ZAGADNIENIA Z PEDEUTOLOGII
1. Umiejętności interpretacyjne nauczyciela:
- tezy paradygmatu pozytywistycznego i humanistycznego – różnice dotyczące poznania
- natura zdarzeń pedagogicznych a interpretacja jako podstawa rozumienia rzeczywistości pedagogicznej
- istota kompetencji interpretacyjnych
- rozwój kompetencji interpretacyjnych a pragmatyczna skuteczność działań nauczyciela
2. Teorie osobiste nauczycieli:
- czym jest pedagogiczna teoria osobista
- cechy, struktura, funkcje teorii osobistych
- znaczenie wiedzy osobistej w regulowania działania pedagogicznego
- teoria osobista nauczyciela jako podstawa działania pedagogicznego
3. Miejsce ambiwalencji w kwalifikacjach nauczycielskich:
- zmiana znaczenia terminu (pojęcie ambiwalencji w tradycyjnym i współczesnym znaczeniu)
- rozumienie pojęcia ambiwalencji w odniesieniu do nauczycielskich kwalifikacji zawodowych
- znaczenie zdolności do przeżywania ambiwalencji w pracy nauczyciela
- dwa rodzaje ambiwalencji :
- ambiwalencja wpisana w rolę zawodową
- ambiwalencja wobec roli zawodowej
4. Struktura kompetencji nauczycielskich:
- wpływ kontekstu społecznego (obiektem działań zawodowych nauczyciela jest inny człowiek) na specyfikę pracy nauczycielskiej
- specyfika działania pedagogicznego a możliwość realizacji założeń racjonalności technicznej
- praca nauczyciela jako działanie komunikacyjne (różnice między działaniem komunikacyjnym a technicznym)
- osobowość jako narzędzie pracy nauczyciela
- dwa obszary kompetencji nauczycielskich: podmiotowy i techniczny – istota i znaczenie poszczególnych poziomów kwalifikacji w pracy nauczyciela
PannaPrym