WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII I HISTORII MYŚLI PSYCHOLOGICZNEJ:
Początki:
- wielkie mity
- przekazy ustne
- Iliada i Odyseja
- refleksje nad losem człowieka
- Czy istnieje wspólny mianownik/pierwiastek wszystkich rzeczy w świecie?
- VI-V w p.n.e.
- Czy można opisać rzeczywistość złożoną za pomocą jakiś prawidłowości lub praw?
np. Pitagoras – liczby
- V w p.n.e.
- próba opisania świata i wszechrzeczy za pomocą dwóch lub większej ilości pierwiastków.
np. Heraklit – ogień i woda, materia i duch
- IV w p.n.e
- sens życia
- Sokrates, Stoicy i Epikurejczycy
- 427-347
- koncepcja duszy – rzeczywistość autonomiczna, niezależna od ciała
- stan idealny – harmonia – sprawiedliwość między poziomami duszy
- poziomy duszy
im niższy poziom duszy tym potrzeby bardziej zwierzęce, egzystencjalne
im wyższy poziom duszy tym jest on bardziej związany z bytowością i potrzebami duchowymi
- 446-386
- traktat o duszy „De Anima” - właściwości duszy i opis ich poziomów
- psychologia jako nauka szczególna o duszy
- koncepcja duszy i psychologii – refleksja o duszy
Definicje psychologii:
- behawioryzm
- Ernest Hirpalt
Działy psychologii:
- społeczna – człowiek w relacjach z innymi
- transportu
- psychiatria (dziedzina)
- kliniczna – zaburzenia funkcjonowania człowieka
- eksperymentalna – pomiar właściwości
- rozwoju – od poczęcia do starości
- psychoprofilaktyka – diagnoza i wsparcie dla marginesu spolecznego
- wychowania – łączona z psychologią nauczania
- rodziny – łączona z psychologią małżeństwa
- zdrowia - psychosomatyczne
- psychoterapia – długoterminowa, głębsze wymiary
- różnic indywidualnych – temperament, płeć
- ogólna
- organizacji i zarządzania
- pracy
- sportu
- reklamy
Dyscypliny pogranicza psychologii z innymi naukami:
Szkoła psychologii – grupa psychologów, badaczy podzielających poglady co do przedmiotu psychologii, jej celu oraz metod badawczych. Najczęściej skupieni są oni wokół jednego wiodącego badacza lub ośrodka badawczego.
Kierunek psychologii – grupa koncepcji psychologicznych opierająca się na wspólnych podstawowych i fundamentalnych założeniach.
Psychologia klasyczna – stara szkoła psychologii:
- koncepcje będące ogniwem łączącym filozofię ze współczesną psychologią
- paradygmat nauk przyrodniczych
- uprawiane przez filozofów, którzy także mieli wykształecenie specyficzne tj. nauki przyrodnicze
- twórca – Wilhelm Wundt
- szkoła niemiecka – uniwersytet w Lipsku
- psychologia jako nauka o świadomości, analiza elementów składowych świadomości.
- cel: poznanie elementarnych cząstek budujących świadomość
- metoda: ITROSPEKCJA – bezpośrednia metoda badania świadomości poprzez pokazywanie przedmiotu osobie badanej i pytanie się jej o wrażenia jakie ten przedmio w niej wywołuje.
- pytanie: Czy jest możliwe utworzenie tablicy świadomości na wzór tablicy Mendelejewa?
Odpowiedź: Nie można utworzyć takiej tablicy, gdyż:
- koncepcja syntezy twórczej:
Złożone zjawiska świadomości nie są jedynie sumą elementów, świadomość jest czymś więcej niż sumą wrażeń. Elementy świadomości ulegają przeobrażeniom w wyniku, których całości mają inny sens niż prosta suma elementów.
2+2=5
- Atomizm – psychologia elementów
- 1878r. Wundt zakłada I laboratorium psychologiczne – jest to symboliczne potwierdzenie, ze psychologia stała się odrębną nauką o własnych metodach.
- uczniowie: Edward Titchener doskonali metodę introspekcji i wprowadza różne jej warianty: pytaniowa, eksperymentalna, przypominania.
- krytyka introspekcji:
niesprawiedliwość sądu z introspekcji, ponieważ do końca nie wiemy czy osoba badana mówi prawdę, koloryzuje czy kłamie.
- obrona Wundta – sprawdzenie zjawisk introspekcji na wielu badanych osobach i potwierdzenie jej za pomocą twardych i mierzalnych dowodów.
- twórcy: Wiliam James, John Dewey (USA)
- przedmiot badań to świadomość ujmowana w perspektywie jej funkcji.
- metoda: obserwacja i eksperyment
- silny wpływ pragmatyzmu – ukierunkowywał wszystkie badania naukowe na ich zastosowanie i funkcje
- koncentracja przeniesiona z badania indywidualnych zjawisk na tendencje powszechne, wspólne wszystkim – człowiek rozpatrywany jako element gatunku
- James – strumień świadomości – założenie, że istnieje realny, żywy strumień ludzkiej świadomości:
a) zmienność zjawisk świadomości
b) ciągłość
c) charakter indywidualny
d) struktura czasowa – uwzględnia przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
e) struktura logiczna – zjawiska są powiązane, zrozumiałe, tworzą całość
f) struktura przestrzenna – figura-tło
- Dewey – myślenie problemowe i doświadczenia
Funkcją świadomości jest myślenie i podejmowanie decyzji. Każde nowe zadanie, sytuacja jest spostrzegana przez podmiot jako problem wymagający ustosunkowania się do niego , rozwiązania go lub dostosowania zachowania. Myślenie umożliwia wykorzystanie posiadanej wiedzy i doświadczenia do rozwiązania dostrzeżonego problemu.
Doświadczenie to całokształt wiedzy o sobie i świecie nabytej w toku życiu oraz w procesach rozwoju i wzrostu. Zdobywanie doświadczenia odbywa się zarówno z inicjatywy podmiotu jaki i poprzez realizację zadań w toku życia.
- przedmiot: świadomość w perspektywie dynamiki tworzenia się złożonych zjawisk świadomości.
- asocjacja – łączenie się zjawisk
A
B
–
C
– aktywacja A (zapach), potem B (obraz),
a na końcu C (emocje).
– Jeżeli aktywuje się potem C jako pierwsze
to nastąpi samoczynna aktywacja A i B
– tworzenie dróg nerwowych – przetarcie
szlaków pomiędzy i szybsze aktywowanie.
ARYSTOTELES:
- procesy wegetatywne - rośliny
- procesy motoryczne – zwierzęta
- procesy świadomości – człowiek – procesy myślowe
- wzrok
- słuch
- węch
- smak
- dotyk
- przyjemność
- przykrość
- pojęcia
- sądy
- pojęcia + sądy = logika
- wyjaśnia strukturę i przebieg złożonych procesów psychicznych ( procesów poznawczych)
- poszczególne akty świadomości mogą się ze sobą kojarzyć i tworzyć zjawiska złożone
- kojarzenie przez styczność w czasie
- kojarzenie przez styczność w przestrzeni
- kojarzenie przez podobieństwo
- kojarzenie przez kontrast
a) przyczyny sprawcze – zdarzenia poprzedzające dany akt (zachowanie reaktywne)
b) przyczyny celowe – zdarzenia następujące po wykonanym akcie ( zachowanie celowe)
- forma (roślinna, zwierzęca, ludzka), organizacja
Na czym polegają czynniki aktywizujące i ukierunkowujące aktywność człowieka?
a. w organizmie człowieka działają czynniki aktywizujące i sterujące - Platon
a. organizm jest zdolny do określonych rodzajów zachowania dzięki ogólnej organizacji jako zróżnicowanej całości.
PLATON
TEORIA HOMUNKULUSA
wewnętrzny czynnik sterujący (Platon) traktowany jako duchowy sobowtór człowieka, wyposażony w wolną wolę i wyspecjalizowane władze, zdolny do istnienia także niezależnie od ciała.
CZŁOWIEK – ŚWIAT
JAK CZŁOWIEK POZNAJE ŚWIAT?
Teoria Uczestnictwa – Arystoteles:
człowiek jako istota uczestnicząca w życiu społecznym i politycznym (zoon politikon)
1. Platon – pojęcie roli społecznej – funkcje człowieka w społeczeństwie
2. Teofrast – podkreślił znaczenie stosunków, w jakich każdy człowiek pozostaje z ludźmi i na tej podstawie opracował szczegółowa typologię ludzi. - charakter
3. Hipokrates – typologia ludzi oparta na ich cechach fizycznych – temperament
mOnita2385