Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000.doc

(2355 KB) Pobierz
MATEMATYKA KL

 

 

 

 

MATEMATYKA KL. III

 

DODAWANIE I ODEJMOWANIE

W ZAKRESIE 1000

 

 

 

TEST SPRAWDZAJĄCY

 

 

ZGODNY Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

DLA I ETAPU EDUKACJI

 

 

 

 

                                                                   AUTORKI:

 

   mgr Liliana Rybicka-Junik

                                       mgr Joanna Suchomska

                         mgr Hanna Wachowiak

                           mgr Małgorzata Zawada

                                                                    

nauczycielki nauczania zintegrowanego

SP 4 w Bydgoszczy

 

 

 

 

 

Spis treści

 

 

 

 

 

1.          Koncepcja testu

2.          Szczegółowy plan testu

3.          Plan testu

4.          Test sprawdzający z instrukcją

5.           Klucz odpowiedzi

6.           Analiza ilościowa i jakościowa klasy III a

7.           Wnioski do planowania wynikowego klasy III a

8.           Analiza ilościowa i jakościowa klasy III b

9.           Wnioski do planowania wynikowego klasy III b

10.                     Analiza ilościowa i jakościowa klasy III c

11.                     Wnioski do planowania wynikowego klasy III c

12.                     Analiza ilościowa i jakościowa klasy III e

13.                     Wnioski do planowania wynikowego klasy III e

14.                     Przykładowa ocena opisowa wybranego ucznia

 

 

 

 

 

 

 

 

Koncepcja testu

 

 

 

Test sprawdzający wiadomości i umiejętności z matematyki, dotyczący działu „Dodawanie i odejmowanie  w zakresie 1000”, przeznaczony jest dla uczniów klas trzecich szkoły podstawowej i zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacji.

Jest to test dwustopniowy, nauczycielski, niestandaryzowany, pisemny, bez wyposażenia, o charakterze pomiaru sumującego.

 

Celem testu jest zmierzenie poziomu opanowania przez uczniów dodawania i odejmowania liczb w zakresie 1000. Ustaliłyśmy, że uczeń po realizacji działu opanował następujące wiadomości i umiejętności (cele operacyjne):

     -    zna dziesiątkowy układ pozycyjny

-          dodaje i odejmuje liczby w zakresie 1000

-          wykorzystuje algorytm pisemnego dodawania i odejmowania

-          zna pojęcia matematyczne związane z dodawaniem i odejmowaniem

-          rozwiązuje zadania tekstowe wymagające użycia jednego lub dwóch działań

-          potrafi rozwiązać równania

-          umie sformułować i zapisać odpowiedź

 

Test zawiera 15 zadań,  z czego część (9) ma charakter zadań otwartych krótkiej odpowiedzi, część (2) zdań z luką, a kilka (3), to zadania zamknięte na dobieranie i 1 typu prawda-fałsz.

Rozwiązania zadań punktowane są systemem 0 – 1, tj. błędna odpowiedź lub jej brak: 0 p., właściwe rozwiązanie: 1 p.

Zadania skonstruowane zostały w dwóch poziomach: podstawowym

i  ponadpodstawowym

Czas przeznaczony na rozwiązanie testu wynosi 45 minut.

Badaniem objęto 81 trzecioklasistów naszej szkoły (tj. uczniów czterech klas trzecich).

 

 

Tematem przewodnim testu jest karnawał. Zadania urozmaicono ilustracjami, a każdy uczeń przed przystąpieniem do rozwiązań zapoznaje się z krótką instrukcją.

 

 

                                                                                                                             Autorki  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szczegółowy plan testu z edukacji

Nr zadania

Badane umiejętności

Poziom wymagań

1

 

Umiejętność odczytywania liczb w zakresie1000 w dziesiątkowym układzie pozycyjnym

p

 

2

Umiejętność nazywania i rozpoznawania pojęć matematycznych

pp

3

Umiejętność odczytywania liczb trzycyfrowych

p

4

Umiejętność porównywania liczb w zakresie 1000

p

5

Umiejętność tworzenia najmniejszej i największej liczby trzycyfrowej z podanych liczb

p

6

Umiejętność dodawania i odejmowania liczb w zakresie 1000 bez przekroczenia i z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

p

 

7a

Umiejętność dodawania i odejmowania dowolnym sposobem w zakresie 1000 bez przekroczenia progu dziesiątkowego

p

7b

Umiejętność dodawania i odejmowania dowolnym sposobem w zakresie 1000 z przekroczeniem progu dziesiątkowego

pp

8a

Umiejętność zapisu równania

p

8b

Umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 1000 bez przekroczenia progu dziesiątkowego

p

8c

 

Sprawdzenie równania

p

8d

Umiejętność zapisu równania

pp

8e

Umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 1000 z przekroczeniem progu dziesiątkowego

pp

8f 

Sprawdzenie równania

pp

9a

Umiejętność dodawania i odejmowania liczb sposobem pisemnym bez przekroczenia progu dziesiątkowego

p

9b

Umiejętność dodawania i odejmowania liczb sposobem pisemnym z przekroczeniem progu dziesiątkowego

pp

10

Umiejętność dodawania i odejmowania sposobem pisemnym z przekroczeniem progu dziesiątkowego – rozwiązywanie algorytmów, w których należy uzupełnić brakujące cyfry

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin