Grafika 3D.pdf

(5768 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Wyklad7_html.ppt
Podstawy Informatyki II
Grafika komputerowa cz. II
Grafika 3D
Darmowe programy do grafiki 3D:
gOpenMol
PovRay
Grafika trójwymiarowa
Z. Postawa, "Podstawy Informatyki II"
1
49484596.051.png 49484596.062.png 49484596.073.png 49484596.084.png 49484596.001.png 49484596.002.png 49484596.003.png 49484596.004.png 49484596.005.png 49484596.006.png 49484596.007.png 49484596.008.png 49484596.009.png 49484596.010.png 49484596.011.png 49484596.012.png 49484596.013.png 49484596.014.png 49484596.015.png 49484596.016.png 49484596.017.png 49484596.018.png 49484596.019.png 49484596.020.png 49484596.021.png 49484596.022.png 49484596.023.png 49484596.024.png 49484596.025.png 49484596.026.png 49484596.027.png 49484596.028.png 49484596.029.png 49484596.030.png 49484596.031.png 49484596.032.png 49484596.033.png 49484596.034.png 49484596.035.png 49484596.036.png 49484596.037.png 49484596.038.png 49484596.039.png 49484596.040.png 49484596.041.png 49484596.042.png 49484596.043.png 49484596.044.png 49484596.045.png 49484596.046.png 49484596.047.png 49484596.048.png 49484596.049.png 49484596.050.png 49484596.052.png 49484596.053.png 49484596.054.png 49484596.055.png 49484596.056.png 49484596.057.png 49484596.058.png 49484596.059.png 49484596.060.png 49484596.061.png 49484596.063.png 49484596.064.png 49484596.065.png 49484596.066.png 49484596.067.png 49484596.068.png 49484596.069.png 49484596.070.png 49484596.071.png 49484596.072.png 49484596.074.png 49484596.075.png 49484596.076.png 49484596.077.png 49484596.078.png 49484596.079.png
Rzutowanie trójwymiarowych obiektów
Trójwymiarowy obiekt jest
rzutowany na
dwuwymiarową
płaszczyznę
Obiekt 3D
Obraz 2D
Grafika trójwymiarowa
Promienie po wyjściu ze źródła światła i po odbiciu i
załamaniu od obiektów trafiają do oka
Większość z tych promieni nie trafia do oka
Z. Postawa, "Podstawy Informatyki II"
2
49484596.080.png 49484596.081.png 49484596.082.png
Grafika trójwymiarowa
Komputer śledzi promienie wychodzące z oka
Oszczędność czasowa – liczony jest bieg istotnych promieni
Etapy wykonywania grafiki 3D
Modelowanie: kształty
Cieniowanie: odbicie i oświetlenie
Transformacje: pole widzenia
Usunięcie niewidocznych krawędzi
Z. Postawa, "Podstawy Informatyki II"
3
49484596.083.png 49484596.085.png 49484596.086.png 49484596.087.png 49484596.088.png
Etapy wykonywania grafiki 3D cd.
Rasteryzacja
Mapowanie tekstury
Kompozycja obrazu
Wyświetlenie
To wcale nie jest łatwe
2D + perspektywa = 3D
Szkielet sześcianu
demonstruje perspektywę
Sześcian po usunięciu
niewidocznych krawędzi
Z. Postawa, "Podstawy Informatyki II"
4
49484596.089.png
Tworzenie mapy wielokątów
Etap 1
Szybsze operacje na elementach
Ustalenie własności powierzchni
Odbicie spekularne i dyfuzyjne
Powierzchnia chropowata
Powierzchnia lustrzana
Odbicie dyfuzyjne Odbicie spekularne
Prawa Lamberta
Z. Postawa, "Podstawy Informatyki II"
5
49484596.090.png 49484596.091.png 49484596.092.png 49484596.093.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin