synchronizator.pdf

(1149 KB) Pobierz
Microsoft Word - synchronizator.doc
WYMIANA PIERŚCIENIA BLOKUJĄCEGO SYNCHRONIZATORA II BIEGU
by Paulus
Prawdziwą dolegliwością VW-ejowskich skrzyń biegów z dużym przebiegiem jest
charakterystyczny zgrzyt przy włączaniu II biegu. Początkowo zgrzyt ten występuje tylko w
czasie, kiedy olej w skrzynki biegów jest zimny. Następnie zjawisko się nasila i zgrzytanie
już słychać nawet, gdy olej skrzynki biegów jest dostatecznie rozgrzany. Powodem takiego
stanu rzeczy jest pierścień blokujący synchronizatora.
Zasada działania synchronizatora blokującego (bo taki został zastosowany w skrzynkach
biegów VW) jest bardzo prosta. Ogólnie synchronizator służy do wyrównywania prędkości
obrotowej koła zębatego oraz wałka, na którym to koło jest osadzone. Synchronizator taki
przedstawiono na rysunku 1.
Fotografia 1 Schemat synchronizatora blokującego
1
380621255.006.png
Gdzie: 1) zabezpieczenie koła zębatego, 2) koło zębate I, 3) koło zębate II, 4) piasta
synchronizatora, 5) tuleja przesuwna, 6) pierścień blokujący koła zębatego I, 7) pierścień
blokujący koła zębatego II, 8) zatrzaski, 9) i 10) pierścienie osadcze sprężynujące, 11) łożysko
koła zębatego I, 12) łożysko koła zębatego I, 13) i 14) tulejki środkujące ustalone na wałku.
Zasada działania jest następująca: w trakcie, kiedy kierowca włącza bieg oddziaływuje za
pomocą cięgien na tuleję przesuwną synchronizatora a ta z kolei oddziaływuje na piastę
synchronizatora poprzez zatrzaski. W ten sposób cały synchronizator przesuwa się w
kierunku koła zębatego mającego przenosić napęd. Podczas tego przesuwu synchronizator
zaczyna się opierać i dodatkowy pierścień blokujący wyposażony w dodatkowy wieniec
zębaty. Wieniec zębaty tego pierścienia jest dość specyficznie ukształtowany. W przekroju
poprzecznym zęby mają końcówki ścięte. Podobne wieniec, lecz o uzębieniu wewnętrznym
znajduje się na tulei przesuwnej synchronizatora natomiast dokładnie taki sam wieniec
znajduje się na kole zębatym (przy czym nie jest to wieniec zasadniczy).
W trakcie wspomnianego przesuwania synchronizatora opiera się o pierścień blokujący
dociskając go do powierzchni stożkowej wykonanej na kole zębatym. Powstaje wówczas siła
tarcia, związana z różnicą prędkości obrotowych koła i synchronizatora, starająca się obrócić
pierścień, ale ponieważ skośnie ścięte zęby opierają się o wieniec zębaty tulei synchronizatora
nie pozwala to na przesunięcie tulei i stałe zazębienie koła zębatego z wałkiem skrzynki
biegów. Taka sytuacja ma miejsce aż do momentu wyrównania prędkości obrotowych koła
zębatego oraz synchronizatora sprzęgniętego z wałkiem skrzynki. Po wyrównaniu prędkości
obrotowych siła tarcia zanika i wieńce zębate ustawiają się tak, aby umożliwić przejście tulei
synchronizatora i zazębienie koła i wałka.
Tyle teorii czas do roboty
Krok I. Wybudowanie skrzynki biegów z samochodu
Tu nie będę się za wiele rozpisywał. Wszyscy wiedzą, o co chodzi.
Krok II. Skrzynka na stole
Po wybudowaniu skrzynki z samochodu dobrze jest sobie ją umyć i osuszyć. Wówczas mniej
zanieczyszczeń dostanie się do wnętrza skrzynki. Skrzynka na stole, od czego zaczynamy?
Zaczynamy od demontażu mechanizmu wybieraka, zatrzasków oraz pokrywy piątego biegu
(fotografia 1). Pokrywa piątego biegu jest przykręcona sześcioma śrubami M8. Po odkręceniu
śrub zdjąć pokrywę.
2
Wybierak jest przykręcony nakrętką M8 oraz mocowany na wieloklinie. Jego demontaż nie
powinien nastręczać specjalnych problemów. Powinno się go dać zdemontować ręką.
Następnie demontujemy zatrzaski wykręcając je całkowicie i przechodzimy do pokrywy
wybieraka. Tutaj może wystąpić problem z jego odkręceniem. Ja wykonałem sobie prosty
przyrząd z nakrętki na klucz 30 oraz płaskownika. Nakrętkę trzeba delikatnie zeszlifować do
rozmiaru 28 mm następnie przyspawać płaskownik i mamy klucz specjalistyczny gotowy.
Odkręcamy pokrywę i wyjmujemy wybierak oraz sprężynę.
Wybierak
Zatrzaski
Pokrywa
wybieraka
Pokrywa
V biegu
Fotografia 2 Skrzynka biegów na stole (strzałki wskazują miejsca rozpoczęcia prac)
Krok III. Zaczynają się schody
Odkręcamy koło oraz synchronizator przy użyciu „ewolwenty” 30 blokując przy tym, koło
aby się nie obracało. Z sąsiedniego koła ściągamy pierścień segera (fotografia 4).
3
380621255.007.png 380621255.008.png
Fotografia 3 "Piątka"
Fotografia 4 Śruba zabezpieczająca "piątkę"
4
380621255.009.png 380621255.001.png 380621255.002.png
Fotografia 5 Zabezpieczenie synchronizatora V biegu
Pozostało nam tylko odkręcić synchronizator. Aby go odkręcić będzie potrzebny pobijak oraz
młotek. Zabezpieczenie synchronizatora przedstawiono na fotografii 5.
Krok IV. Ściągnięcie obudowy
Fotografia 6 Pokrywa skrzynki biegów
5
380621255.003.png 380621255.004.png 380621255.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin