1. schizomityk u Shledona = cerebrotonik 2. czym jest wska�nik odziedziczalno�ci = stosunek wariancji genotypowej do fenotypowej 3. osoby wysoko reaktywne (u Kagana) s� = nie�mia�e i pow�ci�gliwe (temperament zahamowany), (du�a reaktywno�� - �atwo�� powstawania i intensywno�� reakcji) 4. IQ, osoba ma 85 = znajduje sie w pierwszym odchyleniu standardowym ponizej sredniej 5. rozszyfrowa� EAS = Buss i Plomin, Genetyczna Teoria Temperamentu, emocjonalno�� (niezadowolenie, strach, z�o��), aktywno�� (si�a i tempo reakcji ruchowych) towarzysko�� 6. ma�o reaktywna i ma�o aktywna = struktura niezharmonizowana z niedosymulowaniem si� 7. kto z wymienionych by� za r�wnorz�dn� teoria inteligencji = E. I. Thorndike, I. I. Thurstone, J. F. Guilford, Truman Kelly (zdolno�ci przestrzenne, liczbowe, werbalne, pami�� i szybko�c przebiegu proces�w poznawczych), H. Gardner (ws�cze�nie) 8. jakie zadania nadaj� si� do badania int. p�ynnej (rozumowanie indukcyjne) = klasyfikacja, szeregowanie, analogie na materiale figuralnym (percepcyjnym) 9. rozpoznaj w�r�d zada� te do badania int. spo�ecznej = zadania na materiale behawioralnym (percepcyjny i werbalnym) 10. analiza czynnikowa to = podstawowa metoda bada� nad struktur� zdolno�ci. Metoda statystyczna s�u��ca wyr�nieniu w ramach jakiego� konstruktu (na przyk�ad inteligencji) hipotetycznych czynnik�w sk�adowych (tu zdolno�ci). Jest oparta na badaniach uk�adu wzajemnych korelacji miedzy wynikami wielu r�nych zada� umys�owych. 11. ile podstawowych zdolno�ci wed�ug Guilforda w wytwarzaniu dywergencyjnym = 30 12. co to jest czas inspekcji = czas potrzebny do rozr�nienia 2 prostych bod�c�w percepcyjnych 13. subteroia kontekstu = funkcja inteligencji (adaptacja do �wiata zewn�trznego); wyodr�bnione czynniki: zdolno�ci rozumowania, zdolno�ci werbalne, inteligencja spo�eczna (umiej�tno�� korzystania z wytwor�w cywilizacji oraz radzenia sobie z lud�mi) 14. komponenty nabywania wiedzy = selektywne kodowanie, kombinowanie (integrowanie) i por�wnywanie 15. jakie korelacje IQ s� najwy�sze = bli�ni�ta monozygotyczne (0,86), bli�ni�ta monozygotyczne wychowywane oddzielnie (0,72), bli�ni�ta dizygotyczne (0,60), zwyk�e rodze�stwo (0,47), rodzic � dziecko (0,42), Rodze�stwo przyrodnie (0,31), dziadek/ babka � wnuk/ wnuczka (0,27), kuzyni (0,15) 16. co ze sob� koreluje w RTT Strelaua, 17. wychowanie a style poznawcze = na kszta�towanie si� stylu poznawczego dziecko wp�ywa wychowanie, zw�aszcza wymiar kontroli/swobody 18. czemu sprzyja wysoka reaktywno��, 19. laboratoryjna diagnoza ruchliwo�ci = czas trwania obrazu nast�pczego, krytyczna cz�stotliwo�� migotania, krytyczna cz�stotliwo�� zmiany bod�c�w, �atwo�� przer�bki znaczenia sygna�owego bod�c�w. 20. wyt�umaczy� l�k u impulsywnych = Kagan (uwolnienie si� od napi�cia i usprawiedliwianie niepowodze�) 21. kto w modelach r�wnoleg�ych wspomina� o int. spo�ecznej = H. i E. L. Thorndike 22. co to jest dewiacyjny iloraz inteligencji = D. Wechsler (�r=100, S=15) 23. co m�wi teoria Cattela o inteligencji p�ynnej 24. ECT = elementarne zadania poznawcze, w kt�rych przejawia si� nteligencja: zadania wymagaj�ce reakcji prostej lub reakcji prostej z wyborem, wzrokowe przeszukiwanie serii, pami�ciowe przeszukiwanie serii por�wnywanie bod�c�w przy kr�tkim czasie prezentacji, testy weryfikacji semantycznej 25. z czego wnioskujemy, �e istnieje czynnik g 27. cechy charakterystyczne niskoreaktywnych i wysokoreaktywnych 28. z czym koreluje reaktywno�� emocjonalna = perseweratywno��, �wawo��, aktywno�� i wytrzyma�o�� 29. czym charakteryzuj� si� hierarchiczne modele intelig = na szczycie jest czynnik g i zwi�zane z nim zdolno�ci ni�szego rz�du 30. kto stworzy� hierarch. modele inteligencji = Spearman 31. IQ 120 = drugie odchylenie standardowe powy�ej �redniej 32. przedstawiciele hierarchicznej koncepcji inteligencji = (szko�a brytyjska) C. Burt, P. E. Vernon, B. B. Catell, J. Caroll, C. Spearman, wsp�cze�nie: S.I. Horn i S. M. Hofer 33. teoria inwestowania = inteligencja skrystalizowania powstaje w wyniku zaiwestowania zasob�w inteligencji p�ynnej w okre�lon� dziedzin� wiedzy 34. wiek umys�owy = Binet, wynik testu wyra�any wiekiem, w jakim jest on przeci�tnie uzyskiwany w populacji (dot. dzieci) 35. co to jest CAT = testowanie adaptacyjne (CAT � Computer Adaptive Testing), dostosowanie zakresu badania do jako�ci odpowiedzi i psychometrycznych parametr�w zada� (indywidualna droga po te�cie), podawanie wskaz�wek dostosowanych do rodzaju b��du 36. introwertyk wg Graya = L+ I- 37. ekstrawertyk wg Graya = I+ L- 38. dowody na istnienie zdolno�ci r�wnorz�dnych (poszczeg�lnych rodzaj�w inteligencji) = wybi�rcze podleganie zaburzeniom wskutek uszkodze� m�zgu, r�nice intraindywidualne, mo�liwo�� wskazania podstawowych dla danej inteligencji operacji umys�owych, odr�bno�� dr�g rozwojowych (ro�ne tempo rozwoju), odr�bno�� historii ewolucyjnej, mo�liwo�� jednoczesnego wykonywania zada� anga�uj�cych ro�ne inteligencje, brak korelacji mi�dzy testami anga�uj�cymi ro�ne inteligencje i wyst�powanie korelacji mi�dzy r�nymi rodzajami zada� anga�uj�cych t� sam� inteligencj�, zwi�zek z kulturowo wyodr�bnionymi zakresami dzia�ania i symbolami
czu-czi