Zastosowanie wiedzy o sztuce w realizacji prac fotograficznych.pdf

(2145 KB) Pobierz
Fototechnik_313[01]_O1.01_u
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
GraŜyna Jezierska
Zastosowanie wiedzy o sztuce w realizacji prac
fotograficznych 313[01].O1.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
264311876.001.png 264311876.002.png 264311876.003.png 264311876.004.png
Recenzenci:
mgr Marek Liksztet
mgr Andrzej Zbigniew Leszczyński
Opracowanie redakcyjne:
mgr GraŜyna Jezierska
Konsultacja:
mgr inŜ. GraŜyna Dobrzyńska-Klepacz
mgr Zdzisław Sawaniewicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 313[01].O1.01
„Zastosowanie wiedzy o sztuce w realizacji prac fotograficznych”, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu fototechnik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Sztuka i rozwój fotografii
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
20
4.1.3. Ćwiczenia
20
4.1.4. Sprawdzian postępów
22
4.2. Elementy wiedzy o sztuce
23
4.2.1. Materiał nauczania
23
4.2.2. Pytania sprawdzające
38
4.2.3. Ćwiczenia
39
4.2.4. Sprawdzian postępów
41
4.3. Podstawy rysunku technicznego i liternictwa
42
4.3.1. Materiał nauczania
42
4.3.2. Pytania sprawdzające
52
4.3.3. Ćwiczenia
52
4.3.4. Sprawdzian postępów
54
5. Sprawdzian osiągnięć
55
6. Literatura
60
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i podstawowych umiejętności
dotyczących zastosowania wiedzy o sztuce w realizacji prac zawodowych.
W poradniku zamieszczono:
-
wymagania wstępne, czyli wykaz niezbędnych umiejętności i wiedzy, które powinieneś
mieć opanowane, aby przystąpić do realizacji tej jednostki modułowej,
-
cele kształcenia tej jednostki modułowej,
-
materiał nauczania (rozdział 4), który umoŜliwia samodzielne przygotowanie się do
wykonania ćwiczeń i zaliczenia sprawdzianów,
ćwiczenia, które zawierają:
  treść ćwiczeń,
  sposób ich wykonania,
  wykaz materiałów i sprzętu potrzebnego do realizacji ćwiczenia.
Przed przystąpieniem do wykonania kaŜdego ćwiczenia powinieneś:
-
przeczytać materiał nauczania z poradnika dla ucznia i poszerzyć wiadomości z literatury
zawodowej dotyczącej wiedzy o sztuce, historii fotografii, rysunku technicznego
i liternictwa,
zapoznać się z instrukcją bezpieczeństwa, regulaminem pracy na stanowisku oraz ze
sposobem wykonania ćwiczenia.
Po wykonaniu ćwiczenia powinieneś:
  uporządkować stanowisko pracy po realizacji ćwiczenia,
  dołączyć pracę do teczki z pracami realizowanymi w ramach tej jednostki
modułowej,
-
sprawdzian postępów, który umoŜliwi Ci sprawdzenie opanowania zakresu materiału po
zrealizowaniu kaŜdego podrozdziału - wykonując sprawdzian postępów powinieneś
odpowiadać na pytanie tak lub nie, co oznacza, Ŝe opanowałeś materiał albo nie,
-
sprawdzian osiągnięć, czyli zestaw zadań testowych sprawdzających Twoje opanowanie
wiedzy i umiejętności z zakresu całej jednostki. Zaliczenie tego ćwiczenia jest dowodem
osiągnięcia umiejętności praktycznych określonych w tej jednostce modułowej,
-
wykaz literatury oraz inne źródła informacji, z jakiej moŜesz korzystać podczas nauki do
poszerzenia wiedzy.
Jednostka modułowa: Zastosowanie wiedzy o sztuce w realizacji prac zawodowych,
której treści teraz poznasz jest jednostką wprowadzającą w zagadnienia obejmujące zajęcia
z modułu Podstawy Fotografii 313[01].O1. Głównym celem tej jednostki jest przygotowanie
do wykonywania prac związanych z tworzeniem obrazów fotograficznych. Poznasz mowę
obrazów, a w fotografii będącej dokumentem wizualnym poznasz symbole i ich znaczenie.
Ćwiczenia praktyczne pomogą Ci sprawniej posługiwać się przyborami rysunkowymi
i malarskimi. Wyćwiczą Ci „oko”, umiejętność spostrzegania i komponowania na określonej
płaszczyźnie i w przestrzeni, tak pomocnych przy fotografowaniu. Obraz fotograficzny ma
stać się uporządkowaniem plam barwnych lub walorowych. Na potrzeby fotografii, szereg
ćwiczeń pomoŜe Ci rozwinąć widzenie analityczne i syntetyczne. Twoja edukacja uwzględnia
specyfikę ćwiczeń i Twoje moŜliwości indywidualne, Twój rozwój psychomotoryczny,
emocjonalny, społeczny czy intelektualny. Swoboda wypowiedzi twórczej jest gwarancją
Twojego rozwoju osobowego. Praca w grupach umoŜliwi Ci kształtowanie oryginalnych
i własnych pomysłów.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
-
-
JeŜeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub ćwiczenia, to poproś nauczyciela,
o wyjaśnienie i ewentualne sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną czynność.
Po opracowaniu materiału spróbuj rozwiązać sprawdzian z zakresu jednostki modułowej.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Wykonując ćwiczenia praktyczne na stanowisku roboczym zwróć uwagę na
przestrzeganie regulaminów, zachowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
instrukcji przeciwpoŜarowych wynikających z prowadzonych prac. Powinieneś dbać
o ochronę środowiska naturalnego. Jeśli będziesz posługiwać się urządzeniami elektrycznymi
lub będziesz prowadzić obróbkę chemiczną stosuj się do wszystkich zaleceń nauczyciela!
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin