dr Jolanta Sułowska
WYKŁAD 1 20.03.2011r.
Kolokwium z zakresu wykładu, pytania otwarte
Literatura:
· M.Sierpińska, B.Niedbała “Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie. Centra odpowiedzialności w teorii i praktyce” PWN, W-wa 2003
· „Controlling w działalności przedsiębiorstwa, praca zbiorowa” pod redakcja Nowaka, PWE, W-wa 2004;
· Vollmuth” Controlling, planowanie, kontrola, kierowanie. Podstawy budowy systemu controllingu, agnecja wydawnicza Placet w-wa 1998
· vollmuth „controlling. Instrumenty od A do Z Analizy operacyjne. Analizy strategiczne, agencja wydawnicza Placet w-wa 1998
· controlling funkcyjny w przedsiębiorstwie, pod red. M. Sierpińskiej, oficyna ekonomiczna. Kraków 2004
Geneza i rozwój koncepcji controllingu:
ü XV w – na angielskim dworze królewskim utworzono stanowisko „controllour”;
ü 1778 – utworzenie stanowiska „contro llera” w administracji państwowej USA;
ü 1880 – wdrożenie idei controllingu do Amerykańskiego Towarzystwa Kolei Żelaznych Atchinson and Santa Fe Railway System
ü 1892 – wprowadznie controllingu do pierwszego przedsiębiorstwa produkcyjnego General Electric Company;
ü 1931- contro ller Intitute of America (od 1962 roku przemianowany na Fancial Excutive Intitute – FEI)
Rozwój koncepcji controllingu:
1. Okres do 1931 –funkcja kontrolna i skarbnika;
2. Lata 1931- 1981 – funkcja koordynatora i nawigatora;
3. Okres po 1981 – instrumenty i koncepcja zarządzania.
Controlling – istota controllingu w odniesieniu do etymologii angielskiego słowa „to control”, które oznacza:
ü Kierowanie, decydowanie;
ü Regulowanie, sterowanie;
ü Kontrolowanie, nadzorowanie, sprawdzanie.
Definicja controllingu:
ü W ujęciu funkcjonalnym – controlling jako funkcja zapewniająca dostę do info, jakos szcz, forma kierowanie i jako funkcja koordynacji (każdy ma wlasne wrażenie o tym jak controlling powinno się rozumieć a jak wyrażać).
ü Wg. Horvatha - Controlling jako pod szarz, który zajmuje się kształtowanie i koordynowaniem procesów jak: planowanie, kontrolowanie, zasilania w inf, ukierunkowanym na sterowanie całym systemem z punktu widzenia wyzn celów. (podst systemu controllingu stanowi funkcja koordynowania).
ü Wg. Serftinga - Na pierwszy planie jest funkcja inf, funkcja zasilania w ifnormacje, po przez kierowanie przeds, a rozwijanie alternatywnych sposobów działania również sterowanie procesami w nim zachodzącymi (na plan pierwszy jest wysuwana funkcja zasilania w informacje).
ü W ujęciu instrumentalnym – podstawę kontr stanowić może system rachunkowości przedsiębiorstwa, może być rozumiany jako rozsz rach a także jako rach zorientowana na zarzadzanie.
ü Wg. Dellmana – oparta na rach koncepcja koord planowania kontroli i sterowania w przedsi, ukiertukowana na zapewnienei rozwoju i wzrostu pozycji przeds w konkurencyjnej walce
Istota controlingu:
ü Podsystem zarządzania przedsiębiorstwem wspierający realizację funkcji zarządzania
ü Koordynacja procesów zachodzących w przedsiębiorstwie
ü Głównym przedmiotem działań w kontrolingu jest informacja zorientowana na potrzeby podejmowania decyzji
ü Ukierunkowany na osiągniecie celów postawionych przed przedsiębiorstwem jako całością;
ü Po przez inicjowanie i wspomaganie rożnych działań, usprawnia proces zarządzania przedsiębiorstwem.
Zadania controllingu
Zadania zarządzania
1. Ekonomiczny serwis (przygotowanie danych) wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem i procesy podejmowania decyzji
1. Podejmowanie i realizacja decyzji
2. Funkcja pilotująca, polegająca na odpowiednio wczesnym rozpoznawaniu przyczyn słabych punktów (zinstytucjonalizowane przygotowanie informacji)
2. Unikanie słabych punktów
3. Strategiczne systemy wczesnego ostrzegania jako światło nawigacyjne i określenie kamieni milowych, obserwację otoczenia i analizę trendów
3. Definiowanie strategii
4. Bieżące porównanie między postulowanym a rzeczywistym stanem raportowania odchyleń
4. Sterowanie wynikiem
5. Operacyjne systemy wczesnego ostrzegania poprzez dostarczenie celów i wyników, kontroli i sterowania
5. Decyzje operacyjne i środki realizacji
6. Tworzenie instrumentów dla kombinacji i koordynacji funkcji analizy, sterowania i kontroli w przedsiębiorstwie
6. Koordynacja procesów
7. Funkcja doradcza dla zarządzania poprzez zastosowanie zestawu instrumentów jak również interpretacje wyników i zadań na drodze do celu
7. Prowadzenie do osiągnięcia celu
Controller – nawigator, wyszukuje drogi do osiągnięcia wytyczonych celów, przekazuje inf decydentom o odchyleniach, po przez określanie systemów wczesnego ostrzegania, wspiera zarządzanie
Funkcje controllingu:
ü Koordynacja – tworząca/sprzęgająca;
ü Planowanie;
ü Kontrola;
ü Sterowanie i regulacja;
ü Zasilania w informacje.
Koordynacja - polega na zharmonizowaniu szczegółowych zadań realizowanych w ramach podsystemów controllingu oraz ich ukierunkowaniu na realizacje założonego celu
mamy 2 rodzaje koordynacji:
ü tworząca – służy zharmonizowaniu podsystemów planowania, kontroli i zasilania w informacji
ü sprzęgająca – polega na osiągnięciu wewnętrznej spójności w ramach podsystemu controllingu oraz na ich dopasowaniu do zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa
Funkcja planowania – polega na określeniu środków niezbędnych do osiągniecia celów oraz sposobów realizacji i warunków osiągnięcia założonych celów
Funkcja kontrolna – jest realizowana przez kontrole ex post(porównanie wielkości rzeczywistych z wielkościami wzorcowymi) jak i kontrole ex ante (porównanie wielkości prognozowanych z wielkościami wzorcowymi)
Funkcja sterowania i regulacja – termin sterowanie oznacza działanie na określony układ mający na celu zapewnienie jego zachowania w żądany sposób, szczególnym rodzajem sterowania jest regulacja czyli sterownie z możliwością wyeliminowania wpływu wielkości zakłócających przebieg danego procesu
Funkcja zasilania w informacje – podstawę stanowi rachunkowość zarządcza
Rodzaje controllingu
· strategiczny
· operacyjny
· scentralizowany
· zdecentralizowany
Ø controlling zasobów przedsiębiorstwa
Ø controlling funkcjonalny (funkcyjny)
Cechy podsystemu
Controlling operacyjny
Controlling strategiczny
Szczebel zarządzania
malwina897