MOTYWACJA PRACOWNIKÓW.pdf

(1772 KB) Pobierz
Microsoft Word - MOTYWACJA PRACOWNIKÓW
MOTYWACJA PRACOWNIKÓW
"... człowiek (manager) musi zdawać sobie sprawę z tego,
że żadne przedsiębiorstwo nie osiągnie powodzenia
bez zachęty i ciepła ze strony wspaniałomyślnego szefa,
który potrafi zdobyć serca swoich pracowników".
H.C. Ting,
"Truth and Facts: Recollections
of a Hong Kong Industrialist"
Hong-Kong 1974r.
Dziś już nieżyjący jeden z azjatyckich przemysłowców, H.C. Ting, przytoczył kiedyś
stare chińskie przysłowie : "łatwo zbudować warsztat, ale trudniej zbudować
załogę". Na istotę wewnętrznego rozwoju personalnego, niewątpliwie wpłynęły
badania przeprowadzone w latach 1924 -1927 w jednym z zakładów koncernu
General Electric przez Elton Mayo - harvardzkiego psychologa. Ich wyniki są do dziś
często analizowane, a kwintesencją był wniosek, że "warto zwracać uwagę na
pracowników". Gdy zapytano jedną z pracownic, dlaczego osiągnęli tak dobre
wyniki, pomimo pogorszenia warunków pracy, odparła "dano nam do zrozumienia,
że jesteśmy ważni, że się liczymy".
Zorganizowany system marketingu zewnętrznego, realizowany poprzez zarządzanie
159020958.001.png
instrumentarium marketing-mix nie jest jedynym elementem osiągania przewagi
konkurencyjnej. Zewnętrzne działania marketingowe, są najczęściej bezpośrednio
postrzegane przez klienta szczególnie w wymiarze działań promocyjnych czy
wsparcia dystrybucji. Przeciętny klient stosunkowo niewiele wie o tzw. marketingu
wewnętrznym, czyli działaniach skierowanych niejako "do wewnątrz"
przedsiębiorstwa. W świetle badań przeprowadzonych przez Micon Marketing
Consultants w 1997r.
Systemy motywacyjne.
Poprzez tworzenie projektów związanych z umożliwianiem pracownikom
zarówno wzajemnej i indywidualnej motywacji do efektywniejszej pracy jak również
z systemami opracowanymi zgodnie ze specyfiką i potrzebami konkretnego
przedsiębiorstwa . Działanie systemu motywacyjnego można podzielić na 3
zasadnicze grupy:
· indywidualna motywacja pracownika - związana z zaspokojeniem indywidualnych
aspiracji i potrzeb, na które firma nie ma większego wpływu (marzenia, hobby,
rodzina) przynajmniej w początkowym okresie zatrudnienia.
· wzajemna motywacja pracowników - uwzględniająca pracę w grupach, zespołach,
gdzie bez pomocy firmy tworzą się pozytywne relacje między pracownikami, oparte
na wzajemnej pomocy i wsparciu, przyjaźni i koleżeństwie, odpowiedzialności,
obowiązkowości itp.
· motywacja firmy - opierająca się na klasycznych zasadach wywierania wpływu na
pracowników, poprzez management, kształtujący systemy nagradzania za
osiągnięcia, uznanie, wsparcie zainteresowania pracą, poczucie odpowiedzialności,
system awansów itp.
Kompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM) jest systemem zarządzania,
ukierunkowanym na zaspokajanie potrzeb i oczekiwań klientów poprzez
zaangażowanie wszystkich pracowników w realizację strategii i celów organizacji
oraz w proces ciągłego doskonalenia.
Metody TQM zapoczątkowane w Japonii po zakończeniu II wojny światowej
pozwoliły japońskim przedsiębiorstwom zdobyć opinię wytwórców najlepszych
produktów na świecie, wytwarzanych po niskich kosztach. Dziś metody te stały się
zasadniczym elementem kultury zarządzania w najsilniejszych ekonomicznie
krajach świata. Ich znajomość i stosowanie są podstawą rozwoju wielkich
światowych korporacji. Metody TQM przynoszą organizacjom wymierne korzyści -
bez TQM niemożliwe jest zwiększenie konkurencyjności, a tym samym utrzymanie
się na rynku.
Wdrażanie TQM
Wdrażanie TQM rozpoczynamy od diagnozy pozwalającej ocenić stopień
zaawansowania organizacji w zarządzaniu jakością. Po diagnozie oraz szkoleniu z
podstaw TQM konsultanci wraz dyrekcją firmy wspólnie określają te elementy
japońskich metod zarządzania, których wdrożenie przyniesie organizacji największe
korzyści.
Najważniejszymi obszarami są:
1. zarządzanie polityką firmy
2. zarządzanie bieżące
3. metody rozwiązywania problemów
4. standaryzacja 5s
Po określeniu obszarów TQM do wdrażania konsultanci wraz z pracownikami
organizacji klienta wspólnie wypracowują rozwiązania najlepiej pasujące do
warunków organizacji.
159020958.002.png
Wsparciem przy wdrażaniu TQM jest zestaw podręczników opracowany przez JSA.
Obejmują one zarówno wiedzę teoretyczną, jak również praktyczne przykłady
rozwiązań z wiodących firm japońskich. Wdrażając TQM można oczekiwać wielu
korzyści:
1. wzrost efektywności zarządzania
2. znacząca aktywizacja działań pracowników
3. wzrost wydajności, pociągający za sobą lepsze wyniki finansowe
4. konsekwentne utrzymanie jakości i standaryzacja działań
5. umocnienie pozycji rynkowej
6. zdobycie przewagi konkurencyjnej
Elementem uzupełniającym wdrażanie TQM jest cykl szkoleń. Ich adresatem jest
kadra kierownicza przedsiębiorstwa wdrażającego TQM oraz pracownicy
bezpośrednio zaangażowani w działania wdrożeniowe.
Dla najwyższego kierownictwa istnieje możliwość zorganizowania szkoleń w Japonii.
Szkolenia obejmują zajęcia teoretyczne z podstaw TQM oraz wizyty w japońskich
firmach, które stosują zasady TQM. Przy organizacji szkoleń współpracujemy z
dwiema japońskimi organizacjami:
wspomnianą JICA-ą
Motywacja Pracowników powinna uwzględniać następujące aspekty :
1. Oczekiwania pracowników wobec pracy – tylko wtedy, występuje ścisły związek
przyczynowo – skutkowy między wysiłkiem, efektem a wynagrodzeniem, pracownik
będzie przekonany, że największym efektem zwiększenia wynagrodzenia będzie
efektywna praca. Każde zachwianie tego związku, spowoduje osłabienie efektu
motywacyjnego. System motywacyjny powinien być tak zbudowany, aby każdy
pracownik wiedział, jak i dlaczego jego wysiłek i efekt pracy zostanie ocenione
przez kierownika. Jednocześnie musi być także przekonany, że taka samą miarę
zastosowano wobec innych.
2. Cel pracy – istotne jest, aby pracownicy byli informowani o celach i zadaniach
przedsiębiorstwa, o jego misji strategii, tak by mogli utożsamiać się z firmą poprzez
akceptację i zgodność celów osobistych z celami firmy. Ważne jest, aby cele firmy
przedstawione pracownikom odczytywane były przez nich jako osiągalne i dające
efekt.
3. Potrzeby i wartości – typowym celem aktywności zawodowej pracownika jest
płaca. Jednakże nie bez znaczenia jest możliwość zaspokojenia innych potrzeb oraz
zdobywania istotnych dla danego pracownika wartości , które stanowią o jego
motywacji do pracy.
4. Kary i nagrody – system nagradzania i karania spełniać musi kilka warunków.
Przede wszystkim pracownik musi widzieć, jakie nagrody może i powinien otrzymać
za dobrą pracę i jakich kar może się spodziewać. Pracownik nie może mieć
wątpliwości, jakie zachowania, postawy czy działania są nagradzane a jakie karane.
Istotne jest, aby system kar i nagród donosił się do wszystkich pracowników firmy,
a zasady tego systemu były stabilne, a także aby istniała względna równowaga
między ilością i jakością kar i nagród w tym systemie
Nie oznacza to, że motywacje można kupić z pieniądze “z systemu” a jedynie
wskazać rolę oddziaływania bodźców finansowych w kształtowaniu pożądanych
postaw pracowników. Ponadto istotne jest, aby prawnicy uświadomili sobie , “że to
miejsce pracy zależy od zysku, że zysk uczyni je lepszym, bezpieczniejszym,
sympatyczniejszym (...) oraz, że istnieje bezpośredni i widoczny związek między
sukcesem przedsiębiorstwa, a pracowniczym bezpieczeństwem pracy, które ten
sukces zapewnia” – 95
Jeśli więc motywacja jakościowa obliczona jest na kształtowanie postaw
pracowniczych i zachęcanie ludzi do lepszego wykonywania pracy, poprawa
159020958.003.png
procesów rozwiązywania problemów jakościowych itp. , to dalekosiężnym celem
tych działań jest wygrana z konkurencją.
Zależności pomiędzy jakością pracy organizacyjnej a zyskiem oraz ‘stałością’ pracy
wydaje się być oczywista i warto podjąć trud uświadomienia tej zależności
społeczności pracowniczej każdej firmy.
Można więc powiedzieć, że motywacja w koncepcji zażądania przez jakość
zdeterminowana jest zmianami w następujących obszarach:
1. polityka firmy i organizacji pracy
2. praktyki działania - realizacja standardów jakości, poprawa procesów,
odpowiedzialność
3. edukacja pracownicza
4. komunikacji i przepływie informacji
5. kultura firmy, świadomość pracownicza,
Przy czym aby powyższe zadania były spełnione kadra kierownicza będzie
odznaczać się następującymi cechami:
1. otwartość i dostępność, czyli możliwość swobodnego kontaktu pracownika z
kierownikiem i przedstawienia mu pomysłów , propozycji
2. eliminacja barier w kontaktach z pracownikami, umiejętność słuchania, przyjazna
postawa wobec pracowników
3. umiejętność kierowania zmianami, rozumiane jako zdolność do przekazywania
informacji o przemianach jakościowych i kontrolowanie ich przebiegu
4. właściwa ocena realizowanych przez pracowników zadań i promowanie działań
doskonalących jakość wytwarzania produktów czy świadczonych usług
wewnętrzne przekonanie, że kształtowanie nowej jakościowej kultury
organizacyjnej firmy jest słusznym przedsięwzięciem, stanowiącym o zdobyciu
przewagi nad konkurencją
W obecnych motywacja pracowników przez firmę musi opierać się na duchu
przedsiębiorczości pracowników. Pracownicy powinni mieć głęboką świadomość
misji firmy, w której pracują. Powinni posiadać pełną swobodę inicjatywy,
zachowywać się jak przedsiębiorcy swojego stanowiska pracy.
159020958.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin