Just_cz.1.pdf

(2638 KB) Pobierz
Rysunek1
CZAKRAM
39321246.001.png
1. PREZENTACJA
2. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
System Just, przeznaczony dla samochodów z silnikami spalinowymi na gaz
(CNG lub LPG) zost a³ opracowany przez BRC w oparciu o d³ugoletnie
doœwiadczenia.
System ten stanowi po³¹czenie najlepszych cech systemów kontroli gazu lambda
oraz dodatkowych innowacyjnych funkcji, tak ich jak zdolnoϾ do samokonfiguracji i
samoadaptacji, dziêki czemu zdecydowanie nale¿y do najlepszych rozwi¹zañ w
dziedzinie tradycyjnych instalacji gazowych.
Najwa¿niejsz¹ czêœci¹ systemu jest mikroprocesor o bardzo wysokim wskaŸniku
mo¿liwoœci do ceny i bardzo du¿ym potencjale, który jest w stanie zarz¹dzaæ
funkcjami spalania mieszanki dziêki optymalizacji czasu, wszechstronnoœci i
efektywnoœci zarz¹dzania ECU.
D³ugie i staranne sprawdzanie pracy urz¹dzenia podczas jazdy, testowane na
wielu pojazdach ró¿nych rodzajów o ró¿nych cechach i osi¹gach wskazuje
jednoznacznie na znaczny potencja³ systemu, a tak¿e na ³atwoœæ ustawiania oraz
mo¿liwoœæ optymalizacji pracy samochodu.
Rezultaty, otrzymane w testach odbioru produktu, dotycz¹ce emisji spalin
stanowi¹ dowód na wyj¹tkow¹ jakoœæ systemu kontroli mieszanki paliwowej.
Testy odbioru z punktu widzenia k ompatybilnoœci elektromagnetycznej (EMC),
które system przeszed³ ze znakomitymi wynikami wskazuj¹ na jego ogromne
mo¿liwoœci w przypadku wyst¹pienia problemów natury elektromagnetycznej oraz
stanowi¹ potwierdzenie wiarygodnoœci zastosowanej strategii planowania i realizacji.
3. OGÓLNY UK£AD SYSTEMU
System Just mo¿na stosowaæ do ka¿dego typu silnik a przerobionego na gaz przy
pomocy tradycyjnego sprzêtu BRC (LPG lub CNG).
Dziêki mikroprocesorowi ECU kontroluje ca³e urz¹dzenie gazowe oraz reguluje
sk³ad mieszanki na zasadzie sprzê¿enia dziêki aktuatorowi STEP, w celu otrzymania
optymalnej mieszanki pod wzglêdem zu¿ycia i zanieczyszczenia œrodowiska, oraz
optymalnych warunków jazdy samochodu, niezale¿nie od warunków zewnêtrznych
(temperatura itp.) czy sk³adu paliwa.
Istniej¹ dwie mo¿liwoœci ustawiania oraz inicjacji pracy systemu, dziêki szeroko
pojêtej zdolnoœci urz¹dzenia do samokonfiguracji oraz samoadaptacji:
1 ca³kowita konfiguracja oraz inicjacja pracy systemu w wykorzystaniem jedynie
prze³¹cznika oraz skrzynki diagnostycznej BRC;
2 ustawienie za pomoc¹ interfejsu systemowego komputera, co umo¿liwia dialog w
czasie rzeczywistym z ECU, dok³adne sprawdzenie pracuj¹cego urz¹dzenia, a
tak¿e dok³adne indywidualne ustawianie, specyficzne dla ka¿dego samochodu.
Na rys. 1 (na nastêpnej stronie) przedstawiono ogólny uk³ad urz¹dzenia, a w
szczególnoœci:
3 uk³ad elektronicznej kontroli Just (ECU),
4 prze³¹cznik z wskaŸnikiem poziomu,
5 po³¹czenie ze skrzynk¹ diagnostyczn¹ BRC,
6 (opcjonalnie) po³¹czenie do komputera przenoœnego BRC;
7 aktuator STEP odpowiadaj¹cy za kontrolê przep³ywu gazu,
8 reduktor,
1. mikser,
2. czujnik tlenu lambda.
Zadaniem rysunku jest jedynie orientacyjne przedstawienie ogólnego widok u
urz¹dzenia. Wiele szczegó³ów mo¿e ró¿niæ siê w zale¿noœci od rodzaju samochodu,
nale¿y zatem zawsze sprawdzaæ plan poszczególnego pojazdu.
Na rys. 2 przedstawiono
szczegó³owo g³ówne elektroniczne i
elektryczne czêœci systemu, czyli:
1. ECU
2. prze³¹cznik
3. aktuator STEP odpowiadaj¹cy
za kontrolê przep³ywu gazu
4. zespó³ przewodów.
39321246.002.png
1. SZCZEGÓ£OWY OPIS KOMPONENTÓW SYSTEMU
2. ECU I PRZE£¥CZNIK
Just ECU mo¿na uznaæ za operacyjn¹ czêœæ ca³ego urz¹dzenia gazowego.
Specjalny zespó³ przewodów umo¿liwia ³atwe dotarcie do ró¿nych czêœci
samochodu. Dziêki odpowiednio uregulowanym stadiom wejœcia i wyjœcia po³¹czenia
te nie mog¹ ani zmieniaæ, ani ca³kowicie zaburzaæ normalnej pracy samochodu na
benzynie. Urz¹dzenie to zarz¹dza ca³ym systemem Just podczas jego pracy.
3. Funkcje prze³¹cznika w samochodach z wtryskiem
Prze³¹cznik jest urz¹dzeniem umo¿liwiaj¹cym u¿ytkownikowi bezpoœredni
kontakt z systemem Just. ECU dostarcza kierowcy koniecznych informacji poprzez
wp³yw na zachowanie diod.
Prze³¹cznik Just jest podobny do innych
produktów BRC tego rodzaju, je¿eli chodzi o
standardowe funkcje, ale posiada dodatkow¹
funkcjê zwi¹zan¹ ze spalaniem mieszanki,
wykorzystywan¹ do procedury wprowadzania i
ustawiania systemu, a tak¿e diagnostyki.
Do prze³¹cznika do³¹czona jest naklejk a,
przydatna przy montowaniu prze³¹cznika w
pozycji pionowej. Wystarczy wówczas odkleiæ
naklejkê oryginaln¹ i zast¹piæ j¹ zapasow¹.
Prze³¹cznik (rys. 3) mo¿e znajdowaæ siê
w trzech pozycjach, co odpowiada trzem
ró¿nym trybom jego pracy.
1. Praca na „wymuszonej” benzynie
Je¿eli prze³¹cznik ustawiony jest w pozycji na lewo, wówczas dwukolorowa
prostok¹tna dioda œwieci na czerwono, wtryski pracuj¹, gazowe wielozawory
elektromagnetyczne s¹ zamkniête, a system kontroli przep³ywu gazu pozostaje
odciêty.
Samochód pracuje na benzynie, jakby nie by³o urz¹dzenia gazowego.
2. Praca na automatycznym przejœciu z benzyny na gaz
Je¿eli prze³¹cznik znajduje siê w centralnej pozycji i zostanie w³¹czony zap³on,
wówczas dwukolorowa dioda migocze czerwonym œwiat³em (œrodkowa pozycja bez
obrotów), samochód zaczyna od pracy na benzynie, a nastêpnie automatycznie
przechodzi na gaz (dwukolorowa dioda œwieci siê sta³ym œwiat³em na zielono),
zgodnie z odpowiedni¹ strategi¹ prze³¹czania opart¹ na liczbie obrotów i na sygnale
TPS. W artoœæ progowa, po k tórej nastêpuje przejœcie jest regulowana przez
oprogramowanie (Rozdz. 3 i 4). Pomarañczowy odcieñ dwukolorowej diody jest
sygna³em, ¿e w warunkach pracy na benzynie próg przejœcia zosta³ przekroczony (w
takim przypadku zwolnienie obrotów powoduje przejœcie na gaz).
Tu¿ po w³¹czeniu zap³onu (ok. 5 sekund) automatyczne przejœcie na gaz
zostaje wstrzymane na krótki okres czasu.
Podczas pracy na gazie wtryski s¹ od³¹czone, poniewa¿ dzia³a urz¹dzenie
odcinania
oraz
emulacja
wtrysków,
gazowe
zawory
zewnêtrznego
39321246.003.png
System automatycznie przechodzi z powrotem na benzynê w przypadku
awarii przejœcia na gaz lub przypadkowego zatrzymania siê (bezpieczeñstw o
samochodu). O takiej sytuacji informuje naprzemienne œwiecenie siê diod, od
lewej do prawej i odwrotnie.
W podobny sposób odbywa siê automatyczne przejœcie z powrotem na
benzynê (œwiate³ka diod pal¹ siê na czerwono) w przypadku, gdy obroty silnika
znalaz³y siê powy¿ej progu przejœcia. Po powrocie do normalnych warunków
nastêpuje automatyczne przejœcie na gaz (punkt 1.3.1.2).
1. Praca na „wymuszonym” gazie
Je¿eli prze³¹cznik znajduje siê w pozycji na prawo, a zap³on jest w³¹czony,
wówczas nastêpuje natychmiastowe wymuszenie (otwarcie gazowych zaworów
elektromagnetycznych, które pozwala na rozpoczêcie pracy samochodu).
Dwukolorowa dioda pali siê zielonym œwiat³em (migocz¹cym w przypadku braku
odpowiednich obrotów oraz œwiat³em sta³ym w przypadku wymuszenia lub pracy
silnika), a samochód pracuje wy³¹cznie na gazie.
Równie¿ w tym przypadku samochód automatycznie przechodzi na zasilanie
benzyn¹ w przypadku zaburzenia przy przechodzeniu na gaz lub przypadkowego
zatrzymania siê (ze wzglêdów bezpieczeñstwa), i gdy obroty silnika przek rocz¹ próg.
T¹ funkcjê nale¿y uw a¿aæ za rozwi¹zanie awaryjne, stosow ane wy³¹cznie w
przypadku awarii systemu zasilania benzyn¹ oraz z zachow aniem ostro¿noœci ,
aby pompa paliwowa nie pracowa³a na sucho z powodu braku paliwa,
poniewa¿ mo¿e to doprowadziæ do jej uszkodzenia.
Zalecana jest jazda ze zbiornikiem benzynowym wype³nionym przynajmniej do
1/ 3 lub ¼ , oraz cz ? ste tankowanie, aby utrz ym a? ten poz iom .
2. Ponowne prze³¹czanie przy obrotach nie odpowiadaj¹cych wartoœciom
progowym
W przypadku, gdy samochód pracuje na obrotach nie odpowiadaj¹cych
wartoœciom progowym, system automatycznie przechodzi z powrotem na
benzynê, co pozwala na realizacjê strategii ograniczaj¹cych liczbê obrotów,
stosowanych przez ECU wtrysku benzynowego.
Po powrocie do odpowiednich warunków pracy ECU automatycznie
powoduje ponowne przejœcie n a gaz. Przejœcie na gaz nastêpuje natychmiast
po zaistnieniu odpowiednich warunków (punkt 1.3.1.1).
Zarówno próg wejœciowy obrotów, jak i próg umo¿liwiaj¹cy powrót do
bêd¹cych do przyjêcia warunków pracy mo¿na skonfigurowaæ za pomoc¹
oprogramowania w komputerze.
1.1.1.1
Funkcja kontroli iloœci gazu
System dzia³a na zasadzie „obwodu zamkniêtego”, reguluj¹c moc mieszanki
powietrzno-paliwowej w czasie rzeczywistym zgodnie z informacjami dostarczanymi
przez czujnik tlenu lambda. Wytwarza on sygna³ w Voltach, którego wielkoœæ zale¿y
od zawartoœci tlenu w spalinach, przez co w sposób niebezpoœredni mierzy moc
mieszanki (czy jest uboga, stechiometryczna czy bogata). Te informacje pozwalaj¹
oddzia³ywaæ ECU na aktuator przep³ywu gazu za pomoc¹ odpowiedniego napiêcia.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin