Etyka.txt

(9 KB) Pobierz
DEFINICJA ETYKI

Sp�r o normy moralno�ci
l Jaka powinna byc norma moralna
*musi dotyczy� dzia�ania prowadz�cego do szcz�cia cz�owieka, 
*powinna wi�za� si� z jakim� autorytetem, czyli formu�owa� konkretny nakaz post�powania, 
* dotyczy dzia�ania, kt�re wyra�a afirmacj� nale�n� komu� lub czemu� z racji przys�uguj�cej mu godno�ci. 
2. Trzy ujecia etyki 
*endajmonizm: dobre jest to co prowadzi do dobra cz�owieka, 
*deontonomizm- dobre jest to co pochodzi od dobrego autorytetu; 
*personalizm- norma musi odpowiada� godno�ci cz�owieka.
Odkrywca    etyki    to    Sokrates, kt�rego naczelnym  has�em  by�o: "Cz�owieku odkryj samego siebie" 
3 Przykladowe poglady etyczne dotyczace normy moralnosci:
-Epikur (epikureizm)- rozumne d��enie do zaspokojenia potrzeb jest moralnie dobre; 
-Platon (neoplatonizm)- dobre jest to co prowadzi do tego co boskie i nie�miertelne; 
-etyka jako technika �ycia zbiorowego (Hobbes)-cz�owiek jest rozs�dnym egoist� d���cym do zachowania swojego bytu. Formu�uje prawa zabezpieczaj�ce go przed samozniszczeniem; 
-Emanuel Kant (imperatyw kategoryczny)- czy� to co by�oby dobre dla ciebie. Nie czy� drugiemu to co tobie nie mi�e. Post�puj wed�ug zasad post�powania innych ludzi, 
-etyka chrze�cija�ska- oparta o objawienia Pana Boga. Has�o: �Mi�uj bli�niego swego jak siebie samego*
1; 'etyka warto�ci-�r�d�em poznania warto�ci i rzeczywisto�ci jest intuicja. Przedstawiciele E. Hussar i M.Scheler.
CZ�OWIEK  JAKO  OSOBA   -
Cz�owiek jest bytem  pochodnym.Istnienie  zawdzi�cza   przyczynie.
a)b�d�cej    poza    nim    samym;
b)cz�owiek jest bytem substancjalnym- jest istot� psychofizyczn� posiadaj�c� pierwiastek materialny
1.Trzy koncepcje czlowieka:
idealizm- cz�owiek jest kszta�towany przez my�l (Kartezjusz- �my�l�, wi�c jestem"), rozwin�� to Hegel na tez� (z przyrody), antytez� (duch) i syntez� (duch absolutny wyra�aj�cy si� w moralno�ci), 
b)materializm-cz�owiek pojawi� si� na �wiecie jako produkt rozwoju materii (nasze my�li to ruch cz�steczek). 
c)spirytualizm- cz�owiek jest duchem bytuj�cym w ciele. 
2.Personalistyczna koncepcja cz�owieka. 
Personalizm- cz�owiek jest bytem szczeg�lnego rodzaju, jest osob�. Definicja osoby pochodzi od Boecjusz� (6 wiek n.e.)- cz�owiek to indywidualna substancja istoty rozumnej. XIIw. �w. Tomasz z Akwinu: cz�owiek to samoistna istota wolna i bytuj�ca dla samego siebie. XXw. Maritain- osoba to wszech�wiat o naturze duchowej obdarzony wolno�ci� wyboru, stanowi�c tym samym niezale�no�� wobec �wiata. Wincenty Granat- rektor KUL-u -osoba ludzka to jednostkowy, indywidualny, cielesno- duchowy podmiot zdolny dzia�a� w spos�b rozumny, dobrowolny, moralny, spo�eczny w celu harmonijnego wzbogacenia siebie i innych w zakresie kultury. 
Wnioski personalizmu: 
a)prymat osoby ludzkiej- osoba ludzka jest najwi�kszym dobrem na �wiecie; 
b)dynamiczno�� osoby_- cz�owiek tworzy �wiat wewn�trznych i zewn�trznych warto�ci udoskonalaj�c si� przy tym, 
c)czlowiek jest istota spo�eczn�-staje si� cz�owiekiem w relacji do innych ludzi. 
FILOZOFIA ROZUMNYCH I WOLNYCH DZIA�A�
I.Wedlug powyzszej filozofii personalistycznej podmiotowosc czlowieka wyraza sie przez swiadomosc i zdolnosc.
A)swiadomy charakter dzia�a� ludzkich wg. Karola Wojtyly
�a)swiadome dzialanie- czynie co chce;	
b)samo�wiadomo��-�wiadomo�� w�asnego istnienia, to co otacza i on sam jest przdmiotem jego powstania
�c) "samowiedza swej swiadomosci- w wyniku relacji czlowieka do siebie samego.Relacja do siebie samego pozwala na INTROSPEKCJE, czyli wewn�trzny ogl�d siebie i okre�lenie relacji ludzkiego ,ja" do ludzkiego dzia�ania, czyli uznanie w�asnych czyn�w 
B) Wolno�� jako wyznacznik podmiotowo�ci cz�owieka. 
a)ludzkiei �wiadomo�ci, wolnosci: gospodarcze, polityczne, prawne; 
b)z etycznego punktu widzenia- �cis�y zwi�zek ludzkiej �wiadomo�ci z wolno�ci�, ��czy si� ze sfer� woli: wolno�� do: ma��e�stwa, celibatu, przyja�ni; wolno�� do: opinii innych, uzale�nie�. WOLNO��- to aktywna si�a o wyborze pomi�dzy dzia�aniem, a jego zaniechaniem, w konsekwencji wolno�� wyboru mi�dzy dobrem a z�em, a nieraz mi�dzy dobre a lepsze, pozostaje konflikt warto�ci- wybra� nale�y warto�� wy�sz�.
Wolno�� le�y u podstaw �ycia duchowego, dzi�ki wolno�ci jest mo�liwy wyb�r warto�ci chrze�cija�stwa: wyb�r warto�ci to
podstawowa forma kreatywno�ci cz�owieka (wyraz wsp�pracy z Bogiem).
Wolno�� woli pozostaj�ca w bezpo�redniej relacji do poznawczych warto�ci (np. wiedza) umo�liwia to autodeterminizm, czyli decyzje cz�owieka o ograniczeniu swojej wolno�ci ze wzgl�du na wyb�r warto�ci wy�szych
II. Z deterministycznego ujecia przedmiotowosci czlowieka. 
Cz�owiek jest podleg�y mechanizmom rz�dz�cym ca�� przyrod� i jego dzia�anie determinuje silniejszy motyw, kt�remu cz�owiek nie mo�e si� oprze�.
III.        Liberalistyczne pojecie przedmiotowosci czlowieka. 
Wolno�� stanowi przejaw naturalnej doskona�o�ci cz�owieka, jest samoistna nieograniczon� od wewn�trz   si��   tw�rcz�   w   jego rozwoju. Cz�owiek nie potrzebuje ogranicze� bo sam  decyduje co dobre. 
OBIEKTYWNE PRAWO ETYCZNE
PRAWO NATURALNE- odwieczne boskie, zapisane w ludzkiej naturze, trzeba je tylko odczyta�.
Wg. etyki personalistycznej prawo etyczne jest zakorzenione w naturze cz�owieka, tzn. poruszamy si� w zadanych nam przez stw�rc� granicach, kt�re zyskujemy przychodz�c na �wiat: np p�e�. Wg. etyki chrze�cija�skiej tw�rc� prawa etycznego jest B�g. 
Prawo naturalne- zbi�r praw kategorycznych, obiektywnych i absolutnych (powszechnych i niezmiennych) oparty na podstawowych imperatywach, kt�re uzdalniaj� cz�owieka lub grup� os�b do spe�nienia akt�w wewn�trznie dobrych, a unikanie wewn�trznie z�ych. 
I. imperatyw- nakaz, podstawowe imperatywy to og�lne nakazy np. przestrzegaj praw	
II. zbior norm- regu�y post�powania, ktore wyra�aj� nakaz lub zakaz, a nie tylko moraln� warto�� czyn�w. 
Dekalog- podstawowy zbi�r norm. 
Prawo naturalne- pr�buje opisa� motywy ludzkiego dzia�ania i jego podstawowe kategorie. 
Na normy prawa naturalnego cz�owiek reaguje poczuciem winy, gdy go nie przestrzega: 
a)normy obiektywne- nie wytwarzane przez rozum, ale odczytywane z natury ludzkiej; blpowszechne i niezmienne (absolutne) -tzw znane wszystkim ludziom, kt�rzy osi�gn�li normalny stopie� rozwoju umys�owego, wynik og�lnoludzkiej instytucji dotycz�cych tego co dobre, a co z�e nienale�nie od ludzkich mysli i subiektywnych pogl�d�w.
Prawo naturalne- ukazuje nam normy trudne, od kt�rych cz�owiek chcia�by odst�pi�, ale du�o determinizmu sprawia, �e si� opiera. 
c)akty wewn�trznie dobre i ich spe�nienie i unikanie z�ych- nie nachodzi tu dziedzina akt�w moralnie oboj�tnych. 
Prawo naturalne jest �ci�le powi�zane ze �wiatem warto�ci i zmusza cz�owieka do refleksji nad relacj� jego dzia�ania do norm prawa marnego, i do oceny w�asnego zachowania. 
III. Transcendencja- podstawy transcendentne prawa naturalnego (te kt�re wychodz� poza). Imperatywna moc prawa naturalnego bierze si� z nik�d, ta pochodzi od odpowiedniego autorytetu i �wiat w kt�rym �yjemy nie zawiera intencji kt�ra by go nam dawa�a, okre�lamy zbiorem prawa naturalnego dlatego logiczny jest wniosek, �e tw�rc� prawa naturalnego jest B�g.
Prawo naturalne- nakaz Bo�ej woli, kt�ra wie, �e cz�owiek potrzebuje �adu moralnego dlatego zobowi�zuje go do dzia�ania moralnie dobrego W w�tpliwo�ci nie nale�y dzia�a�- wybiera� to co dobre i pewne. 
PRAWO OBIEKTYWNE 
1) Prawo obiektywne- etyczne aspekty prawa pozytywnego: 
a)prawo jest odniesieniem prawa pozytywnego do prawa obiektywnego; 
b)kompletny autorytet- prawodawca sam tworzy lub odnosi si� do tradycji lub obyczaj�w, c)uzdolnienie os�b i grup do dzia�ania moralnie dobrego, 
d)cele etycznie godziwe (prawo nie mo�e nakazywa� czego� z�ego, to co zostaje uznane za z�e-zostaje zakazane). 
2) Funkcjonowanie obiektywnego prawa moralnego: 
a)promulgacja-podac do wiadomo�ci jako obowi�zuj�ce (ludzie maj� prawo do zapoznania si� z obowi�zuj�cym prawem);
b)prawo moralne ukierunkowane jest na dobro wsp�lne (ma chroni� prawa osoby, ale tak�e chroni� dobro wsp�lne przed wp�ywami jednostki. 
PROBLEMY LUDZKIEGO SUMIENIA
1)Sumienie-	moralna samo�wiadomo��, ujmuje czyn ludzki zar�wno na tle godno�ci osoby jak i na tle podmiotowej struktury osoby. W znaczeniu �cis�ym- to os�d typu, powinienem spe�ni� taki czyn wobec osoby, grupy. 
2)Sumienie jest aktem "uzaleznienie" si� od prawdy (uzale�niamy nasze dzia�ania od prawdy o rzeczywistej warto�ci os�b lub rzeczy) i sumienie jest �r�d�em samoinformacji o zgodno�ci naszego dzia�ania z norma moraln� (w ten spos�b sumienie staje si� ostateczn� norma moralno�ci 3)Najwa�niejsze rodzaje sumienia; 
a)sumienie prawdziwe (oznacza to odczytywanie powinno�ci dzia�ania zgodnie Z obiektywnym, porz�dkiem moralnym); 
b) Sumienie bledne- bl�dnie odczytuje powinno�ci dzia�ania-ignorancja; 
c)sumienie pewne-codzienne, samorzutne poznanie moralne w�a�ciwe w praktyce �ycia przeci�tnego cz�owieka w warunkach mu dost�pnych (wykluczamy w�tpliwo�� odno�nie dzia�ania moralnego); d)sumienie w�tpliwe- to taki stan sumienia, w kt�rym cz�owiek nie jest w stanie doj�� do jakiegokolwiek s�du o warto�ci moralnej konkretnego czynu albo tez towarzyszy mu uzasadniona obawa, �e dany czyn jest z�y; 
e)sumienie zawiklane-konfliktowy stan sumienia cz�owieka (mysli, �e cokolwiek uczyni b�dzie z�em moralnym); 
f)sumienie trafne- umiej�tno�� os�dzenia du�ego z�a jako du�ego, a ma�ego jako ma�ego; 
g) Sumienie szerokie (wina ci�ka jest przez takie sumienie interpretowana jako wina lekka);
*sumienie zatwardzia�e- przywi�zanie wewn�trzne do moralnego z�a;
*sumienie faryzejskie- troska o zachowanie tylko pozor�w, pod publik�,	
h)sumienie skrupulanckie- upatrywanie winy tam gdzie jej nie ma, towarzysz� temu obawy i l�ki przed pope�nieniem z�a moralnego. 
4)Podstawowe zasady funkcjonowania sumienia: 
a)dzia�a� nale�y w stanie sumienia praktycznie pewnego; 
b)cz�owiek powinien i�� za sumieniem pewnym, zawsze, nawet gdy znajduje si� ono w stanie sum...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin