Zadania wychowawczo - dydaktyczne na miesiąc marzec
1. Wprowadzenie znaku graficznego liczby 8 . Doskonalenie dodawania i odejmowania, utrwalenie znaków matematycznych <, >, =, + oraz ich umiejętne wykorzystywanie podczas ćwiczeń matematycznych – zapisywanie oraz ich odczytywanie.
2. Poznanie, rozpoznawanie i nazywanie zawodów na podstawie ilustracji, zagadek, zabaw dramowych – narzędzie i przyrządy wykorzystywane podczas pracy podanych zawodów.
3. Zapoznanie dzieci z wyglądem liter : W-w, B-b, Ł-ł, C-c. Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej. Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem, czytanie tekstu ze zwróceniem uwagi na znaki zapytania i wykrzykniki.
4. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami ludowymi związanymi z wiosną (pożegnanie zimy i powitanie wiosny, marzanna).
5. Poznanie oznak wiosny – budzenie się zwierząt z zimowego snu, przylatujące ptaki, chronione kwiaty, zmiany pogodowe.
6. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych – dostarczanie radości, wyzwalanie poczucia humoru, wzbogacanie wiadomości, wyrazistość mowy, pobudzanie wyobraźni i fantazji – wycieczka do biblioteki.
Temat kompleksowy: „Praca kobiet w różnych zawodach”
Termin realizacji: 6.03. – 10.03.2006r.
Cel główny: poznanie różnych zawodów wykonywanych przez kobiety, zapoznanie dzieci z literą „B, b”.
Cele szczegółowe: dziecko potrafi nazwać i wskazać rodzaje zawodów wykonywanych przez kobiety, wyróżnia liczby w zakresie 0-7, dokonuje działań na liczbach, ćwiczy słuch fonematyczny, doskonali sprawność manualną.
Zadania edukacyjne:
1. Ćwiczenia poranne – zestaw nr 23 (zbiór własny).
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych (zestaw 15) – zbiór własny.
3. Zabawa ruchowa „Nitko, hej niteczko”.
4. Nazywanie i rozpoznawanie zawodów wykonywanych przez kobiety. Nazywanie i wskazywanie narzędzi i przyrządów wykorzystywanych przez daną grupę zawodową.
5. Słuchanie opowiadania „Jak chłopcy pędzili tulipany”, „Tyle kobiet dookoła”, „Kobiety duże i małe” – rozmowa n/t Dnia Kobiet.
6. Wykonanie metodą kolażu igły z nitką (bibuła + plastelina + kredki).
7. Malowanie farbami plakatowymi n/t: „Praca mojej mamy”.
8. Słuchanie piosenek: „Marzec”, „8 marca”, nauka piosenki „Urodziło się przedwiośnie” – zabawy rytmiczne do piosenek, rozmowy dotyczące treści.
9. Ćwiczenie słuchu fonematycznego poprzez wykonywanie ćwiczeń z wybrzmiewaniem głosek, oznaczanie odpowiednich obrazków, wyszukiwanie wyrazów do rymu, kończenie zdań, itp.
10. Doskonalenie umiejętności działania na liczbach (+,-), tworzenie równań oraz ich zapisywanie, zabawa „kolorowymi liczbami”.
11. Zapoznanie dzieci z wielką i małą, drukowaną i pisaną literą „B, b” – elementy met. Bogdanowicz, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, praca z kolorowym alfabetem, ćw. w czytaniu i pisaniu.
12. Zabawy i gry dydaktyczne rozwijające logiczne myślenie – np. wprowadzenie krzyżówki oraz wyjaśnienie zasad jej rozwiązywania.
13. Pobyt na świeżym powietrzu – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie (topnienie śniegu, wschodzące kiełki kwiatów, pączki na krzewach, przylot ptaków).
14. Praca indywidualna w grupach dyspanseryjnych.
Własne spostrzeżenia i uwagi:
Temat kompleksowy: „Przedwiośnie”
Termin realizacji: 13.03. – 17.03.2006r.
Cel główny: charakterystyczne oznaki przedwiośnia, zapoznanie dzieci z literą „ Ł, ł ”.
Cele szczegółowe: dziecko potrafi nazwać i wskazać pierwsze wiosenne kwiaty, wie jakie ptaki przylatują do nas na wiosnę, wyróżnia liczbę 8, potrafi dodawać i odejmować w zakresie 0-8, wie co to jest nuta, ćwiczy słuch fonematyczny.
1. Ćwiczenia poranne – zestaw nr 24 (zbiór własny).
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych (zestaw 16) – zbiór własny.
3. Zabawa ruchowa „Przedwiośnie”.
4. Słuchanie opowiadań i wierszy n/t marca, oznak wiosny czy zwiastunów wiosny np.: „Kto na spacer wyruszy – otwiera oczy i uszy”, „Marzec”, „Pierwiosnek”, itp. – rozmowa n/t utworów.
5. Wykonanie przebiśniega metodą kolażu.
6. Zapoznanie dzieci z literą „ Ł , ł ” – ćw. w pisaniu i czytaniu, wykorzystanie elementów met. Bogdanowicz.
7. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie na przedwiośniu: pierwsze kwiaty, przylot ptaków, roztopy, budzenie się ze snu zwierząt, które zapadły w zimowy sen.
8. Rozpoznawanie i nazywanie zwiastunów wiosny: przebiśnieg, pierwiosnek, krokus, bocian, skowronek, leszczyna.
9. Wykonanie wydzieranki z kolorowego papieru n/t „Pierwsze ptaki”.
10. Ćw. słuchowe i ortofoniczne – podział wyrazów na sylaby, okeślanie samogłosek i spółgłosek, dopowiadanie sylab, dobieranie obrazków o tej samej liczbie głosek czy sylab, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów ptaków.
11. Wprowadzenie liczby 8 – poznanie jej składników, tworzenie równań, doskonalenie dodawania i odejmowania.
12. Nauka piosenki „Marzec – czarodziej” oraz słuchanie piosenek o tematyce wiosennej: „Urodziło się przedwiośnie”, „Wiosna tuż, tuż” – zabawy rytmiczne, wprowadzenie pojęcia nuta
13. Praca indywidualna w grupach dyspanseryjnych.
milka_uk