Piotr Skubiszewski - Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód.doc

(135 KB) Pobierz
11

Piotr Skubiszewski „Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód”

 

10.

PIŚMIENNICTWO O SZTUCE: Teoria sztuki i krytyka artystyczna

 

Od czasów starożytnych twórczości artystycznej towarzyszyła refleksja literacka, z której zrodziło się obfite piśmiennictwo dotyczące sztuki, stanowiące ważne źródło informacji o pojmowaniu oraz o recepcji dzieł sztuki.

 

* Traktat Witruwiusza ( De architectura libri decem, lata 27-13p.n.e)

- ustalał wymogi, jakim musi odpowiadać architekt, który winien być obdarzony talentem, posiadać wykształcenie teoretyczne i praktyczne doświadczenie.

- charakteryzował szczegółowe kategorie jakości właściwych architekturze

- poświęcał wiele uwagi szczegółowym problemom estetycznym i praktycznym architektury

 

* Pisma okresu rzymskiego

- pojawiają się postawy emocjonalne i irracjonalne, podkreslające role fantazji w przeciwieństwie do nasladowania natury, oraz sceptyczno-relatywistyczne, dopuszczające wielość form artystycznych a w późnej fazie neoplatońskiej zabarwione teorie irracjonalnego działania sztuki na odbiorcę

 

* W literaturze starozytnej

- istniał specyficzny gatunek literacki zwany: ekphrasis – odnoszący się do opisu dzieł sztuki ( słynne przykłady w klasycznej poezji: opis tarczy Heraklesa u Hezjoda i opis tarczy Achillesa u Homera)

 

* Okres wczesnobiznatyjski

- powstaja interesujące ekphraseis, m.in. opisy kościoła Hagia sophia w Konstantynopolu.

 

* Literatura periegetyczna, przewodnikowa

- wazne źródło informacji o dziełach sztuki

- przewodniki w  starożytności i w średniowieczu omawiały przede wszystkim ośrodki kultowe i drogi do nich prowadzące.

- najważniejsze dzieło periegetyki starozytnej jest Pauzaniasza Przewodnik po Helladzie zawierający opisy niezliczonych świątyń, ołtarzy i posągów m.in. w Olimpii.

 

* Średniowieczna Literatura:  

- najgłębszy rodział pomiędzy myślą teoretyczno-estetyczną i jej materilana realizacją.

  Refleksja teoretyczno-estetyczna na temat sztuki przybierała formę rozważań filozoficznych w ramach

  systemów filozofii religijnej.

- praktyczna problematyka znajduje ujęcie w traktatach technologicznych, związanych z wywodzącymi się ze starozytnego wschodu tradycjami alchemii.

- Teologia pojmuje dzieło sztuki jako symbol (św. Bonawetntura), i jako środek działania dydaktycznego ( Ojcowie Kościoła)

- Z pięknem dzieł sztuki wiązano kategorie estetyczne proporcjonalności, blasku, róznorodności, integralności.

- najwybitniejszy mecenas okresu wczesnogotyckiego, opat Suger z Saint Denis:

 

   Stosunek do materialanego piękna dzieła sztuki jako środka ułatwiającego zbliżenie się do wartości niematerialnych. Postawa bliska benedyktynom.

   Sprzeciwstawiają się tej postawie nurty odrzucające pośredniczą role piekna zmysłowego i potepiające upodobania estetyczne jako odwodzące od właściwego celu – zycia duchowego człowieka.

 

- Symboliczne myslenie średniowiecza znajdujące również wyraz w sztuce uzyskało ujęcie literackie w wielkich encyklopedycznych kompediach dojrzałego gotyku ( Wincenty z Beauvais)

- Teksty o charakterze kronikarskim i przewodnikowym, utwory literackie, listy, dokumenty – wrażliwe odczucie wartości estetycznych, sformułowane obserwacje dotyczące zróznicowania stylistycznego

- Traktaty technologiczne, dotyczące sztuk przedstawiających i rzemiosła artystycznego, stanowią w średniowieczu odrębny gatunek piśmiennictwa – Zbiory recept, które nie podają inf o zasadach i regułach działania artystycznego, tylko odpowiadają na konkretne pytanie: jak wykonac przedmiot.

 

* Wczesny Renesans:

- powstaje traktat Cenniniego, podsumowujący problematykę technologiczną późnośredniowiecznego malarstwa włoskiego i zawierający pewne punkty widzenia właściwe także dla nowszych czasów.

 

Leon Battista Alberti

- sformułował podstawy nowozytnej teorii sztuki, które w zasadniczych liniach przetrwały aż do XVIIIw.

- aadaptując teorię Witruwiusza opracował obszerny traktat o architekturze.

- pojmowął jej teorię jako naukę odkrywającą tkwiące w naturze, jedynie poprawne zasady budownictwa.

- W zakresie rzeźby i malarstwa pogląd, że sztuka jest nauką, a artysta powinien angażować się czynnie w proces przedstawiania, wydobywać i formułować piekno doskonałe, które w naturze jest rozproszone. Zadaniem sztuki jest przedstawiac oparte na tradycji literackiej lub historycznej tematy, których treścią są doniosłe ludzkie dziaania i które winny dawać odbiorcy nie tylko przyjemność, lecz także pouczenie moralne. Poprawność perspektywy, proporcji i anatomii są niezbędne dla poprawności i piekna obrazu przedstawianego świat.

- Alberti dał w traktacie o malarstwie pierwszy wykład zasad i praktyki wykresu perspektywy zbieżnej, której wyczerpującemu przedstawieniu poświęcił uczony traktat geometryczny Piero della Francesca

 

Leonardo da Vinci

- Pogląd o jedności nauki i sztuki znalazł dobitny wyraz w pismach Leonarda da Vinci, uporządkowanych przez jego ucznia Melziego w znany obecnie kształt Traktatu o malarstwie

- bronił społecznej rangi malarstwa oraz rozwijał szereg specjalnych problemów malarskich ( zagadnienie światła i cienia, koloru, perspektywy powietrznej i barwnej)  

- wprowadził też rozważania o przedstawianiu wydarzeń dramatycznych z zycia natury (burza) i ludzi (bitwa)

 

* Grunt północnoeuropejski

- włoskie idee teoretyczne zostają w dojrzałej formie przeszczepione przez Albrechta Durera:

- wzbogacił je o nowatorskie poglądy dotyczące roli geniuszu twórczego i relatywizmu estetycznego wyrażającego się w pluralistycznym systemie proporcji ludzkich.

- jest autorem nieprzeznaczonych do publikacji tekstów o wielkim znaczeniu źródłowym: listy do klientów i zaprzyjaźnionych z nim humanistów a także Dziennik podróży do Niderlandówźródło inf o okolicznościach zewnętrznych zycia artysty i jego kontaktach z wybitnymi ludźmi i ze sztuką, a także niekiedy o jego życiu duchowym.

 

* Okres Manieryzmu:

- teoria sztuki wprowadza elementy irracjonalne:

Przeciwstawia się matem. Pojmowaniu podstaw sztuki

Głosi rolę inspiracji, często pojmowanej metafiz. ( idea artysty)

Rozróznia rysunek w sensie materialnym i idealnym – ajko ideę w umysle artysty

- Teorię manieryzmu reprezentują: Raffaele Borghini, Giovani Battista Armenini, Federigo Zuccari

- Lomazzo pod koniec okresu podsumował w wwielkim dziele teoretycznym poglądy na metody twórcze i treść sztuki ( Trattato dell’arte della Pittura, Scultura et Architettura, 1584)

a w zwięzłe formie ujął swój system estetyczny w Idea del tempio della pittura, 1590: gdzie teoria przybiera formy symboliczne, przypominające niemal myslenie średniowieczne.

- Wenecja:

kontynuowano mysl estetyczną w duchu dojrząłego renesansu,pisma Lodovico Dolce, listy Pietra Aretina

- Rozbudowano ikonografię w kierunku ujęć alegorycznych i niekiedy zawiłej symboliki

 

* Doba kontreformacji

- radykalne przekształcenie postawy wobec sztuki i jej funkcji społ, relig.

- znajduje to wyraz w piśmiennictwie:

Poddającym rewizji renesansowe poglądy na sztukę 

Ustalającym nowe ortodoksyjne przepisy w zakresie ikonografii i sposobów przedstawiania odpowiadających ustalonym przez Sobór Trydencki normom teologicznym i moralnym.

 

* Niderlandy

Karel van Mander

- podsumował eklektycznie całokształt teorii manierystycznej na uzytek Europy N.

- połączył wątki manierystycznej literatury o sztuce z warsztatową tradycją malarstwa staroniderlandzkiego

- zawarł oprócz wykładu teoretycznego, także zywoty malarzy, przede wszystkim niderlandzkich i wykład reguł ikonograficznych wraz z przekładem głównego źródła inspiracji mitologicznej, Metamorfoz Owidiusza

 

* Wiek XVI

- Pierwszy zbiór emblemów, podstawowe źródło ikonografii manierystycznej i barokowej, opracowany przez Andrea Alciati ( Emblematum Liber)

- pierwszy nowożytny podręcznik ikonografii mitologicznej – publikuje Vincenzo Cartari

- podręcznik alegorycznego obrazowania pojęć abstrakcyjnych w postaci ludzkiej, napisany przez Cesare Ripa (Iconologia) tłumaczony na wiele języków i wznawiany przez kilka stuleci

 

* Wiek XVII

- po raz pierwszy piśmiennictwo o sztuce uprawiane było w wielu krajach Europy

( poprzednio z nielicznymi wyjątkami ograniczone było do terytorium Italii)

- Literatura o sztuce ulega przemianom z powodu przekształcenia się społecznego charakteru odbiorćów, a także autorów.

- Pojawiają się obok świeckich czy duchownych książąt mecenasi należący do nowego typu: virtuoso, dillettante, zbieracze i amatorzy.

Smak ich jest wielostronny, amecenat przez nich uprawiany przygotowął drogę póxniejszych formą życia artystycznego, taki  jak salon, wystawa, handel sztuką i krytyka artystyczna.

- obok tradycyjnych typów pismiennictwa pojawiaja się nowe, adresowane właśnie do zbieraczy i znawców:

- Mancini porusza zagadnienia do tej pory niedotykane, jak pojęcie stylu i zmiany stylowe, stara się okreslić indywidualny styl wielkich artystów, wymienia i omawia główne jakości estetyczne dziea sztuki, porusza specyficzne sprawy interesujące znawcę, mecenasa i zbieracza: róznica między kopią i oryginałem, ceny obrazów, sposób ich zawieszania, werniks, czyszczenie obrazów.

Bronił poglądu, że nie tylko artyści mają prawo mówic o sztuce ( sam był lekarzem)

 

* Elementy barokowe w pismach XVIIw.

Dotyczą aspektów typowo malarskich sztuki i ideałów swobody wyobraźni i wykonania w malarstwie

- W teorii sztuki dominował kierunek barokowego klasycyzmu, przeciwstawiający się zarówno manierystycznej twórczości opartej o ideę a oderwanej od naśladowania natury, jak bezpośredniemu, pozbawionemu selekcji naśladowaniu natury przez Caravaggia i jego następców.

- teoria oparta na arystotelowskiej koncepcji wywodzącej sztukę z idei, znajdującej się wprawdzie w umyśle artysty, ale ukształtowanej przez obserwację natury.  Pierwszy przedstawieciel: Giovanni Battista Agucchi

Giovani Pietro Bellori:

- archeolog, historigraf, spisujący zywoty artystów

- Jego odczyt o idei stał się manifestem barokowego klasycyzmu.

- sformułował zwięźle teorię, która wyznawali rzymscy przedstawiciele tego kierunku i która znalazła wyraz także w pismach najwybitniejszego związanego z nim malarza, Nicolas Poussina

 

Powołana do życia w 1648r. Academia Royale de Peinture et de Sculpture stała się widownią odczytów i dyskusji opartych na założeniach barokowego klasycyzmu.

- W tych oficjalnych dyskusjach sztukę pojmowano jako monumentalne przedstawianie wielkich czynów ludzkich, służących przykładem moralnym, przy zastosowaniu zasad stosowności sposobu przedstawienia.

- Ustalono hierarchię tematów ( człowiek, zwierzęta, przyroda, przedmioty) systematyzowano formuły ekspresji wizulanej i charakterologicznej

 

* I połowa XVIIw.

- Inne kraje europejskie pozostaja nadal pod wpływem włoskiego pismiennictwa o sztuce

- Wyjątkowym charakterem odznaczaja się wypowiedzi na temat sztuki znakomitego humanisty, polityka i teoretyka muzyki holendra Huygensa zawarte w jego Autobiografii

Została tu zanalizowana odrębność malarstwa bardzo jeszcze wówczas młodego Rembrandta oraz przeprowadzono porównanie stylu Rembrandta i Lievensa. Zadziwiająca jest trafność sąów wartościujących Huygensa który docenił Rembrandta w okresie, gdy sztuka jego nie mogła jeszcze poszczycić się bardzo wybitnymi osiągnięciami.

 

* II połowa stulecia

- dominacja Francji

- toczono w akademii Nalarstwa i Rzeźby, w akademii Architektury i akademii Literatury dwa słynne spory – przekraczały teren Francji

- Pierwszy spór

podzielił Akademię Malarstwa i Rzeźby na zwolenników sztuki opartej na doktrynie klasycznej, których ideałem był Poussin i na przedstawicieli nurty kolorystycznego, zainteresowanych malarskim, wrażeniowym aspektem malarstwa zw. Rubensistami.

- Był to konflikt racjonalizmu i sensualizmu, choć Rubensiści opowiadali się jedynie za pewnym sensualistycznym odcieniem w obrębie doktryny racjonalnej.

- równolegle toczyła się polemika zwoleników starożytności i dorobku czasów nowozytnych, względnie współczesnych.

Gł. przedstawiciel doktryny wysuwającej żądanie równouprawnienia dla sztuki czasów najnowszych był Perrault Charles.

- Zwycięstwo stronników koloru i wiary w wyższość sztuki nowej nad dawną, przesądziło o rozwoju rokoka w XVIIIw, choć na gruncie teorii sztuki doktryna klasyczna utrzymywała się długo i odrodziła w okresie neoklasycyzmu na przęłomie XVIII/XIXw.

- Klasyczne tendencje rozchodzące się z Francji determinowały także piśmiennictwo o sztuce w innych krajach, przede wszystkim Holandiii      

 

* Warunki potrzebne do rozwoju nowej gałęzi piśmiennictwa o sztuce

- Wraz z początkiem wystawnictwa we Francji

- rozwój czasopism, który w pocz. XVIIIw. Doszedł do stopnia wystarczającego, by mogły się one stać środkiem przekazywania krytycznych opiniii na temat wystaw i eksponowanych na nich dzieł sztuki.

- Krytykę artystyczną zapoczątkował we Francji La Font de Saint Yenne a rozwinął i spopularyzował w duchu antyklasycznym i mieszczańsko-moralizatorskim Denis diderot

- Krytyka art. rozwinęła się najpierw we Francji, ale  prymat w zakresie teorii sztuki miały w XVIIIw. Anglia i Niemcy, gdzie formułowano nowe postawy estetyczne właściwe temu okresowi, wyrażąjące się w nurtach art. neoklasycyzmu i preromantyzmu.

 

*Oświecenie

J. B Dubos:

- Podnosił oddziaływanie sztuki nie na rozum lecz na uczucie i rolę indywidualności twórczej

- Przeciwstawienie się klasycznym normom prowadziło do poszukiwania form niezwykłych, nie tylko piekna malowniczego i wnziosłego (str 338) ale także egzotycznego.

- Zainteresowanie tym co odrębne i indywidualne odbiegające od normstanowiło podstawę wysunięcia na czoło problematyki estetycznej pojęcia geniuszu. Wiązało się to z nowym zainteresowaniem sztuką i architekturą średniowieczną.

Marc Antoine Laugier

-Zarzucał dotychczasowej literaturze wyłączne zainteresowanie kategorią venustas, tzn. porządkami i przedstawiał własną teorię zapowiadającą nowoczesny konstruktywizm, upatrując piekno w doskonałej i najprostszej konstrukcji.

Carlo Lodoli

- autor teorii zapowiadającej nowoczesny funkcjonalizm (str 340, góra)

- Nurty indywidualistyczne i subiektywistyczne współistniały z racjonalizmem oświecenia także w Niemczech, gdzie powstawały najbardziej istotne rozprawy XVII neoklasycyzmu.

Gotthold Ephraim Lessing

- poddął gruntownej analizie strukturę sematyczną sztuk

Wincklemann

- ogłosił młodzieńczy manifest noeklasycyzmu przeciwstawiający się sztuce rokoka.

- W swych opisach i analizach łącząc entuzjazm dla antyku z preromantycznym sentymentalizmem – przyczynił się także do ukształtowania metafizycznego języka krytycznego.

 

* Romantyzm

- Zainteresowania dojrzałego romantyzmu niemieckiego wyrażąły poświęcone sztuce gotyckiej i malarstwu staroniemieckiemu i staroniderlandzkiego pisma Sulpiza Boisseree.

 

*

Piśmiennictwo o sztuce w okresie przed wiekiem XVIII stanowiły głownie traktaty teoretyczne.

W ciągu wieku XVIII ukształtowały się stopniowo 3 rodzaje literatury o sztuce, które miały dominować w wieku XIX

1) naukowa historia sztuki,

oparta po części na tradycji na tradycji dawnych żywotopisarzy, inicjowana w XVIIIw przez Lessinga, Wincklemanna

2) krytyka artystyczna

rozwinięta przez Diderota

3) estetyka

jako nauka o doznaniach i ocenach estetycznyvh, strukturze estetycznej dzieł sztuki i procesach twórczych

 

* Wiek XIX

- Nie spotykamy się więc już na ogół z formą programowych traktatów teoretycznych. Myśl teoretyczna o sztuce wyrażała się w pismach typu estetyczno-filozoficznego.

- Krytycy początków XIXw, choć wychodzili z pozycji klasycznych, doceniali coraz pełniej osiągnięcia malarstwa romantycznego.

- Eugeniusz Delacroix

jego pisma stanowią najbogatsze źródło informacji o romantycznym światopoglądzie estetycznym we Frnacji, choć nie mają charakteru wykładu metodycznego.

- listy romantycznych malarzy dostarczają równie wiele materiału do poznania ich teorii.

- Późnym wyrazem postwy romantycznej stąły się pisma dotyczące sztuki Baudelaire’a

- Thore, a w równej co on mierze Eugene Fromentin przeniesli metode analizy dzieł malarstwa współczesnego na malarstwo dawne.

- Estetyka i teoria sztuki w Niemczech w 3 poł XIX w

łączą ckantowską tradycję z pozytywistyczną postawą wydały pisma Conrada Fiedlera koncentrującego swą uwagę na problematyce artysytcznej formy i upatrującego w sztuce aspekt poznawczy.

- Analiza formy przez niego przeprowadzona oddziałała z jednej strony na neoklasyczną teorie Adolfa Hildebrandta,z drugiej na rozwój systemu historycznej analizy formy w pismach Wólffina.

- analiza doznań wizualnych przeprowadzona metodami naukowymi leżąła u podstaw teoretycznej mysli związanej z malarstwem impresjonizmu.

 

* Polska literatura na temat sztuki

- zaczyna rozwijac się dopiero w XIXw.

- zajmowali się nią na ogół pisarze i filozofowie podkreslający rolę sztuki w zyciu narodowym

- Najwybitniejsi krytycy artystyczni 2 poł XIXw. W Polsce Antoni Sygietyński, Stanisław Witkiewicz

- W Polsce teoretykami sztuki nowoczesnej byli filozof i malarz Leon Chwistek,

pisarz, malarz, filozof Stanisła Ignacy Witkiewicz oraz malarz Władysław Strzemiński. 

 

* Sztuka nowoczesna

- Pierwsze sformułowania teorii sztuki nowoczesnej znajdują się w pismach Baudelaire’a a nastepnie Denisa

W początkach XXw. Pojawiły się obszerne rozprawy teoretyczne – nieznane w XIXw.  – związane z kolejnymi nurtami sztuki nowoczesnej.

- Teoretykiem surrealizmu był Andre Breton

- w atmosfere ekspresjonizmu wprowadzają pisma Worringera

- Od ekspresjonizmu krok ku abstrakcyjnen koncepcji sztuki uczynił Wassili Kandinsky i Franz Marc publikując zarazem almanach artystyczny zawierający materiąły literackie i wizulalne uzasadniające ich kierunek.

- Kandinsky stał się jednym z pierwszych teoretyków abstrakcjonizmu

 

 

11.

ZNAKI W DZIEŁACH SZTUKI

 

U w a g i    W s t ę p n e

 

Istnieje wiele dzieł sztuki, w obrębie których znajduje się zapis odmiennego od sztuki systemu językowego.

Kluczem do rozpzonania danego systemu językowego, w jakim dokonany został zapis, i do zrozumienia treści wypowiedzi jest elementarny składnik zapisu: z n a k. W dziełach sztuki kręgu europejskiego spotykamy 4 rodzaje znaków:

1. znaki pisma (litery)

2. znaki liczb (cyfry)

3. znaki ideograficzne (ideogramy)

4. znaki muzyczne (nuty)

 

Ponieważ te różne znaki zostają utrwalone w dziełach sztuki za pomocą środków wyrazowych właściwych także językowi sztuk plastycznych, czyli wizualnych – kreska, plama, barwa – są one jednocześnie częścią składową struktury artystycznej dzieła. Inaczej mówiąc: zapisany za pomocą znaków język jest uwikłany w język dzieła sztuki.

 

Znaki pełnią funkcję oznaczenia, są powtarzalne, a używane w przyjęty sposób kierują myśl wprost ku jednemu pojęciu lub zespołowi pojęć treścią do siebie zbliżonych.

 

W dziełach nieprzedstawiających ( architektura, sprzęty, wytwory rzemiosła artyst...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin