H i s t o r i a Sura medyńska, liczy 64 wersety, tytuł jej pochodzi od słowa z w. 35 W pierwszej częci sura ta traktuje o cudzołóstwie i prostytucji. W drugiej częci jest utworzona z fragmentów różnego pochodzenia i z różnych okresów medyńskich. 2 Cudzołożnicy i cudzołożnikowi wymierzcie po sto batów - biczowanie zostało póniej zastšpione przez kamienowanie. Istnieje pozakoraniczny, apokryficzny "werset kamienowania", który miał zajmować miejsce tego wersetu, ale w rzeczywistoci przedstawia póniejszy pomysł (Por. Ntildeke-Schwally, Geschichte des Qorans I, s. 249-252; II, s. 16.) Trzeba tu przypomnieć, że nigdzie w Koranie nie ma wzmianki o kamienowaniu, stosowanym względem cudzołóżców. <11/A> ci, którzy szerzyli ,oszczerstwo -werset ten i następne, do 26, stanowiš wyranš aluzję do ukochanej żony Proroka imieniem Aisza, którš oskarżono, jak podaje tradycja muzułmańska, o zdradę. Wydarzenie to miało rzekomo miejsce w czasie pewnej ekspedycji karnej muzułmanów przeciw plemieniu Mustalik (626 r.); Aisza znalazła się na tyłach oddziału i dopiero na drugi dzień rano przyprowadził jš młody Beduin strzegšcy wielbłšdów. Zostało to wykorzystane przez złe języki, szczególnie tzw. "obłudników", do szerzenia oszczerstw na jej temat. Dopiero specjalne objawienie całkowicie uniewinniło żonę Proroka i położyło kres plotkom. 31 I niech one nie stšpajš tak - na tym ustępie opierali się muzułmanie, sprzeciwiajšc się tańcowi. 35 Jego wiatło jest podobne do niszy - Muhammad przypomina tu "wiecznš lampkę", jaka się paliła w kaplicach klasztornych czy w domkach pustelników, z czym on sam się spotykał w czasie swoich wędrówek z karawanami do Syrii i z powrotem. Motyw ten występował często u poetów staroarabskich, tu też nie było obce Prorokowi. Wreszcie niektórzy badacze sugerujš pewne podobieństwo tego tekstu z fragmentem Ks. Zachariasza 1V, 2,3. Ten werset nazywany jest "wersetem wiatła" i ma szczególne znaczenie dla mistyki muzułmańskiej. 36 w domach - odnosi się do wištyń chrzecijańskich lub klasztorów, w których takie lampy się paliły. 41-44 Wersety te przypominajš Psalm XIX, 2 i n. 45 Bóg stworzył wszelkie zwierze z wody - opierajšc się na tym wersecie, nowoczesna egzegeza mówi, iż Koran zawiera w zalšżku najbardziej nowoczesnš teorię o pochodzeniu wszelkich istot z oceanu. 58 modlitwa jutrzenki i modlitwa wieczorna (salatal-fagr i salat al-isa) - nazwy te, występujšce tu po raz pierwszy, zachowały się do dzi. 61 Zawarte w tym wersecie napomnienie sugeruje, że istniał wród Arabów zwyczaj nieprzebywania z ludmi ułomnymi, szczególnie podczas posiłku.
smialytedd