają większą wartość
motywacyjną, gdy pochodzą od osoby lubianej, szanowanej, mającej
autorytet. Częściej odbierane są wówczas jako sprawiedliwe i silniej wpływają na kontynuowa-
nie w przyszłości zachowań nagrodzonych lub zmianę ukaranych.
h) Przełożony stosujący nagrody i kary powinien dostosowywać je do
osobowości podwładnego oraz tego, co jest dla niego naprawdę ważne.
Potrzeba indywidualizacji wiąże się zarówno z doborem rodzaju wzmocnienia jak i z jego siłą.
Każdy człowiek wykazuje wrażliwość na działanie innego rodzaju kar i
nagród. Warto więc rozszyfrować tę indywidualną strukturę wrażliwości i
wykorzystać w celu bardziej racjonalnego motywowania. Pamiętajmy o tym, że u niektórych
ludzi po zachowaniu negatywnym rodzi się bardzo karzące poczucie winy, zwane potocznie
wyrzutami sumienia. Silne dodatkowe kary z zewnątrz mogą
spowodować u nich nerwicę, strach, załamanie nerwowe.
5. POTRZEBY CZŁOWIEKA A MOTYWACJA DO PRACY
Podjęcie przez człowieka pracy zawodowej daje okazję do przeżywania
nowego typu kontaktów społecznych. Czujemy się pracownikami określonej firmy, członkami
małej grupy pracowniczej i grupy zawodowej. Praca daje również
możliwość zaspokojenia innych, wcześniej ukształtowanych potrzeb fizjologicznych i material-
nych.
Różne rodzaje prac stwarzają odmienne szansę zaspokojenia potrzeby
kontaktów społecznych. W pracy zespołowej ma dodatkowo miejsce
współdziałanie osób w realizacji zadania..
Wyniki badań empirycznych wskazują, że wspólne wykonywanie pracy
działa w wielu przypadkach mobilizująco na jej uczestników. Zjawisko to nosi
nazwę efektu facylitacji. Praca w grupie stwarza wzajemny doping oraz opóźnia
159020522.005.png
procesy znużenia i zmęczenia. Wynika więc z tego, że na etapie projektowania
procesów pracy należałoby preferować - o ile jest to możliwe grupowe jej formy.
Wyżej scharakteryzowana prawidłowość ma jednak charakter względny
dotyczy głównie osób reprezentujących postawę "ku innym". Pracownicy o
przeciwnym nastawieniu ("od innych") uzyskują zwykle wyższą wydajność w pracy indywidual-
nej. Częściej też, pracując w zespole, popadają w konflikty międzyludzkie i (lub) wewnętrzne.
Zdaniem psychologów i socjologów optymalna - ze względu na ilość i jakość społecz-
nych interakcji (wzajemnych kontaktów) - liczebność zespołu zadaniowego odpowiada liczeb-
ności małej grupy społecznej i wynosi od kilku do kilkunastu osób. W takim zespole istnieje
możliwość ukształtowania silnych wzajemnych więzi oraz uniknięcia podziału na rywalizujące z
sobą podgrupy. Także tę prawidłowość warto uwzględniać przy tworzeniu zespołów pracowni-
czych.
Istotny wpływ na jakość stosunków międzyludzkich panujących w zespole ma sposób
doboru jego uczestników. Uwzględnianie jedynie kryterium kwalifikacji
zawodowych prowadzi często do sytuacji niedopasowania różnych osobowości i
wynikających z tego konfliktów. Zdarza się często, iż w jednym zespole znajdują się osoby
typu "kosa" i "kamień", ludzie lubiący często mówić, a nie umiejący słuchać, jednostki dążące
do podkreślenia własnej przewagi przez poniżenie innych i osoby nadwrażliwe. Konflikty wyni-
kające z wzajemnego niedopasowania mogą wpływać - i najczęściej wpływają - na obniżenie
poziomu wykonania zadań organizacyjnych.
Tego typu niebezpieczeństw można uniknąć zwracając uwagę zarówno na
charakterystyki uczestników organizacji, które decydują o ich przystosowaniu do
konkretnej pracy, jak i do pracy w konkretnej grupie. Odnosi się to do zespołów
tworzonych niejako "od góry" - przez przyszłych kierowników - oraz "od dołu" - w drodze swo-
bodnego doboru uczestników. W pierwszym przypadku ciężar
odpowiedzialności za racjonalny skład grupy spoczywa na przełożonym, w drugim zaś - na
wszystkich jej członkach. Dotyczy to również oceny indywidualnego wkładu pracy i jej efektów
oraz decyzji o dalszym uczestnictwie w zespole i (lub) organizacji.
Na jakość stosunków międzyludzkich w zespole pracowniczym olbrzymi
wpływ wywiera osobowość kierownika i jego styl kierowania. Szczególne znaczenie mają: em-
patia, czyli umiejętność wczuwania się w sytuacje podwładnych i rozumienia ich, oraz toleran-
cja, czyli zdolność do akceptacji odmiennych wartości, poglądów i postaw.
Dość częstym zjawiskiem w funkcjonowaniu zespołów pracowniczych jest
występowanie konfliktu pomiędzy kierownikiem a przywódcą nieformalnym.
Jego psychologiczną podstawą jest rywalizacja o władzę. Konflikty tego typu,
w zależności od konkretnej sytuacji, mogą mieć charakter destruktywny lub
konstruktywny. Poparcie udzielane przez grupę przywódcy nieformalnemu jest
wska źnikiem braku akceptacji osoby kierownika.
W większości grup pracowniczych (z wyjątkiem tzw. małych grup, o których wspomina-
liśmy wyżej) tworzą się nieformalne podgrupy. Podział ten sprzyja powstawaniu konfliktów
pomiędzy ich przywódcami. Konflikty dezintegrują zespół jako
całość, wzmacniają natomiast więzi w podgrupach.
Jednym z elementów sztuki kierowania ludźmi jest umiejętność wykorzystania
przywództwa nieformalnego do zaspokojenia potrzeb afiliacyjnych członków
grupy i podwyższenia efektywności ich organizacyjnych zachowań.
Badanie nieformalnej struktury społecznej i jakości kontaktów międzyludzkich w grupie
przeprowadza się przy pomocy metod socjometrycznych. W trakcie badań każdy jej uczestnik
dokonuje wyboru osób (z grupy), z którymi chciałby
wykonywać wskazane czynności, w stosunku do których żywi określone uczucia lub którym
przypisuje konkretne role nieformalne. Po obliczeniu wyników można wyciągnąć wnioski co do
stopnia spoistości lub dezintegracji grupy oraz rodzaju emocji i uczuć, jakie występują pomię-
dzy członkami grupy.
Swego rodzaju odwrotnością demokratycznego stylu kierowania jest styl
autokratyczny. Charakteryzują go m.in.: scentralizowanie władzy, duży dystans
między kierownikiem a zespołem, stosowanie stosunkowo ostrych kar oraz
zdecydowana przewaga orientacji kierownika na zadania. Cechy te utrudniają
powstanie pozytywnych więzi międzyludzkich.
Czy pozytywne więzi społeczne w grupie pracowniczej przyczyniają się do
159020522.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin