Inny Świat 4 - Morze Srebrzystego Światła.rtf

(2797 KB) Pobierz

Tad Williams

 

Morze Srebrzystego Światła

 

(Otherland. Sea of Silver Light)

 

Tom IV cyklu Inny Świat

 

Przełożył Paweł Kruk

 


Mój ojciec wciąż nie zajrzał do żadnego z tomów – a zatem nic nie zauważył – Zdaje się, że będę musiał mu powiedzieć. Ale chyba trzeba to zrobić delikatnie.

 

Niech każdy, komu jeszcze nie dedykowałem książki, wystąpi trzy kroki do przodu. Hej, Tato, chwileczkę...

 


Podziękowania

 

Ci ludzie uratowali mi życie. Bez ich pomocy nie skończyłbym moich powieści. Możecie wymierzyć stosowne kary.

 

Dotychczas lista zawierała następujące osoby:

 

Barbara Cannon. Aaron Castro, Nick Des Barres, Debra Euler, Arthur Ross Evans, Amy Fodera, Sean Fodera, Jo-Ann Goodwin, Deborah Grabień, Nic Grabień, Jed Hartmann, Tim Holman, Nick Itsou, John Jarrold, Katharine Kerr, Ulrike Killer, M. J. Kramer, Jo i Phil Knowles, Mark Kreighbaum, LES... Bruce Lieberman, Mark McCrum, Joshua Milligan, Hans-Ulrich Mohring, Eric Neuman, Peter Stamptel, Mitch Wagner, Michael Whelan.

 

Do niej muszę dodać nazwiska kolejnych dzielnych i dobrych:

 

Melissa Brammer. Dena Chavez, Rick Cuevas, Marcia de Lima, Jim Foster.

 

Jak zawsze dołączam pozdrowienia dla wszystkich bliskich mi osób z Tad Williams Listserve i tablic informacyjnych TW Fan Page and Guthwulf com’s MS&T Interactive Thesis.

 

Oczywiście żadne podziękowania nie byłyby wystarczające, gdybym nie wspomniał o mojej cudownej żonie Deborah Beale i gdybym nie wymienił nazwiska wspaniałego i utalentowanego agenta Matta Bialera oraz moich błyskotliwych i cierpliwych redaktorek, Betsy Wollheim i Sheili Gilbert. Moje dzieci, Connor i Devon, specjalnie mi nie pomagały, ale dzięki nim bez wątpienia życie jest ciekawsze (a potrzeba ukończenia i sprzedania książek bardziej pilna), a poza tym Connor wklepał mi do maszynopisu kilka spółgłosek, żebym mógł je pewniej wykorzystać, więc chyba im też należą się jakieś podziękowania.

 


Inny świat
Góra z czarnego szkła
Streszczenie

 

Renie Sulaweyo, jej buszmeński przyjaciel !Xabbu oraz kilku innych ochotników zwerbowanych przez tajemniczego pana Sellarsa zjednoczyło się w najdziwniejszej części sieci Graala, jaką do tej pory odkryli – w świecie, który wydaje się nie dokończony. Utknęli tam, ponieważ morderca o imieniu Strach, podszywający się wcześniej pod jednego z członków ich grupy, przejął urządzenie dostępu – wirtualną zapalniczkę – która pozwalała im przechodzić do kolejnych symświatów.

W czasie gdy grupa próbuje znaleźć drogę wyjścia, dwoje bardziej tajemniczych jej członków, Florimel i T4b, decyduje się wreszcie opowiedzieć coś o swoim dotychczasowym życiu. Florimel uciekła z obozu założonego przez grupę wyznaniową w Niemczech i znalazła się w sieci z powodu swojej córki, która (podobnie jak brat Renie, Stephen) zapadła w śpiączkę, padając ofiarą zespołu Tandagore’a. T4b, który naprawdę nazywa się Javier Rodgers, wcześniej dziecko ulicy i członek gangu, mieszka z dziadkami. Jego młody przyjaciel także zapadł w tajemniczą śpiączkę.

Pobyt w nie dokończonym świecie powoduje coraz większy niepokój Renie i jej towarzyszy – w pewnym momencie widzą coś, co wygląda jak małpi sym !Xabbu, lecz nim nie jest. Kiedy niespodziewanie w ziemi otwiera się ogromna dziura, do której niemal wpada niewidoma Martine i która w jakiś sposób pożera wirtualną dłoń T4b, uznają, że nie mogą tam dłużej zostać. Dzięki wspólnym wysiłkom Martine, !Xabbu i Renie otwierają przejście bez pomocy zapalniczki.

Gdy już w innym świecie podążają wirtualnym tropem Stracha, poszukiwawczo-niszczący program Nemezis, wprowadzony do sieci, by odnaleźć innego zbiega, Paula Jonasa, próbuje podjąć decyzję, czy podążyć za nimi, czy też nie. Jest zdezorientowany, ponieważ w sieci dzieją się rzeczy, które zakłócają jego zdolności programowe; na skutek tych anomalii zachowuje się w sposób nieprzewidywalny.

Zbiegły Paul Jonas, pozbawiony pamięci o swojej przeszłości, trafia do świata Odysei, w którym odgrywa rolę Odyseusza powracającego po wojnie trojańskiej do rodzinnej Itaki. Penelopa, żona Odyseusza (która wydaje się kolejnym wcieleniem tajemniczej kobiety, nazywanej przez Paula w myślach aniołem), zachowuje się, jakby grała według innych zasad. Próbując wydobyć od niej jakieś informacje, Paul wzywa, jak mu się wydaje, Hadesa, greckiego boga śmierci, gdyż anioł poinformował go, że wcielenie Penelopy powie mu, jak znaleźć czarną górę, do której musi dotrzeć. W rezultacie jednak Paul sprowadza anioła, który staje naprzeciw swego niemal bliźniaczego odpowiednika. Na jego kolejne wezwania odpowiada inna siła – nie Hades, lecz Inny, tajemniczy mózg całej sieci Graala.

Tymczasem Orlando Gardiner i jego przyjaciółka Sam Fredericks znajdują się w symulacji starożytnego Egiptu – symświecie, który najstarszy człowiek na ziemi i zarazem pan Bractwa Graala Felix Jongleur uważa za swój dom. Udało im się ukryć przed sługami Jongleura dzięki pomocy Bonnie Mae Simpkins, członkini Koła. Bonnie opowiada im historię swojego męża oraz innych ludzi z Koła zabitych za to, że próbowali zgłębić tajemnice sieci Graala. Garstka pozostałych przy życiu członków Koła została otoczona w egipskiej świątyni. Bonnie Mae nakłania boga Besa, by zaprowadził tam ją, Orlanda i Fredericks. Wierzy, że przyjaciele z Koła pomogą nastolatkom uciec z Egiptu.

W świecie poza siecią dzieje się równie dużo co w jej wnętrzu. Catur Ramsey, prawnik wynajęty przez rodziców Sam Fredericks, coraz bardziej zagłębia się w tajemnicę Innego Świata. Za pomocą programowego agenta Orlanda, kreskówkowego robaka Beezlego, Ramsey podąża w głąb sieci śladem pogrążonych w śpiączce nastolatków. Nawiązuje kontakt z Kanadyjką Olgą Pirofsky, która pracuje dla jednej z firm longleura i która także angażuje się w poszukiwania. Dokuczające jej bóle głowy teraz przybrały postać wizji, w których odwiedzają ją tajemnicze dzieci. Olga obawia się, że są to oznaki szaleństwa.

W Karolinie Północnej Christabel Sorensen, dziewczynka, która pomogła Sellarsowi uciec i ukryć się pod bazą wojskową, została przyłapana przez ojca, majora Sorensena, szefa ochrony bazy. Przy pomocy bezdomnego chłopca Cho-Cho Sellars nakłania Christabel, by umówiła go na rozmowę z rodzicami. Wyjawia im – i udowadnia – na tyle dużo, by ich przekonać, aby pomogli mu w ucieczce z bazy. Z Sellarsem ukrytym pod podłogą i Cho-Cho udającym kuzyna Christabel udają się w podróż samochodem na spotkanie z Ca-turem Ramseyem, z którym wcześniej komunikował się Sellars.

W sieci Innego Świata Renie, !Xabbu i pozostali, idąc śladem Stracha, przechodzą przez zaimprowizowaną furtkę do tajemniczego świata o nazwie Dom. Szybko dowiadują się, skąd taka nazwa – cała symulacja jest wielkim domem, labiryntem korytarzy, pomieszczeń i pięter, na których żyją różne cywilizacje. W poszukiwaniach towarzyszą im mnisi opiekujący się ogromną biblioteką Domu. Niestety Strach porywa Martine, więc w towarzystwie jednego z mnichów wyruszają, by ją odnaleźć – ją i mordercę.

Jest jeszcze ktoś, kto poszukuje Stracha – choć szuka go w świecie rzeczywistym, a nie wirtualnym – Calliope Skouros, australijska detektyw z działu zabójstw. Zajmując się jednym z wcześniejszych morderstw Stracha, nabiera przekonania, że jest to bardzo niebezpieczny i nieobliczalny morderca. Mimo iż Strach – czy też John Wulgaru, jak brzmi jego prawdziwe nazwisko – został uznany przez policję za zmarłego, Calliope zaczyna podejrzewać, że żyje.

I rzeczywiście. Strach nie tylko żyje, ale i wraca do Sydney, gdzie zakłada swoją bazę zaledwie o kilometr od detektyw Skouros. Dulcie Anwin, amerykańska programistka, którą sprowadził do Sydney, ma mu pomóc rozpracować sieć Innego Świata, o którego istnieniu dowiedział się, kiedy wyeliminował jednego z rywali Felixa Jongleura. Dulcie doświadcza dziwnego zauroczenia osobą Stracha – wie, że jest przestępcą, lecz nie zna jego prawdziwych inklinacji. Strach zaś wykorzystuje sytuację dla własnych potrzeb. Ma wielkie plany co do sieci, a swoje doświadczenie w posługiwaniu się nią ma zamiar wykorzystać do obalenia swojego pracodawcy, Jongleura. Sprowadza Dulcie do bazy w wynajętym pomieszczeniu i wyznacza jej kolejne zadania.

 

W południowej Afryce ojciec Renie, Długi Joseph Sulaweyo, i jego przyjaciel Jeremiah Dako strzegą Renie i!Xabbu zanurzonych w wirtualnych zbiornikach, umożliwiających długoterminowy dostęp do sieci. Długi Joseph, spragniony alkoholu, przygnębiony i zdezorientowany, opuścił jednak bazę i udał się do Durbanu, gdzie został porwany sprzed szpitala, w którym leży pogrążony w śpiączce jego syn Stephen. Porywaczem okazuje się były chłopak Renie Del Ray, którego życie zostało zrujnowane, ponieważ pomógł Renie. Pragnąc pozbyć się depczących mu po piętach zbirów (wynajętych przez Stracha w imieniu Jongleura), stara się odnaleźć Renie. Gdy Joseph i Del Ray opuszczają szpital po wizycie u Josepha, ich śladem rusza tajemniczy czarny van. Potem, gdy wracają do bazy wojskowej schowanej głęboko w zboczu jednego ze stoków Gór Smoczych, okazuje się, że przestępcy dotarli tam przed nimi. Josephowi i Del Rayowi udaje się wrócić do środka przez szyb wentylacyjny, którym Joseph opuścił bazę. Wcześniej z Jeremiahem, który przez cały czas trwał na posterunku, skontaktował się pan Sellars oferujący mu pomoc, lecz sytuacja nie wygląda najlepiej. Pozbawieni broni, zostali oblężeni przez dobrze uzbrojonych zabójców.

Paul Jonas – zmierzający ku Troi, czyli odgrywający swoją rolę z Odysei w odwrotnym porządku chronologicznym – po katastrofie morskiej ląduje na wyspie. Pomocy przy budowaniu tratwy – a także pociechy w innej postaci – udziela mu gościnna bogini, po czym Paul ponownie wyrusza na morze. Po ataku Scylli i Charybdy, który przeżył szczęśliwie, trafia na innego rozbitka unoszącego się na falach bez przytomności. Obcym okazuje się Azador, tajemniczy cygan, który wcześniej podróżował w towarzystwie Renie,!Xabbu i dziwnej dziewczyny o imieniu Emily z symulacji Oz. To jemu Renie przypadkiem odebrała urządzenie dostępu – zapalniczkę. Paul i Azador pokonują wspólnymi siłami niebezpiecznych cyklopów na wyspie Lotos, gdzie zostają odurzeni narkotycznym zapachem kwiatów. Anioł budzi Paula i pomaga im uciec. Wcześniej zamroczony zapachem kwiatów Azador wyznaje Paulowi, że i jego ścigają ludzie z Bractwa Graala i że ucieka przed ich maszynami nieśmiertelności, co nie udało się wielu jego cygańskim ziomkom. Potem obaj żeglują ku Troi.

W świecie Domu Renie i jej towarzysze wciąż szukają porwanej Martine (którą Strach poddaje mentalnym torturom) i sami zostają schwytani przez jedno z plemion, które osiedliło się na strychu Domu. Ku swemu zdumieniu wśród bandyckich hulaków spotykają Hi-dekiego Kunoharę. Kunohara, jeden z panów sieci Graala. którego świat robaków odwiedzili wcześniej, sprawia wrażenie rozbawionego ich widokiem, lecz ostatecznie wstawia się za nimi u rabusiów. Anioł Paula Jonasa ukazuje się wszystkim w niezwykle widowiskowej postaci, przerażając uciekających rabusiów, a także wywołując zaniepokojenie w samym Kunoharze, który odmawia dalszej pomocy Renie i ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin