socjometria_materialy.pdf

(50 KB) Pobierz
SOCJOMETRIA
Socjometria to metoda, która pozwala na zdiagnozowanie struktury nieformalnej grupy.
Stosuje się ją w małych grupach , tj do około 30-tu osób . Za pomocą testu socjometrycznego
moŜemy ustalić następujące typy stosunków w grupie:
V Stosunki sympatii i antypatii w grupie – którego (których) członków grupy badany
lubi (lub nie) najbardziej. Kto spośród osób tworzących grupę jest najbardziej
uznawany (popularny), odgrywa rolę przywódcy (nieformalnego), kto zaś jest
odrzucany lub pozostaje w izolacji;
V Subiektywne preferencje w sferze interakcji - z kim badany chciałby wchodzić w
określonego rodzaju relacje a z kim nie chciałby;
V Rzeczywiste interakcje – rzeczywiste, faktyczne zachowania ludzi: kto z kim
przebywa najczęściej (najrzadziej), kto komu najczęściej (najrzadziej) przekazuje
informacje itd.
Aby przeprowadzić test socjometryczny naleŜy opracować kwestionariusz ankiety, który
zawiera:
·
Cel przeprowadzenia badań,
·
Od dwóch do sześciu pytań ( 2, 4 lub 6 – po dwa dla kaŜdego rodzaju stosunków w
grupie. RóŜna ilość wynika z tego, Ŝe czasami badamy wszystkie rodzaje relacji w
grupie, czasami jeden lub dwa),
·
Informację o liczbie moŜliwych wyborów i odrzuceń (najlepiej ograniczyć do dwóch –
trzech),
·
Imię i nazwisko osoby wypełniającej ankietę (ankieta jest jawna),
·
Badania przeprowadza osoba z zewnątrz lub osoba ciesząca się zaufaniem członków
grupy.
Sposoby opracowania wyników:
·
Macierz socjometryczna
·
Socjogram
UWAGA!!! Dla kaŜdej pary pytań wyniki opracowujemy osobno, tzn. dwa pytania – jedna
macierz i jeden socjogram; cztery pytania = dwie macierze i dwa socjogramy; sześć pytań =
trzy macierze i trzy socjogramy.
 
Analiza
socjogramu
polega
na
identyfikacji
występujących
w
nim
konfiguracji
socjometrycznych:
Û Para: dwie osoby, które wybierają się nawzajem,
Û Trójk ą t : trzy osoby, które wybierają się nawzajem,
Û Ła ń cuch : A B C D (wybory mogą być takŜe wzajemne)
Û Gwiazda : jedna z osób jest szczególnie często wybierana przez inne, które
rzadko wybierają jedna drugą,
Û Klika : pewna liczba osób, które wybierają się nawzajem bardzo często, rzadko
natomiast wybiera innych i równie rzadko jest przez innych wybierana,
Û Idol : centralna postać gwiazdy (wybierany najczęściej). W zaleŜności od
załoŜonych zmiennych (kryteria wyboru) wyróŜniamy idola – obiekt uczuć
(najbardziej lubiany), idola – rzeczoznawcę (najlepiej znający problem), idola
– najlepiej zorientowanego (posiadającego najwięcej informacji),
Û Szara eminencja : osoba izolowana, którą łączy odwzajemniony kontakt tylko
z idolem,
Û Samotnik : osoba nie wybierana przez nikogo i nikogo nie wybierająca,
Û Zapoznany : osoba, która wprawdzie wybiera innych, ale przez nikogo nie jest
wybierana,
Û Odrzucony : osoba, która uzyskała tylko wybory negatywne (odrzucenia).
Opracowanie wyników macierzy socjometrycznej polega na obliczeniu róŜnych
indeksów, w tym tzw. indeksów złoŜonych:
1. Pozytywna pozycja socjometryczna jednostki : przybiera wartości w przedziale (0;1)
Liczba uzyskanych wyborów (pozytywnych)
Liczba członków grupy – 1
2. Negatywna pozycja socjometryczna jednostki : (0;1)
PS + =
PS - =
Liczba uzyskanych odrzuce ń (negatywnych)
Liczba członków grupy – 1
3. Zgeneralizowana pozycja socjometryczna jednostki (-1;+1)
PS=PS + - PS -
Pozycję socjometryczną obliczamy osobno dla kaŜdej osoby badanej!!!!
4. Ekspansywno ść dodatnia jednostki
Liczba wyborów (pozytywnych) dokonanych przez dan ą osob ę
E + =
Liczba członków grupy – 1
923838915.008.png 923838915.009.png 923838915.010.png
5. Ekspansywno ść ujemna jednostki
Liczba odrzuce ń (negatywnych) dokonanych przez dan ą osob ę
E - =
Liczba członków grupy – 1
Podobnie jak przy pozycji socjometrycznej ekspansywno ść liczymy dla ka Ŝ dej osoby
oddzielnie. Indeks ten mówi nam, jak szerokie są kontakty danej osoby w grupie (ekspansja
pozytywna) i jak szerokie są jej antypatie (ekspansywność ujemna). Indeks ten jest
szczególnie wiarygodny,
gdy liczba wyborów i odrzuceń (patrz ankieta do testu
socjometrycznego) nie jest ograniczona.
6. Indeks spójno ś ci grupy (S);
Spójność grupy to, w największym uproszczeniu, atrakcyjność członków grupy dla siebie.
Świadczą o niej między innymi wzajemne wybory, które są podstawą do obliczenia wartości
tego indeksu.
Liczba wyborów wzajemnych
S =
Liczba mo Ŝ liwych wyborów wzajemnych
Liczbę moŜliwych wyborów wzajemnych obliczamy róŜnie, w zaleŜności od liczby
moŜliwych wyborów. Jeśli kaŜdy członek grupy mógł dokonać tyle wyborów ile chciał
(nieograniczona liczba wyborów), wówczas liczbę moŜliwych wyborów wzajemnych
obliczamy wg wzoru :
N
(
N
-
1
2
Natomiast przy f dozwolonych wyborów liczbę moŜliwych wyborów wzajemnych
f
×
N
obliczamy wg wzoru:
2
N – liczba członków grupy
f – liczba dozwolonych wyborów (ich ilość określona jest w ankiecie)
Indeks ten oblicza się głównie przy mierzeniu sympatii i antypatii Oblicza się go dla
całej grupy, pod uwagę bierzemy tylko wybory pozytywne. Informuje o stopniu zgrania
grupy, atrakcyjności jej członków dla siebie, tzw integracji emocjonalnej.
7. Indeks integracji:
1
Liczba osób, które nie uzyskały Ŝ adnego wyboru (pozytywnego)
I=
Indeks ten pokazuje jak dalece równomiernie wybory rozkładają się na wszystkich członków
grupy. Im wyŜsza wartość indeksu tym większa integracja.
923838915.001.png 923838915.002.png 923838915.003.png 923838915.004.png 923838915.005.png 923838915.006.png 923838915.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin