socjometria_materialy.pdf
(
50 KB
)
Pobierz
SOCJOMETRIA
Socjometria
to metoda, która pozwala na zdiagnozowanie
struktury nieformalnej
grupy.
Stosuje się ją
w małych grupach
, tj do
około 30-tu osób
. Za pomocą testu socjometrycznego
moŜemy ustalić następujące typy stosunków w grupie:
V
Stosunki sympatii i antypatii w grupie – którego (których) członków grupy badany
lubi (lub nie) najbardziej. Kto spośród osób tworzących grupę jest najbardziej
uznawany (popularny), odgrywa rolę przywódcy (nieformalnego), kto zaś jest
odrzucany lub pozostaje w izolacji;
V
Subiektywne preferencje w sferze interakcji - z kim badany chciałby wchodzić w
określonego rodzaju relacje a z kim nie chciałby;
V
Rzeczywiste interakcje – rzeczywiste, faktyczne zachowania ludzi: kto z kim
przebywa najczęściej (najrzadziej), kto komu najczęściej (najrzadziej) przekazuje
informacje itd.
Aby przeprowadzić test socjometryczny naleŜy opracować
kwestionariusz ankiety, który
zawiera:
·
Cel przeprowadzenia badań,
·
Od dwóch do sześciu pytań ( 2, 4 lub 6 – po dwa dla kaŜdego rodzaju stosunków w
grupie. RóŜna ilość wynika z tego, Ŝe czasami badamy wszystkie rodzaje relacji w
grupie, czasami jeden lub dwa),
·
Informację o liczbie moŜliwych wyborów i odrzuceń (najlepiej ograniczyć do dwóch –
trzech),
·
Imię i nazwisko osoby wypełniającej ankietę (ankieta jest jawna),
·
Badania przeprowadza osoba z zewnątrz lub osoba ciesząca się zaufaniem członków
grupy.
Sposoby opracowania wyników:
·
Macierz socjometryczna
·
Socjogram
UWAGA!!!
Dla kaŜdej pary pytań wyniki opracowujemy osobno, tzn. dwa pytania – jedna
macierz i jeden socjogram; cztery pytania = dwie macierze i dwa socjogramy; sześć pytań =
trzy macierze i trzy socjogramy.
Analiza
socjogramu
polega
na
identyfikacji
występujących
w
nim
konfiguracji
socjometrycznych:
Û
Para:
dwie osoby, które wybierają się nawzajem,
Û
Trójk
ą
t
: trzy osoby, które wybierają się nawzajem,
Û
Ła
ń
cuch
: A B C D (wybory mogą być takŜe wzajemne)
Û
Gwiazda
: jedna z osób jest szczególnie często wybierana przez inne, które
rzadko wybierają jedna drugą,
Û
Klika
: pewna liczba osób, które wybierają się nawzajem bardzo często, rzadko
natomiast wybiera innych i równie rzadko jest przez innych wybierana,
Û
Idol
: centralna postać gwiazdy (wybierany najczęściej). W zaleŜności od
załoŜonych zmiennych (kryteria wyboru) wyróŜniamy idola – obiekt uczuć
(najbardziej lubiany), idola – rzeczoznawcę (najlepiej znający problem), idola
– najlepiej zorientowanego (posiadającego najwięcej informacji),
Û
Szara eminencja
: osoba izolowana, którą łączy odwzajemniony kontakt tylko
z idolem,
Û
Samotnik
: osoba nie wybierana przez nikogo i nikogo nie wybierająca,
Û
Zapoznany
: osoba, która wprawdzie wybiera innych, ale przez nikogo nie jest
wybierana,
Û
Odrzucony
: osoba, która uzyskała tylko wybory negatywne (odrzucenia).
Opracowanie wyników macierzy socjometrycznej
polega na obliczeniu róŜnych
indeksów, w tym tzw. indeksów złoŜonych:
1. Pozytywna pozycja socjometryczna jednostki
: przybiera wartości w przedziale (0;1)
Liczba uzyskanych wyborów (pozytywnych)
Liczba członków grupy – 1
2. Negatywna pozycja socjometryczna jednostki
: (0;1)
PS
+
=
PS
-
=
Liczba uzyskanych odrzuce
ń
(negatywnych)
Liczba członków grupy – 1
3. Zgeneralizowana pozycja socjometryczna jednostki (-1;+1)
PS=PS
+
- PS
-
Pozycję socjometryczną obliczamy osobno dla kaŜdej osoby badanej!!!!
4. Ekspansywno
ść
dodatnia jednostki
Liczba wyborów (pozytywnych) dokonanych przez dan
ą
osob
ę
E
+
=
Liczba członków grupy – 1
5. Ekspansywno
ść
ujemna jednostki
Liczba odrzuce
ń
(negatywnych) dokonanych przez dan
ą
osob
ę
E
-
=
Liczba członków grupy – 1
Podobnie jak przy pozycji socjometrycznej
ekspansywno
ść
liczymy dla ka
Ŝ
dej osoby
oddzielnie.
Indeks ten mówi nam, jak szerokie są kontakty danej osoby w grupie (ekspansja
pozytywna) i jak szerokie są jej antypatie (ekspansywność ujemna). Indeks ten jest
szczególnie wiarygodny,
gdy liczba wyborów i odrzuceń (patrz ankieta do testu
socjometrycznego) nie jest ograniczona.
6. Indeks spójno
ś
ci grupy (S);
Spójność grupy to, w największym uproszczeniu, atrakcyjność członków grupy dla siebie.
Świadczą o niej między innymi wzajemne wybory, które są podstawą do obliczenia wartości
tego indeksu.
Liczba wyborów wzajemnych
S =
Liczba mo
Ŝ
liwych wyborów wzajemnych
Liczbę moŜliwych wyborów wzajemnych obliczamy róŜnie, w zaleŜności od liczby
moŜliwych wyborów. Jeśli kaŜdy członek grupy mógł dokonać tyle wyborów ile chciał
(nieograniczona liczba wyborów), wówczas liczbę moŜliwych wyborów wzajemnych
obliczamy wg wzoru
:
N
(
N
-
1
2
Natomiast przy
f
dozwolonych wyborów liczbę moŜliwych wyborów wzajemnych
f
×
N
obliczamy wg wzoru:
2
N
– liczba członków grupy
f –
liczba dozwolonych wyborów (ich ilość określona jest w ankiecie)
Indeks ten oblicza się głównie przy mierzeniu sympatii i antypatii Oblicza się go dla
całej grupy, pod uwagę bierzemy tylko wybory pozytywne. Informuje o stopniu zgrania
grupy, atrakcyjności jej członków dla siebie, tzw integracji emocjonalnej.
7. Indeks integracji:
1
Liczba osób, które nie uzyskały
Ŝ
adnego wyboru (pozytywnego)
I=
Indeks ten pokazuje jak dalece równomiernie wybory rozkładają się na wszystkich członków
grupy. Im wyŜsza wartość indeksu tym większa integracja.
Plik z chomika:
tomaszewsky
Inne pliki z tego folderu:
wykłady + ćwiczenia.docx
(127 KB)
Macierz-socjometr.pdf
(277 KB)
Facylit-prozniactwo-stud.pdf
(106 KB)
socjometria_materialy.pdf
(50 KB)
socjogram1.pdf
(22 KB)
Inne foldery tego chomika:
eTrapez
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin