Sześciolatek to potrafi - przewodnik_cz1.pdf
(
3533 KB
)
Pobierz
przewodnik_cz1
PRZEWODNIK METODYCZY
CZÊŒÆ I
SZEŒCIOLATEK
DLA NAUCZYCIELA
TO POTRAFI
PRZEWODNIK METODYCZNY DLA NAUCZYCIELA
„Szeœciolatek to potrafi”
Redaktor:
Ewa Kagan
Oprawa graficzno-ilustracyjna:
Ewa Kagan
Sk³ad, druk i oprawa:
PTHU LIBRA
ul. ¯abia 34, 27-400 Ostrowiec Œw.
WYDANIE I
Copyright by Marta Nazimek, Tarnobrzeg 2004
Copyright by Wydawnictwo Nowa Edukacja, Tarnobrzeg 2004
ISBN 83-89509-40-7
Wydawnictwo Nowa Edukacja
ul. Sienkiewicza 145i, 39-400 Tarnobrzeg
tel./fax (15) 822 40 76
e-mail: nowaedukacja@op.pl
SPIS TREŒCI
I. Rozk³ad materia³u wychowania i nauczania. .....................................
4
II.
Scenariusze zajêæ:
Ø
Wakacyjne wspomnienia. ............................................................
12
15
Ø
Ja i moi koledzy. ...........................................................................
Ø
Moje zmys³y. ................................................................................
19
27
32
37
Ø
B¹dŸmy bezpieczni. .....................................................................
Ø
Jesieñ w polu i w ogrodzie. ..........................................................
Ø
Jesieñ w sadzie. ............................................................................
47
Ø
W jesiennym nastroju. .................................................................
54
62
69
78
83
91
Ø
Moja mama. .................................................................................
Ø
Mój tato. ......................................................................................
Ø
Mój dom. .....................................................................................
Ø
Nasi ulubieñcy. .............................................................................
III.
Arkusz do badania osi¹gniêæ dziecka. ...............................................
96
IV.
Literatura. ...........................................................................................
98
Ø
Pierwsze wspólne dni. ...............................................................
Ø
Poznajemy zawody. .....................................................................
I. ROZK£AD ZINTEGROWANEGO MATERIA£U WYCHOWANIA I N AUCZANIA
Tematyka integralnych
oœrodków wielokierunkowej
dzia³alnoœci dziecka
Oczekiwane osi¹gniêcia dzieci
1
2
Pierwsze wspólne dni.
· Nawi¹zuje prawid³owe kontakty z
rówieœnikami
· Dostrzega ró¿nice i podobieñstwa
miêdzy ludŸmi
· Wykonuje w³asn¹ wizytówkê
· Poznaje imiona kolegów
· Dokonuje analizy i syntezy s³uchowej
prostych wyrazów
· Stosuje okreœlenia dotycz¹ce po³o¿enia
przedmiotów w przestrzeni
· Uczestniczy w planowaniu i urz¹dzaniu
sali
· Poznaje pracowników przedszkola
(szko³y) i pomieszczenia w budynku
· Bezpiecznie pos³uguje siê no¿yczkami
przy ciêciu papieru.
· Wzajemne poznanie siê.
· Prezentacja w³asnych
upodobañ.
· Integrowanie grupy
dzieciêcej.
· Poznanie ksi¹¿ki i jej
bohaterów.
· Poznawanie prehistorii –
dinozaury.
· Po³o¿enie przedmiotów w
przestrzeni.
· Wspólne planowanie i
zagospodarowywanie
przestrzeni w sali.
· Pracownicy przedszkola
(szko³y) i pomieszczenia w
budynku.
Wakacyjne wspomnienia
· Opowiada o swoich wakacyjnych
przygodach
· Rozpoznaje góry, jeziora, morze
· U¿ywa nazw Polska, Europa
· Wie, ¿e œwiat mo¿na poznawaæ ró¿nymi
zmys³ami
· Wyodrêbnia wyrazy w zdaniach
· Uk³ada zespo³owo wakacyjn¹ opowieœæ
· Poznaje pojêcia astronomiczne: planeta,
gwiazda
· Tworzy kolekcjê z wakacyjnych pami¹tek
wg przyjêtego kryterium
· Odró¿nia ko³o od kuli
· Globalnie odczytuje imiona
· Poznaje w³aœciwoœci fizyczne bursztynu
· Przedstawia na rysunku swoje wakacyjne
prze¿ycia
· Œpiewa piosenki o tematyce wakacyjnej
· Doskonali zrêcznoœæ i zwinnoœæ
· Wypowiedzi werbalne,
plastyczne i dramowe na
temat wakacyjnych prze¿yæ
· Rozró¿nianie
charakterystycznych
krajobrazów: morze, góry,
jeziora
· Poznawanie otaczaj¹cego
œwiata za pomoc¹ ró¿nych
zmys³ów
· Korzystny i szkodliwy wp³yw
S³oñca
· Podzia³ zdania na wyrazy
· Pami¹tki wakacyjne
· Tworzenie kolekcji wg
przyjêtego kryterium
· Ko³o a kula
Ja i moi koledzy
· Wzajemne poznanie siê
· Zauwa¿a podobieñstwa i ró¿nice w
wygl¹dzie, upodobaniach ludzi
Nawi¹zuje prawid³owe kontakty z
-4-
· Komunikowanie siê
· Integrowanie grupy
· Podobieñstwa i ró¿nice
miêdzy ludŸmi
· Okreœlanie od czuæ i uczuæ
w³asnych i innych ludzi
· Kodeks dobrego zachowania
· Analiza i synteza s³uchowa
wyrazów
· Okreœlenia d³ugoœci,
wysokoœci, szerokoœci
rówieœnikami
· Zna zas ady wspó³¿ycia w grupie,
wspó³tworzy kodeks dobrego zachowania
· Respektuje zasady obwi¹zuj¹ce w
zabawach i grach
· Rozpoznaje uczucia, omawia je i nazywa
· Dokonuje analizy i syntezy sylabowej i
g³oskowej wyrazów
· Prawid³owo pos³uguje siê okreœleniami
dotycz¹cy mi d³ugoœci, wysokoœci,
szerokoœci
· Pos³uguje siê liczebnikami
porz¹dkowymi w dostêpnym sobie
zakresie
· Wyra¿a swoje uczucia w dzia³alnoœci
muzycznej i plastycznej
· Doskonali orientacjê w przestrzeni w
æwiczeniach i zabawach ruchowych
Moje zmys³y
· Poznawanie otaczaj¹cego
œwiata za pomoc¹ ró¿nych
zmys³ów
· Wypowiadanie siê na temat
w³asnych odczuæ i uczuæ i
spostrze¿eñ
· Komunikowanie siê
· Orientacja w przestrzeni
· Rozumienie sygna³ów
s³uchowych i wzrokowych
· Analiza i synteza s³uchowa
wyrazów
· Narzêdzia o¿ywiaj¹ce
zm ys³y: m³otek, lupa,
lornetka
· Tworzenie zbiorów i
podzbiorów
· Rozpoznawanie i nazywanie
figur geometrycznych
· Zabawy rytmiczne
· Pos³uguje siê dotykiem, s³uchem,
wzrokiem, wêchem i smakiem w
poznawaniu œwiata
· Doskonali spostrzegawczoœæ zmys³ow¹
· Rozpoznaje, omaw ia i nazywa swoje
doznania zmys³owe
· Wie o odmiennoœci ludzi nies³ysz¹cych,
niewidomych i szanuje je. Poznaje
sposoby komunikowania siê z nimi
· W³aœciwie stosuje pojêcia okreœlaj¹ce
po³o¿enie przedmiotów w przestrzeni,
rozró¿nia prawa i lew¹ stronê kartki
· Rozpoznaje i nazywa figury
geometryczne: ko³o, trójk¹t, kwadrat,
prostok¹t. Uk³ada z nich postaæ
dinozaura
· Dokonuje analizy i syntezy sylabowej
wyrazów korzystaj¹c ze s³ownika
obrazkowo -wyrazowego
· Pos³uguje siê m³otkiem, lup¹ i lornetk¹
· Segreguje i klasyfiku je, tworzy zbiory i
podzbiory. Przelicza elementy zbioru.
· Odtwarza podany rytm na instrumentach
muzycznych
· Doskonali reakcjê na sygna³y s³uchowe i
wzrokowe w zabawach i æwiczeniach
ruchowych
B¹dŸmy bezpieczni
· Rozró¿nia i nazywa kierunki w
przestrzeni, poprawnie pos³uguje siê
pojêciami: strona prawa, strona lewa
Zna podstawowe przepisy i zasady
· Nazywanie kierunków w
przestrzeni
-5-
Plik z chomika:
pitcunia
Inne pliki z tego folderu:
pięciolatek to potrafi.przewodnik ze scenariuszami cz 2.zip
(9457 KB)
Plany miesięczne Sześciolatek[3].pdf
(117 KB)
Przewodnik metodyczny cz3 Nasza Klasa 0.pdf
(2263 KB)
Przewodnik metodyczny cz4 Nasza Klasa 0.pdf
(2720 KB)
Przewodnik metodyczny cz5 Nasza Klasa 0.pdf
(2411 KB)
Inne foldery tego chomika:
3 latki
4 latki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin