Scenariusze zajęć zintegrowanych kl1 sem.2.pdf
(
4087 KB
)
Pobierz
41555876 UNPDF
Barbara Bieg Beata Sobczyk
SCENARIUSZE ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
wg podręczników
SŁOŃCE NA STOLE
i SŁONECZNA MATEMATYKA
KLASA I
semestr II
WARSZAWA 2002
Redakcja
: Fundacja Elementarz
Korekta:
Zespó³
Rysunki:
Beata Sobczyk
© by Barbara Bieg, Beata Sobczyk
© for this edition by MUZA SZKOLNA, Warszawa 2002
¯adna czêœæ niniejszej publikacji nie mo¿e byæ reprodukowana, przechowywana jako Ÿród³o danych iprzekazywana
wjakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody posiadacza praw.
MUZA SZKOLNA Sp. z o.o.
00-590 Warszawa
ul. Marsza³kowska 8 m. 17
tel. (0-22) 629 65 24
e-mail: info@muzaszkolna.pl
Dzia³ zamówieñ: (0-22) 628 63 60, 629 32 01
Warszawa 2002
Wydanie I
SPIS TREŒCI
WSTÊP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
I.ZIMOWE OPOWIEŒCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
CO S£YCHAÆ U ZWIERZ¥T?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1. Dzielimy siê obserwacjami poczynionymi w czasie ferii zimowych i poznajemy
nowy podrêcznik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
2. Zdobywamy informacje o zwierzêtach. Czy ca³a przyroda œpi? . . . . . . . . . . . . .
8
3. Przyroda pisze listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
4. Chcemy wiedzieæ: Co dzieje siê pod œniegow¹ pierzynk¹? O czym œni Ziemia? . .
11
BA£WANKOWO
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1. Jesteœmy budowniczymi. Budujemy Ba³wankowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
2. Tworzymy akompaniament do piosenki „W Ba³wankowie”. Próbujemy opisaæ
ba³wanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
SPACER W WYOBRANI
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1–2. Przygotowujemy siê do spaceru w wyobraŸni: czujemy siê zrelaksowani, spo-
kojni, jesteœmy w dobrym nastroju. S³uchamy aktywnie tekstu czytanego przez
nauczyciela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
ZIMOWE BAJANIE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1. Jesteœmy bajkopisarzami. Pomagamy chmurom w sypaniu bajek . . . . . . . . . . .
16
2. Tworzenie klasowego albumu malarstwa „Zimowe obrazy” . . . . . . . . . . . . . . .
18
II.PISAÆ TO ZNACZY BUDOWAÆ DOM DLA MYŒLI . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1. Uzasadniamy potrzebê pisania i dowiadujemy siê, czym pisano dawniej, a czym
piszemy dziœ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
2. Mówimy i piszemy poprawnie – poznajemy Dominikê, która s³owa po³yka. Do-
wiadujemy siê, jak wróbelek Elemelek uczy³ siê literek, na podstawie ksi¹¿ki
H. £ochockiej „O wróbelku Elemelku” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
3. Rozmawiamy o tym, jak nale¿y przygotowywaæ siê do pisania, w oparciu o w³a-
sne doœwiadczenia i tekst „Pisanie jest jak budowanie domu”. Budujemy dom
dla naszych myœli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
III.DBAMY O SWOJE ZDROWIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
1. Kukuryku – kto tak mówi? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
2. O czym rozmawiaj¹ przybory toaletowe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
3. Radzimy Elemelkowi, jak pokonaæ kaszel i katar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
27
4. Udzielamy rad, jak dbaæ o swoje zdrowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
IV.KA¯DY PRACUJE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
1. Kto dba o nasze zdrowie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
34
2. Rozwi¹zujemy zagadkê: Kim jest mama Eli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
36
3. Poznajemy ró¿ne zawody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
4. Dowiadujemy siê jak najwiêcej o pracy naszych rodziców . . . . . . . . . . . . . . . . .
39
5. Jestem ostro¿ny – wiem, co mo¿e spowodowaæ po¿ar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
40
6. Zdobywamy sprawnoœci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
V.SZUKAMY PRZEDWIOŒNIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
ZAPACHNIA£O PRZEDWIOŒNIEM
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
1. Wyruszamy szukaæ przedwioœnia. Obserwujemy, jak przyroda przygotowuje siê
do nadejœcia wiosny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
44
Z WIZYT¥ U MARCINA – OGRODNIKA
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
1. Skarby ogrodnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
48
2. Wybieramy nasiona do naszego ogródka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
50
3. Dowiadujemy siê, czego potrzebuje nasionko, by staæ siê roœlin¹? . . . . . . . . . . .
54
4. W œwiecie fantazji – czarodziejskie ziarenko, czarodziejska roœlinka . . . . . . . . .
55
4
Barbara Bieg, Beata Sobczyk
5. Wyprawa do ogrodnictwa – poznajemy pracê ogrodnika. Zdobywamy spraw-
noœæ m³odego ogrodnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
56
6. Poznajemy „obowi¹zki” stracha na wróble . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
59
7. Szukamy odpowiedzi na pytanie: Jak pachnie przedwioœnie? Poznajemy ludowe
obyczaje po¿egnania zimy – topienie Marzanny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
60
VI.ZAPRASZAMY DO TEATRU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
1. Jesteœmy pracownikami teatru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
61
2. Po co jest teatr? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
62
VII.CYKL TEMATYCZNY: ZAPISANE W KALENDARZU . . . . . . . . . . . . . . . . 63
W RYTMIE PRZYRODY
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
1. Co to jest kalendarz? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
63
2. Dowiadujemy siê o tym, co miesi¹ce mówi¹ o sobie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
64
3. W rytmie przyrody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
66
4. Poznajemy przys³owia zwi¹zane z miesi¹cami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
68
5. Co robi¹ w kwietniu dni tygodnia, a co robi Karolek? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
70
KWIECIEÑ – PLECIEÑ, BO PRZEPLATA – TROCHÊ ZIMY, TROCHÊ LATA
71
1. Witamy kwiecieñ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
71
2. Kwiecieñ – wiosenny miesi¹c . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
73
PISANKI, KRASZANKI, MAZURKI, BABY – CZAS POMYŒLEÆ O ŒWIÊ-
TACH WIELKANOCNYCH
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
1. Rozpoczynamy przygotowania do Œwi¹t Wielkanocnych . . . . . . . . . . . . . . . . . .
75
2. Dziewiêæ – czy dziesiêæ kurcz¹t – oto jest pytanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
75
3. Gromadzimy informacje o zwyczajach wielkanocnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
77
4. Sk³adamy sobie ¿yczenia i planujemy zajêcia w czasie ferii wiosennych . . . . . .
81
PLANUJEMY, JAK SPÊDZIÆ POPO£UDNIE
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
1. Planujemy nasze popo³udnia na najbli¿szy tydzieñ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
82
2. Spotkanie z robotem na wystawie techniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
84
VIII.OLESIE I PRZYJANI Z PRZYROD¥ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
1. Przylecia³y ptaki z radosn¹ nowin¹ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
86
2. Dowiadujemy siê o przyjaŸni w przyrodzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
87
3. Co nale¿y wyczarowaæ, ¿eby powsta³ las? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
88
4. Wyprawa z „ó” niewymiennym w krainê przyrody. Gdzie w przyrodzie mieszka
„ó” niewymienne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
90
IX.KSI¥¯KI Z MOJEJ PÓ£KI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
1. Opowieœci króla Alfabeta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
91
2. Jesteœmy autorami bajek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
92
3. Z wizyt¹ w czytelni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
93
X.BURZA, DESZCZ, S£OÑCE I... KA£U¯YŒCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
1. Przyroda i pogoda w maju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
95
2. Siedem barw têczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
96
3. Burza, deszcz, s³oñce i... ka³u¿yœci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
97
4. Podpatrujemy przyrodê . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
98
5. Majowe spotkanie z ortografi¹ i muzyk¹ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
103
XI.£¥KA PE£NA MOTYLI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
1–2. Narodziny motyla – jak g¹sienica motylkiem siê sta³a . . . . . . . . . . . . . . . . . .
104
3–4. Lot motylka nad ³¹k¹ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
106
5. Jak cztery motylki wronê wyprowadzi³y w pole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
107
6. Dwuznak „rz” czarodziejem – odczarowuje ³¹kê . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
108
7. Dobranoc ³¹ko, usypia ciê s³onko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
109
Klasa I czêœæ II
5
XII.W RODZINNYM GRONIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
1. Przyjazny dom – szczêœliwi domownicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
110
2. Czworono¿ni domownicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
111
3. W domowym zaciszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
112
4. Nasze mamy kochane – przygotowujemy siê do ich œwiêta . . . . . . . . . . . . . . . .
113
5. Powrót do domu – jak by³o w szkole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
114
6. Dla Ciebie Mamo, dla Ciebie Tato . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
116
7. Marzenia Hani z I b . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
117
XIII.DZIECI MALUJ¥ KOLOROWY ŒWIAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
1. Uwaga! Ju¿ czerwiec – bogaty w wydarzenia. Dziœ nasze œwiêto . . . . . . . . . . . . .
118
2. Dobrze mieæ kumpla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
118
3. Stuk-puk – lato puka do naszych drzwi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
119
4. Malujemy kolorowy œwiat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
120
5. Co kryje siê w kolorowych kredkach? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
122
6. Œwiat muzyk¹ malowany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
126
XIV.PODRÓ¯E – BLISKIE I DALEKIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
1. Podró¿e – czym podró¿owano dawniej, a czym dziœ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
128
2. Warszawa – nasza stolica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
129
3. Podró¿ Wis³¹ do Krakowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
130
4. Podró¿e dalekie i bliskie – zdobywamy odznakê „ma³ego wêdrowca” . . . . . . . .
135
XV.NIEBAWEM WAKACJE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
1. Czym podró¿uje lato? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
137
2. Liczymy dni do koñca roku szkolnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
138
3. Wakacje – czas zabaw. I ty mo¿esz zostaæ Indianinem! . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
139
4. Bajki „Lis i kurka” i „O kotku i kogutku” ucz¹ nas mówiæ „nie” . . . . . . . . . . .
140
5. Za chwilê wakacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
140
6. Wakacyjne rady – ¿egnaj, pierwszaku, jesteœ ju¿ uczniem klasy drugiej! . . . . . . .
142
BIBLIOGRAFIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Plik z chomika:
pitcunia
Inne pliki z tego folderu:
pięciolatek to potrafi.przewodnik ze scenariuszami cz 2.zip
(9457 KB)
Plany miesięczne Sześciolatek[3].pdf
(117 KB)
Przewodnik metodyczny cz3 Nasza Klasa 0.pdf
(2263 KB)
Przewodnik metodyczny cz4 Nasza Klasa 0.pdf
(2720 KB)
Przewodnik metodyczny cz5 Nasza Klasa 0.pdf
(2411 KB)
Inne foldery tego chomika:
3 latki
4 latki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin