23. ZNACZENIE BUDOWANIA AUTORYTETU NAUCZYCIELA W WYCHOWANIU
Sens bycia autorytetem dla uczniów
· w sposób naturalny szukamy ludzi, na których możemy się oprzeć
· autorytet ułatwia asymilację wartości humanistycznych dzięki czemu ułatwiają wychowanie
· przyspieszają osiągnięcie dojrzałości aksjologicznej ( adaptacja społeczna środowiskowa )
· rozwijają poczucie godności człowieka
· osoba dorosła powinna być autorytetem
(godność jest kluczem autorytetu, punkt wyjścia w wychowaniu, zasada poprawnych relacji opiekuńczych )
· autorytety budują zachowanie, są drogowskazami w kierunku etycznego optimum, przewodnicy duchowi wspierający ideałami np. dobra
· wysoki poziom integracji wewnętrznej ma autorytet
· Władysław Strużewski: wielkość musi się wiązać z dobrem
· autorytet musi szanować godność innych ludzi
· autorytet własnego rozumu, sumienia i innych ludzi
butterflymeg