SDJ.161.2008.05.pdf

(8087 KB) Pobierz
59227830 UNPDF
59227830.013.png
59227830.014.png
59227830.015.png
Spis treści
5/2008 (161)
Drogi czytelniku!
Oddajemy w Wasze ręce majowy numer magazynu Software Developer's
Journal. Wiosna zagościła u nas już na dobre, nadszedł czas wzmożonej
aktywności. Piękna majowa pogoda sprzyja wędrówkom i wyprawom za
miasto. Czas jesienno-zimowej melancholii i znudzenia mamy już za sobą.
I całe szczęście! Redakcja Software Developer's Journal ma nadzieję, że
po wiosennych spacerach każdy z Was znajdzie czas na lekturę naszego
magazynu. Jak zwykle nasza redakcja dołożyła wszelkich starań, żeby nie
zawieść Waszych oczekiwań.
Aktualny numer poświęcony jest programowaniu urządzeń mobilnych,
gorąco więc polecamy artykuł pt. „ Programowanie Windows Mobile 6” w
którym autor Maciej Paczewski przedstawia narzędzia, środowisko oraz
sposoby tworzenie aplikacji dla systemu Windows Mobile w wersji 6. Dla
miłośników gier 3D przygotowaliśmy merytoryczną podróż poprzez środo-
wisko programowania gier 3D na platformie mobilnej, aż do zaskakujących
odkryć tajników programistów gier. Wszystko to znajdziecie w artykule Kry-
stiana Kosteckiego „Programowanie gier 3D na platformie mobilnej”.
Zachęcam również do przeczytania artykułu autorstwa Artura Zielaznego,
w którym opisuje nową platformę dla telefonów komórkowych zaprezento-
waną 5 listopada 2007 roku przez Google i inne firmy zrzeszone w Open
Handset Alliance – jest to artykuł pt. „ Android nowa platforma telefonów
komórkowych” .
W tym wydaniu znajdziecie również kontynuację artykułu Michała Kurat-
czyka z poprzedniego numeru, w którym omówił podstawową funkcjonal-
nością Coherence, jaką jest przechowywanie obiektów w pamięci opera-
cyjnej klastra. W majowym wydaniu autor skupia się bardziej nad zaawan-
sowaną funkcjonalnością – rozproszonym przetwarzaniem danych przecho-
wywanych w Gridzie. Chcielibyśmy również zwrócić Waszą uwagę na prze-
prowadzony przez redakcję Software Developer's Journal wywiad z Miło-
sławem Smykiem zajmującym stanowisko dyrektorem technologii w firmie
BLStream.
Jak zawsze mamy dla naszych czytelników ciekawe programy na płycie
dołączonej do pisma. Tym razem znajdziecie na niej program Trend Micro
Internet Security 2008 przeznaczony do ochrony antywirusowej pojedyn-
czych stacji roboczych, sieci domowych i sieci bezprzewodowych oraz pro-
gram All My Movies – pomocnik w kierowaniu domową filmoteką. Na płycie
znajdziecie również multimedialny kurs .NET – część 4, w którym twórca
zajął się kontynuacją tematu rozpoczętego przed miesiącem czyli wiąza-
niem danych. Tym razem opanujemy bardziej złożone mechanizmy, takie
jak wiązanie listy z kolekcją czy z danymi XML.
Jeżeli jednym z Waszych życzeń jest współuczestniczenie w tworzeniu
pisma, nasza redakcja może je spełnić! Dołączcie do grona współpra-
cowników jako betatesterzy! Do współpracy zachęcamy również autorów,
którzy zechcą podzielić się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem. To dla
Was pracujemy i najbardziej liczymy się z Waszym zdaniem. Czekamy na
Wasze sugestie i zapraszamy do współpracy.
Aktualności
6
Opis CD
12
Prenumerata PRO
35
Wywiad z Miłosławem Smykiem 76
Recenzja programu – Parasoft. Test 4.0 78
Prenumerata
80
Redakcja Software Developer's Journal
sdj@software.com.pl
Zapowiedzi
82
Miesięcznik Software Developer’s Journal (12 numerów w roku)
jest wydawany przez Software-Wydawnictwo Sp. z o. o.
Dyrektor Wydawniczy: Sylwia Pogroszewska
Redaktor Naczelny: Iwona Chwedoruk, iwona.chwedoruk@software.com.pl
Kierownik produkcji: Marta Kurpiewska, marta.kurpiewska@software.com.pl
Opracowanie graficzne: Robert Zadrożny, robert.zadrozny@software.com.pl
DTP Manager: Robert Zadrożny, robert.zadrozny@software.com.pl
Operator DTP: Ewa Najduk, ewa.turowska@software.com.pl
Projekt okładki: Agnieszka Marchocka
Grafika okładki: Maciej Frołow, www.maciejfrolow.com
Opracowanie CD: Tomasz Kostro
Opracowanie aktualności: Rafał Kocisz
Korekta: Piotr Ozaist
Stali współpracownicy: Stefan Turalski, Rafał Kocisz
Betatesterzy: R. Zacharczyk, Ł. Lechert, S. Nieszwiec
Dział reklamy: reklama@software.com.pl
Prenumerata: Marzena Dmowska pren@software.com.pl tel.: (22) 427 36 79; (22) 427 36 53
Drukarnia: Plus Media
Nakład: 6 000 egz.
Adres korespondencyjny:
Software-Wydawnictwo Sp. z o. o., ul. Bokserska 1, 02-682 Warszawa
www.sdjournal.org redakcja@software.com.pl
Redakcja dokłada wszelkich starań, by publikowane w piśmie i na towarzyszących mu nośnikach informacje
i programy były poprawne, jednakże nie bierze odpowiedzialności za efekty wykorzystania ich; nie gwarantuje
także poprawnego działania programów shareware, freeware i public domain. Uszkodzone podczas wysyłki
płyty wymienia redakcja.
Wszelkie znaki irmowe zawarte w piśmie są własnością odpowiednich irm i zostały użyte wyłącznie
w celach informacyjnych.
Płyta CD dołączona do magazynu przetestowano programem AntiVirenKit irmy G DATA Software Sp. z o.o.
Redakcja używa systemu automatycznego składu
Sprzedaż aktualnych lub archiwalnych numerów pisma po innej cenie niż wydrukowana na okładce
– bez zgody wydawcy – jest działaniem na jego szkodę i skutkuje odpowiedzialnością sądową.
Artykuł z działu Data Grid jest artykułem sponsorowanym.
4
www.sdjournal.org
Software Developer’s Journal 5/2008
59227830.016.png 59227830.001.png 59227830.002.png 59227830.003.png 59227830.004.png 59227830.005.png 59227830.006.png 59227830.007.png
 
Biblioteka miesiąca
Location Acquisition API – obsługa GPS
w aplikacjach C++ dla systemu Symbian OS
14
Piotr Szmyt
Piotr przedstawia metody odczytywania aktualnej pozycji z urządzenia GPS
w aplikacjach pisanych w języku C++ dla systemu Symbian OS. Ponad-
to pokazane są metody sprawdzania dostępności modułów pozycjonują-
cych oraz pobierania alternatywnych informacji z poziomu urządzenia GPS
(np. prędkość czy czas). Zawarty w artykule opis Location Acquisition API
przedstawia najważniejsze klasy wspierające obsługę urządzeń GPS za
pośrednictwem Symbian OS. Analiza załączonej, przykładowej aplikacji
ułatwia zrozumienie tematu i pokazuje jak w praktyce wykorzystać opisy-
wane mechanizmy.
Platformy mobilne
Android – programowanie
dla telefonów komórkowych w Linuksie
30
Artur Zielazny
Artur przedstawia że Android to nowa platforma dla telefonów komórko-
wych zaprezentowana 5 listopada 2007 roku przez Google i inne firmy zrze-
szone w "Open Handset Alliance". W artykule poruszone są kwestie zwią-
zane z potencjalnym wpływem jaki nowa platforma może mieć na rynek
tzw. "smartphonów", pewne aspekty związane z jej licencjonowaniem, ale
przede wszystkim techniczne aspekty nowego rozwiązania. W artykule opi-
sany jest sposób w jaki zacząć tworzenie aplikacji dla Androida wykorzy-
stując dostarczany SDK i środowisko Eclipse.
Warsztaty
Brew – Java, C i C++
w sieciach GSM/GPRS, UMTS i CDMA
68
Programowanie Windows Mobile 6 40
Maciej Paczewski
Maciej napisał o tym że Windows Mobile coraz częściej gości w urządze-
niach typu Smartphone czy Pocket PC. System ten, powstały na bazie
Windows CE, ma już za sobą kilka lat ewolucji i rosnącą popularność na
rynku. W swoim artykule Maciek przedstawia narzędzia, środowisko oraz
sposoby tworzenia aplikacji dla systemu Windows Mobile w wersji 6. Arty-
kuł prezentuje również odmienne podejścia tworzenia aplikacji w rożnych
językach, m.in. w C++ czy C# oraz prezentuje możliwości API systemu
Windows, który z łatwością mieści się w kieszeni.
Wojciech Gasek
Wojciech opisuje BREW - popularny system goszczący na urządzeniach
mobilnych. Platforma ta powstała początkowo na urządzeniach pracują-
cych w sieciach CDMA – stąd jest rozpowszechniona w Stanach Zjed-
noczonych. Obecnie można ją również znaleźć w urządzeniach pracują-
cych w systemach GSM/UMTS. Artykuł prezentuje, w jaki sposób skon-
figurować środowisko programistyczne i rozpocząć pracę nad aplikacja-
mi BREW.
Data Grid
Programowanie gier 3D na platformie mobilnej 54
Krystian Kostecki
Czytając artykuł Krystiana czytelnik może odkryć tajniki programistów gier
3D, oraz przekonać się w jaki sposób kieszonkowe cuda potrafią przetwa-
rzać w pełni trójwymiarowe obrazy. Autor wyjaśnia również jak zaimple-
mentować drzewo logiczne sceny oraz jak wykorzystać podział przestrzen-
ny, aby wydajnie wykrywać kolizje i usuwać niewidoczne powierzchnie z
potoku renderującego.
Oracle Coherence część 2 74
Michał Kuratczyk
Michał w poprzednim artykule omówił podstawową funkcjonalnością Cohe-
rence, jaką jest przechowywanie obiektów w pamięci operacyjnej klastra.
Teraz, gdy wiemy już w jaki sposób wstawiać, pobierać i wyszukiwać dane,
możemy zająć się bardziej zaawansowaną funkcjonalnością – rozproszo-
nym przetwarzaniem danych przechowywanych w Gridzie.
Software Developer’s Journal 5/2008
www.sdjournal.org
5
59227830.008.png 59227830.009.png 59227830.010.png 59227830.011.png 59227830.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin