Sześciolatek to potrafi - przewodnik_cz2.pdf
(
5439 KB
)
Pobierz
przewodnik_cz2
PRZEWODNIK METODYCZY
CZÊŒÆ II
SZEŒCIOLATEK
DLA NAUCZYCIELA
TO POTRAFI
PRZEWODNIK METODYCZNY DLA NAUCZYCIELA
„
SZEŒCIOLATEK TO POTRAFI
”
Redaktor:
Ewa Kagan
Oprawa graficzno-ilustracyjna:
Ewa Kagan
Sk³ad, druk i oprawa:
PTHU LIBRA
ul. ¯abia 34, 27-400 Ostrowiec Œw.
WYDANIE I
Copyright by Ewa Kagan, Marta Nazimek, Tarnobrzeg 2004
Copyright by Wydawnictwo Nowa Edukacja, Tarnobrzeg 2004
ISBN 83-89509-40-7
Wydawnictwo Nowa Edukacja
ul. Sienkiewicza 145i, 39-400 Tarnobrzeg
tel./fax (15) 822 40 76
e-mail: nowaedukacja@op.pl
SPIS TREŒCI
I. Rozk³ad materia³u wychowania i nauczania. .....................................
4
II.
Scenariusze zajêæ:
Ø
Razem bezpiecznie i weso³o
. ......................................................
12
22
31
39
45
51
Ø
Zimowe bajanie
. ...........................................................................
Ø
Wkrótce œwiêta
. ...........................................................................
Ø
Co nowy rok przyniesie
. ..............................................................
Ø
Weso³a zima
. ...............................................................................
Ø
Najmilsze spotkania
. ....................................................................
59
Ø
Nasze radoœci i smutki
. .................................................................
70
78
85
94
101
Ø
Zima pakuje walizki
. ....................................................................
Ø
To wiosna
. ....................................................................................
Ø
Wiosna lubi porz¹dek
. .................................................................
III.
Arkusz do badania osi¹gniêæ dziecka. ..............................................
108
IV.
Literatura. ..........................................................................................
111
Ø
Nadchodzi zima. ..........................................................................
Ø
Nasze odkrycia
. ............................................................................
I R
OZK£AD MATERIA£U WYCHOWANIA I NAUCZANIA
T
EMATYKA INTEGRALNYCH OŒRODKÓW
W
IELOKIERUNKOWEJ DZIA£ALNOŒCI UCZNIÓW
O
CZEKIWANE OSI¥GNIÊCIA
UCZNIÓW
1
2
1
Nadchodzi zima
· Planowanie i organizowanie w³asnych zajêæ
w ci¹gu dnia.
· Rozmowa kierowa na na temat w³asnego
miejsca do zabawy i nauki.
· Poznanie ma³ej i wielkiej litery
l
drukowanej
i pisanej.
· Æwiczenia w czytaniu sylab, wyrazów i
krótkich zdañ.
· Upiêkszanie pokoju (k¹cika) do zabawy i
nauki – „Serpentynowe sówki”.
· Wprowadzenie liczby i cyfr y
5.
· Przeliczanie liczebnoœci zbiorów w zakresie
5.
· Praktyczne pos³ugiwanie siê liczebnikami
porz¹dkowymi w zakresie
5.
· Wypowiedzi uczniów na temat przygotowañ
zwierz¹t do zimy na podstawie ilustracji,
tekstu i obserwacji w³asnych.
· Wykonanie z papieru postaci je¿a.
· Projektowanie i pokonywanie torów
przeszkód z u¿yciem przyrz¹dów.
· Zmiany zachodz¹ce w przyrodzie na
prze³omie jesieni i zimy. Skutki tych zmian
dla cz³owieka.
· Pisanie liter po œladzie.
· Zabawy rytmiczne, odtwarzanie ruchem
charakteru muzyki.
· Po znanie zasobów ziemi (wêgiel, sól, siarka,
kamieñ, gips). Rozmowa na temat pracy
górnika.
· Wykonanie czapki górniczej, ciêcie i klejenie
kartonu.
· Nauka s³ów i melodii piosenki „Orkiestra
gra”.
· Rozumie potrzebê planowania
w³asnych zajêæ w ci¹gu dnia.
·
Dba o porz¹dek w swoim k¹ciku
pracy (pokoju).
·
Czyta sylaby, wyrazy i krótkie
zdania.
·
Rozpoznaje ma³¹ i wielk¹ literê
l
–
drukowan¹ i pisan¹.
·
Upiêksza k¹cik (pokój) zabawy i
nauki .
·
Potrafi przeliczaæ i porównywaæ
liczebnoœæ zbiorów w zakresie
5.
·
Praktycznie pos³uguje siê
liczebnikami porz¹dkowymi w
zakresie
5.
·
Bierze czynny udzia³ w rozmowach
na okreœlony temat.
·
S³ucha ze zrozumieniem treœci
czytanych przez nauczyciela tekstów.
·
Potrafi projektowaæ i pokonywaæ tory
przeszkód.
·
Dostrzega zmiany zachodz¹ce w
przyrodzie zwi¹zane z por¹ roku.
·
Pisze litery
l
,
L
po œladach.
·
Wykorzystuje zgromadzone
s³ownictwo w opisie s³ownym
wygl¹du zwierz¹t.
·
Potrafi odtwarzaæ ruchem charakter
muzyki.
·
Zna g³ówne zasoby ziemi.
·
Potrafi ci¹æ kar ton po linii krzywej
i
2.
Razem b ezpiecznie
i weso³o
· Poznanie historii œw. Miko³aja oraz zwyczaju
obdarowywania siê prezentami w dniu 6
grudnia i na gwiazdkê.
· Potrzeba okazywania radoœci z ka¿dego
upominku.
· Nauka s³ów i melodii piosenki „
Czekoladowa historyjka”.
· Wypowiedzi dzieci na te mat spêdzania czasu
· Zna historiê œw. Miko³aja i zwyczaj
obdarowywania siê prezentami.
· Rozumie potrzebê okazywania
radoœci z ka¿dego upominku.
· Zna s³owa i melodiê piosenki „
Czekoladowa historyjka”.
· Bierze czynny udzia³ w rozmowie na
okreœlony temat.
-4-
³¹czyæ go za pomoc¹ kleju.
·
Zna s³owa i melodiê piosenki
Orkiestra gra”.
wolnego od zajêæ w przedszkolu (szkole).
· Wypowiada siê na temat treœci
znanych bajek.
· Potrafi wykonaæ æwiczenia
gimnastyczne z wybranymi
przyborami.
· Rozpoznaje litery
e, E
drukowane i
pisane.
· Porównuje liczebnoœæ zbiorów w
zakresie
5.
· Dostrzega piêkno zimowego lasu w
opisie poety.
· Rozpoznaje na rysunku i nazywa ptaki
zimuj¹ce w Polsce.
· Rozumie potrzebê pomocy ptakom w
okresie zimy.
· Czyta sylaby i krótkie zdania.
· Potrafi wykonaæ ozdoby na
przybornik.
· Sprawnie wykonuje æwiczenia z
elementami rzutu.
· Znaczenie wypoczynku czynnego oraz
pobudzaj¹cego rozwój intelektualny
(ksi¹¿ka, teatr).
· Rozmowy na temat ulubionych bajek (film,
ksi¹¿ka).
· Æwiczenia i zabawy z wybranymi
przyborami: woreczkiem, pi³k¹, lask¹,
skakank¹, obrêcz¹.
· Poznanie liter
E, e
drukowanej i pisanej.
· Porównywanie liczebnoœci zbiorów w
zakresie
5.
· Piêkno zimowego lasu na podstawie wiersza
„Najpiêkniejsza choinka”.
· Opisanie choinki dla zwierz¹t.
· Poznanie nazw i wygl¹du ptaków zimuj¹cych
u nas.
· Rozmowa na temat pomocy dla ptaków w
czasie mroŸnej zimy.
· Wykonanie smako³yków dla skrzydlatych
przyjació³.
· Czytanie sylab i krótkich zdañ.
· Wykonanie ozdobnego przybornika na
biurko.
· Zabawy i æwiczenia z elementami rzutu.
3.
Zimowe bajanie
· Dostrzega zmiany zachodz¹ce w
przyrodzie zim¹.
· Potrafi przedstawiæ piêkno górskiego
pejza¿u zim¹.
· Chêtnie pokonuje naturalny tor
przeszkód.
· Rozpoznaje œlady pozostawione
przez zwierzêta na œniegu.
· Wypowiada siê na temat „muzyki”
zimy w oparciu o wiersz oraz
prze¿ycia w³asne.
· Rozumie znaczenie znaku
+.
· Potrafi dokonywaæ rozk³adu liczby
5
na sk³adniki.
· S³ucha ze zrozumieniem tekstów
czytanych przez nauczyciela.
· Dokonuje analizy i syntezy wyrazów.
· Pisze litery
e, E
po œladzie.
· Potrafi zobrazowaæ lini¹ i plam¹
barwn¹ snu œpi¹cego misia.
· Zna nazwy zimowych dyscyplin
sportowych i sprzêtu s³u¿¹cego do ich
uprawiania.
· Wypowiada siê na temat zabaw na
œniegu na podstawie ilustracji, tekstu
wiersza i doœwiadczeñ w³asnych.
· Zmiany zachodz¹ce w przyrodzie zim¹. Sk¹d
bierze siê œnieg.
· Przedstawienie piêkna górskiego pejza¿u
zim¹.
· Pokonywanie naturalnego toru przeszkód.
· Rozpoznawanie œladów pozostawionych
przez zwierzêta na œniegu.
· Zabawy i æwiczenia z u¿yciem wybranych
przyborów.
· Wypowiedzi dzieci na temat „muzyki” zimy
w oparciu o wiersz D. Gellner „Zima” oraz
prze¿ycia w³asne.
· Poznanie znaku
+.
· Rozk³ad liczby 5 na sk³adniki.
· S³uchanie tekstu bajki czytanej przez
nauczyciela.
· G³oska
e
i jej litery. Pisanie liter
e, E
po
œladzie.
· Rozmowa o warunkach ¿ycia ludzi i zwierz¹t
zim¹.
· Przedstawienie lini¹ i plam¹ barwn¹ o czym
œni œpi¹cy miœ.
· Nazwy zimowych dyscyplin sportowych i
sprzêtu s³u¿¹cego do ich uprawiania.
· Wypowiedzi uczniów na temat zabaw na
-5-
Plik z chomika:
pitcunia
Inne pliki z tego folderu:
pięciolatek to potrafi.przewodnik ze scenariuszami cz 2.zip
(9457 KB)
Plany miesięczne Sześciolatek[3].pdf
(117 KB)
Przewodnik metodyczny cz3 Nasza Klasa 0.pdf
(2263 KB)
Przewodnik metodyczny cz4 Nasza Klasa 0.pdf
(2720 KB)
Przewodnik metodyczny cz5 Nasza Klasa 0.pdf
(2411 KB)
Inne foldery tego chomika:
3 latki
4 latki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin