plan wynikowy kl. III, sem II.doc

(94 KB) Pobierz
PROPOZYCJA PLANU WYNIKOWEGO DLA KLASY III

PROPOZYCJA PLANU WYNIKOWEGO DLA KLASY III

OPRACOWANEGO NA PODSTAWIE PROGRAMU „MOJA SZKOŁA”    
I PODRĘCZNIKA „ JA I MOJA SZKOŁA”

 

 

 

OD AUTOREK

 

 

Na wstępie pragniemy przedstawić kilka uwag na temat planu wynikowego.

 

Pojęcie planu wynikowego pojawiło się kilka lat temu w publikacjach prof. Bolesława Niemierki, między innymi w książce pt. „Między oceną  szkolną a dydaktyką”.

Plan wynikowy jest dokumentem opracowanym przez nauczyciela i wykorzystywanym przez niego w pracy dydaktycznej. Zastępuje dawne rozkłady materiału, które były budowane pod kątem podziału zakresu materiału „do przerobienia” na lekcjach.

 

Plan wynikowy zawiera uporządkowany wykaz efektów kształcenia, który jest nadrzędny wobec materiału nauczania, środków dydaktycznych i metod pracy. To indywidualny dokument nauczyciela, który jest podrzędny względem przedmiotowego systemu oceniania (wspólnego dla grupy nauczycieli).

Jest on oparty na realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, uwzględnia specyfikę danej klasy szkolnej oraz możliwości i preferencje dydaktyczne nauczyciela.

 

W indywidualnym planie wynikowym nauczyciel powinien zamieścić również treści programu lub innowacji programowej, jeżeli takową posiada.

 

Plan wynikowy zawiera wymagania edukacyjne, czyli katalog niezbędnych osiągnięć ucznia przewidzianych programem nauczania. Są one opisem pożądanych przez nauczyciela zmian w wiedzy, umiejętnościach i postawach ucznia. Analizując możliwości, umiejętności i zainteresowania uczniów danej klasy, tworzymy hierarchię osiągnięć: poziom podstawowy i poziom ponadpodstawowy. Zróżnicowanie wymagań, ich zhierarchizowanie będzie służyło ocenie szkolnej.

      Plan wynikowy powinien być spójny z innymi planami wchodzącymi w skład szkolnego systemu zapewnienia jakości. Co za tym idzie, powinien uwzględniać specyfikę szkoły. Jest podrzędny wobec wewnętrznego systemu oceniania.

 

Dlatego przedstawiony przez nas plan wynikowy powinien być traktowany jedynie jako propozycja lub pomoc przy konstruowaniu własnych planów nauczycielskich. Zaprezentowane przez nas rozwiązanie może być dowolnie modyfikowane
i dostosowywane do potrzeb uczących. Plan ten został skonstruowany na podstawie programu „Moja szkoła” oraz treści zawartych w podręczniku „Ja i moja szkoła”.

 

Mamy nadzieję, że przedstawiona przez nas propozycja będzie dla Państwa pomocą

i inspiracją w tworzeniu własnych planów.

 

mgr Lidia Michoń

mgr Maria Majsik

 

 

Bibliografia

 

1.                    Program Moja szkoła, MAC Edukacja S.A.

2.                    Przewodnik metodyczny do podręcznika „Ja i moja szkoła”, klasa III, cz. 1–10.

3.                    Niemierko Bolesław, 1991, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa.

4.      Ochenduszko Julian, 2001, Pomiar dydaktyczny w mierzeniu jakości pracy szkoły. Materiały edukacyjne Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli EKO-TUR, Warszawa.

5.      Zawisza-Chlebowska Teresa, Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego

w szkole podstawowej do cyklu Hanny Dobrowolskiej „Jutro pójdę w świat”, WSiP.

6.      Stróżyński Klemens, Plan wynikowy – bez histerii, w: www.wszpwn.com.pl.

7.      Lisiecka Zofia, Jak zbudować plan wynikowy, w: www.wszpwn.com.pl.

8.      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r.

9.      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy

oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

1

 


 

TEMAT   BLOKU

Temat dnia

Stosowane skróty:  W – wiedza,   U – umiejętności,  

P – postawy.   

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE PODSTAWOWE

wytłuszczona czcionka – treści

programu nauczycielskiego 

lub innowacji pedagogicznej

WYMAGANIA EDUKACYJNE PONADPODSTAWOWE

I. W SZKOLE PO WAKACJACH

 

1. Znów w szkole!

2. Dlaczego warto chodzić do szkoły?

3. Wspomnienia, które warto zachować

   w pamięci

4. Wakacyjna zagadka

5. I znowu wakacyjna zagadka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń będzie:

– wypowiadał się na temat swojego stosunku do szkoły (P)

– uważnie słuchał nauczyciela (U)

– czytał teksty głośno i cicho (U)

– formułował odpowiedzi na pytania (U)

– układał i zapisywał dialogi (U)

– redagował zdania na podany temat (U)

– samodzielnie pisał dłuższą wypowiedź (W), (U)

– opisywał postać (U)

– wyjaśniał pojęcia: litera, głoska, sylaba, wyraz (U)

– pisał poprawnie poznane wyrazy z u, ó, rz, ż (U)

– poznawał właściwości ogrzewanego i oziębianego powietrza (W)

– dodawał i odejmował liczby w zakresie 100 (U)

– wymieniał poznane jednostki miary (W)

– wykonywał obliczenia zegarowe i kalendarzowe (U)

– wyjaśniał pojęcia: liczba, cyfra, system dziesiątkowy

   i pozycyjny (W)

– zapisywał liczby słowami (U)

– wymieniał nazwy liczb w dodawaniu i odejmowaniu (W)

– wyjaśniał rolę liczby 0 w dodawaniu i odejmowaniu (W)

– układał i rozwiązywał zadania na porównywanie różnicowe (U)

– poprawnie ciął i składał papier (U)

– śpiewał piosenkę Szkolne podwórko (U)

– nazywał znaki muzyczne poznane w klasie drugiej (W)

– wymieniał podstawowe formy porządkowe (W), (P)

 

Uczeń będzie:

– grał na dzwonkach proste

  melodie (U)

II. SZKOLNY, I NIE TYLKO,

SAVOIR-VIVRE

 

1. Kto się komu kłania?

2. Kto się komu przedstawia?

3. Jak rozmawiać z ludźmi starszymi od siebie?

4. Co zrobić z rękami podczas rozmowy?

5. Czym się różni regulamin od savoir-vivre’u?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– wymieniał  i stosował podstawowe zasady savoir-vivre’u (W), (U)

– poznawał regulamin szkolny (W)

– wypowiadał się na podany temat (U)

– uważnie słuchał nauczyciela (U), (P)

– czytał teksty z podziałem na role (U)

– samodzielnie formułował odpowiedzi na pytania (U)

– podejmował próbę wejścia w rolę, odgrywając scenki dramowe (P), (U)

– wymieniał zasady porządkowania wyrazów według kolejności alfabetycznej i stosował je w praktyce (W), (U)

– poprawnie pisał poznane wyrazy z trudnościami

  ortograficznymi (U)

– rozpoznawał i nazywał zdania (W)

– wymieniał zasady pisowni wyrazów ze spółgłoskami miękkimi (W)

– dodawał i odejmował liczby jednocyfrowe i dwucyfrowe
w zakresie 100 (U)

– wyjaśniał związek między dodawaniem i odejmowaniem (W)

– rozwiązywał zadania proste na porównywanie różnicowe (U)

– układał zadania proste do podanych warunków (U)

– rozkładał zadania złożone na dwa zadania proste (U)

– wyjaśniał znaczenie pojęć: architekt, architektura (W)

– przedstawiał rytm w pracy plastycznej (U)

– poznawał kroki tańca narodowego – kujawiaka (W)

– wymieniał elementy, z których składa się muzyka (W)

– wymieniał zasady zachowania się na koncertach muzyki poważnej (W), (P)

– rozwijał poczucie rytmu (U)

 

 

III. PAMIĘTAJ- NIE JESTEŚ SAM !

 

1. Początek złego…

2. Jest coraz gorzej…

3. Jak przeciwstawić się przemocy?

4. Jak działa plan?

5. Koniec z bezradnością!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– wyjaśniał terminy: przemoc, agresja (W)

– wymieniał i stosował zasady dobrego komunikowania się (W), (U)

– wymieniał i stosował sposoby radzenia sobie z agresją

  i dręczeniem (W), (P), (U).

– wypowiadał się na podany temat (U)

– formułował odpowiedzi na pytania (U)

– podejmował próbę odegrania ról w scenkach dramowych  
  (U)

– czytał tekst cicho i ze zrozumieniem (U)

– opowiadał treść utworu (U)

– odczytywał z ilustracji dane do zadania (U)

– rozwiązywał zadania złożone za pomocą drzew

   i grafów (U)

– dodawał i odejmował trzy liczby w zakresie 100 (U)

– śpiewał piosenkę Kiedy jesteśmy razem (U)

– wymieniał nazwy instrumentów perkusyjnych (W)

– rozwijał szybkość i zwinność (U)

– rozwijał umiejętność startu z różnych pozycji (U)

– rozwijał umiejętność rzutu do celu (U)

 

– przedstawiał postać ludzką

  w ruchu (U)

IV. Z CZEGO SKŁADA SIĘ POGODA?

 

1. Od czego zależy temperatura powietrza?

2. Jak powstają chmury i jakie są ich rodzaje?

3. Jak powstają opady atmosferyczne i jakie są ich rodzaje?

4. Jak powstaje wiatr?

5. Jak można zostać meteorologiem?

 

 

 

– wymieniał charakterystyczne cechy pór roku w Polsce (W)

– wyjaśniał znaczenie Słońca dla życia na Ziemi (W)

– wyjaśniał zależność pomiędzy wysokością Słońca nad

   horyzontem a porą roku i średnią temperaturą

   powietrza (W)

– określał kierunki świata (U)

– odczytywał wskazania termometrów (U)

– wyjaśniał zjawisko powstawania chmur (W)

– wymieniał rodzaje chmur (W)

– wymieniał składniki pogody (W)

– wymieniał stany skupienia wody (W)

– wyjaśniał pojęcia: niż baryczny, wyż baryczny (W)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin