freud, pisarz a fantazjowanie.doc

(22 KB) Pobierz
S

S. Freud: Pisarz a fantazjowanie

 

-          pisarze często zapewniają, że w każdym człowieku kryje się pisarz;

-          bawiące się dziecko zachowuje się jak pisarz – porządkuje świat;

-          pisarz tworzy świat fantazji, który odgranicza od rzeczywistości;

-          człowiek dorosły – zamiast się bawić, fantazjuje, tworzy sny na jawie;

-          fantazje człowiek ukrywa, szybciej przyzna się do występków;

-          zabawą dziecka kierują pragnienia, aby być dorosłym. Dorosły wstydzi się fantazjowania jako czegoś niedozwolonego i dziecinnego;

-          fantazjowanie zna się dzięki nerwowo chorym;

-          cechy fantazjowania – człowiek szczęśliwy nie fantazjuje. To niezaspokojone pragnienia działają na fantazję, bo każda fantazja jest spełnieniem pragnienia. Pragnienia są a) ambicjonalne, do wzbogacenia osobowości, b) erotyczne (u młodych kobiet dominują);

-          fantazje dostosowują się do zmieniających się wrażeń życia;

-          fantazje oscylują między 3 czasami – s. 513 pragnienie wykorzystuje aktualną sposobność by nakreślić obraz przyszłości podług wzoru z przeszłości;

-          narastanie fantazji – warunki do nerwicy / psychozy;

-          stosunek fantazji do marzenia sennego – sny to fantazje;

-          a) pisarze czerpiący z zastanego tworzywa, b) pisarze tworzący swobodnie;

-          w utworach „niższych” – wszystkie te utwory mają bohatera, którego pisarz chroni. Ten bohater jest też w marzeniach – to Ego;

-          w niektórych powieściach psychologicznych bohater opisany jest od wewnątrz, a w jego wnętrzu jest pisarz i ogląda inne postaci od zewnątrz. To wynik skłonności pisarza do rozszczepiania Ego na wiele Ego cząstkowych;

-          w powieściach ekscentrycznych – bohater jest obserwatorem, przygląda się czynom i cierpieniom innych postaci;

-          s. 516 mity odpowiadają przekształconym pozostałościom wyrosłej z pragnień fantazji, odpowiadają odwiecznym marzeniom młodej ludzkości;

-          nie zainteresowałyby nas fantazje innych ludzi. A utwory pisarzy –owszem. Tajemnica w ars poetica. Pisarz łagodzi charakter snu na jawie za pomocą przekształceń i zasłon, jedna nas formalną (estetyczną) przyjemnością – to premia zachęty / przedsmak przyjemności;

-          właściwa rozkosz przeżywania dzieła literackiego – z wyzwolenia się naszej psychiki z napięć, bo możemy się rozkoszować fantazjami bez wyrzutów i wstydu.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin