Plany miesięczne Sześciolatek[3].pdf
(
117 KB
)
Pobierz
scen_0_cz3_01-201
1. Rozk∏ad treÊci edukacyjnych
(tematy dni od 78. do 127.)
Kràg
Temat dnia
Zadania edukacyjne
Ârodki dydaktyczne
tematyczny
1
2
3
4
Zegar
odmierza
czas
78. Witaj, Nowy Roku!
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci uwa˝nego s∏uchania tekstów
literackich.
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat.
• Obserwowanie otoczenia i wyjaÊnianie zjawisk zwiàzanych
z zimà.
• Kszta∏towanie poj´cia liczby 6 – pos∏ugiwanie si´ liczbami
w aspekcie g∏ównym i porzàdkowym.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci klasyfikowania – tworzenie zbiorów
wed∏ug podanego kryterium.
• Poznawanie zasad bezpiecznego korzystania z urzàdzeƒ
elektrycznych.
• Kszta∏cenie wra˝liwoÊci i wyobraêni muzycznej.
• åwiczenia w dostosowywaniu ruchu do charakteru i tempa
muzyki. Rozwijanie wra˝liwoÊci i wyobraêni muzycznej.
• Doskonalenie refleksu i spostrzegawczoÊci.
• Kszta∏cenie motoryki (çwiczenia gimnastyczne).
åw. s. 3, 4
W. – karty „Ba∏wanek”
i kartoniki z liczbami
CD lub kaseta
(semestr II) – 1
utwór literacki zwiàzany
z tematem dnia, np.
Ludwika J. Kerna „Bajka
o starym i nowym Roku”
plastelina lub drucik
kreatywny, liczmany,
kostka do gry, k∏´bek
we∏ny, klej, szarfy,
kolorowe kartony z bloku
technicznego
79. Dwunastu braci
i cztery siostry
• Poznawanie utworów literackich zwiàzanych z tematem zaj´ç.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci uwa˝nego s∏uchania czytanego tekstu.
• Utrwalenie nazw pór roku i zapoznanie dzieci z nazwami
miesi´cy.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci wyra˝ania myÊli w formie zdaƒ.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci swobodnego wypowiadania si´
na podstawie wys∏uchanego tekstu.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci uwa˝nego liczenia obiektów,
rozpoznawania i odczytywania poznanych liczb.
• åwiczenie spostrzegawczoÊci.
åw. s. 5, 6
W. (cz´Êç 2.) – „Cztery
pory roku”
utwór literacki zwiàzany
z tematem zaj´ç, np.
Janiny Poraziƒskiej „Baʃ
o dwunastu braciach”,
kartoniki z sylabami,
pi∏ka, kartony, farby
lub kredki
• Klasyfikowanie przedmiotów wed∏ug okreÊlonej cechy.
• Doskonalenie s∏uchu fonematycznego – tworzenie wyrazów
rozpoczynajàcych si´ takà samà sylabà.
80. Co roku jesteÊmy
starsi
• Kszta∏cenie ÊwiadomoÊci dostrzegania sta∏ego nast´pstwa pór roku.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci dodawania – ustalanie wyników
dzia∏aƒ przez przeliczanie.
• Wprowadzenie drukowanej litery „r”, „R”.
• Prezentacja pisanej litery „r”, „R”.
• Doskonalenie s∏uchu fonematycznego.
• Analiza i synteza s∏uchowo-wzrokowa wyrazów.
• OkreÊlanie cech spó∏g∏oski „r”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
• åwiczenia grafomotoryczne.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci wypowiadania si´ na podany temat.
• Kszta∏cenie estetyki ruchu (çwiczenia gimnastyczne).
K. s. 78, 79
åw. s. 7, 8
W. – „Kartoniki
do uk∏adania modeli
wyrazów” (cz´Êç 1.),
„Domino”
zdj´cia dzieci w ró˝nym
wieku, ko∏a hula-hoop,
liczmany: domino,
klocki, zabawki
81. Zegary dawniej i dziÊ
• Utrwalanie obrazu graficznego litery „r”, „R” i identyfikowanie
go z g∏oskà „r”.
• Pisanie po Êladzie ma∏ej i wielkiej litery „r”, „R”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
• Analiza sylabowa wyrazów.
• Zapoznanie dzieci z historià zegarów i sposobami odmierzania
czasu (cieƒ, woda, piasek…).
• Prezentacja ró˝nych rodzajów zegarów.
• Wypowiadanie si´ na podany temat (np. „Rozk∏ad dnia dzieci”,
„Nasze ˝ycie bez zegarów”).
• åwiczenie analizy wzrokowej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci przeliczania do 6.
• Próby odczytywania pe∏nych godzin na zegarze.
• Kszta∏cenie wra˝liwoÊci s∏uchowej – rozpoznawanie dêwi´ków
wydawanych przez ró˝ne zegary.
• åwiczenia ortofoniczne – naÊladowanie dêwi´ków wydawanych
przez zegary, np.: bim-bam, bim-bom, tik-tak, cyk, cyk.
K. s. 80, 81
åw. s. 9, 10
CD lub kaseta (semestr I)
– 52–55
utwór literacki zwiàzany
z tematem zaj´ç, np.
Boles∏awa Or∏owskiego
„Pradziadkowie zegara”,
plastelina lub drucik
kreatywny, ilustracje
ró˝nych rodzajów
zegarów i zegary
zgromadzone w sali,
zegar do çwiczeƒ
praktycznych, narz´dzia
do naprawiania zegarków
1
2
3
4
82. Dni i noce
• Dostrzeganie rytmu dobowego: przemiennoÊci dnia i nocy.
• Przygotowywanie do Êwiadomego pos∏ugiwania si´ poj´ciem
„doba”.
• Uk∏adanie kalendarzy z uwzgl´dnieniem podzia∏u na doby.
• Kszta∏towanie zdrowego stylu ˝ycia – uÊwiadamianie wartoÊci
snu i ró˝nych form odpoczynku.
• Dostrzeganie symetrii w figurach geometrycznych – çwiczenia
praktyczne.
• åwiczenie sprawnoÊci manualnej – wykonanie pracy plastycznej.
• Prezentacja i nauka piosenki o tematyce zimowej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci tanecznych – zabawa przy muzyce
lub piosence.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci pracy w grupie – inscenizacja piosenki.
CD lub kaseta (semestr I)
– 56, 59, 60, 62
szarfy w dwóch kolorach,
tacki, klej, bibu∏a, papier
kolorowy, krepina,
no˝yczki, kartoniki
z numerami od 1 do 6,
papierowe figury
geometryczne, lusterka,
tusz, kroplomierz,
2 papierowe koszyczki,
obr´cze
W zimowe
dni
83. Mam siedem lat
• Uwa˝ne s∏uchanie tekstów literackich.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci swobodnego wypowiadania si´
na podstawie wys∏uchanego utworu literackiego.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci wypowiadania si´ na podstawie
ilustracji.
• Kszta∏towanie poj´cia liczby 7.
• Porównywanie liczebnoÊci zbiorów.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci dostrzegania mocnych stron u siebie
i u rówieÊników.
• Wdra˝anie do tolerancji wobec innych ludzi i otaczajàcego
Êwiata.
• Estetyczne i precyzyjne wykonanie prac plastyczno-
-technicznych (albumu siedmiolatka).
• Wyrabianie nawyku utrzymywania prawid∏owej postawy cia∏a
(çwiczenia gimnastyczne).
åw. s. 11, 12
W. – kartoniki z liczbami
plastelina lub drucik
kreatywny, arkusz
szarego papieru, kredki,
fotografie dzieci z urodzin
i uroczystoÊci rodzinnych,
obr´cze gimnastyczne,
klocki, klej, materia∏y
potrzebne do wykonania
albumu
84. Siedem dni
ma tydzieƒ
• åwiczenia utrwalajàce graficzny obraz liter (np. dobieranie w pary
jednakowych liter, dobieranie liter wielkich do ma∏ych itp.).
åw. s. 13
W. (cz´Êç 2.) – kartoniki
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci pos∏ugiwania si´ nazwami dni
tygodnia.
• Prezentacja utworów literackich zwiàzanych z tematem zaj´ç.
• Rozwijanie umiej´tnoÊci wyra˝ania uczuç podczas inscenizacji
wiersza.
• Redagowanie wypowiedzi ustnych na podany temat;
pos∏ugiwanie si´ poj´ciami: „jutro”, „wczoraj”, „pojutrze”,
„przedwczoraj”, „dziÊ”.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci korzystania z kalendarza.
• Uk∏adanie w∏asnego kalendarza – planu zaj´ç tygodniowych.
z literami
utwór literacki zwiàzany
z tematem zaj´ç, np.
Ewy Stadtmüller
„Tydzieƒ”,
pasek papieru podzielony
na dni tygodnia,
rekwizyty potrzebne do
inscenizacji, kalendarze
85. U babci i dziadka
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci okazywania serdecznoÊci i mi∏oÊci
bliskim. Wzmacnianie wi´zi rodzinnych.
• Poznawanie i przestrzeganie tradycji rodzinnych i zasad
obowiàzujàcych w ˝yciu rodzinnym.
• Prezentacja i nauka piosenki zwiàzanej z tematem zaj´ç.
• Doskonalenie czytania w zakresie poznanych liter.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci redagowania ustnych wypowiedzi
na podany temat.
• Kszta∏towanie orientacji przestrzennej – ustalanie, jak dojÊç
do okreÊlonego miejsca.
• Ustalanie kolejnoÊci zdarzeƒ w wys∏uchanym utworze.
• Rozwijanie wyobraêni – prezentowanie i odgadywanie zagadek
pantomimicznych na temat: „Ulubione zaj´cia lub zachowania
babci i dziadka”.
• Estetyczne wykonywanie prac plastycznych (laurek dla babç
i dziadków).
åw. s. 14
CD lub kaseta (semestr I)
– 57, 58
wybrane przez
nauczyciela wiersze
o tematyce rodzinnej,
kartki z bloku, skrawki
tkanin, wstà˝ki, papier
kolorowy, no˝yczki, klej,
tasiemka, kredki
86. Uroki zimy
• Rozwiàzywanie i próby uk∏adania zagadek.
• Wprowadzenie drukowanej litery „n”, „N”.
• Prezentacja litery pisanej „n”, „N”.
• Doskonalenie s∏uchu fonematycznego.
• OkreÊlanie cech spó∏g∏oski „n”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
K. s. 82
åw. s. 15, 16
W. (cz´Êç 1.) – „Kartoniki
do uk∏adania modeli
wyrazów”
CD lub kaseta
1
2
3
4
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci opowiadania o w∏asnych przygodach
zimowych.
• Rozwijanie wyobraêni plastycznej.
• Próby samodzielnego rozwiàzywania problemów.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci ilustrowania muzyki ruchem.
• Kszta∏cenie wyobraêni i wra˝liwoÊci muzycznej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci przeliczania (liczenie od dowolnego
miejsca).
• Estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastyczno-
-technicznych.
• Rozwijanie zainteresowania otaczajàcym Êwiatem.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej.
(semestr I) – 59
liczmany, rekwizyty
do zabaw ruchowych,
materia∏y potrzebne
do przeprowadzenia
doÊwiadczeƒ, kartki
z bloku technicznego,
ilustracje zabaw
zimowych
87. Trzeba zdrowym byç,
aby d∏ugo ˝yç
• Utrwalenie graficznego obrazu litery „n”, „N”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
• Wdra˝anie dzieci do przestrzegania zasad zdrowego stylu ˝ycia
(uprawianie sportów zimowych).
• Zapoznanie z literaturà dzieci´cà zwiàzanà z tematem zaj´ç.
• Redagowanie wypowiedzi ustnych na podany temat.
• Kszta∏towanie wyobraêni i umiej´tnoÊci inscenizacji utworów
literackich.
• Rozpoznawanie i nazywanie zimowych dyscyplin sportowych.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci pracy w grupie – przeprowadzanie
doÊwiadczeƒ.
• Estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastyczno-
-technicznych.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej – pisanie po Êladzie.
• Analiza i synteza sylabowa wyrazów.
K. s. 83
åw. s. 17–19
tekst zwiàzany z tematem
zaj´ç, np. Hanny
Zdzitowieckiej
„Czy Ênieg jest czysty?”,
plastelina lub drucik
kreatywny, folia
aluminiowa, druty,
kabelki, szklanki, lupy
W karna-
wale –
same bale
88. Bal ba∏wanków
• Prezentacja poezji dzieci´cej.
• Wzbogacanie s∏ownictwa – precyzowanie znaczenia poj´ç
zwiàzanych z karnawa∏em.
åw. s. 20, 21
W. – kartoniki z literami
i kartoniki z liczbami
Plik z chomika:
pitcunia
Inne pliki z tego folderu:
pięciolatek to potrafi.przewodnik ze scenariuszami cz 2.zip
(9457 KB)
Plany miesięczne Sześciolatek[3].pdf
(117 KB)
Przewodnik metodyczny cz3 Nasza Klasa 0.pdf
(2263 KB)
Przewodnik metodyczny cz4 Nasza Klasa 0.pdf
(2720 KB)
Przewodnik metodyczny cz5 Nasza Klasa 0.pdf
(2411 KB)
Inne foldery tego chomika:
3 latki
4 latki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin