ZATWIERDZAM
……………………..
PLAN - KONSPEKT
Do przeprowadzenia zajęć z kształcenia obywatelskiego z kompanią zaopatrzenia
w dniu ………………… r.
TEMAT: /T:19/ Stres w służbie wojskowej. Sposoby radzenia sobie z nim.
CEL: Zapoznać żołnierzy ze sposobami radzenia sobie z sytuacjami stresowymi
METODA: wykład
CZAS: 2 x 45 min.
MIEJSCE: świetlica
ZAGADNIENIA:
1. Życie i służba w symbiozie ze stresem
MON - Departament Społeczno Wychowawczy
VADEMECUM DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE Nr.4 Warszawa 2000r
Ppor. mgr MONIKA TRAJDOS
Ppłk dr ANDRZEJ ZDUNIAK
Lp.
1.
2.
3.
-meldunek
-wygląd zewnętrzny
-obecność
-pytania kontrolne
-temat i cel zajęć
Przyjmuję meldunek od starszego grupy, sprawdzam obecność, podaję temat i cel zajęć, zwracam uwagę na dyscyplinę.
Czas: 5 min
Codzienne życie nieuchronnie wystawia nas na ciężkie próby, chociaż na wiele różnych sposobów radzimy sobie z pojawiającymi się problemami. Pojawiają się przeszkody, które trzeba pokonać, braki, które trzeba uzupełnić, a także alternatywy, między którymi trzeba wybierać. Wszystko to powoduje, że nasze motywy nie zawsze łatwo jest zaspokoić. Ludzi znajdujących się w tych bardzo różnych sytuacjach, łączy coś wspólnego, otóż wszyscy doznają stresu. Przyczyny stresu są liczne i zróżnicowane, mogą być albo przyjemne, albo nieprzyjemne, jednak wszystkie one wymagają zmiany przystosowania, czyli readaptacji. Twórcą samego terminu, jak i badań naukowych nad stresem jest kanadyjski fizjolog Hans Salye. Użył on terminu stres w celu określenia niespecyficznej reakcji organizmu, powstającej w odpowiedzi na działania bodźców szkodliwych - stresorów, zwanej Ogólnym Zespołem Adaptacyjnym (GAŚ), reakcją organizmu na wszelkie stawiane mu wymagania. Stresorem jest każdy czynnik szkodliwy dla organizmu, czy to fizyczny, taki jak nieodpowiednie jedzenie, brak snu, uszkodzenie ciała, czy też psychiczny, jak utrata miłości, lub poczucia bezpieczeństwa. Wspomniany zespół adaptacyjny przebiega w trzech kolejnych stadiach :
1. Stadium reakcji alarmowej, zwanej czasami reakcją mobilizacyjną, podczas której zostają zmobilizowane siły obronne organizmu. Polega ono na zmianach fizjologicznych organizmu, które są pierwszą odpowiedzią na zadziałanie czynnika wywołującego stres, czyli stresora. Reakcja alarmowa składa się z różnych skomplikowanych zmian biochemicznych zachodzących w organizmie.
2. Jeśli kontakt z wywołującą stres sytuacją trwa nadal, to po reakcji alarmowej następuje stadium odporności - druga faza ogólnego syndromu adaptacyjnego. Organizm próbuje wytwarzać odporność na ten szczególny stresor wywołujący reakcje alarmową. Objawy, które występowały w pierwszym stadium stresu znikają, mimo iż zakłócająca stymulacja trwa nadal, a procesy fizjologiczne, które uległy zakłóceniu w czasie reakcji alarmowej, powracają do normy.
3. Jeśli stresor jest mocno nasilony i działa przez odpowiednio długi czas, zostaje osiągnięty punk, w którym organizm nie jest w stanie dłużej utrzymać swej odporności. Wchodzi on wówczas w ostatnią fazę zmian związanych ze stresem - stadium wyczerpania.
Psychologia zwraca uwagę na aspekty emocjonalne i poznawcze reakcji stresowej, czyli na osobiste znaczenie nadawane przez jednostkę czynnikowi szkodliwemu.
Pierwszą z prób zdefiniowania stresu psychologicznego było tzw. podejście bodwowe, pokrewne do potocznego traktowania stresu, jako sytuacji trudnej. Zgodnie z tym podejściem, stresem psychologicznym jest taka zmiana w otoczeniu, która typowo, to jest u przeciętnego człowieka, wywołuje wysoki stopień napięcia emocjonalnego i przeszkadza w normalnym toku reagowania2. Takie rozumienie stresu wywodzi się bardziej z nauk medycznych, z jednoczesnym aspektem psychologicznym, zwróceniem uwagi na przykre reakcje emocjonalne, najczęściej o treści lękowej. Zauważamy więc, że to rozumienie stresu jest podobne do rozumienia potocznego, zwracającego uwagę na występowanie w stresie stanu napięcia, poczucia zagrożenia czy lęku.
W definiowaniu stresu psychologicznego wskazanym jest brać pod uwagę: czynniki zewnętrzne, procesy wewnętrzne, oraz spostrzeganie sytuacji przez podmiot. Stresu nie można więc lokalizować ani w jednostce, ani w otoczeniu, lecz należy go rozumieć jako rodzaj relacji miedzy jednostką, a otoczeniem. Rodzaj relacji, czyli zakłócenie lub zapowiedź zakłócenia równowagi pomiędzy zasobami bądź możliwościami jednostki z jednej strony a wymaganiami otoczenia z drugiej. Niekiedy tak właśnie rozumiany stres utożsamiany jest z sytuacją trudną. W ujęciu T. Tomaszewskiego, przez sytuację trudną należy rozumieć taki stan, w którym naruszona została równowaga podstawowych elementów sytuacji, a mianowicie: zadań, czynności, warunków i cech podmiotu3. Najistotniejszym jest więc sam moment zakłócenia równowagi. Można więc przypuszczać, że sytuacja staje się trudna, gdy dochodzi do naruszenia równowagi pomiędzy możliwościami jednostki, a zadaniami, czynnościami i warunkami ich wykonania. Do stresu dochodzi jednak wówczas, gdy zachodzi stan nierównowagi pomiędzy wymaganiami a możliwościami jednostki ale jednocześnie jednostka posiada motywację do stawienia czoła owym wymaganiom. Zauważamy więc, że współczesna teoria stresu psychologicznego zwraca uwagę na podmiotową percepcję sytuacji stresowej, jej poznawczą reprezentację i ocenę. Inna koncepcja stresu psychologicznego, koncepcja Hobfolla, wychodzi z założenia, że ogólnym celem ludzkiej aktywności jest uzyskiwanie, utrzymywanie i ochrona cenionych obiektów, określanych jako zasoby. Autor koncepcji wyróżnia cztery rodzaje zasobów: przedmioty (np. mieszkanie, samochód), warunki (praca, małżeństwo), zasoby osobiste (umiejętności, skuteczność), zasoby energetyczne (pieniądze, wiedza). W tym przypadku stres psychologiczny definiuje się jako reakcję wobec otoczenia, w którym istnieje: zagrożenie utratą zasobów netto, utrata zasobów
netto, brak wzrostu zasobów następujących po ich zainwestowaniu. Spośród owych wymienionych okoliczności, najbardziej dotkliwym źródłem stresu jest utrata zasobów.
Hobfoll nie uważa określonego sposobu percepcji za konieczny i wystarczający warunek uznania czynnika za źródło stresu. Kładzie on nacisk na zasoby jednostki, a nie na ocenianie przez nią własnej relacji z otoczeniem.
Pojęcia zasobów i ich wyczerpywania może być pomocne, gdy przedmiotem zainteresowania stają się negatywne skutki stresu i radzenia sobie, na przykład choroba jako skutek wyczerpania zasobów odpornościowych organizmu czy koszty radzenia sobie w postaci uszczerbku zasobów.
Zajmijmy się więc teraz przyczynami stresu. Czynniki powodujące stres nazywane są stresorami, Stresory są różnorodne i mogą być charakterystyczne z różnych punktów widzenia, z uwzględnieniem różnych właściwości bądź też wymiarów. Weźmy pod uwagę ich siłę oraz zakres oddziaływania (czy dotyczą pojedynczych osób, czy wielu ludzi). Stanowi to podstawę rozróżnienia:
1. Dramatycznych wydarzeń o rozmiarach katastrof, obejmujących całe grupy społeczne, przykładem
tej kategorii stresorów są wojny, klęski żywiołowe, katastrofy itp. Określane są one niekiedy jako
sytuacje (stres) ekstremalne lub traumatyczne. Osoby nimi dotknięte nie mogą ich nie zauważyć, lub też
być na nie obojętne. Są to stresory uniwersalne. Charakteryzują się tym, iż:
• atakują najbardziej podstawowe wartości człowieka, jak życie, schronienie,
• stanowią niezwykle wysokie wymagania, którym nie można sprostać, posługując się już istniejącymi
strategiami wykorzystywania posiadanych zasobów,
• często przychodzą bez ostrzeżenia,
• pozostawiają po sobie potężny ślad, który jest reaktywowany, ilekroć pojawią się bodźce skojarzone z
danym wydarzeniem.
2. Poważnych wyzwań i zagrożeń dotyczących jednostek lub kilku osób, do których najczęściej należą: śmierć współmałżonka, rozwód, separacja, kara więzienia, śmierć kogoś z rodziny, zawarcie związku małżeńskiego, utrata pracy itp. W drugiej mierze dotyczą one zmian życiowych,
3. Drobnych, codziennych utrapień - stanowiących katego...
lewaPnaP